Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko käännetyt kumisaappaiden varret?

Entinen nuori
18.10.2019 |

Muistatteko vielä käännetyt kontiosaappaan varret 80-luvulta? Tuli mieleen kun äsken kaupassa käydessä sellaiset vielä näin. Itselläkin oli käännetyt varret täynnä bändien nimiä ja kavereiden nimmareita.

Kommentit (434)

Vierailija
81/434 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään kummenkumta vuotta sitten käännettyihin mökkikontioihin on tullut varteen reikä. Teininä ei kyllä ilennyt kumppareita varret suorina edes ajatella.

Sen voi paika ihan polkyörän kumin paikalla. Mulla on paikatut kontiot.

Ei niitä millään kuulu paikata. Jos taitekohdassa on reikä niin mitä sitten. Toimii käytössä taitettuna yhtä hyvin kuin ennenkin. Kontioissa on taitettuinakin aika korkeat varret. Eikä ne paikat edes kestä kohdassa joka taitetaan.

Vierailija
82/434 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on edelleen käytössä vuonna 1989 ostetut Kontiot, joiden varsi oli 20 vuotta käännettynä muutaman vuoden käytön jälkeen varastossa. Varressa ei ole halkeaman halkeamaa ja kumipinta on joustava ja kuin uusi edelleen 35 vuoden jälkeen. Silloin tehtiin laatua, nykyään nokialaiset vuotaa ja halkeilee jo yhden kauden käytön jälkeen. 

Minulla on myös -89 ostetut Kontiot, joita joskus nuorena käytin jonkin verran. Ovat olleet kauan taitettuina. Ei juurikaan käytetty 20-vuoteen. Syystä että jäivät vanhempien luo varastoon, joskus. Nyt jokin aika sitten siellä käydessäni käänsin varret suoriksi. Taitekohta oli hapero, ja siinä oli reiät. Tuo säilyspaikka on vielä viileä ja pimeä. Eikä niitä saappaita loppujen lopuksi ole hirveästä käytetty. Mutta ovathan ne ikivanhat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/434 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään kummenkumta vuotta sitten käännettyihin mökkikontioihin on tullut varteen reikä. Teininä ei kyllä ilennyt kumppareita varret suorina edes ajatella.

Minulla kanssa Kontiot rikki taitekohdasta. Mutta ei siitä ole mitään haittaa, koska rikkinäinen kohta on niin korkealla. Ehjää saappanvartta on varmaan lähemmäs 30cm. Sillä selviää mistä vaan. Mutta jos joihinkin 25cm korkeisiin Vikingeihin tulee reikä taittamisen takia varren puoliväliin. Niin ei niillä tee mitään kun vartta tarvittaisiin.

Vierailija
84/434 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ollut kumiteräsaappaita,niissä oli alaosa kumia ja varsi nahkaa?

Vierailija
85/434 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan tosiaan kaikilla meillä teineillä oli mustat Kontiot. Millä tämän päivän nuoriso saataisiin pukeutumaan järkevästi sään mukaan, esim. sateella kumisaappaat ja sadetakki. Itse en koskaan taitellut Kontioitteni varsia vaan annoin niiden aina olla suorina. Ja Kontioitten kanssa toinen sen ajan muotivaate, keltainen sadetakki.

Eivätkö kumpparit ole liukkaat jäisellä loskakelillä?

Vierailija
86/434 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan tosiaan kaikilla meillä teineillä oli mustat Kontiot. Millä tämän päivän nuoriso saataisiin pukeutumaan järkevästi sään mukaan, esim. sateella kumisaappaat ja sadetakki. Itse en koskaan taitellut Kontioitteni varsia vaan annoin niiden aina olla suorina. Ja Kontioitten kanssa toinen sen ajan muotivaate, keltainen sadetakki.

Eivätkö kumpparit ole liukkaat jäisellä loskakelillä?

On mutta nuorilla on hyvä tasapaino. Hai-saapas muodin aikana tasapohjaisilla saappailla oli kiva laskea mäkeä jäisestä kohdasta. Ja kun niitä oli lähes kaikilla oli kilpailut helppo järjestää.

Vierailija
87/434 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kanssa Kontiot rikki taitekohdasta. Mutta ei siitä ole mitään haittaa, koska rikkinäinen kohta on niin korkealla. Ehjää saappanvartta on varmaan lähemmäs 30cm. Sillä selviää mistä vaan. Mutta jos joihinkin 25cm korkeisiin Vikingeihin tulee reikä taittamisen takia varren puoliväliin. Niin ei niillä tee mitään kun vartta tarvittaisiin.

Muistan kanssa joskus 80-luvun lopussa tehtiin biologian tunnilla retki suolle. Mun kontiot oli juuri siitä taitetusta kohdasta rikki. Eikä siitä mitään haittaa ollut, sukat pysyi kuivina. Naapurimaan teinien suoretkistä ei välttämättä ole selvitty kuivin jaloin🙂

Vierailija
88/434 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös käänneltiin 80-luvun alussa, kun tuli Pelle Miljoona, Hassisen kone, Problems jne. näitä niihin kirjailtiin ja isoja hakaneuloja, vanhemmat oli tosi "innoissaan".

Mulla luki muistaakseni ainakin Kiss (en mikään suuri fani ollut mutta kun sitä piti digata). Ja taisi siellä oma nimikin ihan ensimmäiseksi olla. Se tosin alassuin kun varren käänsi...

Vierailija
89/434 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset Kontiot on huonoja ja veteliä. Voi kun löytäis jostain jostain omat vanhat käännetyt...

Totta. Varret ovat soukemmat, ja vuorikangas ei ole yksivärinen, joten ei niihin mitään voi kirjoittaa.

Ja ei ne varret varmaan noissa uusissa kestä niin hyvin kääntämistä, kun ne vanhatkin sai taitekohdasta vähitellen rikki.

Mutta tuo sukupolvi on nyt jo niin vanhoja , ettei kukaan tuollaista tuotetta kaipaakkaan.

Ainakin meidän nuorisolle ( Silloin harvoin kun saappaita käyttää.)Kelpaa Hai-saappaat tai Kontiot, ihan varret suorina.

Muodit tulee ja menee, joten voihan olla taas joskus ajankohtaista.

Vierailija
90/434 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen pukeutuu sään mukaan. Esim. pirtsakat keltaiset kumpparit kun on sadetta. Voi mennä myös kauppakeskukseen niillä. Ettäs tiedät. Ei mitään hävettävää. 

No ei olekaan, vaikka en käytä. 

Vierailija
91/434 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti inhoan tuollaista: "Sään mukainen pukeutuminen" Kirjaimellisesti pitää ottaa vain alle 6-vuotiaiden kohdalla. 

Myös käyttötarkoituksen mukaan vähön häilyvä. Tietenkään ei pururadalle korkkareissa, mutta noin muuten onko niin sanottu millaisissa vaatteissa on sopivaa mennä vaikka kauppaan. 

Vanhemmat kun 6v. oi vähän soveltaa oman fiiliksen mukaan. 

Vierailija
92/434 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on eniten se oma maku ja tyyli, jotka vaikuttavat. Ja parhaalta näyttää vaatteet tai kengät , joista käyttäjä itse pitää. Eli kun itsevarmana kulkee lempivaatteissaan, se näkyy kyllä muillekin. Enkä nyt tarkoita mitään selviä ylilyöntejä, koska arvomaailmani on aika tavanomainen. Sinne katukuvaan mahtuvat siis vaikka ne käännetyt Kontiot, vaikka eivät tällä hetkellä olekkaan mikään muotitrendi. Ei ole mun juttu enää, mutta ehkä jonkun toisen.

Vierailija
93/434 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja vanhemmat valitto että ne varret haurastuu ja murtuu. Oli coolia kääntää ne varret😄

Vierailija
94/434 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorena 80-luvun lopulla Kontiot, ja varret tietty käännettyinä. Nykyään minulla on nuo tässäkin keskustelussa mainitut Seilas-saappaat. Vaikka ne eivät Suomessa mitenkään hirveän yleiset olekkaan. Mutta on niitä näköjään muillakin. Kyselin tuosta 80-90 luvun varsien kääntelymuodista. Lähetin viestiä suoraan valmistajan asiakaspalveluun Vikingille Norjaan. Eli en kysynyt Suomen maahantuojalta. Kertoivat että edelleenkin useat ihmiset Norjassa käyttävät Seilas ja Kadett- saappaitaan varret käännettyinä, varsinkin kesäisin. 

Vierailija
95/434 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Äiti paheksui että miksi pitää särkeä hyvät kumpparit.

Vierailija
96/434 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kontiot meni myös juuri tuosta kohtaa rikki. Enkä saanut uusia, kun itse pilasin ne. Niillä reikäisillä piti sitten selvitä veneenlaskut ja perunannostot. Ja pärjäsihän niillä, kun muisti kuinka syvälle voi mennä🙃

Vierailija
97/434 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset Kontiot on huonoja ja veteliä. Voi kun löytäis jostain jostain omat vanhat käännetyt...

Totta. Varret ovat soukemmat, ja vuorikangas ei ole yksivärinen, joten ei niihin mitään voi kirjoittaa.

Ja ei ne varret varmaan noissa uusissa kestä niin hyvin kääntämistä, kun ne vanhatkin sai taitekohdasta vähitellen rikki.

Mutta tuo sukupolvi on nyt jo niin vanhoja , ettei kukaan tuollaista tuotetta kaipaakkaan.

Ainakin meidän nuorisolle ( Silloin harvoin kun saappaita käyttää.)Kelpaa Hai-saappaat tai Kontiot, ihan varret suorina.

Muodit tulee ja menee, joten voihan olla taas joskus ajankohtaista.

Tulivathan haisaappaatkin takaisin miksei sitten kontiotkin palaisi vielä suosioon. Itte en ole koskaan muita kumisaappaista omistanutkaan.

Vierailija
98/434 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös käänneltiin 80-luvun alussa, kun tuli Pelle Miljoona, Hassisen kone, Problems jne. näitä niihin kirjailtiin ja isoja hakaneuloja, vanhemmat oli tosi "innoissaan".

Mulla luki muistaakseni ainakin Kiss (en mikään suuri fani ollut mutta kun sitä piti digata). Ja taisi siellä oma nimikin ihan ensimmäiseksi olla. Se tosin alassuin kun varren käänsi...

Itsellä oli ainakin fgth (frankie goes to hollywood). Jotain logoakin taisin yrittää vaaleaan vuorikankaaseen tussata.

Eikä päätä tosisaankaan kotona silitelty kun uusien saappaiden varret käänsi.

Vierailija
99/434 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kontiot meni myös juuri tuosta kohtaa rikki. Enkä saanut uusia, kun itse pilasin ne. Niillä reikäisillä piti sitten selvitä veneenlaskut ja perunannostot. Ja pärjäsihän niillä, kun muisti kuinka syvälle voi mennä🙃

En muista että rikki olisivat menneet vaikka käännettyinä paljon teininä käytinkin.

Kotimaassa tehty kontio oli vahvaa tekoa.

Vierailija
100/434 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, minullakin oli mustat kontiot käännettyinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä