Kaveri tuhosi omaisuuttani - miten toimia?
Kaveri oli luonani eilen. Riitelimme sanallisesti ja pyysin häntä poistumaan asunnostani, eikä hän suostunut lähtemään. Sanoin että ellei hän poistu joudun soittamaan poliisit. Ei suostunut poistumaan joten soitin 112. Kaveri tästä suivaantuneena nappasi kännykkåni kädestä kun linja oli auki ja sulki puhelimeni ja heitti paskaksi seinään. Tämän jälkeen hän löi nyrkillä 5 kertaa kylpyhuoneeni ovea siten että oveen tuli 5 isoa läpi asti mennyttä reikää ja iski myös keittiön lasisen liesituulettimen säpäleiksi ja poistui sitten paikalta. Soitin poliisit naapurin kännykästä ja poliisit saivat hänet kiinni ulkoa ja veivät putkaan. Poliisit kävivät asunnossani ja totesivat että paras yrittää sopia kaverin kanssa korvauksesta kahden kesken. Tänään otin yhteyttä kys "kaveriin"eikä aio korvata ja uhitteli "seuraamyksilla"jos otan poliisiin yhteyttä.
Kysymys kuuluu joudunko maksamaan itse tuhot? Ja miten kuuluisi toimia: rikosilmoitus entä voiko kotivakuutus korvata? Entä otanko yhteyttä vuokran antajaan ja miten selitän hänelle tapahtuneen? Hävettää kun en ole ehtinyt asumaan asunnossa kuin vasta hetken aikaa..
Kommentit (27)
tottakai sinun vastuullasi on korvata vuokranantajalle asuntoon tulleet tuhot, koska asunto on vuokrattu sinulle ja sinun vastuullasi.
Tämä ei kuitenkaan poista sinulta oikeutta hakea korvausta vahingoista kaveriltasi. koska poliisi on jo käynyt paikalla toteamassa tuhot ja sai kaverisikin kiinni, sinä voit ihan vain sitten lähettää korvausvaatimuksen kaverillesi postitse, odottaa rahojen maksamista ja sen jälkeen, jos ja kun kaverisi ei maksa, laitat laskun perintään perintätoimistoon. Tässä vaiheessa kaverisikin saa tiedon, että lasku menee perintätoimistolle ja jos hänellä on yhtään järkeä päässään, hän maksaa laskun, koska tietää olevansa korvausvelvollinen sinulle ja tietää, että perintätoimiston kautta hän maksaa vielä enemmän.
mitä tulee kaverisi uhkailuun, niin käyt tekemässä niistä rikosilmoituksen poliisille, näin asia tulee varmasti kirjaattua ja olet siltä osin oikeudellisesti paremmassa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ensisijainen maksaja olet sinä. Kyllä, sinä olet vastuussa asunnosta eikä reikiä ovessa pidetä yleisen oikeustajun mukaisesti normaalina kulumisena.
Jos et halua kaveria vastuuseen, maksat itse ja ehdottaisin, että kutsut vuokraisännän tarkistamaan tuhot samantien.
Kotivakuutuksesta ei tule euroakaan, koska se ei korvaa tahallisia tekoja eikä etenkään kaverisi tekoja. Hänen vakuutuksessaan voi olla toisenlainen pykälä.
Kotivakuutuksesta voit saada rahaa, jos teet rikosilmoituksen. En usko, että poliisit kehottivat sopimaan, koska heille ei koidu rikosilmoituksen tekemisestä lisävaivaa. Asia hautautuu monien samanlaisten juttujen alle ja ainoa, joka ilmoitusta kaipaa, on vakuutusyhtiö. Se voi rikosilmoituksen perusteella karjuta kaveriltasi korvauksia.
Yleensä kotivakuutus korvaa ilkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa että poliisi on neuvonut koettamaan sopimista keskenään. Ihanku tuollaisen jälkeen vielä olisitte kavereita ja luontevasti tekemisissä. Tee rikosilmoitus, kuvat vahingoista jne. Vuokranantajana laittaisin sinut korvaamaan, etenkin ellet edes yritä saada tekijää itse vastuuseen. Jutteleminen ei ole yrittämistä, rikosilmoituksen tekeminen on.
No poliisi neuvoi minua itse pyytämään naapuriltani korvauksia vaatteistani jotka naapurini rikkoi kun kävi päälleni. Edes putkaan eivät sitä vieneet. Itse sitten joutuu putkaan kun sanoo ääneen miten perseestä ihmiskunta on. Kaikki paska karma poliiseille.
Sinä sanoit aloituksessa, että veivät putkaan?
Pöljä!
Ei tuo ole AP.
Miksi noin moni ei ymmärrä, että tälle palstalle ja tällaisiin keskusteluihin kirjoittaa paljon ERI ihmisiä?
Miksi ihmiset ovat nykyään noin tyhmiä?
Herr Auge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa että poliisi on neuvonut koettamaan sopimista keskenään. Ihanku tuollaisen jälkeen vielä olisitte kavereita ja luontevasti tekemisissä. Tee rikosilmoitus, kuvat vahingoista jne. Vuokranantajana laittaisin sinut korvaamaan, etenkin ellet edes yritä saada tekijää itse vastuuseen. Jutteleminen ei ole yrittämistä, rikosilmoituksen tekeminen on.
No poliisi neuvoi minua itse pyytämään naapuriltani korvauksia vaatteistani jotka naapurini rikkoi kun kävi päälleni. Edes putkaan eivät sitä vieneet. Itse sitten joutuu putkaan kun sanoo ääneen miten perseestä ihmiskunta on. Kaikki paska karma poliiseille.
Sinä sanoit aloituksessa, että veivät putkaan?
Pöljä!
Ei tuo ole AP.
Miksi noin moni ei ymmärrä, että tälle palstalle ja tällaisiin keskusteluihin kirjoittaa paljon ERI ihmisiä?
Miksi ihmiset ovat nykyään noin tyhmiä?
Johan sen korjasinkin. Minulla on lukihäiriö. Meni naapuri ja kaveri sekaisin. Samanlainen kirjoitustyyli viesteissä minun silmissäni.
Tyhmää minusta ei saa tekemälläkään, mutta sinusta viestisi perusteella ehkä jopa saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisijainen maksaja olet sinä. Kyllä, sinä olet vastuussa asunnosta eikä reikiä ovessa pidetä yleisen oikeustajun mukaisesti normaalina kulumisena.
Jos et halua kaveria vastuuseen, maksat itse ja ehdottaisin, että kutsut vuokraisännän tarkistamaan tuhot samantien.
Kotivakuutuksesta ei tule euroakaan, koska se ei korvaa tahallisia tekoja eikä etenkään kaverisi tekoja. Hänen vakuutuksessaan voi olla toisenlainen pykälä.
Kotivakuutuksesta voit saada rahaa, jos teet rikosilmoituksen. En usko, että poliisit kehottivat sopimaan, koska heille ei koidu rikosilmoituksen tekemisestä lisävaivaa. Asia hautautuu monien samanlaisten juttujen alle ja ainoa, joka ilmoitusta kaipaa, on vakuutusyhtiö. Se voi rikosilmoituksen perusteella karjuta kaveriltasi korvauksia.
Kuten tuossa kirjoitettiin, kotivakuutuksesta voi saada rahaa, jos tekee rikosilmoituksen. Kotivakuutus ei korvaa tuollaisia tuhoja, jos ei kykene osoittamaan, että ne teki joku muu kuin asukas itse. Huomaa: kyseessä on lukitun oven takana oleva koti, jos ei ole murtojälkiä tms., niin ensisijaisena oletuksena on se, että asukas itse on tuhonnut kämppää, jos ei kykene osoittamaan, että se oli joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuossa kirjoitettiin, kotivakuutuksesta voi saada rahaa, jos tekee rikosilmoituksen. Kotivakuutus ei korvaa tuollaisia tuhoja, jos ei kykene osoittamaan, että ne teki joku muu kuin asukas itse. Huomaa: kyseessä on lukitun oven takana oleva koti, jos ei ole murtojälkiä tms., niin ensisijaisena oletuksena on se, että asukas itse on tuhonnut kämppää, jos ei kykene osoittamaan, että se oli joku muu.
Mitä nyt sössit, poliisit olivat käyneet paikalla ja vieneet härikön putkaan.
Pakko kysyä tähän väliin että minkälaisessa porukassa liikut, jos "kaverisi" ovat tuota laatua? Hengailetko ryyppyremmissä? Voisi selittää poliisinkin nuivaa suhtautumista...