Riittääkö Triplaan asiakkaita? Asiantuntija: ”Solmukohtaharha” voi koitua kauppakeskuksen kohtaloksi
Tutkija toteaa olevansa enemmän huolissaan kauppakeskusten keskinäisestä kilpailusta kuin niiden vaikutuksesta Helsingin kadunvarsiliikkeisiin.
– Kauppakeskukset ovat klooneja toinen toisillensa, ne ovat sisällöltään samanlaisia, hän sanoo.
REDIN kauppakeskuksen risuinen alku on Santasalon mukaan mahdollinen myös Pasilassa. Triplaa kuitenkin auttaa se, että sen ympärillä asuu lähtökohtaisesti enemmän ihmisiä kuin Kalasatamassa.
Pasilan historiasta löytyy myös toinen ostoskeskus, jonka kohtaloa Santasalo pelkää Triplalle. Pasilan vanhalla asemalla aukesi kolmisenkymmentä vuotta sitten ostoskeskus, joka ei koskaan menestynyt.
Santasalon mukaan silloin laskettiin, että Pasilan asemalla vaihtaa junaa 40 000 ihmistä vuorokaudessa. Se ei kuitenkaan koskaan konkretisoitunut aseman liikkeiden asiakkaiksi.
– Siinä oli pieni K-Market, joka ei sekään tahtonut pärjätä, koska se palveli käytännössä pasilalaisia. Ne eivät yksin riittäneet elättämään sitä.
– Se on tietynlainen harha, että jos meillä on hirveästi junanvaihtajia, että ne jäisivät sitten asioimaan. Kyllä siinä paikassa pitää olla mielenkiintoa huomattavasti enemmän.
Kommentit (342)
Joku kysyi mitä Triplassa on sellaista, jota ei jo saisi netistä?
Tietysti suomalainen asiakaspalvelu ja vittuilevat myyjät :)
Minä kierrän kaukaa yritykset, jotka brassailevat englannin kielellä. Osaan toki englantia, mutta arvostan suomen kieltä Suomessa. On junttimaista snobismia nimetä liikkeitä ja alueita englannin kielellä maassa, jonka äidinkieli on jokin muu.
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla Triplan ovien takana tänä aamuna tuleva asiakaskunta kokonaisuudessaan.
Tai sitten Triplan tuleva asiakaskunta on torstaiaamuisin töissä.
Avajaisjonot ei kerro mitään,oli täälläkin paljon porukkaa lähikaupan avajaisissa ja vuoden jälkeen kauppa lopettamassa asiakkaiden puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla Triplan ovien takana tänä aamuna tuleva asiakaskunta kokonaisuudessaan.
Aika iso osa lapsiperheistä on kylläkin lomalla. Täällä päin Suomea on syysloma.
Avajaiset eivät kiinnostaneet suurta yleisöä, koska pk-seudulla on todella kova sade, sanottiin jo nettilivessä
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille jotka hehkutatte triplan työpaikkoja jne ja haukutte niitä jotka eivät usko sen menestykseen.
Mistä oletatte niiden asiakkaiden ja rahojen tulevan triplaan?
Ei ihmisten käytettävissä oleva raha lisäänny uuden kauppakeskuksen avaamisella, vaan siellä kulutettu raha on pois jostakin muusta kaupasta/kahvilasta/ajanviettopaikasta/....
Helsinkiin muuttaa suuria ihmismassoja muualta Suomesta vuosittain. Sieltä se raha viime kädessä tulee. Mahdollisesti ketjuna niin, että lähiöistä muuttaa vaurastuneita ihmisiä Pasilan uusiin taloihin, ja maakunnista sitten muuttaa uutta porukkaa heidän entisiin asuntoihinsa. Osa muuttaa varmaan myös maalta suoraan kovan rahan asuntoihin.
Kyllä Triplaan kävijöitä riittää, varsinkin siinä vaiheessa kun sen ympäristö on rakennettu valmiiksi ja asukkaat muuttaneet sisään.
Vierailija kirjoitti:
Pöh.. vain 300 jonottajaa oven edessä.
Tänään illalla kuullaan ettei avajaiset olletkaan yleisömenestys. Se johtuu syyslomasta ja huonosta säästä.
Oli ainakin yli 333 jonossa, koska minäkin olin enkä saanut sitä kassia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika iso osa lapsiperheistä on kylläkin lomalla. Täällä päin Suomea on syysloma.
Ei kai kukaan normaalijärkinen käytä lomaansa kauppakeskuksen avajaisiin? Varsinkaan aikaisin aamusta? Ja vielä lasten kanssa? Mun työkavereistani vain yksi on tämän viikon lomalla, muilla lapsiperheellisillä ei ole lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohditte kaukojunien matkustajat. Olen tulossa Helsinkiin ja aion käydä Triplassa samalla reissulla. Se on ihan sama, jos matkan päätteeksi menee paikallisjunalla Triplaan, tekee viimeiset shoppailut siellä ja sitten hyppää Pasilasta kaukojunan kyytiin. Kampissa olen tykännyt käydä, mutta nyt ajatellen Tripla vaikuttaa kätevämmältä.
Kun lähden junalla takaisin Turkuun, en taatusti enää halua nousta junasta Pasilassa. Kyllä ne ostokset teen Helsingin keskustassa. Ja jos myymälät on tasoa H&M ja Lindex, niin ne löytyy Turussakin, miksi käydä niissä Helsingissä?
Riittääkö tuon Triplan kävelyetäisyydellä asuva väestömäärä ylläpitämään kauppakeskusta? Yleensähän isot kauppakeskukset pärjää vaan, jos asiakkaita tulee hyvin laajalta alueelta.
Riittää. Tässä lähellä asuu aidosti valtava määrä ihmisiä ja lisää on rakenteilla. Muut ostoskeskuksethan ovat syrjemmässä keskusta poislukien. Keskustan heikkous on silti puuttuvat isot marketit, autoilun hankaluus asiointitarkoitukseen ja se, että palvelut on hajallaan.
Isojen markettien kannattavuushan perustu siihen, että niissä on niin valtavasti tarjontaa ja autolla liikkuvat ostavat sieltä kerralla valtavat määrät tavaraa. Vaikea uskoa, että autoton Pasilassa 2 km päässä Triplasta asuva ensin kävelisi sinne Triplaan ja tetsaisi kauppakeskushelvetin läpi Prismaan ja kantaisi sieltä sitten kolme kassillista tavaraa kotiinsa. Prisma on nimenomaan automarket ja sille on myrkkyä tuo pysäköinnin maksullisuus. Ja autolla liikkuessa Pasilan ympäristö on ihan helvettiä, varsinkin jos sattuu olemaan messut tai joku Areenan tapahtuma.
Asun Munkkiniemessä ja olen kai Triplan potentiaalinen asiakas. Menen silti mieluummin autolla Selloon, suoraan maksuttomaan parkkihalliin ja siitä yhdet rullaportaat Prismaan. Näin tekisin kyllä ruskeasuolaisena ja pikku-huopalahtelaisenakin.
On myös meitä pyörällä kulkevia pieniä talouksia. Kuka ihme pakottaa perinteiseen prismaperhemuottiin Helsingin kantakaupungissa ja ostamaan aina kolme kassia tavaraa kerralla? Tähän asti on puuttunut paikka hakea vaikka lapselle hanskat tai kerhotossut tms. tarvitsematta lähteä aina keskustaan. Nyt se on, ja aion sitä käyttää.
Ole hyvä. Silti kauppakeskus tekee rahansa päivittäistavarakauppa. Tuskin sinä sillä pyörälläsikään samaa tavaramäärää roudaat kuin ne prismaperheet. He ratkaisee sen tuoton.
Ohis... loppupeleissä kyse ei ole kerralla ostetusta tavaramäärästä vaan kokonaissummasta, minkä kauppaan esim kuukaudessa laittaa. Ja tässäkään ei ole merkitystä, asioiko itse myymälässä vai tilaako päivittäistavaransa ko myymälästä kotiinkuljetuksella. Meidän kahden hengen taloudessa menee päivittäistavaroihin tonni kuukaudessa ja tiedän nelihenkisiä "prismaperheitä", joilla menee vähemmän.
Minulla menee sinkkuna 300-400 €/kk päivittäistavaroihin. Se menee jatkossa Triplan Prismaan, jos ja kun sieltä saa tilattua tavarat kotiinkuljetuksella. Minua ei kiinnosta lainkaan, mitä Triplassa pysäköinti maksaa, koska en omista autoa. Päivittäistavaroita ostan siitä huolimatta ihan yhtä paljon kuin autollisetkin ihmiset, ellen jopa enemmän, koska autottomuus jättää minulle huomattavan summan kulutettavaksi muihin asioihin.
Tripla näyttää ärsyttävän eniten juuri niitä autoilevia Prismaperheitä, jotka eivät aio edes itse asioida siellä. Ilmeisesti ärsyyntyminen johtuu kateudesta, kun on käynyt ilmi että Tripla ei olekaan heidän tyyppisilleen ihmisille suunnattu. Ovatko nämä perheet jo kyllästyneet olemassaoleviin ostareihin ja olisivat nyt halunneet taas uuden kulutusjuhlakohteen perheelleen? Ja pettymys on kova kun Triplassa ei mennäkään autoilijoiden ehdoilla.
Somaleja ja arabeja hienosti jo paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohditte kaukojunien matkustajat. Olen tulossa Helsinkiin ja aion käydä Triplassa samalla reissulla. Se on ihan sama, jos matkan päätteeksi menee paikallisjunalla Triplaan, tekee viimeiset shoppailut siellä ja sitten hyppää Pasilasta kaukojunan kyytiin. Kampissa olen tykännyt käydä, mutta nyt ajatellen Tripla vaikuttaa kätevämmältä.
Kun lähden junalla takaisin Turkuun, en taatusti enää halua nousta junasta Pasilassa. Kyllä ne ostokset teen Helsingin keskustassa. Ja jos myymälät on tasoa H&M ja Lindex, niin ne löytyy Turussakin, miksi käydä niissä Helsingissä?
Riittääkö tuon Triplan kävelyetäisyydellä asuva väestömäärä ylläpitämään kauppakeskusta? Yleensähän isot kauppakeskukset pärjää vaan, jos asiakkaita tulee hyvin laajalta alueelta.
Riittää. Tässä lähellä asuu aidosti valtava määrä ihmisiä ja lisää on rakenteilla. Muut ostoskeskuksethan ovat syrjemmässä keskusta poislukien. Keskustan heikkous on silti puuttuvat isot marketit, autoilun hankaluus asiointitarkoitukseen ja se, että palvelut on hajallaan.
Isojen markettien kannattavuushan perustu siihen, että niissä on niin valtavasti tarjontaa ja autolla liikkuvat ostavat sieltä kerralla valtavat määrät tavaraa. Vaikea uskoa, että autoton Pasilassa 2 km päässä Triplasta asuva ensin kävelisi sinne Triplaan ja tetsaisi kauppakeskushelvetin läpi Prismaan ja kantaisi sieltä sitten kolme kassillista tavaraa kotiinsa. Prisma on nimenomaan automarket ja sille on myrkkyä tuo pysäköinnin maksullisuus. Ja autolla liikkuessa Pasilan ympäristö on ihan helvettiä, varsinkin jos sattuu olemaan messut tai joku Areenan tapahtuma.
Asun Munkkiniemessä ja olen kai Triplan potentiaalinen asiakas. Menen silti mieluummin autolla Selloon, suoraan maksuttomaan parkkihalliin ja siitä yhdet rullaportaat Prismaan. Näin tekisin kyllä ruskeasuolaisena ja pikku-huopalahtelaisenakin.
On myös meitä pyörällä kulkevia pieniä talouksia. Kuka ihme pakottaa perinteiseen prismaperhemuottiin Helsingin kantakaupungissa ja ostamaan aina kolme kassia tavaraa kerralla? Tähän asti on puuttunut paikka hakea vaikka lapselle hanskat tai kerhotossut tms. tarvitsematta lähteä aina keskustaan. Nyt se on, ja aion sitä käyttää.
Ja meinaat että Prisma kauankin elää teidän kerhotossuilla ja hanskoilla? Varsinkin kun siinä näyttää olevan parikin lasten rättikauppaa siinä kauppakeskuksessa. Jos Prisma ei saa haluamaansa myyntiä se lähtee, ja siinä kuolee sitten ne pienetkin, kun Prisman tyhjiä tiloja pitää saada kompensoitua isommilla vuokrilla.
Veikkaan että parkkihallin maksu poistuu ekana pelastusrenkaana...
Meidän ja muutaman tuhannen muun. Ja jos Prisma lähtee, niin voivoi, mennäänpä sitten niihin muihin "lasten rättikauppoihin siinä kauppakeskuksessa". Ja jos koko Tripla kokee loppunsa, niin voivoi, menemme taas keskustaan, kuten ennenkin. Jos koko maailma loppuu, niin sitten kuollaan tai muutetaan Marsiin. Mikä on ongelma, jos kaikki on noin huonosti? Tripla on nyt siinä, koita hyväksyä asia, mitä jostain Prisman noususta tai tuhosta noin antaumuksella huolta kannat. Mene sinä sinne automarkettiin vaan ostamaan monta kassia kerralla, anna nyt muiden elää tavallaan.
Tripla tuntuu ärsyttävän eniten niitä, joilla ei ole aikomustakaan koskaan asioida Triplassa. En tiedä, tulenko asioimaan itsekään, mutta autottomana Tripla tulee kuitenkin olemaan Sellon lisäksi kauppakeskus, jossa saatan asioida.
Kauppakeskukset eivät sinänsä minua ärsytä. Suhteellisen turhia ne mielestäni on mutta enpä harrastakkaan shoppailua ja ostarissa hengaamista. Ainoastaan ihmetyttää miksi on nähty hyväksi pistää kyseiseen persreikään 1,5 miljardia?
Mitä se sinun peppuasi kutittaa, mitä yksityiset yritykset tekevät rahoillaan? Ei tuo summa meidän verovaroistamme ole peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä. Silti kauppakeskus tekee rahansa päivittäistavarakauppa. Tuskin sinä sillä pyörälläsikään samaa tavaramäärää roudaat kuin ne prismaperheet. He ratkaisee sen tuoton.
Ohis... loppupeleissä kyse ei ole kerralla ostetusta tavaramäärästä vaan kokonaissummasta, minkä kauppaan esim kuukaudessa laittaa. Ja tässäkään ei ole merkitystä, asioiko itse myymälässä vai tilaako päivittäistavaransa ko myymälästä kotiinkuljetuksella. Meidän kahden hengen taloudessa menee päivittäistavaroihin tonni kuukaudessa ja tiedän nelihenkisiä "prismaperheitä", joilla menee vähemmän.
Ja tämä liittyi asiaan miten?
Siten, ettei autolla kauppakeskukseen päivittäistavaraostoksille menevä lapsiperhe välttämättä ole just se, joka on kaikista tuottoisin kauppakeskukselle. Prismaperheet kun pyrkivät yleensä saamaan mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla. Pienemmissä kotitalouksissa saatetaan käyttää sama raha tai jopa enemmän, vaikka ostetaankin määrällisesti vähemmän.
Toki tämäkin on mahdollista, mutta uskoisin silti kokonaisuudessaan lapsiperheen kuluttavan siellä Prismassa kahta henkeä enemmän. Sinänsä kyllä mielenkiintoista, että joku kehuu *kulutuksensa suuruutta nykyisen ilmastoahdistuksen aikana.
*KorjattuSuuri tavaramäärä kokonaishinnalla X vs. pienempi määrä samalla hinnalla. Kumpi on ilmaston kannalta parempi? Tuo jälkimmäinen tietenkin. Eli se Prismaperhe, joka ostaa mahdollisimman halvalla suuria määriä, on se ilmaston kannalta huonoin vaihtoehto.
Minulla vaikuttaa varmaan oma ikäni paljon, kun olen jo viisikymppinen, mutta minua on alkanut vähän tympimään kauppakeskukset. Onhan ne käteviä, kun voi kierrellä saman katon alla liikkeestä toiseen, mutta olen alkanut kaipaamaan enemmän pieniä kivijalkaliikkeitä. Ehkä olen vaan viettänyt jossain vaiheessa liikaakin aikaa noissa kauppakeskuksissa, ts. tuo liikkeissä kiertely on käynyt aikaisemmin jo melkein harrastuksesta. Ja iän myötä kodinomaisemmat, tunnelmallisemmat puitteet tuntuvat vaan niin paljon paremmilta ja ovat lähempänä elämänarvojani.
Ruokaostoksetkin tykkään hoitaa jossain muussa kuin maximarketissa työpäivän jälkeen, kun ei vaan kiinnosta kävellä satoja metrejä edestakaisin, kun kassan lähellä huomaakin, että vielä unohtui jotain ostoskärrystä. Onneksi ruokaostoksetkin voi hoitaa kätevästi netissä eikä ruokien toimitus ole edes kallis perheellisen ihmisen ruokamäärän huomioiden.
Selaan juuri Triplan Prisman valikoimia netissä ja olen niin onnellinen! Vihdoin saan kotiinkuljetuksella aivan kaikki haluamani ruokatarpeet, päivittäistavarat, perusastiat (esim. Teema-muki hajonneen tilalle), sukat, sukkahousut, pesuaineet jne. jne. Ei tarvitse enää keräillä yhtä tavaraa sieltä ja toista täältä, eikä edes poistua kotoaan. <3 <3 <3
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaikuttaa varmaan oma ikäni paljon, kun olen jo viisikymppinen, mutta minua on alkanut vähän tympimään kauppakeskukset. Onhan ne käteviä, kun voi kierrellä saman katon alla liikkeestä toiseen, mutta olen alkanut kaipaamaan enemmän pieniä kivijalkaliikkeitä. Ehkä olen vaan viettänyt jossain vaiheessa liikaakin aikaa noissa kauppakeskuksissa, ts. tuo liikkeissä kiertely on käynyt aikaisemmin jo melkein harrastuksesta. Ja iän myötä kodinomaisemmat, tunnelmallisemmat puitteet tuntuvat vaan niin paljon paremmilta ja ovat lähempänä elämänarvojani.
Ruokaostoksetkin tykkään hoitaa jossain muussa kuin maximarketissa työpäivän jälkeen, kun ei vaan kiinnosta kävellä satoja metrejä edestakaisin, kun kassan lähellä huomaakin, että vielä unohtui jotain ostoskärrystä. Onneksi ruokaostoksetkin voi hoitaa kätevästi netissä eikä ruokien toimitus ole edes kallis perheellisen ihmisen ruokamäärän huomioiden.
En minäkään tykkää tuhlata aikaani ruokaostoksiin. En isoissa enkä sen enempää pienissäkään marketeissa. Juuri siksi olen iloinen Triplasta. Sieltä kun saan kaiken haluamani tilaamalla. Ei tarvitse lähteä työpäivän jälkeen minnekään, ei autolla eikä julkisilla, ei ihmetellä mistä hyllystä mikäkin tuote löytyy, eikä kuluttaa vähäistä vapaa-aikaa vaeltelemalla marketin käytäviä.
t. 317
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama. Kauppakeskuksissa on pitkälti tasan samat ketjukaupat, joilla on myös verkkokauppa. Tässä iässä elintaso on myös korkeampi kuin koskaan aikaisemmin. Ei ole enää pakko juosta tarjousten perässä ja tehdä ostoksensa mahdollisimman halvalla. Ei ole enää asuntovelkaa eikä kuolinpaidassakaan ole taskuja. Saa hyvällä omallatunnolla nauttia elämästä eikä ruokakaupassa tarvitse enää tuijottaa hintoja. Ostaa sieltä, mistä helpoiten saa, ja ostaa, mitä haluaa.
En ole vielä käynyt Hakaniemen uudessa kauppahallissa, mutta on tarkoitus mennä käymään. Toivottavasti hallin remontti ei ole pilannut tunnelmaa. Aiemmin kävin pari kertaa kuukaudessa lauantaisin hallissa. Kävin yleensä yläkerran kahvilassa kahvilla, kiertelin kaupat ja varsinkin Reinin lihasta tuli ostettua Iberian possua, jänistä tms, jota ei marketeista edes saa. Samalla reissulla kävin usein myös lounaalla tai ihan vain juomassa lasillisen kuohuvaa, lämpiminä kesäpäivinä jonkun ravintolan terassilla. Joskus yksin, joskus hyvän ystäväni kanssa. Ruuhkavuosina ei tietenkään olisi ollut edes aikaa tällaiseen arjen luxukseen eikä markettiin olisi tullut mieleen mennä ystävän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Selaan juuri Triplan Prisman valikoimia netissä ja olen niin onnellinen! Vihdoin saan kotiinkuljetuksella aivan kaikki haluamani ruokatarpeet, päivittäistavarat, perusastiat (esim. Teema-muki hajonneen tilalle), sukat, sukkahousut, pesuaineet jne. jne. Ei tarvitse enää keräillä yhtä tavaraa sieltä ja toista täältä, eikä edes poistua kotoaan. <3 <3 <3
Ei hitto soikoon, nyt koin karvaan pettymyksen: "Tässä myymälässä ei ole kotiinkuljetuspalvelua"!
Ei voi olla todellista. Tässä lähialueilla asuu todella paljon autottomia ihmisiä, joista monet takuulla käyttävät juuri kotiinkuljetusta ostaessaan isompia määriä ruokaa. Triplan Prisma menettää todella paljon rahaa, jos eivät tarjoa kotiinkuljetusta. Minä ainakin tilaan jatkossakin päivittäistavarani paikasta, josta saan ne kotiinkuljetettuna!
Pöh.. vain 300 jonottajaa oven edessä.
Tänään illalla kuullaan ettei avajaiset olletkaan yleisömenestys. Se johtuu syyslomasta ja huonosta säästä.