Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten reagoisit jos lapsesi siirrettäisiin toiseen kouluun eriarvoistumisen estämiseksi?

Vierailija
17.10.2019 |

Graduntekijä rakensi Helsingin yliopistossa matemaattisen mallin, joka etsii Helsingin oppilaaksiottoalueille fiksuimmat rajat. Fiksuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä, että eri taustoista tulevat oppilaat jakautuisivat kouluihin nykyistä tasaisemmin. Malli laskee koulujen alueet uusiksi niin, että vieraskielisten lasten määrä tasoittuu.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006275047.html

Jutun yhteydessä on esimerkkikuva uusista koulualueiden rajoista. Esimerkiksi Puistolassa pientaloalueen lapset jaettaisiin käärmemäisesti kiemurtelevien koulualuerajojen mukaisesti lähialueiden ei-niin-hyvämaineisiin kouluihin kuten Tapulikaupungissa sijaitsevaan Maatullin kouluun. Vastaavaa tapahtuisi myös muilla keskiluokan ja ylemmän keskiluokan asuinalueilla. Malli on tehty Helsinkiin, mutta sama voisi tapahtua muissakin isoissa kaupungeissa.

Jos tämä koulupiirien "optimointi" toteutetaan jossakin muodossa, niin miten reagoisit? Kiinnostaa kuulla mielipiteitä erityisesti niiltä, joilla on kouluikäisiä tai kouluikää lähestyviä lapsia.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä kävi, kuten tuossa on esitetty, siitä seuraisi seuraavaa:

a. Köyhillä ja ongelmaisilla lapsilla menisi huonosti

b. Keskiluokkaisilla lapsilla menisi huonosti, kun joutuisivat käymään koulua huono-osaisten ehdoilla

c. Rikkailla menisi hyvin yksityiskouluissa

Suomessa on jokin ihme ajatus, että huono osaisuutta voidaan vähentää "levittämällä" sitä koko väestöön. Pitäisi keskittyä siihen, että voitaisiin parantaa olemassa olevaa hyvinvointia.

Tuossahan käytännössä vähennetään suhteellista huono-osaisuutta saastuttamalla keskiluokka. Rikkaat elävät sitten omaa elämänsä ja laittavat lapsensa privatskolaniin.

Just tän vuoksi meillä on Suomessa kohta pelkästään rikkaat ja köyhät.

Oisko parempi, jos huono-osaiset laitettaisiin vain tietyille merkityille alueille etteivät pääse saastuttamaan näitä teidän keskiluokkaisia lapsia...

Mä ehdotan niin, että huono-osaiset ripotellaan eri puolelle. Vaikka vanhempien tulojen, koulutustaustan jne. mukaan. Jokaisen koulun olisi pakko ottaa tietty kiintiö huono-osaisia.

Vierailija
102/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

b. Keskiluokkaisilla lapsilla menisi huonosti, kun joutuisivat käymään koulua huono-osaisten ehdoilla

Suomessa on jokin ihme ajatus, että huono osaisuutta voidaan vähentää "levittämällä" sitä koko väestöön. Pitäisi keskittyä siihen, että voitaisiin parantaa olemassa olevaa hyvinvointia.

Tuossahan käytännössä vähennetään suhteellista huono-osaisuutta saastuttamalla keskiluokka. Rikkaat elävät sitten omaa elämänsä ja laittavat lapsensa privatskolaniin.

Oisko parempi, jos huono-osaiset laitettaisiin vain tietyille merkityille alueille etteivät pääse saastuttamaan näitä teidän keskiluokkaisia lapsia...

Mä ehdotan niin, että huono-osaiset ripotellaan eri puolelle. Vaikka vanhempien tulojen, koulutustaustan jne. mukaan. Jokaisen koulun olisi pakko ottaa tietty kiintiö huono-osaisia.

Tätä(kin) on Helsingissä jo kokeiltu ainakin Malmin suurpiirissä. Mun lasten koulu on pienehkö keskiluokkaisen pientaloalueen koulu. Siellä ei ollut erityisluokkaa, koska erityisoppilaita ei ollut kuin muutama. Kaupungin kuningasideana kouluun perustettiin erityisluokka, jonne oppilaat tuotiin kauempaa muiden koulujen alueelta. Ja kuten arvata saattaa, tämä erityisluokka päätettiin sitten integroida yhteen mun lapseni normiluokan kanssa todella surullisin tuloksin (luokanope sai burnoutin ja oppilaita joutui stressireaktion takia sairaslomalle, työrauha meni ja oppimistulokset romahti). Heti kun tuli mahdollisuus otin omani pois tuolta luokalta, shoppailtiin hänet turvaan painotettuun opetukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää puhetta.

Ensin jankutetaan miten kaikilla on samat mahdollisuudet pärjätä elämässä, mutta sitten haukutaan kaikki huono-osaiset ja ollaan valmiita jättämään muut uppoavaan laivaan kunhan vaan omalla lapsella on täydelliset lähtökohdat elämään.

Itse olen hyväosainen ja lapseni myöskin. En ole shoppaillut kouluja enkä valinnut lapsieni kavereita, joista osa on paremmista perheistä ja osa huonommista. Minulle on erittäin tärkeää, että lapseni ei kasva missään kuplassa vaan ymmärtää erilaisuutta ja sitä köyhyyttäkin. Ettei heistä tule juuri tällaisia ihmisiä, kun suurin osa tänne vastaajista.

Lapseni ovat 9-10 oppilaita olleet aina ja osa jo opiskelee yliopistossa. Toivottavasti he saavat jotain hyvää aikaa elämässään ja hyvä ei tarkoita menestystä, rahaa ja heikompien lyttäämistä.

Sinun on helppo olla tätä mieltä, kun omat lapsesi eivät ole joutuneet monikul ttuuriseen kouluun. Minun on ja valitettavasti joutuvat kärsimään siitä ja se tulee heijastumaan varmasti myös myöhempään elämään. Valitettavasti minulla ei ole varaa muuttaa alueelle, jossa ei näitä ongelmatapauksia (lue uussu omalaisia) olisi koulut täynnä.

Vierailija
104/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä(kin) on Helsingissä jo kokeiltu ainakin Malmin suurpiirissä. Mun lasten koulu on pienehkö keskiluokkaisen pientaloalueen koulu. Siellä ei ollut erityisluokkaa, koska erityisoppilaita ei ollut kuin muutama. Kaupungin kuningasideana kouluun perustettiin erityisluokka, jonne oppilaat tuotiin kauempaa muiden koulujen alueelta. Ja kuten arvata saattaa, tämä erityisluokka päätettiin sitten integroida yhteen mun lapseni normiluokan kanssa todella surullisin tuloksin (luokanope sai burnoutin ja oppilaita joutui stressireaktion takia sairaslomalle, työrauha meni ja oppimistulokset romahti). Heti kun tuli mahdollisuus otin omani pois tuolta luokalta, shoppailtiin hänet turvaan painotettuun opetukseen.

Huonoilla alueilla asuvat lapset eivät kuitenkaan ole läheskään kaikki erityisoppilaita....

Vierailija
105/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään ongelma jos siellä luokalla on esim 5 ummikkoa ja pari sossuperheen lasta.

Heitä pystytään kannattelemaan siellä. Se on se peruskoulun idea.

Ne koulut joita Helsingissä vältellään on sellaisia joissa luokalla on 15 ummikkoa, 5 pahasti oireilevaa sossuperheen lasta ja 5 ns normaalisti pärjäävää.

Kyllä vaan jo tuo ensimmäiseksi mainittu kokoonpano aiheuttaa isoja ongelmia. Opettajien aika ei riitä normaalien ja hyvien lapsien opettamiseen, kun se kuluu kurinpitoon ja isompaa tukea tarvitsevien kaitsemiseen. Luokkaretkistä ei tule mitään, ellei suomalaiset normiperheiden vanhemmat halua maksaa näiden ongelmatapaustenkin osuutta. Viduttaa, kun itselläkin on tiukkaa ja juuri ja juuri pystyisin kustantamaan lapselleni leirikoulun, mutta se ei riitä lapseni monikulttuurisessa loiskoulussa, koska ummikot eivät maksa omien lastensa osuutta.

Vierailija
106/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää puhetta.

Ensin jankutetaan miten kaikilla on samat mahdollisuudet pärjätä elämässä, mutta sitten haukutaan kaikki huono-osaiset ja ollaan valmiita jättämään muut uppoavaan laivaan kunhan vaan omalla lapsella on täydelliset lähtökohdat elämään.

Itse olen hyväosainen ja lapseni myöskin. En ole shoppaillut kouluja enkä valinnut lapsieni kavereita, joista osa on paremmista perheistä ja osa huonommista. Minulle on erittäin tärkeää, että lapseni ei kasva missään kuplassa vaan ymmärtää erilaisuutta ja sitä köyhyyttäkin. Ettei heistä tule juuri tällaisia ihmisiä, kun suurin osa tänne vastaajista.

Lapseni ovat 9-10 oppilaita olleet aina ja osa jo opiskelee yliopistossa. Toivottavasti he saavat jotain hyvää aikaa elämässään ja hyvä ei tarkoita menestystä, rahaa ja heikompien lyttäämistä.

Mikä oli pahinta heidän kokemuksensa mukaan huonossa koulussa? Mitä he olisivat toivoneet.

Vierailija
107/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille helsinkiläisinä on ollut asuinaluetta valitessa ihan päivänselvä asia, että alueella tulee olla koulu, jossa mahdollisuus painotettuun musiikinopetukseen. Musiikkiluokalle on pääsykokeet ja valintaan liittyy velvoite hankkia soitin ja käydä soitonopetuksessa myös koulun ulkopuolella. Tämä karsii pois useimmat ongelmaperheet mikä näkyy positiivisesti oppilasaineksessa ja siten lasten kaveripiirissä. Myös muu painotettu opetus ajaa varmasti saman asian, meille musiikkipainotus oli helppo valinta kun lapset on viety pienestä asti muskariin ja ekaluokkalaisina aloittaneet musiikkiopiston.    

Vierailija
108/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kehitysvammaisten vanhemmat emme voi kikkailla koulupaikoilla. Toisaalta koulupaikkaa ei voi menettääkään. Kerrankin joku asia, jossa on paremmassa asemassa. 

Ei. Tässäkin asiassa paremmassa asemassa.

Sinä et taida tajuta eroa kehitysvammaisen ja terveen lapsen vanhemmuudessa. Ollaan kateellisia vammaistuesta ja terapioista :)

Vierailija
109/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää puhetta.

Sinun on helppo olla tätä mieltä, kun omat lapsesi eivät ole joutuneet monikul ttuuriseen kouluun. Minun on ja valitettavasti joutuvat kärsimään siitä ja se tulee heijastumaan varmasti myös myöhempään elämään. Valitettavasti minulla ei ole varaa muuttaa alueelle, jossa ei näitä ongelmatapauksia (lue uussu omalaisia) olisi koulut täynnä.

Lukioiässä ongelma helpottuu.

Lukioissa saa vielä hyvän koulutuksen

Vierailija
110/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää puhetta.

Yhdeksän luokkaa r* skaväen kanssa riittää kyllä jo pilaamaan kasvatuksen.  Lapsethan ovat lähes täysiikäisiä kun lähtevät lukioon, jos edes mihinkään kunnolliseen pääsevät kun ovat olleet lähes koko elämänsä retuperällä.

Vierailija
111/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää puhetta.

Perheiden ja nuorten suojelusuunnitelma

http://pt-media

Vierailija
112/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää puhetta.

Kerropa missä päin asut.

Vierailija
113/113 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa tämä on hyvä idea, koska kouluissa alkaa olla tosi isoja laatueroja.

Käytännössä alkaisin kyllä selvittää mihin yksityiskouluun voisin saada omat lapseni.

T:ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme