Tsaavero
Itse olen vankka tasaverotuksen kannattaja. Vaikka näin esim. tasavero olisi 15% kaikille töissäkäyville tuloveroon. Näin Elämänlaatu paranisi ja motivaatio työn tekemiseen kasvaisi sekä myöskin kansantalous nousisi kulutuksen lisäämisen vuoksi. Jos tienaat 10000 euroa/kk maksaisit sen 1500 veroa jos taas 2000 euroa niin maksaisit 300 euroa veroa per kk.
Alijäämä vanhaan malliin otettaisiiin pois järkeistämällä mm. tukijärjestelmää Suomessa. Näin työnteko jälleen kannattaisi ja kaikki voittaisivat. En ymmärrä miksi tasavero on joidenkin mielestä väärin. Eikö kaikille kuuluisi sama prosentuaalinen osuus eikä sosialistinen progressio? Eikä vasta-argumentiksi käy että, joku tienaa enemmän sillä on enemmän. Tämä on juurikin sitä Sosialistista ideologista ajatusmaailmaa. Virohan on tasavero maa. Näin vain yksi mainiten.
Kommentit (22)
Tasavero olisi että kaikki maksavat saman summan
No joo, mutta siihen ei päästä koskaan. Mielellään maksaisin kyllä sen 300€ veroa .
Ei tuo ole tasavero. TUo on suhteellinen vero. Tasaverossa kaikki maksaisi oman osuutensa yhteiskunnan kuluista. JOs yrityksiä eikä välillisiä veroja olisi, jokainen joutuisi maksamaan veroa noin 25 000 €/vuosi.
Jos Suomessa olisi 15%:n tasavero, valtio keksisi tilalle muita veroja. Arvonlisä-, bensa-, kiinteistö- ja sähkövero nousisi pilviin. Siksi toisekseen aika harvassa kehittyneessä maassa on palkan ja eläkkeiden tasavero. Puhumattakaan siitä, ettei sellaista haikaile Suomessa edes porvaripuolueet. Ja jos haikailisivat, Suomessa olisi edessä pitkä punavihervasemmistolaisten hallituskausi.
Tasavero on oikeudenmukainen vasta sitten kun on tasapalkkakin.
Saataisiin joskus Suomeen semmoinen hallitus mikä ajaisi tämän läpi. Kyllä se mahdollista on pian kun vasen siipi menettää koko ajan kannatustaan. Tulevaisuuden nuoret ja nykynuoret ymmärtävät, että kateudella ei maata rakenneta eikä tasa-arvoa.
Turhaa höpertelyä kirjoitti:
Jos Suomessa olisi 15%:n tasavero, valtio keksisi tilalle muita veroja. Arvonlisä-, bensa-, kiinteistö- ja sähkövero nousisi pilviin. Siksi toisekseen aika harvassa kehittyneessä maassa on palkan ja eläkkeiden tasavero. Puhumattakaan siitä, ettei sellaista haikaile Suomessa edes porvaripuolueet. Ja jos haikailisivat, Suomessa olisi edessä pitkä punavihervasemmistolaisten hallituskausi.
Kunnon sosialistin mielipide.
Kyllä kokoomus ainakin kannattaa tasavero prosenttia. Miksi? Koska se on ainaut tasapuolinen keino maksattaa laskuja yksilölle.
Meneekö sinulla Ap käsitteet nyt hieman sekaisin? - Jos olisi tasavero, niin silloin niin miljoonan tienaava kuin 10E maksaisiva saman verran veroja. Se kuinka paljon olisi vain päätettävä. Olisiko se esimerkiksi 4 € niin voiaisiin sanoa, etä kummallakin jäisi tuloistaan yli puolet. Luulenkin sinun tarkoittava, että kaikkien tuloja verotetaisiin ei progressiivisesi, niinkuin nyt vaan samalla veroprosentilla. - Kuienkin luulisi olevan tällön olevan oikeudenmukaisuuden tunne eri, silloin kun tulot on -myönnän kärjistetty esimerkki mutta kumpiakin löytyy- ovat vaikka sitten 100 000 € /kuukaudessa vai 100€ tai kaksi kuukaudessa.
Jos tai kun tuloja on enempi niin luulisi olevan varaa siten maksaa enemmän verojakin. Kun ei tulojen saaminen ole aina vain omaa valintojen ja päätösten seurausta. Ja tuloerojn jyrkentymisestä harvoin on seurannut vain hyvää.
Mikä siinä onkin, että heitä, joilla menee jo nyt heikosti ja taloudellisesti heikommin on niin helppo potkia päähän vielä lisää ja viisastella samalla, että kyllä vaan teidänkin pitäisi yritää enemmän ja tajuta kuinka verot on ikäviä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Tasavero on oikeudenmukainen vasta sitten kun on tasapalkkakin.
No nyt sai aamupäivän parhaat naurut :D
Kiinalainen sananlasku sanoo että rikkailla on paljon rahaa.
Se kai tarkoittaa että heillä on myös varaa maksaa. Itse olen progressiivisen verotuksen kannattaja, vaikka olenkin pikemmin hyvätuloinen kuin keskituloinen. Se on minusta oikeudenmukaista.
Ajattele vaikka yritystä: millä perusteella jonkun työpanos on arvokkaampi kuin toisen? Jos yksi suunnittelee ja toinen tekee, miksi toisella on parempi palkka? Jos taas tehdään samaa työtä, eikö huomioon pitäisi ottaa myös minkälaisen panoksen itse kukin antaa yhteiskuntaan?
Monimutkaisia kysymyksiä, eikä yksinkertaista totuutta taida olla.
Tasaveroprosentti toki olisi simppeli, ja säästäisi siis valtion kuluja. (Näen jo silmissäni sellaisen kuivakkaan veromerkonomin lähihoitajakoulussa...)
Mutta sitten tullaan kulutuksen verottamiseen, missä on vastassa vähintään yhtä monimutkaisia kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö sinulla Ap käsitteet nyt hieman sekaisin? - Jos olisi tasavero, niin silloin niin miljoonan tienaava kuin 10E maksaisiva saman verran veroja. Se kuinka paljon olisi vain päätettävä. Olisiko se esimerkiksi 4 € niin voiaisiin sanoa, etä kummallakin jäisi tuloistaan yli puolet. Luulenkin sinun tarkoittava, että kaikkien tuloja verotetaisiin ei progressiivisesi, niinkuin nyt vaan samalla veroprosentilla. - Kuienkin luulisi olevan tällön olevan oikeudenmukaisuuden tunne eri, silloin kun tulot on -myönnän kärjistetty esimerkki mutta kumpiakin löytyy- ovat vaikka sitten 100 000 € /kuukaudessa vai 100€ tai kaksi kuukaudessa.
Jos tai kun tuloja on enempi niin luulisi olevan varaa siten maksaa enemmän verojakin. Kun ei tulojen saaminen ole aina vain omaa valintojen ja päätösten seurausta. Ja tuloerojn jyrkentymisestä harvoin on seurannut vain hyvää.
Mikä siinä onkin, että heitä, joilla menee jo nyt heikosti ja taloudellisesti heikommin on niin helppo potkia päähän vielä lisää ja viisastella samalla, että kyllä vaan teidänkin pitäisi yritää enemmän ja tajuta kuinka verot on ikäviä maksaa.
Kyllä tarkoitin siis tasavero prosenttia% kaikille sama prosentti siis. Ei summa.
Terv. AP
Minun kokonaisveroasteeni on noin 30% 1200 euron bruttoeläkkeestä. Haluaisin nähdä, kun pääjohtajat ja osinkomiljonäärit maksavat 30% tulostaan veroja.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalainen sananlasku sanoo että rikkailla on paljon rahaa.
Se kai tarkoittaa että heillä on myös varaa maksaa. Itse olen progressiivisen verotuksen kannattaja, vaikka olenkin pikemmin hyvätuloinen kuin keskituloinen. Se on minusta oikeudenmukaista.Ajattele vaikka yritystä: millä perusteella jonkun työpanos on arvokkaampi kuin toisen? Jos yksi suunnittelee ja toinen tekee, miksi toisella on parempi palkka? Jos taas tehdään samaa työtä, eikö huomioon pitäisi ottaa myös minkälaisen panoksen itse kukin antaa yhteiskuntaan?
Monimutkaisia kysymyksiä, eikä yksinkertaista totuutta taida olla.
Tasaveroprosentti toki olisi simppeli, ja säästäisi siis valtion kuluja. (Näen jo silmissäni sellaisen kuivakkaan veromerkonomin lähihoitajakoulussa...)
Mutta sitten tullaan kulutuksen verottamiseen, missä on vastassa vähintään yhtä monimutkaisia kysymyksiä.
No höpöhöpö. Kukaan ei maksa samaa palkkaa eri töistä. Vaatimus- ja koulutustaso merkitsee kapitalistisessa ynteiskunnassa. Ja vain kapitalistinen yhteiskunta menestyy nykymaailmassa. Eikä nämä ole mitään monimutkaisia asioita. Mooses on mooses ja euro on euro. Asiat pitää pitää erillään. Raha merkitsee ja pyörittää yhteiskuntaa ei kauniit sanat tai aate. Suomessa on nyt v.sta tähän havahduttu ku rahat ovat loppumassa
Mahtaa olla hirveää ap:llä. Valtavan kova tarve julistaa, muttei taitoa tehdä se. Ihan kuin äärioikeistopuolueen kannattajilla, joista puolet kirjoittaa "tsaaveroja" ja toinen puoli itsensä rikossyytteeseen toistuvasti.
Jokaiselle on oppivelvollisuuskoulu tarjottu.
Kuinka te tiedätte talousasioista noin paljon? :o
Vierailija kirjoitti:
Minun kokonaisveroasteeni on noin 30% 1200 euron bruttoeläkkeestä. Haluaisin nähdä, kun pääjohtajat ja osinkomiljonäärit maksavat 30% tulostaan veroja.
Paananen Ilkka Matias
UUSIMMAT TIEDOT
Ansiotulo 2017:32 117 035 €
Pääomatulo 2017:33 129 421 €
Veroprosentti 2017:43 %
Ole hyvä, nyt olet nähnyt.
Tsaavero. Voisi edes otsikon yrittää oikolukea.