Apua! Mistä nyt selvitän, olenko raskaana?
Neuvokaa ihanaiset, mistä voin varmistua, olenko raskaana vai en? Näkeekö gynekologi sen ja jos, niin kuinka pian? Mikä on luotettavin testi?
Menkat on 7pv nyt myöhässä, seksuaalisessa kanssakäymisessä olen ollut viimeksi alkukuusta miehen kanssa, jonka kanssa laitoin juuri lusikat jakoon. Tein kaksi raskaustestiä tänään, molemmat RFSUn testejä. Toisessa herkkyys 10mlU/ml (tuli kaksi viivaa), toisessa taas 25mlU/ml (antoi yhden viivan, tosin lirkuttelin sitä vain muutamassa pissatipassa. Nyt pelottaa..
Kommentit (37)
Harvoin ne plussatestit on väärässä, joten onnittelut! :)
Kävisin sinua varmistamassa asian yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon, olet raskaana!
Miksi helvetissä onnittelet???
Miksi ihmeessä ihmiset onnittelee täällä, jos ei ole tiedossa onko ap itse iloinen asiasta??
Oletteko vähän yksinkertaisia?
Joillekkin se plussa on kaikkie muuta kuin iloinen ja onniteltava uutinen :D
Vain toinen testeistä näyttää tässä vaiheessa plussaa, sillä siinä herkemmässä testissä se tulos tietysti näkyy aiemmin. Parin päivän päästä varmasti näkyy viivat jo molemmissa, mikäli raskaus jatkuu normaalisti. Ottaisin ensi viikon alussa vielä uudet kotitestit ja jos näyttäisi plussaa, soittaisin neuvolaan.
Minulle sanottiin neuvolassa, että esim. Apteekin oma -raskaustesti on hyvin luotettava. Olen kuullut, että vääriä plussia tulee hyvin harvoin. Ja aina kun minulla raskaustesti on näyttänyt plussaa, niin raskaana olen myös ollut. Eli ei muuta kuin neuvolaan ultra-aikaa soittamaan!
Onnittelut ap:lle. Lapsi on aina iloinen asia!
Haluan lapsen, mutta tämän ihmisen kanssa sen saaminen tarkoittaa yh-äitiyttä, ei siitä ole isäksi. Tai jos olisikin, en kestäisi häntä Mulla ei ole käytännössä minkäänlaisia tukiverkostoja, muita kuin exä. En tiedä kuinka asiaan reagoi, mutta pahoin pelkään, ettei kovin hyvin. Usein pelkään kyllä kaikkein pahinta..
Tekeekö yleislääkäri sisätutkimuksen tai ultraako, jos käyn yksityisellä? Vai tekevätkö muita kliinisiä tutkimuksia?
Anteeksi tyhmät kysymykseni, tilanne on vain itselle niin uusi ja hyvin hämmentävä..
Olet raskaana, ei siihen mitään lisätestejä tarvita. Jos vuoto ei ala, niin on syytä olettaa raskauden jatkuvan. Olet vain todennäköisesti niin alussa, että vain herkkä testi antaa tuloksen. Ole yhteydessä neuvolaan, halusit pitää lapsen tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö oikeasti terveyskeskuksessa nykyään verikokeesta raskaustestejä? Itse tekisin huomenna uuden testin aamupissasta jos epäilisin. Kun se kuitenkin on vähän niin, että vääriä plussia ei oikein tule, mutta vääriä negatiivisia saattaa tulla.
Ei raskautta testata verestä, hyvä luoja.
Kyllä sairaalaolosuhteissa voidaan testata. Se että onko veressä yleensäkin istukkahormoni hCG:tä tai sitten voidaan ihan mitata sen määräkin. Istukkahormonimäärän mittausta käytetään esim. kohdun ulkoista raskautta epäiltäessä sekä joskus raskauden kehitystä seurattaessa. Siihen on tietty kaava jonka mukaan hormonipitoisuus nousee normaaleissa raskauksissa.
Paniikissa kirjoitti:
Haluan lapsen, mutta tämän ihmisen kanssa sen saaminen tarkoittaa yh-äitiyttä, ei siitä ole isäksi. Tai jos olisikin, en kestäisi häntä Mulla ei ole käytännössä minkäänlaisia tukiverkostoja, muita kuin exä. En tiedä kuinka asiaan reagoi, mutta pahoin pelkään, ettei kovin hyvin. Usein pelkään kyllä kaikkein pahinta..
Tekeekö yleislääkäri sisätutkimuksen tai ultraako, jos käyn yksityisellä? Vai tekevätkö muita kliinisiä tutkimuksia?
Anteeksi tyhmät kysymykseni, tilanne on vain itselle niin uusi ja hyvin hämmentävä..
Olet raskaana, plussa ei valehtele.
Soita neuvolaan maanantaina.
Saat ajan terveydenhoitajalle jonka kanssa voit keskustella raskaudestasi, mitataan verenpaine ja paino ja keskustelette mm. ruokavaliosta.
Sisätutkimusta ei tehdä.
Doplerilla voi olla että kuunnellaan sikiön sykettä, ultraa ei terveydenhoitaja yleensä käytä.
Yksityiseltä voi varata alkuraskauden ultran mutta usein se on turha.
Olet raskaana. Harkitse viikonlopun yli pidätkö lapsen, keskeytätkö vai annatteko adoptioon. Jos päätyt aborttiin niin eksälle ei ole edes pakko kertoa, ei ala levittämään juoruja, sen kaverit eivät lipsauta. Saat tietenkin kertoa jos se tuntuu oikealta. Jos haluat pitää lapsen niin selviätte kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö oikeasti terveyskeskuksessa nykyään verikokeesta raskaustestejä? Itse tekisin huomenna uuden testin aamupissasta jos epäilisin. Kun se kuitenkin on vähän niin, että vääriä plussia ei oikein tule, mutta vääriä negatiivisia saattaa tulla.
Ei raskautta testata verestä, hyvä luoja.
Aijaa, kyllä mulla viime viikolla otettiin. Nega oli, hyvä näin, koska lääke jota syön aiheuttaa hirveitä epämuodostumia sikiölle.
Aloittajalle tsemppiä tilanteeseen, jo pelkkä raskauspaniikki ilman kahta viivaa voi olla niin stressaavaa että..
Ap, varhaisultran voi tehdä aikaisintaan kuudennella raskausviikolla, eli keskimääräisellä kierrolla kuukautiset ovat silloin jo ainakin kaksi viikkoa myöhässä. Tehdään vain yksityisellä, ja on kallista lystiä hyötyyn verrattuna.
Joku muu mainitsi että neuvolassa voidaan kuunnella sikiön sydänäänet. Niin voidaan, suunnilleen 8-9 viikolta alkaen. Ensimmäinen neuvolakäynti on yleensä viikoilla 8-12.
Mutta raskaustesteistä ei juurikaan pitäisi voida tulla vääriä positiivisia, eli kyllä sinä raskaana taidat olla. Kiire sinulle tulee vain, jos haluat abortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, kyllä mulla viime viikolla otettiin. Nega oli, hyvä näin, koska lääke jota syön aiheuttaa hirveitä epämuodostumia sikiölle.
Aloittajalle tsemppiä tilanteeseen, jo pelkkä raskauspaniikki ilman kahta viivaa voi olla niin stressaavaa että..
Kiitos sinulle ja teille kaikille edelleen asiallisista vastauksista! Vierailija klo 16:44 | 18.10.2019: näyttikö testi sinullekin kahta viivaa, mutta verikoe negaa?
Itse olen elänyt ihan normaalia elämää, syön mäkikuismaa tablettimuodossa ja juon kaljan viikonloppuna saunan jälkeen. Koska en ole tiennyt en ole osannut välttää. Mitä jos olenkin raskaana ja edellämainitut ovat vaurioittaneet sikiötä? Ja ennunkuin joku ehtii asiasta huomauttamaan, en syö epillereitä, joiden tehoon mäkikuisma vaikuttaa. Muka-tehokkaat keinot silti käytössä..
En kestä, en todellakaan.. En tahdo lapsen isää elämääni, ei olisi isäksi. Ikää on fyysisesti, henkinen ikä onkin toinen juttu, sen olen saanut oppia kantapään kautta.
On ikävä turvallista eksää, ainoaa ystävääni. Olisinpa saanut lapsen hänen kanssaan..Monia tekee mieli varmaan provosoida ja trollata, mutta olen oikeasti ihan hajalla asian takia.
Onko hcg vuorokausiriippuvainen hormoni? Olen itse ollut siinä käsityksessä ettei olisi, jolloin raskaustestiä ei ole pakko tehdä aamuvirtsasta, vaan riittää, että on n. 4 h ollut rakossa eikä ole kovasti juotu edelliseen kahteen tuntiin. Saatan toki olla väärässäkin, mutta olen käsittänyt että hcg-pitoisuus olisi yhtä korkea aamulla kuin myöhemminkin päivällä.
Juhannusvauva, onneksi olkoon! 🥰