Jos lakkaa käymästä syöpäseurannassa, voiko lääkäri tehdä jonkun huoli-ilmoituksen
Vai saako olla rauhassa, että eivät perään soittele tai mitään kohtausta järjestä asiasta.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta ihan sen vuoksi kannattaa käydä että saat edes kipulääkkeitä jos syöpä hyökkää kunnolla kudoksiin.
Kyllä sitä sitten hoitoon pääsee, jos tulee kunnon oireita ja syöpä todetaan. Ei ne voi mitään porttikieltoa laittaa, että ei pääse saattohoitoon kun ei ole osallistunut seurantaan,mieti vähän. Ap
Me asumme Suomessa jossa epäloogisetkin asiat ovat mahdollisia.
Seuranta on hieno asia. Kannattaa mennä. Silloinkin jos jotain löytyy päätäntä valta hoitoosi tai hoidotta jättäytymiseen on potilaalla. Tiesitkö että yli 90% rintasyöpään sairastuneista voidaan parantaa hoidoilla nykyään.
Peruutat vain ajoissa varatun ajan. Ei kukaan perään huutele, koska siellä järjestelmässä sinua ei silloin ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta. Voit käydä tarkkailussa, tai sitten et. Saat itse hoitaa syöpäsi jatkotutkimukset. Itse en käy ja ketään ei kiinnosta. Koitan unohtaa itsekkin koko asian, mutta tarkkailen, jos kipuja ilmaantuu.
Kun/jos kipuja ilmaantuu, syöpä on silloin jo pitkällä ja vaurioittanut kudoksia ja painaa hermoja. Tässä vaiheessa se useimmassa tapauksessa on jo levinnyt joten parantavaa hoitoa ei ole, lievitävää kyllä saa.
Ketään ei pakoteta, aikuinen ihminen päättää omasta kehostaan, mutta olen joutunut todistamaan muutaman kerran näitten "unohtaneiden" ja avun hakemisen lykkäämisen tuloksia kun totuus on sitten auennut päin silmiä. Syvä masennus ja toivottomuus on yleisimmät reaktiot, sekä viha. Ymmärrettävää kun ensin on kaikin voimin työnnettu pelottava asia pois mielestä ja herätty vasta kun pahin pelko on toteutunut.
Joka kolmas suomalainen sairastuu jossakin elämänsä vaiheessa syöpään. Vuosittain syöpään sairastuu jo noin 36 000 ihmistä. Lähes kaksi kolmesta kuitenkin paranee.
Varhainen toteaminen on avainasemassa. Mutta sinä päätät, sinun kehosi, sinun elämäsi. Paitsi että useimmilla on kuitenkin myös läheisiä joita asia koskee hyvinkin kipeästi.
Suomessa ei ole mikään pakko hoitaa sairauksia. Se on ihan vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta. Voit käydä tarkkailussa, tai sitten et. Saat itse hoitaa syöpäsi jatkotutkimukset. Itse en käy ja ketään ei kiinnosta. Koitan unohtaa itsekkin koko asian, mutta tarkkailen, jos kipuja ilmaantuu.
Kun/jos kipuja ilmaantuu, syöpä on silloin jo pitkällä ja vaurioittanut kudoksia ja painaa hermoja. Tässä vaiheessa se useimmassa tapauksessa on jo levinnyt joten parantavaa hoitoa ei ole, lievitävää kyllä saa.
Ketään ei pakoteta, aikuinen ihminen päättää omasta kehostaan, mutta olen joutunut todistamaan muutaman kerran näitten "unohtaneiden" ja avun hakemisen lykkäämisen tuloksia kun totuus on sitten auennut päin silmiä. Syvä masennus ja toivottomuus on yleisimmät reaktiot, sekä viha. Ymmärrettävää kun ensin on kaikin voimin työnnettu pelottava asia pois mielestä ja herätty vasta kun pahin pelko on toteu
Jokaisella on oikeus kuolla kivuissaan tai kivuttomasti, omissa oloissaan jne. Mitä se edes sinua kiinnostaa? Älä nyt vaan selitä, että jotenkin sillä olisi väliä. Sillä ei ole mitään väliä niin kauan, kun se ei liity sinuun ja elämään oman napasi ympärillä. Turhia tuollaiset muka inhimilliset ja ymmärrystä tihkuvat, seitin ohuesti syyllistävät moraalisaarnat. Koita nyt vielä päättää halveksitko, säälitkö vai pelotteletko sillä syöpäsairasta. Siinäpä sunnuntain monivalintatehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen saa käydä seuloinnoissa tai olla käymättä. Ilmoituksia ei tehdä.
Puhe on seurannasta, ei seulonnoista. Ymmärrätkö eron?
Vierailija kirjoitti:
En mennyt seulontaan aiemman vastenmielisen kohtelun, parin sadan kilometrin reissaamisen ja palkattoman päivän takia.
Tässä ei keskustella seulonnasta vaan seurannasta.
Tarkoitetaanko tässä nyt siis syöpähoitojen jälkeistä seurantaa vai seulontoja?
Ei ketään kai voi pakottaa, mutta itse en jättäisi seurantaa kyllä väliin. Jos syöpä uusiutuu, niin se havaittaisiin mahdollisimman nopeasti