Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko käännetyt kumisaappaiden varret?

Entinen nuori
18.10.2019 |

Muistatteko vielä käännetyt kontiosaappaan varret 80-luvulta? Tuli mieleen kun äsken kaupassa käydessä sellaiset vielä näin. Itselläkin oli käännetyt varret täynnä bändien nimiä ja kavereiden nimmareita.

Kommentit (434)

Vierailija
41/434 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saapikas kirjoitti:

niitä on käännetty kautta aikain,jo 1970-luvullakin ja ennen sitäkin

Ainakin 80-luvulla piti varret mustista kontioista (ei kai silloin muita saappaita ollutkaan) kääntää jotta kumppareita ilkesi julkisesti käyttää.

Ja täynnä kirjoituksia 

Vierailija
42/434 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saapikas kirjoitti:

Ainakin 80-luvulla piti varret mustista kontioista (ei kai silloin muita saappaita ollutkaan) kääntää jotta kumppareita ilkesi julkisesti käyttää.

Eiks haisaappaat ollu ennen kontioita?

Mitä mietitte alanuolittajat.

Nokian tarina:

1898 Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö perustetaan.

1904 Kumitehdas siirretään Nokialle.

1959 Tehtaan nimeksi tulee Suomen Kumitehdas

1967 syntyy Oy Nokia Ab

1968 Hai-saapas syntyy, alun perin purjehtijoiden tarpeisiin

1973 Kontion valmistus miehille alkaa.

1990 Nokian Jalkineet erkanee emoyhtiöstä ja keskittyy kumisaappaiden valmistamiseen.

2002 Kumisaappaiden valmistus aloitetaan Serbian ja Slovakian ISO-sertifioiduilla tehtailla.

2005 Suomalainen perheyhtiö Berner ostaa Nokian Jalkineet. Kumisaappaiden suunnittelutyö pidetään Suomessa.

2017 Haicolours.com avaa oman verkkokaupan suomalaisille kuluttajille.

2023 Nokian Jalkineet 125 vuotta!

2023 Hai-saappaat 55 vuotta!

2023 Kontio Classic 50 vuotta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/434 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voi katsoa tukkilais elokuvia ahdistun kun niissä on käännettyjä lapikkaan varsia.

Vierailija
44/434 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai-saappaat tulivat valmistukseen 1968, ja lähes koko 70- luvun olivat huippu muodikkaat. Kontiot tuli myyntiin 1973. Tosin Kontiota edeltäneet Janne ja Tukki saappaat olivat todella saman näköiset kuin kontiot. Niitä oli jo varmaan 50-luvun lopulta. Hai nykyisessä muodossaan palasi muotiin ja valmistukseen 2000-luvun alussa.

Vierailija
45/434 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saapikas kirjoitti:

Haisaappaat yrittivät esittää purjehdussaappaita, muoti-ilmiö.

Kontio-mallisia saappaita on taas on valmistettu "aina"...

Vierailija
46/434 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saapikas kirjoitti:

Mutta siitäkin huolimatta Hai saappaiden valmistus aloitettiin ennen Kontioita.  Ehkä "kontio mallisia" mutta ei Nokian 

Vierailija
47/434 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saapikas kirjoitti:

Höpö höpö 

https://www.nokianjalkineet.fi/tarina/

Vierailija
48/434 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten nuo Vikingit. Kadett ja Seilas saappaat on todella  Hai-saappaan tyyliset. Niistä kerrotaan Vikingin sivuilla vaan, että tuollaiset tulivat valmistukseen 60-luvulla? Eli kumpi Nokia vai Viking alkoi ensin valmistaa noita purjehdussaappaita?Joo ja tiedän että ollaan Suomessa, ja pitäisi suosia kotimaisia tuotemerkkejä, joita ei tosin valmisteta Suomessa enää. Tuo asia vain kiinnostaa, koska minulla on tuollaiset Vikingit itselläni.

Vierailija
49/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin koulun 1982. Samana syksynä sain uudet Kontiot. Muistan tunteen, kun ne vaikuttivat täydellisiltä super saappailta, joilla selätti minkä tahansa kuralammikon. 80-luvulla kaikilla oli Kontiot. Myöhemmin ajattelin, että tylsää, kun kaikilla on samanlaiset ja vieläpä mustat. Toivoinkin että seuraavat saappaani olisivat harmaat tai siniset. Mm Hai ja kuha olivat silloin myynnissä. No äiti osti kuitenkin Kontiot, eli niihin oli tyytyminen. Ja eihän niitä muunlaisia kai olisi edes kehdannut käyttää. 2000-luvun alussa tuli taas Hait muotiin, joten ostin sellaiset. Hienoa kun aikuisetkin saivat käyttää värikkäitä kumppareita. Hait oli hyvät ja kestävät saappaat, melkein 9-vuotta kovassa käytössä. Niiden jälkeen kuljin goretexeissä. 2019 ostin Viking-Seilas saappaat. Ja jostain muistoista heräsi taas se tunne supersaappaista, joilla kulkee lammikot, kurat ja loskan kuivinjaloin. Kyllä ihmisellä pitää olla kumisaappaat, nuo goretexit ei korvaa niitä. Lisäksi nykyään on hienoa, kun ei ole vain jotain yhtä trendiä, vaan jokainen voi käyttää mitä haluaa. Sain niin tarpeekseni lapsena mustista kontioista, että en varmaan hanki sellaisia enää. Hai ja Seilas on mun juttu. Ja jos haluan muistella Kontio-aikaa niin taitan Vikingien varret!

Vierailija
50/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajuu muoteja. Kumpparit on olleet muotia tuolloin ja nyt, mutta 90-luvulla kun olin itse yläasteiässä, kumppareita ei käyttänyt koulussa kukaan, se olisi ollut aivan käsittämättömän noloa.

Ennen tiet oli kuravelliä syksyin ja keväin, kun ei ollut asfalttia, ei niitä kuivalla kelillä käytetty.

Vierailija
51/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pitänyt haisaappaita leveät lahkeet takaa nostettuna saappaan sisään. 

ihmettelen miten kontiosaappaan varren on saanut kääntymään. Sehän on niin kapea ja jäykkä. 

Vierailija
52/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse pitänyt haisaappaita leveät lahkeet takaa nostettuna saappaan sisään. 

ihmettelen miten kontiosaappaan varren on saanut kääntymään. Sehän on niin kapea ja jäykkä. 

Kyllä ne varret kontioista kääntyivät kun vaan voimaa hieman käytti. Parit saappaat ainakin itse teininä "pilasin" noin.

Vierailija
53/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä miten nuo Vikingit. Kadett ja Seilas saappaat on todella  Hai-saappaan tyyliset. Niistä kerrotaan Vikingin sivuilla vaan, että tuollaiset tulivat valmistukseen 60-luvulla? Eli kumpi Nokia vai Viking alkoi ensin valmistaa noita purjehdussaappaita?Joo ja tiedän että ollaan Suomessa, ja pitäisi suosia kotimaisia tuotemerkkejä, joita ei tosin valmisteta Suomessa enää. Tuo asia vain kiinnostaa, koska minulla on tuollaiset Vikingit itselläni.

Seilas nimenä tuli varmaan vasta noin 2017 myyntiin. Siitä kerrotaan kuitenkin, että siinä on lähes samanlaiset yksityiskohdat , kuin 60-luvun Vikingeissäkin. Ja onhan se tuon Kadett classikin kanssakin melko samanlainen. En tiedä kumpi oli ensin Hai, vai Kadett. Joo ja Suomessa on aina totuttu suosimaan kotimaista Nokian kumpparit, Oraksen hanat, iittalan astiat jne. Mutta jos tykkäät käyttää noita Vikingejä, niin siitä vaan. Lisäksi Seilasten varret on sen verran leveät, että ne on helppo varmaan kääntää alas, ja takaisin. Mun mielestä näyttävät hyvältä käännettynäkin ainakin kuvissa. Itse pidän aina piristävänä, kun näkee jollain kumpparit, minkä merkkiset vaan.

Vierailija
54/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajuu muoteja. Kumpparit on olleet muotia tuolloin ja nyt, mutta 90-luvulla kun olin itse yläasteiässä, kumppareita ei käyttänyt koulussa kukaan, se olisi ollut aivan käsittämättömän noloa.

Ennen tiet oli kuravelliä syksyin ja keväin, kun ei ollut asfalttia, ei niitä kuivalla kelillä käytetty.

On maaseudulla vieläkin kuraiset, varsinkin näihin aikoihin, kun lumien sulamisvesiä on liikkeellä. Ja kyllähän suurimman Hai-saapas muodin aikoina 1968-1978. Vähän kaiken ikäiset kulki Hait jalassa kesät talvet. Silloin ei muut saappaat, kuin Hait jalassa kehdannut mennä kouluun. Tai kai se pääasiassa oli nuorison juttu .

Vierailija
55/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään kummenkumta vuotta sitten käännettyihin mökkikontioihin on tullut varteen reikä. Teininä ei kyllä ilennyt kumppareita varret suorina edes ajatella.

Sen voi paika ihan polkyörän kumin paikalla. Mulla on paikatut kontiot.

Vierailija
56/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tekivät vain ne joilla ei ollut varaa Hai saappaisiin . Käytännössä siis juntit.

Vierailija
57/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne olleet vaan Nokiat, kontio-merkki tuli myöhemmin. 

Vierailija
58/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saapikas kirjoitti:

Mutta siitäkin huolimatta Hai saappaiden valmistus aloitettiin ennen Kontioita.  Ehkä "kontio mallisia" mutta ei Nokian 

Kontio renkaat on nokian renkaiden alihankkija.

Vierailija
59/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin asiaton ja loukkaava kommentti muuten asiallisessa keskustelussa.

Vierailija
60/434 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin asiaton ja loukkaava kommentti muuten asiallisessa keskustelussa.

Tuo edellä oleva teksti viittaa erääseen keskustelusta jo poistettuun asiattomaan viestiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän