Mikko, 33, ei ole koskaan edes suudellut: ”Minulla ei ole hajuakaan, mistä naisille pitäisi jutella”
https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000006276401.html
"Eräänä päivänä Mikko, 33, kerrankin rohkaistui. Lähestyi naista bussipysäkillä.
– Ennen kuin edes ehdin sanaa sanomaan, tuli naisen suusta jo ”painu v*ttuun rumilus”.
Tutustuminen jäi siihen.
– En ole koskaan ollut treffeillä enkä ole koskaan seukannut. En ole myöskään koskenut, halannut tai pussannut, saatika pannut naista elämäni aikana. En ole koskaan saanut halausta, kukaan ei ole halunnut minua halata, enkä ole halunnut ketään pakottaa halaamiseen, Mikko sanoo."
Nämä on surullisia totuuksia hyvin monen nykypäivän suomalaisen miehen elämästä.
Kommentit (913)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31346 kirjoitti:
Yksi sama ongelma tuntuu toistuvan Mikon kaltaisten tapausten kohdalla: halutaan kyllä tyttöystävä ja suhde, mutta ei olla mietitty lainkaan, mitä itse tarjoaisi suhteelle. Tässä Mikkoa kiinnostaa lähestulkoon ainoastaan videopelit. Monesti argumentoidaan sillä, että olen ''ihan kiva, normaalin näköinen ja työssäkäyvä, eikä silti ole naista,'' ja samaan hengenvetoon usein - vaikka Mikko tässä nyt ei, suokaa anteeksi jaaritteluni - syyllistetään naisia pinnallisuudesta ja ajatellaan oman sinkkuuden liittyvän vain ulkoisiin ''puutteisiin.'' Oikeasti ongelma on se, että olisi todella vaikeaa edes ensitreffeillä keksiä mitään puhuttavaa näiden miesten kanssa.
Parisuhde on ihmissuhde: nainen ei ole asia, joka ''saadaan'' kun aika sattuu olemaan kypsä ja kun et ole aivan totaalisen perseestä. Ihmissuhde vaatii vastavuoroisuutta. Se toinen osapuoli ei ole kanssasi, koska näytät hyvältä, vaan koska hän viihtyy kanssasi ja saa sinulta jotakin. Vastavuoroisesti hänen tulisi myös tarjota sinulle jotakin. Näitä asioita ovat mm. mielenkiintoiset keskustelut, hyvä seura, huumorintaju, yhteinen harrastus tai vaikka hyvä ruoka.
Vinkki vitonen näille peräkammarin pojille: kiinnostukaa jutuista. Kaikki elämässä ei voi olla ihan saatanan mahtavaa ja parasta ikinä, mutta kiinnostukaa edes vähän. Vaikka ruuanlaitosta, mediasta, politiikasta, väriteoriasta, horoskoopeista, viherkasveista, luonnossa kulkemisesta (katon sua, Mikko), valokuvauksesta, taiteesta, autoista, eläimistä vittu aivan mistä hyvänsä mistä voi keskustella ja jonka kautta voi bondailla ihmisten kanssa.
Kirjoittaa 25 v lesbo, joka itsekin hankki tällaisia niinkutsutusti parisuhteen kannalta hyviä ominaisuuksia itselleen ihan tarkoituksella siksi, että tajusin haaveilevani unelmieni naisesta ja havahduin siihen, että minulla ei välttämättä ole tarjota parisuhteelle yhtä paljon, kuin toivoisin unelmieni naisella olevan. Nykyään teen todella hyvää ruokaa ja olen siitä aidosti kiinnostunut (on muuten helppo aihe, koska ruoka yhdistää kaikkia) ja se kyllä varmaan auttoi kun tuo yks tuossa vielä vieressä istuu. Voimia peräkammarin pojille. Ja tytöille yms.
Ihan tosi? Ei sulle sitten tullut mieleen, että normaalissa parisuhteessa se vastavuoroisuus kehittyy siinä suhteessa? On aika outoa jos ekoilla deiteillä käsitellään vastapuolta kuin vanhaa kumppania.
Paskimmat ohjeet ikinä.
Tietysti kehittyy mutta sen vastavuoroisuuden pitää jo alussa olla riittävällä tasolla jotta edes syntyy sitä suhdetta jossa kehittyä.
Tjaa. Itse kyllä totesin aikoinaan baarissa että "haluutsä panna?", ja seuraavana aamuna eukot kuvittelivat että haluan jotain jatkoa. Vaihdoin ehkä 10 sanaa koko iltana ja sitten pampampam. Pah, sanon minä. Noin helppojen kanssa ei pariuduta.
Yks kaveri käyttää avausreplana: hei norsu, tarjoo kalja".
Vttu miten paska ja epäreilu maailma. Ja naiset on ne jotka valittaa tasa-arvosta.
Joo, tällaisia nämä on. Hyvä on myös "Sulla on hyvä perse, voinko mennä sinne?".
Läpi meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla sarjamurhaajilla on just tuo sama ongelma, kyvyttömyys sosiaalisuuteen ja naisten normaalin kohtaamisen pelko.
Ja se onkin syy, miksen oudoille hyypiöille lämpene. Haluan nimittäin elää.
Ted Bundyllä oli kymmeniä naisia ja naiset jopa itse tulivat iskemään häntä kun hän oli sen verran hyvännäköinen.
Täysin metsään meni tämäkin "teoriasi" jota varmaan pitkään ja hartaasti mietit.
Ei pelkästään ulkonäkö vaan karisma. Se näiltä mikoilta puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla sarjamurhaajilla on just tuo sama ongelma, kyvyttömyys sosiaalisuuteen ja naisten normaalin kohtaamisen pelko.
Ted Bundyllä oli kymmeniä naisia ja naiset jopa itse tulivat iskemään häntä kun hän oli sen verran hyvännäköinen.
Täysin metsään meni tämäkin "teoriasi" jota varmaan pitkään ja hartaasti mietit.
Luuletko että 50 Shades of Grey toimisi tai olisi niin myyty, jos päähenkilö ei olisi komeakasvoinen, pitkä ja treenattu kolmekymppinen mies? Jos hän olisi vain tavallinen rupumahainen kalju 68v miljardööri?
Maailman typerin juttu on tuo ulkonäön merkityksen kiistäminen. On erittäin todennäköistä että Mikko ei ole mikään adonis kun tuntemattomaltakin ensimmäinen kommentti on "mene rumilus v´ttuun (artikkelin mukaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammoille tuntuvat videopelit olevan se suurin syy tämän jätkän saamattomuuteen. Mutta yksinään kotona Tinderissä ja romanttisen pskan kanssa telkkarista haaveileva ikisinkkuneiti HKI -alueelta on kyllä ihan ok, kunhan ei pelaa videopelejä?
- Rouvaitse
Tuskin. Moni meistä alle 30v naisista pelaa videopelejä. Mutta tiedän myös omasta lähipiiristä miehiä joita ei kiinnosta mikään muu kuin pelaaminen. Ei edes kaverisuhteiden ylläpito, työllistyminen, oma terveys, oma tulevaisuus..
Yksinään kotona Tinderissä ja romanttisen paskan(?!) kanssa telkkarista haaveileva (aika erikoinen haave, telkkarit ei ole kovin kalliita?) ikisinkkuneiti HKI alueelta ei syytä yksinäisyydestään muita vaan on ihan tyytyväinen elämäänsä. Pelasi videopelejä tai ei. Kivan olkiukon keksit.Telkkarit tuntuu olevan teille ikisinkuille liian kalliita nykyään. Johtunee siitä, että olette kakkoslaatua. Ei kakkoslaadun lankkujakaan näkyville laiteta...
Keille ”teille”? Mulla on telkkari pelinäyttönä. Kiva pelata isolla screenillä onlinessä kavereiden ja poikaystävän kanssa. Toki meitä kiinnostaa muutkin asiat kuin videopelit, ja jutellaan Discordin ryhmächatissä kaikesta. :D
Ei, videopelit eivät ole mikään ongelma. Kiinnostuksen puute kaikkea kohtaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että 50 Shades of Grey toimisi tai olisi niin myyty, jos päähenkilö ei olisi komeakasvoinen, pitkä ja treenattu kolmekymppinen mies? Jos hän olisi vain tavallinen rupumahainen kalju 68v miljardööri?
Maailman typerin juttu on tuo ulkonäön merkityksen kiistäminen. On erittäin todennäköistä että Mikko ei ole mikään adonis kun tuntemattomaltakin ensimmäinen kommentti on "mene rumilus v´ttuun (artikkelin mukaan).
Mutmutmut MÄ TYKKÄÄN KALJUISTA! :.(
Asiaosuus: Kukaan ei pitemmän päälle jaksa toimia surkealla itsetunnolla varustetun köynnöskasvin tukikeppinä. Jokainen rakentaa itsetuntonsa ihan itse. Moni varmaan kuvittelee, että itsetunto = valtava ego, vaikka kyse on vain itsensä tuntemisesta ja hyväksymisestä. Hyvät ja huonot puolet on jokaisella, hyviä voi arvostaa ja huonoja korjata ja siinä se. Kun tuntee ja hyväksyy itsensä, hyväksyy myös muut. Tämä ei ole sukupuolisidonnaista.
Miehet ja naiset ovat samanlaisia ihmisiä. Voisi ihan yrittää unohtaa sen sukupuolen ja keskittyä yksilöihin. Jos kokee "naiset" pelottaviksi, on tosiaan hyvin mahdollista, että potee jotain seksuaalipakkomiellettä. Ei aina tarvitse eikä pidä mennä joka tilanteeseen sukuelimet edellä, se tekee elämän todella vaikeaksi.
Viihdeosio: Auttaiskohan näitä jonneja kurahousut? Niissä on väljyyttä ja tahattomat rektiot ja ejakulaatiot jäävät paljastumatta, ainakin raittiissa ilmassa ja jos käyttää imukykyisiä villakalsareita siellä alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisälukutaito haloo! Edeltäjä kirjoitti "ei pelkästään ulkonäkö vaan karisma". Hyvin harva kiistää ulkonäön merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vasta limainen ukko onkin. Odotan vain poisteettuja kohtauksia joissa nainen pissaa sen miehen suuhun. Yhhh.. Karsee yhh.
Mä olen ihan normaalin näköinen mies, tosin pitkä ja tykkään treenata. Sosiaalisilta taidoilta olen aika kömpelö ja olen introvertti. Ei silti ole ikinä ollut ongelmia löytää naisseuraa. Pidempiä parisuhteita on ollut 6 kappaletta ja seksikokemuksia noin 60 naisen kanssa. Olen huomannut, että ulkonäöllä ei niinkään ole merkitystä vaan sillä, että elämässä on jotain asioita (työ, harrastus yms) mitä kohtaa on vahva draivi ja intohimoa. Se näkyy myös olemuksessa.
M42.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika kulta: 50 shades of Grey on FIKTIIVINEN ROMAANI, ei mikään tutkimusraportti. Ja se päähenkilö on ällöttävä. Yli-imelä kuin sokeroitu toffee.
Mikkojen ensimmäiset portaat on helppo korjata.
On olemassa maita, joissa halaamaan ja koskettelemaan tulee niin naiset, miehet kuin taskuvarkaatkin. Saattavat jopa suudella ja heiluttaa taskunakkia, halusit tai et. Ensimmäinen porras ylitetty.
Sitten voisi kokeilla vaikka näitä japanilaisten suosimia virtuaalisia tyttöystäviä, niin oppisi ainakin jotain perusteita kanssakäymisestä.
Sen jälkeen sitten vain reaalimaailmaan harjoittelemaan ja keskittymään oleelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pimeä pitää olla, että perustelee ihmiskäsitystään fiktiolla? Ja jos niin pimeä olet, mikset kaiva esiin satua Prinsessa ja sammakko tai Kaunotar ja hirviö?
Jos nainen bussipysäkillä ärähtää lähentelevälle miehelle, reaktion syy lienee pelko eikä miehen tosiasiallinen rumuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammoille tuntuvat videopelit olevan se suurin syy tämän jätkän saamattomuuteen. Mutta yksinään kotona Tinderissä ja romanttisen pskan kanssa telkkarista haaveileva ikisinkkuneiti HKI -alueelta on kyllä ihan ok, kunhan ei pelaa videopelejä?
- Rouvaitse
Tuskin. Moni meistä alle 30v naisista pelaa videopelejä. Mutta tiedän myös omasta lähipiiristä miehiä joita ei kiinnosta mikään muu kuin pelaaminen. Ei edes kaverisuhteiden ylläpito, työllistyminen, oma terveys, oma tulevaisuus..
Yksinään kotona Tinderissä ja romanttisen paskan(?!) kanssa telkkarista haaveileva (aika erikoinen haave, telkkarit ei ole kovin kalliita?) ikisinkkuneiti HKI alueelta ei syytä yksinäisyydestään muita vaan on ihan tyytyväinen elämäänsä. Pelasi videopelejä tai ei. Kivan olkiukon keksit.Telkkarit tuntuu olevan teille ikisinkuille liian kalliita nykyään. Johtunee siitä, että olette kakkoslaatua. Ei kakkoslaadun lankkujakaan näkyville laiteta...
Keille ”teille”? Mulla on telkkari pelinäyttönä. Kiva pelata isolla screenillä onlinessä kavereiden ja poikaystävän kanssa. Toki meitä kiinnostaa muutkin asiat kuin videopelit, ja jutellaan Discordin ryhmächatissä kaikesta. :D
Ei, videopelit eivät ole mikään ongelma. Kiinnostuksen puute kaikkea kohtaan on.
Ja viha ja pakkomielteet.
Nämä jäppiset ovat vuorovaikutustaidottomina todellinen riski naisille. Myös itselleen, kun osuvat mölöttämään itseään isommille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ala haukkumaan ihmistä joka ei sano tai tee mitään oli tämä miten ruma tahansa. Mikko jättää kertomatta jotain ja päättänyt että aivan kaikki johtuu vain ulkonäöstä.
Nämä on surullisia totuuksia hyvin monen nykypäivän suomalaisen miehen elämästä.
Todellisuus: totuuksia hyvin marginaalisen miesjoukon elämästä. Normaali ihminen on kolmikymppisenä sekä harrastanut seksiä että ollut useammassa parisuhteessa, jos näin haluaa. Älä kuvittele, että Mikko olisi joku totuus suuremmastakin määrästä miehiä. Mikon kaltaisiai miehiä on Suomessa ehkä satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan samaistua Mikkoon. Itsekin olen saanut aikoinaan vastakkaiselta sukupuolelta kuulla rumuudestani, en tosin yhtä ikävästi kuin Mikko, mutta tottakai se jättää mieleen sen arven, että kun niin moni pitää rumana niin sitä on jokseenkin arvoton pariutumismielessä. Ja kun ikää tulee lisää ja muut asiat kuin ulkonäkö alkaa merkata enemmän, niin ne muutkin asiat on pitkin vittua, ja jälleen olen siellä niiden miesten laarissa joihin todella harva nainen koskisi pitkällä tikullakaan. Onnekseni voin kehua saavuttaneeni vuonna 2008 yhden halauksen tytöltä. Vaalin tuota hetkeä kuin suurin osa miehistä poikuutensa menetystä. Tuo hetki oli lähin kontakti naissukupuoleen mikäli mitään äidin halaamista lapsena ei lasketa.
Näen itseni myös 33-vuotiaana kertoilemassa kokemattomuudestani vauva-palstalla. Tavallaan se hetki olisi legendaarinen, koska Naispelko22 olisi kehittynyt jo Naispelko33:ksi, seuraavana etappina olisikin sitten Naispelko44, jolloin olisinkin jo tuplannut originaalin nimimerkkini numerosarjan. Tuolloin saattaisin jopa juhlistaa tilannetta korkkaamalla colan makuisen Kari Grandi-pillimehun.
Terveisin Naispelko26
Sinähän osaat keskustella ihmisten kanssa. Legendat tyyppien iskemisestä keskellä kirkasta päivänvaloa ovat legendoja. Suurin osa pariutumisista tapahtuu aikuisilla ihan siten, että jutellaan keskenään ja kiinnostutaan siinä toisistaan. Vaikka ei sitten kiinnostaisikaan toisesta romanttisessa mielessä niin on ainakin saanut käydä mielenkiintoisia keskusteluit.
Suomessa on todella paljon tyttöjä ja naisia, joita lähinnä ällöttävät sellaiset uuh ja lääh-kommentit etenkin kun sitä fiksua keskustelua ei tule vaikka sitä kuinka lypsäisi. Moni suhde loppuu vuorovaikutustaitojen puutteeseen.
En kylläkään osaa keskustella. Keskustelunaiheeni ovat äärimmäisen rajalliset, eivätkä niinkään naisia kiinnostavat. Toisekseen olen ihan helvetin varautunut ja ujo uusien ja minulle outojen ihmisten läheisyydessä, joten ensivaikutelma minusta on ehkä se huonoin mahdollinen. Hiljainen kenkiensä tuijottelija, kuten olen joskus aiemminkin palstalla itseäni kuvaillut. Ja siihen kun lisätään se, että en ole mikään adonis ja elämä muutenkin potkinut ihan tarpeeksi päähän, niin eipä siinä kyllä kannata turhan suuria odotuksia laskea sille, että ihan heti joku elämänkumppani elämääni tupsahtaisi.
Terveisin Naispelko26
En nyt sanoisi. Olethan tällä palstallakin osallistunut usean eri aiheen keskusteluihin. Ihan osaavasti.
Pääasiassa keskusteluihin joissa olen jokseenkin omimmillani. Eli naisettomuuteen liittyvissä ja vähin urheiluaiheisissakin keskusteluissa. Muuten lähinnä heittelen jotain paskaa läppää sellaisiin keskusteluihin, jotka jotenkin silmään osuu.
Terveisin Naispelko26
Naisille voi ihan livenäkin heitellä paskaa läppää. Naisille voi puhua samalla tavalla kuin tuntemattomille / puolitutuille miehille. Ihan samoista aiheista. Et sinä tuntemattomalle miehellekään mistään kvanttifysiikasta ala yhtäkkiä jauhamaan.
Niinhän minä heittelenkin naisille paskaa läppää. Mutta siinä vaiheessa kun saan suuni auki olen jo antanut itsestäni niin paskan vaikutelman, että on lopulta pariutumismielessä se ja sama avaanko suutani lainkaan. Korkeintaan väliaikainen friendzone on korkeinta mitä voin saavuttaa, siitä seuraa sitten minun unohtamiseni.
Terveisin Naispelko26
Vierailija kirjoitti:
Todellisuus: totuuksia hyvin marginaalisen miesjoukon elämästä. Normaali ihminen on kolmikymppisenä sekä harrastanut seksiä että ollut useammassa parisuhteessa, jos näin haluaa. Älä kuvittele, että Mikko olisi joku totuus suuremmastakin määrästä miehiä. Mikon kaltaisiai miehiä on Suomessa ehkä satoja.
Tämä!
https://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/til…
https://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/sek…
.
Käyttäjä31346 kirjoitti:
Yksi sama ongelma tuntuu toistuvan Mikon kaltaisten tapausten kohdalla: halutaan kyllä tyttöystävä ja suhde, mutta ei olla mietitty lainkaan, mitä itse tarjoaisi suhteelle. Tässä Mikkoa kiinnostaa lähestulkoon ainoastaan videopelit. Monesti argumentoidaan sillä, että olen ''ihan kiva, normaalin näköinen ja työssäkäyvä, eikä silti ole naista,'' ja samaan hengenvetoon usein - vaikka Mikko tässä nyt ei, suokaa anteeksi jaaritteluni - syyllistetään naisia pinnallisuudesta ja ajatellaan oman sinkkuuden liittyvän vain ulkoisiin ''puutteisiin.'' Oikeasti ongelma on se, että olisi todella vaikeaa edes ensitreffeillä keksiä mitään puhuttavaa näiden miesten kanssa.
Parisuhde on ihmissuhde: nainen ei ole asia, joka ''saadaan'' kun aika sattuu olemaan kypsä ja kun et ole aivan totaalisen perseestä. Ihmissuhde vaatii vastavuoroisuutta. Se toinen osapuoli ei ole kanssasi, koska näytät hyvältä, vaan koska hän viihtyy kanssasi ja saa sinulta jotakin. Vastavuoroisesti hänen tulisi myös tarjota sinulle jotakin. Näitä asioita ovat mm. mielenkiintoiset keskustelut, hyvä seura, huumorintaju, yhteinen harrastus tai vaikka hyvä ruoka.
Vinkki vitonen näille peräkammarin pojille: kiinnostukaa jutuista. Kaikki elämässä ei voi olla ihan saatanan mahtavaa ja parasta ikinä, mutta kiinnostukaa edes vähän. Vaikka ruuanlaitosta, mediasta, politiikasta, väriteoriasta, horoskoopeista, viherkasveista, luonnossa kulkemisesta (katon sua, Mikko), valokuvauksesta, taiteesta, autoista, eläimistä vittu aivan mistä hyvänsä mistä voi keskustella ja jonka kautta voi bondailla ihmisten kanssa.
Kirjoittaa 25 v lesbo, joka itsekin hankki tällaisia niinkutsutusti parisuhteen kannalta hyviä ominaisuuksia itselleen ihan tarkoituksella siksi, että tajusin haaveilevani unelmieni naisesta ja havahduin siihen, että minulla ei välttämättä ole tarjota parisuhteelle yhtä paljon, kuin toivoisin unelmieni naisella olevan. Nykyään teen todella hyvää ruokaa ja olen siitä aidosti kiinnostunut (on muuten helppo aihe, koska ruoka yhdistää kaikkia) ja se kyllä varmaan auttoi kun tuo yks tuossa vielä vieressä istuu. Voimia peräkammarin pojille. Ja tytöille yms.
Miten selittäisit sen, että ruma, kokkaustaitoinen, akateeminen, laajasti lukenut ja useita eri juttuja harrastava mies päätyy aina kaverivyöhykkeelle, mutta naamalotossa voittanut mies, joka on kiinnostunut vain panssarivaunuista, on niin monen naisen mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Mikkojen ensimmäiset portaat on helppo korjata.
On olemassa maita, joissa halaamaan ja koskettelemaan tulee niin naiset, miehet kuin taskuvarkaatkin. Saattavat jopa suudella ja heiluttaa taskunakkia, halusit tai et. Ensimmäinen porras ylitetty.
Sitten voisi kokeilla vaikka näitä japanilaisten suosimia virtuaalisia tyttöystäviä, niin oppisi ainakin jotain perusteita kanssakäymisestä.
Sen jälkeen sitten vain reaalimaailmaan harjoittelemaan ja keskittymään oleelliseen.
Sorry, mutta japanilaiset virtuaalityttöystävät on japanilaisten Mikkojen luomia, kuten myös nämä kanssakäymiset lopputuloksineen. En suosittele kenellekään joka ei erota fiktiota/pornoa todellisuudesta.
Telkkarit tuntuu olevan teille ikisinkuille liian kalliita nykyään. Johtunee siitä, että olette kakkoslaatua. Ei kakkoslaadun lankkujakaan näkyville laiteta...