Riittääkö Triplaan asiakkaita? Asiantuntija: ”Solmukohtaharha” voi koitua kauppakeskuksen kohtaloksi
Tutkija toteaa olevansa enemmän huolissaan kauppakeskusten keskinäisestä kilpailusta kuin niiden vaikutuksesta Helsingin kadunvarsiliikkeisiin.
– Kauppakeskukset ovat klooneja toinen toisillensa, ne ovat sisällöltään samanlaisia, hän sanoo.
REDIN kauppakeskuksen risuinen alku on Santasalon mukaan mahdollinen myös Pasilassa. Triplaa kuitenkin auttaa se, että sen ympärillä asuu lähtökohtaisesti enemmän ihmisiä kuin Kalasatamassa.
Pasilan historiasta löytyy myös toinen ostoskeskus, jonka kohtaloa Santasalo pelkää Triplalle. Pasilan vanhalla asemalla aukesi kolmisenkymmentä vuotta sitten ostoskeskus, joka ei koskaan menestynyt.
Santasalon mukaan silloin laskettiin, että Pasilan asemalla vaihtaa junaa 40 000 ihmistä vuorokaudessa. Se ei kuitenkaan koskaan konkretisoitunut aseman liikkeiden asiakkaiksi.
– Siinä oli pieni K-Market, joka ei sekään tahtonut pärjätä, koska se palveli käytännössä pasilalaisia. Ne eivät yksin riittäneet elättämään sitä.
– Se on tietynlainen harha, että jos meillä on hirveästi junanvaihtajia, että ne jäisivät sitten asioimaan. Kyllä siinä paikassa pitää olla mielenkiintoa huomattavasti enemmän.
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohditte kaukojunien matkustajat. Olen tulossa Helsinkiin ja aion käydä Triplassa samalla reissulla. Se on ihan sama, jos matkan päätteeksi menee paikallisjunalla Triplaan, tekee viimeiset shoppailut siellä ja sitten hyppää Pasilasta kaukojunan kyytiin. Kampissa olen tykännyt käydä, mutta nyt ajatellen Tripla vaikuttaa kätevämmältä.
Kun lähden junalla takaisin Turkuun, en taatusti enää halua nousta junasta Pasilassa. Kyllä ne ostokset teen Helsingin keskustassa. Ja jos myymälät on tasoa H&M ja Lindex, niin ne löytyy Turussakin, miksi käydä niissä Helsingissä?
Riittääkö tuon Triplan kävelyetäisyydellä asuva väestömäärä ylläpitämään kauppakeskusta? Yleensähän isot kauppakeskukset pärjää vaan, jos asiakkaita tulee hyvin laajalta alueelta.
Riittää. Tässä lähellä asuu aidosti valtava määrä ihmisiä ja lisää on rakenteilla. Muut ostoskeskuksethan ovat syrjemmässä keskusta poislukien. Keskustan heikkous on silti puuttuvat isot marketit, autoilun hankaluus asiointitarkoitukseen ja se, että palvelut on hajallaan.
Isojen markettien kannattavuushan perustu siihen, että niissä on niin valtavasti tarjontaa ja autolla liikkuvat ostavat sieltä kerralla valtavat määrät tavaraa. Vaikea uskoa, että autoton Pasilassa 2 km päässä Triplasta asuva ensin kävelisi sinne Triplaan ja tetsaisi kauppakeskushelvetin läpi Prismaan ja kantaisi sieltä sitten kolme kassillista tavaraa kotiinsa. Prisma on nimenomaan automarket ja sille on myrkkyä tuo pysäköinnin maksullisuus. Ja autolla liikkuessa Pasilan ympäristö on ihan helvettiä, varsinkin jos sattuu olemaan messut tai joku Areenan tapahtuma.
Asun Munkkiniemessä ja olen kai Triplan potentiaalinen asiakas. Menen silti mieluummin autolla Selloon, suoraan maksuttomaan parkkihalliin ja siitä yhdet rullaportaat Prismaan. Näin tekisin kyllä ruskeasuolaisena ja pikku-huopalahtelaisenakin.
On myös meitä pyörällä kulkevia pieniä talouksia. Kuka ihme pakottaa perinteiseen prismaperhemuottiin Helsingin kantakaupungissa ja ostamaan aina kolme kassia tavaraa kerralla? Tähän asti on puuttunut paikka hakea vaikka lapselle hanskat tai kerhotossut tms. tarvitsematta lähteä aina keskustaan. Nyt se on, ja aion sitä käyttää.
Ole hyvä. Silti kauppakeskus tekee rahansa päivittäistavarakauppa. Tuskin sinä sillä pyörälläsikään samaa tavaramäärää roudaat kuin ne prismaperheet. He ratkaisee sen tuoton.
Ohis... loppupeleissä kyse ei ole kerralla ostetusta tavaramäärästä vaan kokonaissummasta, minkä kauppaan esim kuukaudessa laittaa. Ja tässäkään ei ole merkitystä, asioiko itse myymälässä vai tilaako päivittäistavaransa ko myymälästä kotiinkuljetuksella. Meidän kahden hengen taloudessa menee päivittäistavaroihin tonni kuukaudessa ja tiedän nelihenkisiä "prismaperheitä", joilla menee vähemmän.
Ja tämä liittyi asiaan miten?
Siten, ettei autolla kauppakeskukseen päivittäistavaraostoksille menevä lapsiperhe välttämättä ole just se, joka on kaikista tuottoisin kauppakeskukselle. Prismaperheet kun pyrkivät yleensä saamaan mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla. Pienemmissä kotitalouksissa saatetaan käyttää sama raha tai jopa enemmän, vaikka ostetaankin määrällisesti vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille jotka hehkutatte triplan työpaikkoja jne ja haukutte niitä jotka eivät usko sen menestykseen.
Mistä oletatte niiden asiakkaiden ja rahojen tulevan triplaan?
Ei ihmisten käytettävissä oleva raha lisäänny uuden kauppakeskuksen avaamisella, vaan siellä kulutettu raha on pois jostakin muusta kaupasta/kahvilasta/ajanviettopaikasta/....En ole hehkuttanut Triplan työpaikkoja enkä haukkunut niitä, jotka eivät usko sen menestykseen. Mielenkiinnolla odotan, miten Tripla lähtee käyntiin. Olen kuitenkin Pasilassa töissä, eläkeikään on vielä 10 vuotta, asuntovelat on maksettu ja lapset maailmalla. Olen myös sinkku ja hyvätuloinen. Tällä hetkellä noin 2/3 tuloistani menee säästöön, koska ei ole oikein mitään, mihin kuluttaisin. Voin siis hyvin kuvitella, että töistä lähtiessäni menen Triplaan. Käyn siellä syömässä. Ravintoloita on paljon ja varmaan löytyy sopiva ruokapaikka, olipa sitten iso tai pieni nälkä. Eipä tarvitse enää kotona laittaa ruokaa. Samalla reissulla voin katsoa Triplan kaupoista, jos on ostettava jollekin läheiselleni (joita on aika paljon) esim synttärilahja. Tai jos tarvitsen itse jotain. Myymälälistalta pisti silmiini mm Riekerin kenkäkauppa. Triplasta lähtiessäni voin vielä käydä ruokakaupassa, jos kotona ei ole aamuksi mitään ja hakea Mustista ja Mirristä kissalle ruokaa. Triplassa voin käydä myös halutessani kampaajalla. Apteekki ja Alkokin löytyy saman katon alta. Triplasta junaan ja kotiin.
Otan osaa. Elämäsi kuulostaa säälittävän tyhjältä.
Vielä säälittävämpää olisi, jos pitäisi laittaa kotona itselleen ruokaa.
- eri
Mä toivon, että tuo tripla imee menestyksekkäästi nuo notkujat ja nuorisolaumat jotta jatkossa muissa kauppakeskuksissa on nykyistä mukavampi asioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohditte kaukojunien matkustajat. Olen tulossa Helsinkiin ja aion käydä Triplassa samalla reissulla. Se on ihan sama, jos matkan päätteeksi menee paikallisjunalla Triplaan, tekee viimeiset shoppailut siellä ja sitten hyppää Pasilasta kaukojunan kyytiin. Kampissa olen tykännyt käydä, mutta nyt ajatellen Tripla vaikuttaa kätevämmältä.
Kun lähden junalla takaisin Turkuun, en taatusti enää halua nousta junasta Pasilassa. Kyllä ne ostokset teen Helsingin keskustassa. Ja jos myymälät on tasoa H&M ja Lindex, niin ne löytyy Turussakin, miksi käydä niissä Helsingissä?
Riittääkö tuon Triplan kävelyetäisyydellä asuva väestömäärä ylläpitämään kauppakeskusta? Yleensähän isot kauppakeskukset pärjää vaan, jos asiakkaita tulee hyvin laajalta alueelta.
Riittää. Tässä lähellä asuu aidosti valtava määrä ihmisiä ja lisää on rakenteilla. Muut ostoskeskuksethan ovat syrjemmässä keskusta poislukien. Keskustan heikkous on silti puuttuvat isot marketit, autoilun hankaluus asiointitarkoitukseen ja se, että palvelut on hajallaan.
Isojen markettien kannattavuushan perustu siihen, että niissä on niin valtavasti tarjontaa ja autolla liikkuvat ostavat sieltä kerralla valtavat määrät tavaraa. Vaikea uskoa, että autoton Pasilassa 2 km päässä Triplasta asuva ensin kävelisi sinne Triplaan ja tetsaisi kauppakeskushelvetin läpi Prismaan ja kantaisi sieltä sitten kolme kassillista tavaraa kotiinsa. Prisma on nimenomaan automarket ja sille on myrkkyä tuo pysäköinnin maksullisuus. Ja autolla liikkuessa Pasilan ympäristö on ihan helvettiä, varsinkin jos sattuu olemaan messut tai joku Areenan tapahtuma.
Asun Munkkiniemessä ja olen kai Triplan potentiaalinen asiakas. Menen silti mieluummin autolla Selloon, suoraan maksuttomaan parkkihalliin ja siitä yhdet rullaportaat Prismaan. Näin tekisin kyllä ruskeasuolaisena ja pikku-huopalahtelaisenakin.
On myös meitä pyörällä kulkevia pieniä talouksia. Kuka ihme pakottaa perinteiseen prismaperhemuottiin Helsingin kantakaupungissa ja ostamaan aina kolme kassia tavaraa kerralla? Tähän asti on puuttunut paikka hakea vaikka lapselle hanskat tai kerhotossut tms. tarvitsematta lähteä aina keskustaan. Nyt se on, ja aion sitä käyttää.
Ja meinaat että Prisma kauankin elää teidän kerhotossuilla ja hanskoilla? Varsinkin kun siinä näyttää olevan parikin lasten rättikauppaa siinä kauppakeskuksessa. Jos Prisma ei saa haluamaansa myyntiä se lähtee, ja siinä kuolee sitten ne pienetkin, kun Prisman tyhjiä tiloja pitää saada kompensoitua isommilla vuokrilla.
Veikkaan että parkkihallin maksu poistuu ekana pelastusrenkaana...
Meidän ja muutaman tuhannen muun. Ja jos Prisma lähtee, niin voivoi, mennäänpä sitten niihin muihin "lasten rättikauppoihin siinä kauppakeskuksessa". Ja jos koko Tripla kokee loppunsa, niin voivoi, menemme taas keskustaan, kuten ennenkin. Jos koko maailma loppuu, niin sitten kuollaan tai muutetaan Marsiin. Mikä on ongelma, jos kaikki on noin huonosti? Tripla on nyt siinä, koita hyväksyä asia, mitä jostain Prisman noususta tai tuhosta noin antaumuksella huolta kannat. Mene sinä sinne automarkettiin vaan ostamaan monta kassia kerralla, anna nyt muiden elää tavallaan.
Tripla tuntuu ärsyttävän eniten niitä, joilla ei ole aikomustakaan koskaan asioida Triplassa. En tiedä, tulenko asioimaan itsekään, mutta autottomana Tripla tulee kuitenkin olemaan Sellon lisäksi kauppakeskus, jossa saatan asioida.
Kauppakeskukset eivät sinänsä minua ärsytä. Suhteellisen turhia ne mielestäni on mutta enpä harrastakkaan shoppailua ja ostarissa hengaamista. Ainoastaan ihmetyttää miksi on nähty hyväksi pistää kyseiseen persreikään 1,5 miljardia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä. Silti kauppakeskus tekee rahansa päivittäistavarakauppa. Tuskin sinä sillä pyörälläsikään samaa tavaramäärää roudaat kuin ne prismaperheet. He ratkaisee sen tuoton.
Ohis... loppupeleissä kyse ei ole kerralla ostetusta tavaramäärästä vaan kokonaissummasta, minkä kauppaan esim kuukaudessa laittaa. Ja tässäkään ei ole merkitystä, asioiko itse myymälässä vai tilaako päivittäistavaransa ko myymälästä kotiinkuljetuksella. Meidän kahden hengen taloudessa menee päivittäistavaroihin tonni kuukaudessa ja tiedän nelihenkisiä "prismaperheitä", joilla menee vähemmän.
Siten, ettei autolla kauppakeskukseen päivittäistavaraostoksille menevä lapsiperhe välttämättä ole just se, joka on kaikista tuottoisin kauppakeskukselle. Prismaperheet kun pyrkivät yleensä saamaan mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla. Pienemmissä kotitalouksissa saatetaan käyttää sama raha tai jopa enemmän, vaikka ostetaankin määrällisesti vähemmän.
Toki tämäkin on mahdollista, mutta uskoisin silti kokonaisuudessaan lapsiperheen kuluttavan siellä Prismassa kahta henkeä enemmän. Sinänsä kyllä mielenkiintoista, että joku kehuu koulutuksensa suuruutta nykyisen ilmastoahdistuksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tämäkin on mahdollista, mutta uskoisin silti kokonaisuudessaan lapsiperheen kuluttavan siellä Prismassa kahta henkeä enemmän. Sinänsä kyllä mielenkiintoista, että joku kehuu *kulutuksensa suuruutta nykyisen ilmastoahdistuksen aikana.
*Korjattu
Vierailija kirjoitti:
Kumpaankin on helpoin tulla julkisilla, mutta siellä ei ole kerrassa mitään, mitä ei olisi missä tahansa muussa ostarissa helpommin. Tokihan se varmaan Pasilan asukkaita palvelee. Mutta riittääkö se? Se jää nähtäväksi.
Miksei olisi esim. Käpylässä, Oulunkylässä tai Pukinmäessä asuvalle Tripla kaikkein helpoimmin saavutettava iso ostoskeskus? Minä asun Oulunkylässä enkä omista autoa. Itikseen on tällä hetkellä helpoin matka, noin 20 min. bussilla 550. Triplaan pääsee 5 minuutissa junalla. Ihan varmasti moni muu ajattelee samoin.
Minusta vähän tuntuu, ettet sinä hahmota Helsingin karttaa tai sitä, missä ostoskeskuksia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille jotka hehkutatte triplan työpaikkoja jne ja haukutte niitä jotka eivät usko sen menestykseen.
Mistä oletatte niiden asiakkaiden ja rahojen tulevan triplaan?
Ei ihmisten käytettävissä oleva raha lisäänny uuden kauppakeskuksen avaamisella, vaan siellä kulutettu raha on pois jostakin muusta kaupasta/kahvilasta/ajanviettopaikasta/....En ole hehkuttanut Triplan työpaikkoja enkä haukkunut niitä, jotka eivät usko sen menestykseen. Mielenkiinnolla odotan, miten Tripla lähtee käyntiin. Olen kuitenkin Pasilassa töissä, eläkeikään on vielä 10 vuotta, asuntovelat on maksettu ja lapset maailmalla. Olen myös sinkku ja hyvätuloinen. Tällä hetkellä noin 2/3 tuloistani menee säästöön, koska ei ole oikein mitään, mihin kuluttaisin. Voin siis hyvin kuvitella, että töistä lähtiessäni menen Triplaan. Käyn siellä syömässä. Ravintoloita on paljon ja varmaan löytyy sopiva ruokapaikka, olipa sitten iso tai pieni nälkä. Eipä tarvitse enää kotona laittaa ruokaa. Samalla reissulla voin katsoa Triplan kaupoista, jos on ostettava jollekin läheiselleni (joita on aika paljon) esim synttärilahja. Tai jos tarvitsen itse jotain. Myymälälistalta pisti silmiini mm Riekerin kenkäkauppa. Triplasta lähtiessäni voin vielä käydä ruokakaupassa, jos kotona ei ole aamuksi mitään ja hakea Mustista ja Mirristä kissalle ruokaa. Triplassa voin käydä myös halutessani kampaajalla. Apteekki ja Alkokin löytyy saman katon alta. Triplasta junaan ja kotiin.
Kiitos osanotosta! Kun jää leskeksi ja lapset ovat jo aikuisia omine perheineen, elämä voi muuttua aika tyhjäksi. Ainahan tietysti voi tulla töistä suoraan kotiin katsomaan Netflixiä (kuten olen tehnyt jo pari vuotta), mutta uskoisin ehtiväni telkkaria katsomaan vielä Triplassa käynnin jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaankin on helpoin tulla julkisilla, mutta siellä ei ole kerrassa mitään, mitä ei olisi missä tahansa muussa ostarissa helpommin. Tokihan se varmaan Pasilan asukkaita palvelee. Mutta riittääkö se? Se jää nähtäväksi.
Miksei olisi esim. Käpylässä, Oulunkylässä tai Pukinmäessä asuvalle Tripla kaikkein helpoimmin saavutettava iso ostoskeskus? Minä asun Oulunkylässä enkä omista autoa. Itikseen on tällä hetkellä helpoin matka, noin 20 min. bussilla 550. Triplaan pääsee 5 minuutissa junalla. Ihan varmasti moni muu ajattelee samoin.
Minusta vähän tuntuu, ettet sinä hahmota Helsingin karttaa tai sitä, missä ostoskeskuksia on.
En vaan usko Pasilan ja Triplan vetovoimaan. Toki jokainen saa asioida ihan missä haluaa. Ja nimenomaan autottomille tuo onkin tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin asiakasmäärät isommat kuin peräkylillä, ja volyymi tulee sitä kautta. En ajatellut lisätä kulutustani muutenkaan, siitä vain osa siirtyy keskustan liikkeistä Triplaan. Kampin Clasu vaihtuu Pasilaan, Ruoholahden Hoplop jne. Tottakai menen sinne, mikä on itselle lähin ja kätevin, miksen menisi?
Triplan ravintolapuoli vaikuttaa ihan hyvältä. Toivottavasti olis viihtyisästi toteutettukin. Ihan ydinkeskustassa ei jotenkin huvita pyöriä kovin usein, niin Tripla on tarpeeksi lähellä autottomalle Espoolaisellekin.
Toivon vaan, ettei kauppakeskusnotkujille ole paikkoja tuolla...
Vierailija kirjoitti:
Niittykummun metroasema surettaa.
Ei se mikään kauppakeskus todellakaan ole eikä ole tarkoituskaan, mutta monenlaista yrittäjää siinäkin on.
Kumisee tyhjyyttään oli kellonaika mikä tahansa. Asun itse aivan vieressä ja Niittykumpu on tosi pieni ja ei siitä asiakkaita riitä. Yrittäjät olivat laskeneet sen varaan, että se on vaihtopiste monelle.
Nyt tiedän, että monet menevät suosiolla Ison Omenan kautta vaihtamaan, vaikka se hieman pidempi matka olisikin. Niittari on niin ankea ja tienylitys tolkuton jos haluaa toiselle puolta Merituulentietä. Tästä oli hesarissakin.
Jännä, itse rakastuin Niittariin, kun vierailimme länsimetron avajaispäivänä joka asemalla. Olen useamman kerran jälkeenpäin käynyt siellä ihan erikseen kauppamatkalla, jos ylimääräistä aikaa ollut. Jotenkin symppis paikka.
Vierailija kirjoitti:
Ja ole oikeasti halukas siis hoitamaan nämä pienet määrät Prisman kaltaisesta hypermarketista? Kävelet kilometrin kauppareissun aikana ja ostat vähän kauramaitoa, salaattia, nyhtökauraa ja luomunuudeleita. En ikinä jaksaisi.
Eihän sinun tarvitsekaan jaksaa, mutta miksi dissaat niitä, jotka suunnittelevat käyvänsä Triplassa ostamassa pieniä ostoksiaan? Missä he saisivat sinun mielestäsi asioida? Jos he kerran eivät ole prismaperheitä, jotka ostavat kolme kassia ruokaa kerralla, eikä heillä ole autoakaan, jolla pääsisi Jumboon helposti, niin eikö ole hienoa, että heillekin on nyt tulossa paikka, jossa mahdollisesti tykkäävät käydä? Jos Tripla ei menestykään, niin he tietysti joutuvat menemään muualle, mutta se on sitten sen ajan murhe.
Jos sinua niin väsyttää, niin ilmeisesti hoidat kaikki omat ostoksesi vain kortteli-Alepassa. Siihenkö haluat muutkin pakottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Stokiksen Mall Of Skandinaaviassakin asiakkaita vaikka se on 8 km päässä keskustasta keskellä ei mitään
Tämähän se ostareiden idea onkin. Halpa tontti vähän syrjässä. Helppo saavutettavuus autolla, isot parkkialueet. Edullisempi hintataso kuin keskustan liikkeillä. Perheelliset ihmiset haluaa päästä helposti autolla sinne, että saa roudattua ruoka ym. Ostokset helposti kotiin. Kukaan ei lähde niitä julkisilla roudaamaan.
Bingo! Tällaiset kauppakeskukset onkin tarkoitettu perheellisille, joilla on auto. Helsingissä (ja muuallakin pääkaupunkiseudulla yhä enenevässä määrin) on kuitenkin paljon sinkkutalouksia. Ihmisiä, joilla ei ole autoa. He ovat tottuneet kulkemaan julkisilla ja ostavat vain pieniä määriä kerrallaan. Ei heillä ole pääsyä kaukana keskuksista oleviin kauppakeskuksiin. Mä uskon, että Triplan tarkoituksena on houkutella juuri mun kaltaisia sinkkuja, joilla ei ole autoa. Triplaan on hyvät kulkuyhteydet, ei sinne ole tarkoituskaan mennä autolla eikä ostaa viikon ruokia kerralla.
Ja ole oikeasti halukas siis hoitamaan nämä pienet määrät Prisman kaltaisesta hypermarketista? Kävelet kilometrin kauppareissun aikana ja ostat vähän kauramaitoa, salaattia, nyhtökauraa ja luomunuudeleita. En ikinä jaksaisi.
Eiköhän Prisma odota vähän erilaisia volyymeja. Liikelistan mukaan tyypillinen ostoskeskus, jossa hirmuinen määrä ketjuravintoloita, ketjurättikauppoja, kampaamoita ja jokunen kuntosali. Näihinkö nää citysinkut sitten varta vasten ottaa junan tai bussin jostain viiden kilometrin säteeltä. Jos nyt haluaa mennä iltaa istumaan, niin ehkä ottaisi sitten sen yhden junapysäkin vielä ja olisi Helsingin keskustassa.
Ihmettelen kyllä Prisman sijoitumista tuonne: maksullinen pyskäköinti hankalasti autolla lähestyttävässä paikassa ja kauppakeskuksen sisällä.
Tässä toinen pääosin pyörällä liikkuva pikkutalous. Joskus tosiaan on jo ajatuksena liian rasittavaa asioida hypermarketissa, jossa joutuu kulkemaan liukutasoilla ja käytävillä jo pitkään ennen kuin edes pääsee kauppaan asti. Mutta kun asioi sopivaan, ruuhkattomaan aikaan, niin kyllä hyväkuntoinen aika ripeästi sen markettikierroksen tekee :).
Lähiostarilla on K Supermarket, jossa on hämmästyttävän hidas tavarankierto. Jauhopussi ei kovin nopeasti kulu, joten se saa olla tuoretta ostettaessa. Arvostan kyllä myös hypermarketin valikoimaa. Miksi tehdä kompromisseja, kun ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt pitänyt ruveta ekologiseksi eikä perustaa kulutusparatiiseja. Hämmentävää.
Vihreää kuluttamista. Tullaan pyörällä, bussilla ja junalla markettiin. Ostetaan vain kestäviä, vähähiilisiä tuotteita. Tietenkin syödään kasvisruokalassa. Kodinkoneet luonnollisesti energiapihejä ja vaatteet tehty kierrätyspuuvillasta.
Fakta on, että kapitalismi nielaisi aikoja sitten vihreyden ja teki siitä yhden myyntiartikkelin muiden joukossa. Kokoomuksen puisto-osasto.
Täällä on kaatumassa lähikauppa kun asukkaat on vuosia totutettu käymään isommissa kaupoissa muutaman kilometrin päässä.
Taka-töölöläisenä ehdin jo vähän iloita lähellä olevasta Prismasta. Kuvittelin, että haemme jatkossa ruokakuormamme sieltä. Mutta kun katsoin pysäköinnin järkyttäviä hintoja, niin ei tapahdukaan. Ajamme edelleen pari kertaa kuukaudessa joko Kaaren, Viikin tai Olarin Prismaan, sillä niihin pääsee täältä ilta-aikaan ruuhkattomasti eikä pysäköinti maksa. Isot ruokaostokset on pakko hoitaa autolla (kun sellainen on), sillä julkisilla en kyllä raahaa seitsemää kassia painavaa ruokaa. Pikkuostokset voi hakea lähikaupasta.
Toki Triplassa aion käydä (heti tänään jo), mutta en usko sen vetovoimaan meidän ostovoimaisen alueen keskuudessa. Täältä pääsee kävellen ja julkisilla yhtä nopeasti ja paljon helpommin keskustaan. Luulen, että niin me kuin muutkin alueen asukkaat suuntaavat edelleen sinne.
Olen aikaisemmin asunut Länsi-Pasilassa ja pitää paikkansa, että alueella ei ole ollut aikaisemmin juurikaan erikoisliikkeitä ja suuria kauppoja. Lidl oli suurin. Tripla voi hyvin houkutella myös junamatkustajia, jotka kulkevat muutenkin Pasilan kautta. Lisäksi joka ainoa Helsingistä lähtevä juna pysähtyy Pasilassa. Valtava määrä ihmisiä kulkee joka päivä Pasilan kautta. Triplasta voi hyvin muodostua kauppakeskus, jossa piipahdetaan matkan varrella hankkimassa jokin tietty tuote, vaikka ei tehtäisikään samalla kertaa koko viikon ruokaostoksia. Kärjistäen voisi myös sanoa, että Redin vierestä kulkee joka päivä enimmäkseen pienituloisia itäiseen Helsinkiin, mutta Triplan vierestä kulkee joka päivä vähintään keskituloisia koko Suomen alueelta. Sijainti on paras mahdollinen.
Taisi olla Triplan ovien takana tänä aamuna tuleva asiakaskunta kokonaisuudessaan.