Muistatteko käännetyt kumisaappaiden varret?
Muistatteko vielä käännetyt kontiosaappaan varret 80-luvulta? Tuli mieleen kun äsken kaupassa käydessä sellaiset vielä näin. Itselläkin oli käännetyt varret täynnä bändien nimiä ja kavereiden nimmareita.
Kommentit (434)
Meillä päin meidän äidit ja mummot käyttivät noita haisaappaita ja ukot ja nuoriso kontiosappaita. Varret oli pystyssä jos meni maalla vaikka metsään marjaan tms. tai kalaan. Kotosalla saattoi olla varret käännetty mukavuuden takia
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin meidän äidit ja mummot käyttivät noita haisaappaita ja ukot ja nuoriso kontiosappaita. Varret oli pystyssä jos meni maalla vaikka metsään marjaan tms. tai kalaan. Kotosalla saattoi olla varret käännetty mukavuuden takia
Noin se varmaan oli 80-90 luvun taitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se varmaan oli 80-90 luvun taitteessa.
Mulla se oli toisin päin. Kotona varret ylhäällä mutta "kylillä" käännettyinä. 80-luvun puolen välin tietämillä.
Meillä myös käänneltiin 80-luvun alussa, kun tuli Pelle Miljoona, Hassisen kone, Problems jne. näitä niihin kirjailtiin ja isoja hakaneuloja, vanhemmat oli tosi "innoissaan".
80-luvun alussa oli Kontioita, joissa luki "super" muistaako joku, mitä erityistä niissä oli?
Muistan. Mulla oli 70-luvulla Hai-saappaat. Mutta joo, nuo Nokialaisten varret käännettiin.
Se totta kyllä Suomessa edelleenkin, että kotimaiset klassikot tuntee kaikki. Eikä jotkut Hait tai Kontiot jalassa tarvitse hävetä tai selitellä. Muun merkkiset ovat vain saappaita, ja monien mielikuvissa huonommat. Tuossa yhtenä päivänä ,kun olin kaupungilla nuo taitetut Seilakset jalassa. Joku tuli juttelemaan, ja sanoi, että noista käännetyistä saappaanvarsista tulee ihan nuoruus , ja omat Kontiot mieleen. Mallina nuo mun saappaat oli hänellekin vieraat.
Ei tuo varsien kääntely pelkästään mikään pohjoismainen ilmiö ole .Alaskassa valmistettujen Xtratuf- saappaiden mainoskuvissa ainakin on niin tehty.
Nykyiset Kontiot on huonoja ja veteliä. Voi kun löytäis jostain jostain omat vanhat käännetyt...
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös käänneltiin 80-luvun alussa, kun tuli Pelle Miljoona, Hassisen kone, Problems jne. näitä niihin kirjailtiin ja isoja hakaneuloja, vanhemmat oli tosi "innoissaan".
Aivan kuin omat kontiot 80-luvun alussa. Hakaneulojen pistämisestä käännettyihin varsiin sai kyllä kuulla kunniansa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin meidän äidit ja mummot käyttivät noita haisaappaita ja ukot ja nuoriso kontiosappaita.
Noin se meni Suomessa 80-luvun lopulla. Ja koska 70 luvun puolivälissä syntyneet eivät olleet eläneet 60-70 luvun taitteen nuorison Hai-saapas villitystä. Siksi mielsin silloin itsekin Hait keski-ikäisten saappaiksi. Ja tuolloin 80- luvun lopulla,kun tehtiin se aiemmin mainitsemani Norjan Hammerfestiin suuntautunut kesälomamatka. Olin silloin noin 15-vuotias, ja juuri tuota Kontio sukupolvea. Ja se onkin varmaan syynä siihen, että mieleen on jäänyt paikallisen nuorison käännetyt purjehdussaappaanvarret. Ajattelin varmaan, että miten ne kehtaa käyttää tuollaisia "mummosaappaita". Niitä oli monilla nuorilla, eikä katu-uskottavuudesta tuntunut olevan pulaa. No Norjassa ne oli silloin eniten ehkä juuri nuorison muotia. Eikä kukaan enää Suomessakaan 2000-luvun Hai-saapasboomin jälkeen ole pitänyt niitä vanhemmanväen jalkineista.
Minulla on edelleen käytössä vuonna 1989 ostetut Kontiot, joiden varsi oli 20 vuotta käännettynä muutaman vuoden käytön jälkeen varastossa. Varressa ei ole halkeaman halkeamaa ja kumipinta on joustava ja kuin uusi edelleen 35 vuoden jälkeen. Silloin tehtiin laatua, nykyään nokialaiset vuotaa ja halkeilee jo yhden kauden käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on edelleen käytössä vuonna 1989 ostetut Kontiot, joiden varsi oli 20 vuotta käännettynä muutaman vuoden käytön jälkeen varastossa. Varressa ei ole halkeaman halkeamaa ja kumipinta on joustava ja kuin uusi edelleen 35 vuoden jälkeen. Silloin tehtiin laatua, nykyään nokialaiset vuotaa ja halkeilee jo yhden kauden käytön jälkeen.
Samoin, mulla on 90-luvun puolivälissä ostetut kontiot ja varret ovat olleet käännettyinä varmaan kymmenen vuotta ja viime syksynä ainakin pitivät vielä vettä kun varret surina rantavedessä testasin.
Joo 80-luvun suomessa joku teini-ikäinen ei olisi missään tapauksessa voinut käyttää kaveriporukoissa värillisiä lyhytvartisia, ja tasaisella, vieläpä keltaisella pohjalla varustettuja saappaita. Eikä edes sillä varsien kääntämisellä olisi sitä uskottavuutta saanut aikaan. Toisaalta siellä naapurimaassa olisi ne käännetyt Kontiot varmaan olleet lähinnä vitsi. Joka aikakaudella on omat juttunsa.
Muistan ja todella typerältä näytti. 🤭🤣
Vierailija kirjoitti:
Muistan ja todella typerältä näytti. 🤭🤣
Äläs nyt, hienothan ne oli.
Tuossa Norjan tyylissä on kyllä aika eri lähtökohdat. Yleensä collegehousut, tennissukat ja nuo Vikingit käännettyine varsineen. Kun taas Suomessa on ollut täysi Punk- meininki hakaneuloineen jne.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Norjan tyylissä on kyllä aika eri lähtökohdat. Yleensä collegehousut, tennissukat ja nuo Vikingit käännettyine varsineen. Kun taas Suomessa on ollut täysi Punk- meininki hakaneuloineen jne.
Kyl meillä ihan taviksillakin on varret kontioista käännetty.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtälailla ne siellä Norjassakin keräsivät saappaanvarsiin kuulakärkikynällä kirjoitettuja kavereiden ja bändien nimiä. Ja varmaan oli myös sitä "fiksua" porukkaa joka ei kirjoitellut mitään. Ja vanhemmatkin olivat yhtä huolissaan, siitä että taittaminen pilaa saappaat. Ja kai nuo hakaneulat Suomessakin oli vaan joku pienen porukan ilmiö.En ainakaan muista nähneeni. Itse olisin varmaan saanut selkääni jos olisin uusiin Kontioihini laittanut jotain hakaneuloja.
Mustat nokialaiset oli täällä lännessä päin montsarit. Varret käännetty ja täynnä riipustuksia.