Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lakkaa käymästä syöpäseurannassa, voiko lääkäri tehdä jonkun huoli-ilmoituksen

Vierailija
15.10.2019 |

Vai saako olla rauhassa, että eivät perään soittele tai mitään kohtausta järjestä asiasta.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mennyt seulontaan aiemman vastenmielisen kohtelun, parin sadan kilometrin reissaamisen ja palkattoman päivän takia.

Vierailija
42/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus? Luuletko, että sinut otetaan huostaan vai mitä ajattelit tällaisen ilmoituksen pitävän sisällään? Lastensuojelu koskee alaikäisiä...

On olemassa aikuissosiaalihuolto ja jos joku tekee sinusta aikuisesta huoli-ilmoituksen, niin sossusta ovat sinuun pikaisesti yhteydessä. Lasten sossu on asia erikseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mennyt seulontaan aiemman vastenmielisen kohtelun, parin sadan kilometrin reissaamisen ja palkattoman päivän takia.

Mikä seulonta?

Vierailija
44/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen tätä miettinyt. Minulle nimittäin on tehty kahden vuoden aikana iso määrä tt-kuvauksia, vaikka etäpesäkkeiden riski on hyvin pieni. Mieleen tulee, että onko nuo jatkuvat kuvaukset enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

Itsepähän riskisi parhaiten tiedät. Your body, your choice. Konttaat sitten häntä koipien välissä takaisin anelemaan hoitoa, kun syöpäsi uusiutuu eikä mitään ole enää tehtävissä.

Ei ole turhia syöpätutkimuksia. Me ei edes makseta niistä TT-kuvauksista mitään. Olen itse menossa ensi viikolla, jo kolmas tänä vuonna. Tulisi mieleenkään kieltäytyä.

Tehdäänkö sulle varjoaineella? Mulle on tehty 5 naturel+varjoaine, thoraxit ja mammografiat eli melkoinen määrä säteilyä ylävartalolle. Mri ei kai ole tässä yhtä tarkka. 

Vierailija
45/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressiä olisi varmaan vähemmän jos voisi käydä yksityisellä puolella ja sopia itse ajat, kysymykset. Ja mitä tehdään tai mitä ei. Ettei ronkita. Ei kai niissä pakko ole ravata koko ajan jos ei halua, tai ollenkaan. Eikö verikoe tai muu myös kerro jotain. Ei kaikki ihmiset jaksa loputtomasti ja voimat rajallisia arjessa. Onko omaisiakaan tukena. Myös lekuri voi kertoa mitä vaihtoehtoja on, ettei tehdä mitään liiallisia tutkimustoimenpiteitä tai ei sattuisi.

Vierailija
46/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seulonta ei ole seuranta

Vierailija
47/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta ihan sen vuoksi kannattaa käydä että saat edes kipulääkkeitä jos syöpä hyökkää kunnolla kudoksiin.

Meinaatko että jos ei käy seurannassa, sua rangaistaan eikä anneta hoitoa jos syöpä uusiutuu. 

Näin ei todellakaan ole.

Vierailija
48/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen tätä miettinyt. Minulle nimittäin on tehty kahden vuoden aikana iso määrä tt-kuvauksia, vaikka etäpesäkkeiden riski on hyvin pieni. Mieleen tulee, että onko nuo jatkuvat kuvaukset enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

Itsepähän riskisi parhaiten tiedät. Your body, your choice. Konttaat sitten häntä koipien välissä takaisin anelemaan hoitoa, kun syöpäsi uusiutuu eikä mitään ole enää tehtävissä.

Ei ole turhia syöpätutkimuksia. Me ei edes makseta niistä TT-kuvauksista mitään. Olen itse menossa ensi viikolla, jo kolmas tänä vuonna. Tulisi mieleenkään kieltäytyä.

Tehdäänkö sulle varjoaineella? Mulle on tehty 5 naturel+varjoaine, thoraxit ja mammografiat eli melkoinen määrä säteilyä ylävartalolle. Mri ei kai ole tässä yhtä tarkka. 

Tehdään. Viimeisen vuoden sisällä ollut kaulan ja vatsan ultraääni,vatsan TT, PET-TT ja thorax. (Mulla on KLL, ja haluavat varmistaa hoitovasteen, koska saamani lääkitys on niin uusi.)

En oikein ymmärrä miksi kukaan välttämättä haluaisi kuolla syöpään ja kieltäytyä seurannasta.

Vierailija
49/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressiä olisi varmaan vähemmän jos voisi käydä yksityisellä puolella ja sopia itse ajat, kysymykset. Ja mitä tehdään tai mitä ei. Ettei ronkita. Ei kai niissä pakko ole ravata koko ajan jos ei halua, tai ollenkaan. Eikö verikoe tai muu myös kerro jotain. Ei kaikki ihmiset jaksa loputtomasti ja voimat rajallisia arjessa. Onko omaisiakaan tukena. Myös lekuri voi kertoa mitä vaihtoehtoja on, ettei tehdä mitään liiallisia tutkimustoimenpiteitä tai ei sattuisi.

Totta kai voit teettää tutkimukset yksityiselläkin, mutta esim. TT-kuvauksen lähtöhinta on 300e, mutta erikoissairaanhoidossa se ei maksa mitään. Katsokaa huviksenne Pihlajalinnan, Mehiläisen, Terveystalon ja Docrateksen hinnastoja.

Verikokeet eivät kerro kaikkea. Jotkut pelkäävät neulojakin. Kuvantamiset eivät satu, mutta voin kertoa että luuydinbiopsia sattuu. Jätinkö menemättä siksi että pelotti? Not.

Mitä helvettiä lässytät etteivät kaikki jaksa loputtomasti ja että voimat ovat rajallisia arjessa? Jos et jaksa, et jaksa. Jokainen saa kuolla ihan vapaasti.

Vierailija
50/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanha ketju.

Tätini ei uskaltanut mennä mammografiaan, koska pelkäsi että löytyy rintasyöpä. Melkoinen logiikka.

Isäni ei uskaltanut mennä lääkäriin, koska ei halunnut että häntä ronkitaan pyllystä. Kärsi mieluummin eturauhasvaivosta ja kuoli syöpään.

Ei kenenkään ole pakko mennä lääkäriin. Kaikkien on pakko vain kuolla.

Vierailija
51/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen vaikka heti jos siellä on rikas ja jumalaisen komea mieslääkäri. En ole kuullut kokemuksia, joten jätän täysin menemättä. 

Vierailija
52/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammografiaan on joskus vastenmielistä mennä seurantaan kun siellä on joku tyly hoitsu naama happamena ja kovakouraisena runnoo.

Onneksi välillä sattuu ihan kivoja tyyppejä jotka välittää oikeasti siitä ihmisestä kenen tissiä siihen levylle runnotaan että miltä siitä tuntuu se tilanne.

En ihmettele jos joku jättää väliin sen jälkeen kun sattunut joku idari kohdalle.

Siinä tilanteessa on niin haavoittuvainen ja pelokaskin.

Siihen ei tarvita edes sairauttakaan, että tekee mieli jättää väliin. Melkein jätin viime seulonnan. Kohtelu on ollut kylmää, ja tutkimus lähinnä pahoinpitelyä. En osaisi verrata, jos en okisi kerran saanut asiallista kohtelua, ja oikein säädetyn laitteen.

Vierailija
53/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta ihan sen vuoksi kannattaa käydä että saat edes kipulääkkeitä jos syöpä hyökkää kunnolla kudoksiin.

Kyllä sitä sitten hoitoon pääsee, jos tulee kunnon oireita ja syöpä todetaan. Ei ne voi mitään porttikieltoa laittaa, että ei pääse saattohoitoon kun ei ole osallistunut seurantaan,mieti vähän. Ap

Saakin nykyään olla aika heikossa hapessa, että pääsee jonosta sinne niin sanottuun hoitoon. Saattohoito toteutuu monissa paikoissa nykyään joko kotona tai tk-vuodeosastolla. Harvassa on palliatiiviseen hoitoon erikoistuneet yksiköt. Että eiköhän se enemmän niin päin mene, että ihmiset saa nykyään kysellä ja odottaa sen hoidon saamiseksi pikemminkin kuin että lääkäri tai kukaan muukaan olisi pakottamassa hoitoon.

Vierailija
54/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä kun todettiin levinnyt syöpä eikä hän ollut käynyt kertaakaan lääkärissä, niin lääkärit ei millään uskoneet ettei hän halua hoitoja. Soittelivat minulle ja puhuivat kanssani kasvotusten kaksi päivää, että eikö tosiaan oteta yhteyttä Syöpäkeskukseen. Sanoin, että äiti ei ole halunnut hoitoja alun alkaenkaan eikä siinä ole meidän läheisten itkut auttaneet. Että jos hän sanoo ei, niin hän tarkoittaa ei. Huonoja päätöksiä saa tehdä, kunhan on täysijärkinen eli ei esim. muistisairas.

Vierailija
55/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa jättäytyä seurannoista pois, jos on omista asioistaan päättävä ihminen, eikä edunvalvonnassa. Mutta jos jättäytyy pois, pitää myös perua aikansa. Muuten vie turhaan lääkärien ja hoitajien työaikaa ja se on pois niiltä jonoissa odottavilta potilailta.

Vierailija
56/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valinta on vapaa.

Vierailija
57/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään lääkäriä voisi vähemmän kiinnostaa, mitä sinulla kuuluu.

Vierailija
58/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kukaan lääkäri sinun perääsi huutele. Jos ei hoito kelpaa, niin asia OK

Vierailija
59/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt ikinä enkä aio aloittaa. En ole lihapala, jota kopeloidaan liukuhihnalla. Seulonnat ovat oireettomille kyseenalaisia muutenkin poislukien suolistosyövät.

Holhouksessa olematon täysi-ikäinen saa kieltäytyä hoidosta ja tutkimuksista.

Tässä puhutaan seurannasta, ei seulonnasta. Seurantaan et pääse jos sulla ei ole todettu syöpää.

Vierailija
60/69 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt ikinä enkä aio aloittaa. En ole lihapala, jota kopeloidaan liukuhihnalla. Seulonnat ovat oireettomille kyseenalaisia muutenkin poislukien suolistosyövät.

Holhouksessa olematon täysi-ikäinen saa kieltäytyä hoidosta ja tutkimuksista.

Tässä puhutaan seurannasta, ei seulonnasta. Seurantaan et pääse jos sulla ei ole todettu syöpää.

Joitakin seurataan, jos on sukurasitetta paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan