Miten reagoisit jos lapsesi siirrettäisiin toiseen kouluun eriarvoistumisen estämiseksi?
Graduntekijä rakensi Helsingin yliopistossa matemaattisen mallin, joka etsii Helsingin oppilaaksiottoalueille fiksuimmat rajat. Fiksuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä, että eri taustoista tulevat oppilaat jakautuisivat kouluihin nykyistä tasaisemmin. Malli laskee koulujen alueet uusiksi niin, että vieraskielisten lasten määrä tasoittuu.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006275047.html
Jutun yhteydessä on esimerkkikuva uusista koulualueiden rajoista. Esimerkiksi Puistolassa pientaloalueen lapset jaettaisiin käärmemäisesti kiemurtelevien koulualuerajojen mukaisesti lähialueiden ei-niin-hyvämaineisiin kouluihin kuten Tapulikaupungissa sijaitsevaan Maatullin kouluun. Vastaavaa tapahtuisi myös muilla keskiluokan ja ylemmän keskiluokan asuinalueilla. Malli on tehty Helsinkiin, mutta sama voisi tapahtua muissakin isoissa kaupungeissa.
Jos tämä koulupiirien "optimointi" toteutetaan jossakin muodossa, niin miten reagoisit? Kiinnostaa kuulla mielipiteitä erityisesti niiltä, joilla on kouluikäisiä tai kouluikää lähestyviä lapsia.
Kommentit (113)
Opetusviraston kuningasajatus on ollut jo pitkään siirtää kielissä lahjakkaita suomalaislapsiq mamualueille opettamaan suomea.
Minunkin lapseni olisi haluttu siirtää Meilqhden alakoulusta Pikku-Huopalahden kouluun tämän takia.
Malli johtaa joko äänten väärään laariin satamiseen tai white flightiin, todennäköisesti molempiin. Toisaalta jos pientaloalueilla ollaan äänestetty demareita tai muita vassareita, niin silloin uudistus on oikea.
Sitä saa mitä tilaa.
Terveisin, demari
Ps. Ei mun lasta
Kuulostaa etenkin pk-seudulla toteutettuna loistojutulta. Saadaan käännettyä muuttoliike takaisin landelle. Ja saadaan kupla puhki, kun asuntojen hinnat romahtavat.
Heti kun yhdenkin päättäjän lapsi on huonossa koulussq niin kansa seuraa perässä.
Mutta kun opetusviraston Outi Salon lapsi on yksityiskoulussa, opetuslautakunnan puheenjohtajan lapset muuttuu ruotsinkielisiksi ja Päivi Lipposen lapsey käy sykkiä ja ksykkiä jne niin ei käy.
Minä haluan omille lapsilleni parasta, mitä on saatavilla. Teen sen täysin itsekkäästi yhteisestä hyvästä välittämättä. En ole valmis uhraamaan omien lasteni koulunkäyntiä ja laittamaan heitä kouluun, jossa on runsaasti kielipuolia ja/tai koulutukseen kielteisesti suhtautuvia lapsia. Tästä syystä haimme lapset painotettuun opetukseen. Luokalla on muitakin kuin kantasuomalaisia, mutta kaikkia yhdistää halu oppia ja kaikkien perheet haluavat panostaa koulutukseen.
No eiköhän pointtina ole, ettei lapsia siirretä kesken kaiken, mutta koulunsa aloittavat ja alueelle muuttavat ohjattaisiin tuossa mielessä tasapuolisemmin kouluihin. Jutussa todettiin, ettei esitetty malli ole suoraan toteutumiskelpoinen, mutta samantyylinen optimointi voitaisiin kuitenkin ottaa käyttöön.
Itselleni tämä kävisi hienosti, mikäli se olisi oikeasti toteutettu niin, että oppilaat jakautuivat hyvin tasaisesti eikä vain ihan pikkuisen vähän tasaisemmin. Monipuolisista taustoista olevat oppilaat opettavat lapsille alusta lähtien suvaitsevaisuutta, veljeni lapset, jotka ovat jo koulussa, ovat aivan eritavalla "värisokeita" kuin me vitivalkoisen lapsuuden eläneet. Mutta suomea äidinkielenä puhuvia tulee olla niin paljon, ettei opetuksen taso ja muualta tulevien kielitaidon kehitys kärsi. Ja koulujen tasaväkisiä resursseiltaan ja opetukseltaan muuten, jotteivät ongelmat kasaannu kuten nykyään.
Peruskoulun tasapäistämistavoite tällä ainakin saavutetaan, kun kenellekään ei anneta tilaisuutta käydä suomalaista koulua suomeksi suomalaislasten kanssa. Mitä enemmän kielitaidottomia ja kehnosti suomea osaavia koululaisia on, sitä heikommiksi oppimismahdollisuudet ja -tulokset muuttuvat. Lahjakkain osa koululaisista uhrataan apuopettajiksi heti ekaluokkalaisina.
Yksityiskoulut tulevat natisemaan liitoksistaan ja muuttoliike opetuksellisesti turvallisempiin kuntiin alkaa ja eriarvoistuminen - tai pikemminkin oma-aloitteinen erottautuminen - vain kiihtyy.
En suostuisi.
Ikävä kyllä köyhyyden mukana tulevat kaikki lieve-ilmiöt joille en halua lapsiani altistaa.
Onneksi asumme pienessä kunnassa, josta ei huonomaineisia kouluja löydy, mutta muuten yrittäisin vaikuttaa lasten kouluun joko painoitteiden avulla tai harkitsemalla yksityistä koulua.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän pointtina ole, ettei lapsia siirretä kesken kaiken, mutta koulunsa aloittavat ja alueelle muuttavat ohjattaisiin tuossa mielessä tasapuolisemmin kouluihin. Jutussa todettiin, ettei esitetty malli ole suoraan toteutumiskelpoinen, mutta samantyylinen optimointi voitaisiin kuitenkin ottaa käyttöön.
Itselleni tämä kävisi hienosti, mikäli se olisi oikeasti toteutettu niin, että oppilaat jakautuivat hyvin tasaisesti eikä vain ihan pikkuisen vähän tasaisemmin. Monipuolisista taustoista olevat oppilaat opettavat lapsille alusta lähtien suvaitsevaisuutta, veljeni lapset, jotka ovat jo koulussa, ovat aivan eritavalla "värisokeita" kuin me vitivalkoisen lapsuuden eläneet. Mutta suomea äidinkielenä puhuvia tulee olla niin paljon, ettei opetuksen taso ja muualta tulevien kielitaidon kehitys kärsi. Ja koulujen tasaväkisiä resursseiltaan ja opetukseltaan muuten, jotteivät ongelmat kasaannu kuten nykyään.
Niin. Mikäänhän ei edtäisi jo nyt hajauttamasta niitä mamulapsia tasaisesti. Esim Puotinharjun ja Pikku-Huopalahden lapsia laajemmalle alueelle.
Sen sijaan että niitä kantasuomalaisia paiskotaan sinne tänne.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan omille lapsilleni parasta, mitä on saatavilla. Teen sen täysin itsekkäästi yhteisestä hyvästä välittämättä. En ole valmis uhraamaan omien lasteni koulunkäyntiä ja laittamaan heitä kouluun, jossa on runsaasti kielipuolia ja/tai koulutukseen kielteisesti suhtautuvia lapsia. Tästä syystä haimme lapset painotettuun opetukseen. Luokalla on muitakin kuin kantasuomalaisia, mutta kaikkia yhdistää halu oppia ja kaikkien perheet haluavat panostaa koulutukseen.
Siinähän se. MINÄMINÄMINÄMINÄMINUNLAPSI
Todella surullista, että amerikkalainen ajattelu MUN LAPSELLE PARASTA on päästetty Suomeen. Se että tänne on ikinä saatu rakennettua hyvä koulujärjestelmä on ollut puhtaasti sen tulosta, ettei kellekään anneta parasta erikseen vaan kaikki joutuu tyytymään hyvään. Mutta nyt hyvä koulutus tulee katoamaan kun ihmiset eivät ole enää sitoutuneita sen ylläpitämiseen vaan pelkästään oman osansa parantamiseen. Koulutuksen myötä juurtumaan saatu hauras tasa-arvokehitys kuolee Suomesta pois ja kun eriarvoisuus on tarpeeksi suurta, parempiosainen kansanosa lopettaa hyvinvointiyhteiskunnan ilmoitusasiana.
Minusta tuo on fiksu idea. Tietenkään ei pidä siirtää jo koulua käyviä lapsia vaan tuo pätisi koulunsa aloittaviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan omille lapsilleni parasta, mitä on saatavilla. Teen sen täysin itsekkäästi yhteisestä hyvästä välittämättä. En ole valmis uhraamaan omien lasteni koulunkäyntiä ja laittamaan heitä kouluun, jossa on runsaasti kielipuolia ja/tai koulutukseen kielteisesti suhtautuvia lapsia. Tästä syystä haimme lapset painotettuun opetukseen. Luokalla on muitakin kuin kantasuomalaisia, mutta kaikkia yhdistää halu oppia ja kaikkien perheet haluavat panostaa koulutukseen.
Siinähän se. MINÄMINÄMINÄMINÄMINUNLAPSI
Todella surullista, että amerikkalainen ajattelu MUN LAPSELLE PARASTA on päästetty Suomeen. Se että tänne on ikinä saatu rakennettua hyvä koulujärjestelmä on ollut puhtaasti sen tulosta, ettei kellekään anneta parasta erikseen vaan kaikki joutuu tyytymään hyvään. Mutta nyt hyvä koulutus tulee katoamaan kun ihmiset eivät ole enää sitoutuneita sen ylläpitämiseen vaan pelkästään oman osansa parantamiseen. Koulutuksen myötä juurtumaan saatu hauras tasa-arvokehitys kuolee Suomesta pois ja kun eriarvoisuus on tarpeeksi suurta, parempiosainen kansanosa lopettaa hyvinvointiyhteiskunnan ilmoitusasiana.
Se on vanhemmuutta. Ja ihan tiedoksi vaan että nimenomaan kouluasioista päättävien omat lapset on siirretty aina parhaisiin kouluihin.
Siellä se oli tuon opetusviraston päällikön poikakin meilahtelaisessa yksityiskoulussa eikä Pikkiksen mamukoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän pointtina ole, ettei lapsia siirretä kesken kaiken, mutta koulunsa aloittavat ja alueelle muuttavat ohjattaisiin tuossa mielessä tasapuolisemmin kouluihin. Jutussa todettiin, ettei esitetty malli ole suoraan toteutumiskelpoinen, mutta samantyylinen optimointi voitaisiin kuitenkin ottaa käyttöön.
Itselleni tämä kävisi hienosti, mikäli se olisi oikeasti toteutettu niin, että oppilaat jakautuivat hyvin tasaisesti eikä vain ihan pikkuisen vähän tasaisemmin. Monipuolisista taustoista olevat oppilaat opettavat lapsille alusta lähtien suvaitsevaisuutta, veljeni lapset, jotka ovat jo koulussa, ovat aivan eritavalla "värisokeita" kuin me vitivalkoisen lapsuuden eläneet. Mutta suomea äidinkielenä puhuvia tulee olla niin paljon, ettei opetuksen taso ja muualta tulevien kielitaidon kehitys kärsi. Ja koulujen tasaväkisiä resursseiltaan ja opetukseltaan muuten, jotteivät ongelmat kasaannu kuten nykyään.
Niin. Mikäänhän ei edtäisi jo nyt hajauttamasta niitä mamulapsia tasaisesti. Esim Puotinharjun ja Pikku-Huopalahden lapsia laajemmalle alueelle.
Sen sijaan että niitä kantasuomalaisia paiskotaan sinne tänne.
Mutta eikö tuossa ollut juuri se idea, että koulupiirien rajat piirretään vähän monimutkaisemmin, jotta saadaan enemmän sosiaalista sekoittumista jokaiseen kouluun? Eihän ketään oltu paiskomassa ympäri kaupunkia.
Malli optimoi väärää asiaa. Sen pitäisi edelleenkin ensisijaisesti optimoida oppilaiden koulumatkan pituutta lähikoulustaan.
Johtaisi vain siihen, että hyvätuloiset muuttaisivat (entistäkin enemmän) Espooseen ja Kauniaisille. Ja niillä hyvien Helsingin alueiden osalta kävisi niin, että niiden reuna-alueiden asuntojen hinnat laskisivat (koska riski joutua neek-kouluun kasvaisi) ja hyvien alueiden ydinalueiden asuntojen hinnat nousisivat entisestään.
Tosiasia on, että lasten suhteen ei oteta riskejä tai leikitä suvaitsevaista. Tunnen vanhempia, jotka ovat äärisuvaitsevaisia kaiken muun paitsi lasten koulun suhteen. "Yllättäen" heidän lapset käyvät n-vapaita kouluja ja keksivät mitä luovempia selityksiä miksi näin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan omille lapsilleni parasta, mitä on saatavilla. Teen sen täysin itsekkäästi yhteisestä hyvästä välittämättä. En ole valmis uhraamaan omien lasteni koulunkäyntiä ja laittamaan heitä kouluun, jossa on runsaasti kielipuolia ja/tai koulutukseen kielteisesti suhtautuvia lapsia. Tästä syystä haimme lapset painotettuun opetukseen. Luokalla on muitakin kuin kantasuomalaisia, mutta kaikkia yhdistää halu oppia ja kaikkien perheet haluavat panostaa koulutukseen.
Siinähän se. MINÄMINÄMINÄMINÄMINUNLAPSI
Todella surullista, että amerikkalainen ajattelu MUN LAPSELLE PARASTA on päästetty Suomeen. Se että tänne on ikinä saatu rakennettua hyvä koulujärjestelmä on ollut puhtaasti sen tulosta, ettei kellekään anneta parasta erikseen vaan kaikki joutuu tyytymään hyvään. Mutta nyt hyvä koulutus tulee katoamaan kun ihmiset eivät ole enää sitoutuneita sen ylläpitämiseen vaan pelkästään oman osansa parantamiseen. Koulutuksen myötä juurtumaan saatu hauras tasa-arvokehitys kuolee Suomesta pois ja kun eriarvoisuus on tarpeeksi suurta, parempiosainen kansanosa lopettaa hyvinvointiyhteiskunnan ilmoitusasiana.
Se on vanhemmuutta. Ja ihan tiedoksi vaan että nimenomaan kouluasioista päättävien omat lapset on siirretty aina parhaisiin kouluihin.
Siellä se oli tuon opetusviraston päällikön poikakin meilahtelaisessa yksityiskoulussa eikä Pikkiksen mamukoulussa.
Ei ole vanhemmuutta, vaan itsekkyyttä. Itsekkyydessä ei ole mitään ihailtavaa, se että sitä oikeutetaan sillä että ollaan itsekkäitä lapsen puolesta eikä omasta puolesta paranna asiaa yhtään. Päinvastoin se tekee sinun vanhemmuudestasi likaista ja inhottavaa.
"Mut kun toikin" ei ole myöskään mikään oikeutus. Olen kyllä erittäin tietoinen etuoikeuksien vahingollisuudesta yhteiskunnalle ja yhteiselle hyvälle, jos muuta luulit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän pointtina ole, ettei lapsia siirretä kesken kaiken, mutta koulunsa aloittavat ja alueelle muuttavat ohjattaisiin tuossa mielessä tasapuolisemmin kouluihin. Jutussa todettiin, ettei esitetty malli ole suoraan toteutumiskelpoinen, mutta samantyylinen optimointi voitaisiin kuitenkin ottaa käyttöön.
Itselleni tämä kävisi hienosti, mikäli se olisi oikeasti toteutettu niin, että oppilaat jakautuivat hyvin tasaisesti eikä vain ihan pikkuisen vähän tasaisemmin. Monipuolisista taustoista olevat oppilaat opettavat lapsille alusta lähtien suvaitsevaisuutta, veljeni lapset, jotka ovat jo koulussa, ovat aivan eritavalla "värisokeita" kuin me vitivalkoisen lapsuuden eläneet. Mutta suomea äidinkielenä puhuvia tulee olla niin paljon, ettei opetuksen taso ja muualta tulevien kielitaidon kehitys kärsi. Ja koulujen tasaväkisiä resursseiltaan ja opetukseltaan muuten, jotteivät ongelmat kasaannu kuten nykyään.
Niin. Mikäänhän ei edtäisi jo nyt hajauttamasta niitä mamulapsia tasaisesti. Esim Puotinharjun ja Pikku-Huopalahden lapsia laajemmalle alueelle.
Sen sijaan että niitä kantasuomalaisia paiskotaan sinne tänne.
Mutta eikö tuossa ollut juuri se idea, että koulupiirien rajat piirretään vähän monimutkaisemmin, jotta saadaan enemmän sosiaalista sekoittumista jokaiseen kouluun? Eihän ketään oltu paiskomassa ympäri kaupunkia.
Niin ja kenen sinä luulet joutuvan sinne monimutkaisemmin muualle?
Tai joutuvan siirtymään monimutkaisemmin opettamaan suomea?
Tuo ilmiö on jo. Ja aina ne on ne suomea opettavat jotka siirtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan omille lapsilleni parasta, mitä on saatavilla. Teen sen täysin itsekkäästi yhteisestä hyvästä välittämättä. En ole valmis uhraamaan omien lasteni koulunkäyntiä ja laittamaan heitä kouluun, jossa on runsaasti kielipuolia ja/tai koulutukseen kielteisesti suhtautuvia lapsia. Tästä syystä haimme lapset painotettuun opetukseen. Luokalla on muitakin kuin kantasuomalaisia, mutta kaikkia yhdistää halu oppia ja kaikkien perheet haluavat panostaa koulutukseen.
Siinähän se. MINÄMINÄMINÄMINÄMINUNLAPSI
Todella surullista, että amerikkalainen ajattelu MUN LAPSELLE PARASTA on päästetty Suomeen. Se että tänne on ikinä saatu rakennettua hyvä koulujärjestelmä on ollut puhtaasti sen tulosta, ettei kellekään anneta parasta erikseen vaan kaikki joutuu tyytymään hyvään. Mutta nyt hyvä koulutus tulee katoamaan kun ihmiset eivät ole enää sitoutuneita sen ylläpitämiseen vaan pelkästään oman osansa parantamiseen. Koulutuksen myötä juurtumaan saatu hauras tasa-arvokehitys kuolee Suomesta pois ja kun eriarvoisuus on tarpeeksi suurta, parempiosainen kansanosa lopettaa hyvinvointiyhteiskunnan ilmoitusasiana.
Se on vanhemmuutta. Ja ihan tiedoksi vaan että nimenomaan kouluasioista päättävien omat lapset on siirretty aina parhaisiin kouluihin.
Siellä se oli tuon opetusviraston päällikön poikakin meilahtelaisessa yksityiskoulussa eikä Pikkiksen mamukoulussa.
Ei ole vanhemmuutta, vaan itsekkyyttä. Itsekkyydessä ei ole mitään ihailtavaa, se että sitä oikeutetaan sillä että ollaan itsekkäitä lapsen puolesta eikä omasta puolesta paranna asiaa yhtään. Päinvastoin se tekee sinun vanhemmuudestasi likaista ja inhottavaa.
"Mut kun toikin" ei ole myöskään mikään oikeutus. Olen kyllä erittäin tietoinen etuoikeuksien vahingollisuudesta yhteiskunnalle ja yhteiselle hyvälle, jos muuta luulit.
Minun tehtäväni vanhempana on ajaa lapseni etua.
Ei käyttää lastani työkaluna. Tai antaa muiden käyttää.
Ja minäkäön en ole tyhmä. Sinä olet.
Hyvien alueiden vanhemmat tietenkin heittää itkupotkuraivarit ja protestoi kunnes suunnitelma hylätään. Tällaista meillä on Suomessa nykyään, niillä joilla menee hyvin siksi että viime vuosisadalla täällä jonkun verran sitouduttiin puhaltamaan yhteiseen hiileen ei ole enää minkäänlaista solidaarisuutta.