Riittääkö Triplaan asiakkaita? Asiantuntija: ”Solmukohtaharha” voi koitua kauppakeskuksen kohtaloksi
Tutkija toteaa olevansa enemmän huolissaan kauppakeskusten keskinäisestä kilpailusta kuin niiden vaikutuksesta Helsingin kadunvarsiliikkeisiin.
– Kauppakeskukset ovat klooneja toinen toisillensa, ne ovat sisällöltään samanlaisia, hän sanoo.
REDIN kauppakeskuksen risuinen alku on Santasalon mukaan mahdollinen myös Pasilassa. Triplaa kuitenkin auttaa se, että sen ympärillä asuu lähtökohtaisesti enemmän ihmisiä kuin Kalasatamassa.
Pasilan historiasta löytyy myös toinen ostoskeskus, jonka kohtaloa Santasalo pelkää Triplalle. Pasilan vanhalla asemalla aukesi kolmisenkymmentä vuotta sitten ostoskeskus, joka ei koskaan menestynyt.
Santasalon mukaan silloin laskettiin, että Pasilan asemalla vaihtaa junaa 40 000 ihmistä vuorokaudessa. Se ei kuitenkaan koskaan konkretisoitunut aseman liikkeiden asiakkaiksi.
– Siinä oli pieni K-Market, joka ei sekään tahtonut pärjätä, koska se palveli käytännössä pasilalaisia. Ne eivät yksin riittäneet elättämään sitä.
– Se on tietynlainen harha, että jos meillä on hirveästi junanvaihtajia, että ne jäisivät sitten asioimaan. Kyllä siinä paikassa pitää olla mielenkiintoa huomattavasti enemmän.
Kommentit (342)
Iso osa junamatkustajista on jotain koululaisia, deekuja ja köyhiä. Millä ihmeen perusteella tuo luo asiakasvirtaa johonkin ravintoloihin, luomukauppoihin ja kampaamoihin.
Taitaa ainoa hyötyjä näissä projekteissa olla itse rakennusyritys. Kaikki muut jäävät nuolemaan näppejään valheellisten myyntipuhe-hattaramaailmojensa kanssa jotka ovat tulleet ostaneeksi. Vuokratkin valuvat aivan hukkaan kun asiakkaita on päivässä joku 3.
Triplaa rakentaa sijoittajat jotka lupaavat suuria asiakasmääriä saadakseen runsaat vuokratulot. Tänne palstallekin on palkattu Triplalainen kirjoittamaan kaikkea hyvää.
Toden totta. Vanha Pasilan asema ei ollut mikään kultakaivos niille pizza- ja ravintolayrittäjille.
Muistaakseni aseman K-Market oli kalliimpi kuin R-Kioski.
Eiköhän menesty hyvin. Redilläkin menee nykyään hyvin.
Minä kuulun näihin junanvaihtajiin joita sinne ilmeisesti odotetaan asiakkaiksi.
Minä olen Pasilassa lyhimmän mahdollisen ajan, eli juuri sen junanvaihdon ajan, ei minulla ole mitään halua lähteä jonnekin kauppakeskukseen pyörimään ja lisäämään matka-aikaani.
Tuskin minäkään tulen ikinä Triplassa käymään vaikka matkaa on junalla alle 15 min. Pasilaa käytän vain junanvaihtopaikkana ja aikataulutan vaihdon niin ettei turhaa odotusaikaa jää.
Tosiaan. Itsekin junalla kun kuljen se on lähinnä töihin tai töistä kotiin. En todellakaan silloin jää mihinkään ostoksille mihinkään vaan nopeimmin mahdollisin keinoin perille. Varmaan Triplassakin tullaan käymään, mutta sinne mennään sitten henkilöautolla joskus viikonloppuna (kunhan alun kävijäruuhkat on tasoittuneet).
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo vanhan aseman "ostari" siellä yläkerrassa, jossa oli viime vuosina vain joku pizzapaikka? Se yläkertahan oli ihan piilossa, ei ollenkaan kulkuväylien varrella, joten ei ihme, jos ei menestynyt.
Niinpä. Triplan viereen tulee myös uudisrakennusten myötä paljon lisää asukkaita jo alueella asuvien lisäksi. Itsekin alan jatkossa käymään Triplassa, kun ennen jouduin menemään keskustaan. Asun siis Ruskeasuon kupeessa. Samaa sanoi Taka-Töölössä asuva tuttava. Triplan ehdottomia etuja ovat suuret marketit (Prisma ja Cittari), jotka ovat muuten kaukana keskusta-alueelta. Kyllä Tripla tulee menestymään.
Ite oon töissä Pasilassa. Mun bussipysäkki on pian Triplan edessä mutta ostokset teen edelleen kotikulmilla. En pysty kantamaan ostoksia Triplasta kun mulla on huonot polvet
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan. Itsekin junalla kun kuljen se on lähinnä töihin tai töistä kotiin. En todellakaan silloin jää mihinkään ostoksille mihinkään vaan nopeimmin mahdollisin keinoin perille. Varmaan Triplassakin tullaan käymään, mutta sinne mennään sitten henkilöautolla joskus viikonloppuna (kunhan alun kävijäruuhkat on tasoittuneet).
Ei teidän tarvitsekaan. Me alueella asuvat lähes 100 000 ihmistä käymme siellä :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo vanhan aseman "ostari" siellä yläkerrassa, jossa oli viime vuosina vain joku pizzapaikka? Se yläkertahan oli ihan piilossa, ei ollenkaan kulkuväylien varrella, joten ei ihme, jos ei menestynyt.
Niinpä. Triplan viereen tulee myös uudisrakennusten myötä paljon lisää asukkaita jo alueella asuvien lisäksi. Itsekin alan jatkossa käymään Triplassa, kun ennen jouduin menemään keskustaan. Asun siis Ruskeasuon kupeessa. Samaa sanoi Taka-Töölössä asuva tuttava. Triplan ehdottomia etuja ovat suuret marketit (Prisma ja Cittari), jotka ovat muuten kaukana keskusta-alueelta. Kyllä Tripla tulee menestymään.
Taidat olla töissä siellä. Toivotaan että sulla olis töitä Triplassa jatkossakin.
Tripla on sillai kiva paikka ettei ihmisen ole pakko mennä sinne ostoksille. Voi kävellä ohi niinkuin tähänkin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Triplaa rakentaa sijoittajat jotka lupaavat suuria asiakasmääriä saadakseen runsaat vuokratulot. Tänne palstallekin on palkattu Triplalainen kirjoittamaan kaikkea hyvää.
Toden totta. Vanha Pasilan asema ei ollut mikään kultakaivos niille pizza- ja ravintolayrittäjille.
Muistaakseni aseman K-Market oli kalliimpi kuin R-Kioski.
Ei siinä ollut silloin niitä neljää isoa kerrostaloa, jotka siihen nyt rakennetaan. Tornitalojakin siihen tulee. Eikä mitkään pitseriat mitään kerro, sillä kuka niitä nyt tarvitsee, mutta Prisma ja muut palvelut on jo eri juttu.
Itse vaihdan bussista junaan Pasilassa työmatkalla ja odotan Triplan avautumista ihan innoissaan. Käynti Helsingin keskustassa kaupoilla on on aina tunnin lisälenkki ja muut radan varren ostoskeskukset on melko pieniä ja vanhoja. Lapset on jo niin isoja, ettei tarvitse rynnätä kiireellä kotiin töiden jälkeen vaan ihanaa kun kohta pystyn viettämään pienen hetkisen Triplassa. Esim. jouluostokset tulevat nyt sujumaan paljon näppärämmin. Minua ei haittaa raahata kauppakassiakaan julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän tarvitsekaan. Me alueella asuvat lähes 100 000 ihmistä käymme siellä :-)
Heh heh. Tarkoitatko että kaikki 2 - 5 km päässä esim Kumpulassa. Käpylässä ja Malmilla asuvat käyvätkin huomisesta alkaen ostoksilla vain Triplassa 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla töissä siellä. Toivotaan että sulla olis töitä Triplassa jatkossakin.
Tripla on sillai kiva paikka ettei ihmisen ole pakko mennä sinne ostoksille. Voi kävellä ohi niinkuin tähänkin saakka.
En todellakaan, olen vain realisti. Miten kukaan voi olla niin hölmö, ettei ymmärrä että alueella asuville Triplan palvelut on nyt niitä lähipalveluita ja meitä on paljon. Avaa silmät ja katso paljonko siinä on asuntoja ja mikä määrä niitä on esim. kahden kilometrin säteellä. Valoja päälle nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. Tarkoitatko että kaikki 2 - 5 km päässä esim Kumpulassa. Käpylässä ja Malmilla asuvat käyvätkin huomisesta alkaen ostoksilla vain Triplassa 😅
En tarkoita, mutta aika idioootti olet jos et ymmärrä mikä määrä siinä on porukkaa jo 1,5 km:n säteellä. No, te jotka ette asu täällä ette näköjään voi tajuta tätä. Naurakaa vaan mutta lyhyeen tulee se nauru loppumaan.
Unohditte kaukojunien matkustajat. Olen tulossa Helsinkiin ja aion käydä Triplassa samalla reissulla. Se on ihan sama, jos matkan päätteeksi menee paikallisjunalla Triplaan, tekee viimeiset shoppailut siellä ja sitten hyppää Pasilasta kaukojunan kyytiin. Kampissa olen tykännyt käydä, mutta nyt ajatellen Tripla vaikuttaa kätevämmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mitä ihmeen etuja suurilla marketeilla on pienempiin ruokakauppoihin verrattuna? Itse tunnen keskustassa asuvana itseni onnekkaaksi juuri mm. siksi, että voin käydä ruokakaupassa kävellen eikä minun tarvitse lähteä autolla noihin ostoshelvettien hypermarketteihin kilometrien päähän. Eihän niissä edes löydä mitään ilman karttaa ja kompassia!
Taitaa olla liian kovat odotukset Triplalla ja sijoittajilla.
Kirjoitellaan ens kesänä lisää. Triplan vuokrasopparit on katkolla ens toukokuun lopussa. Silloin tiedetään kuinka paljon firmoja lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis näiltä asuinalueilta on ollut hankala mennä muihin ostoskeskuksiin ja isot marketit on ollu kaukana. Nyt saa kaiken samasta paikkaa eikä tarvitse juosta keskustassa Kampissa, Forumissa ja ne ruoatkin pitäs vielä jostain saada. Hemmetin hankalaa ja aikaa vievää ja olen sitä kurkkua myöten täynnä. Nyt saa kaikki kerralla ja alle kolmen kilsan päästä. Tätä on niin odotettu!