Tutkimus: suomalaiset ostavat vaatteitaan marketeista
Luin äskettäin uutisen, jonka mukaan Prismat ja Cittarit loistavat suomalaisten vaatekauppojen ykkösinä. Nyt kiinnostaakin, että mitä vaateita sinä ostat marketeista? Itse olen tähän mennessä ostanut sieltä lähinnä alushousuja tai sukkia, mutta löydättekö sieltä jotain muutakin laatutavaraa? Mitä vaatteita osata marketista ja miksi?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä vaatteet marketeissa ovat erityisen hyviä? Tarkistan yleensä huolella vaatteiden materiaalit ja marketeista harvemmin löytää puuvillasta, villasta tehtyjä vaatteita, vaan ovat keinokuituja, joita en päälleni laita. Ennemmin maksan hieman enemmän kunnon materiaaleista.
Mä olen löytänyt Tokmannilta ihan luonnonkuituvaatteita mm viskoosia.
Lisäksi heidän "uudet koot"-vaatteensa ovat tavattoman miellyttäviä ja joustavia päällä. Eipä tarvitse enää ostaa kiinalaisten kokomitoituksella tekemiä xxl:ää, vaan ihan m-kokoinen vaate sopi minullekin loistavasti.
Klingeliltä ostin ennen enemmän, mutta vaatteiden osto tulee sieltä niin kalliiksi, kun joutuu isommista vaatteista maksamaan useita kymppejä enemmän kuin s- kokoisesta.
Lisäksi he ovat alkaneet yhä enemmän myymään huonolaatuisia ja rypistyviä vaatteita, jotka ovat täyttä hiostavaa polyesteriä materiaaliltaan.
Toki Klingelillä on muita oikein hyviä tuotteita, kuten lakanat, koriste-esineet ym ym.
Vai että viskoosi on luonnonkuitu. Viskoosipensaastako meinaat sitä poimittavan? Vai keritäänkö se viskoosieläimestä?
Selluloosasta sitäkeitellään, että siinä mielessä onluonnosta peräisin - viskoosin valmistusprosessin muuttaminen vähemmän myrkylliseksi on koko ajan työn alla Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä vaatteet marketeissa ovat erityisen hyviä? Tarkistan yleensä huolella vaatteiden materiaalit ja marketeista harvemmin löytää puuvillasta, villasta tehtyjä vaatteita, vaan ovat keinokuituja, joita en päälleni laita. Ennemmin maksan hieman enemmän kunnon materiaaleista.
Lisäksi heidän "uudet koot"-vaatteensa ovat tavattoman miellyttäviä ja joustavia päällä. Eipä tarvitse enää ostaa kiinalaisten kokomitoituksella tekemiä xxl:ää, vaan ihan m-kokoinen vaate sopi minullekin loistavasti.
Klingeliltä ostin ennen enemmän, mutta vaatteiden osto tulee sieltä niin kalliiksi, kun joutuu isommista vaatteista maksamaan useita kymppejä enemmän kuin s- kokoisesta.
Lisäksi he ovat alkaneet yhä enemmän myymään huonolaatuisia ja rypistyviä vaatteita, jotka ovat täyttä hiostavaa polyesteriä materiaaliltaan.
Toki Klingelillä on muita oikein hyviä tuotteita, kuten lakanat, koriste-esineet ym ym.
Vai että viskoosi on luonnonkuitu. Viskoosipensaastako meinaat sitä poimittavan? Vai keritäänkö se viskoosieläimestä?
Ei vaan puusta tai bambusta. Ne ovat tietääkseni luontoa eikä öljypetäistä kuitua kuten akryyli ja polyamidi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tärkeä syy on se että marketeista saa vaatteita jotka mahtuu. Nimimerkillä kokoa 40-42. En ole vielä ostanut koskaan mitään esim. Vilasta vaikka olisin tyylin puolesta halunnut, koska vaatteet yksinkertaisesti näyttää AINA kauhealta persjalkaisen, hieman pullukan ja rintavan lyhyen suomalaisen naisen päällä.
Tanskalainen Vila tekee vaatteitä pitkille ja hoikille tanskalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin Lidlistä kesällä mekon, paitoja, shortseja. Tokmannilta syksyllä mekon ja kaksi paitaa ja kengät.
Lidl: halpoja ja liian ohuita säkkejä muka vaatteina
Tokkis: liikaa halpaa polyesterivaatetta ja rumia kuoseja
En osta.
Kukaan ei pakota ostamaan keinokuitua. Löytyy myös puuvillaa ja viskoosia. Esim. Nordic Tricot by Ivana Helsinki sarjassa on ollut jotsin ihan ok puuvillaneuleita ja viime kesänä myös pellava mekko, housut ja paita.
Meidän paikkakunnalla on vain pari hassua vaatekauppaa, joista kumpikaan ei käy omaan makuuni. Sitten on Prisma ja Citymarket. Jos on ihan pakko ostaa jotain vaatetta juuri täältä, valitsen Prisman. Sieltä löytyy paljon eri hintatasojen perusvaatetta ja myös isossa koossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tärkeä syy on se että marketeista saa vaatteita jotka mahtuu. Nimimerkillä kokoa 40-42. En ole vielä ostanut koskaan mitään esim. Vilasta vaikka olisin tyylin puolesta halunnut, koska vaatteet yksinkertaisesti näyttää AINA kauhealta persjalkaisen, hieman pullukan ja rintavan lyhyen suomalaisen naisen päällä.
Houkille ehkä, muttei pitkille. Tyttäreni käyttää kokoa L Vilalla ja kyllä ne kaikki mekot ovat hädin juuri ja juuri vesirajaan. Pituutta neidillä on hädin tuskin 180 cm.
Sille joka ihmetteli saako marketista muka Nikeä -kyllä täällä pikkukaupungissa ainakin Prismassa on ja muistaakseni Cittarissakin. Jotain trikoita ja t-paitoja, verkkareita, takkeja, sukkia. Ei toki kovin laajaa valikoimaa, mutta kuitenkin. Ne erikoismallistothan joka tapauksessa tulee vain harvoihin paikkoihin, niitä nyt on turha marketeista etsiä. Adidasta saa myös, teini oli kesällä tyytyväinen kun kauppareissulla saatiin täydennettyä t-paitavarastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen luonnonkuituihminen, en pysty pitämään mitään hiostavaa ihoa vasten. Klingel ja Zalando ovat (muuten ainoat) verkkokaupat, jotka antavat seuloa hakutulokset materiaalin perusteella, ei niitä polyesteririepuja tarvitse edes katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuvillan valmistus kuluttaa runsaasti vettä.
Kyllä, ja polyesterin vielä enemmän. So?
Ainoat vaihtoehdotko ovat maanviljelypinta-alaa vievä, paljon vettä ja lannoitteita kuluttava puuvilla tai polyesteri, josta irtoaa mikromuovia vesistöihin?
Miten olisi vaikka hamppu tai nokkonen vaihtoehtoina?
Aivan heti kun niistä valmistetut tuotteet ovat edes kohtuulliseen hintaan kaikissa marketeissa kaikkien saatavilla. Voidaanhan me taas ryhtyä pukeutumaan myös nahkoihin ja taljoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vila tekee TELTTOJA sotanorsuille. Siellä XS-koko vastaa normaalia M-kokoa. Joo on kyllä mitoitettu pitkille, mutta myös leveille/raskasrakenteisille naisille.
En ole koskaan löytänyt marketeista mieluisia vaatteita, jotka vielä istuisivat päälle. Yleensä tilaan netistä tai ostan ulkomailta. Käyn satunnaisesti Vero Modassa ja Vilassa, joista joskus löydän jotain.
Mun koko karderoopi on Prismasta!
Ostin Prismasta muutaman Jackpotin viskoosimekon. Muistelen aiemmin Jackpotin brändimielikuvan olleen "parempi" kuin minkä nyt. Ennen sitä myytiin mm. Stockalla. Mitä lie tapahtunut. En ole vielä pessyt mekkoa, jännä nähdä, pysyykö kangas siistinä. Ainakin nyt vaikuttavat ihan ok kesävaatteilta neljänkympin hintaan. Korona -aikaan käyn niin harvoin vaatekaupassa, että tuli ostettua ruokakauppareissulla vaatteitakin. En ole käynyt kertaakaan keskustassa kaupoilla.
Pidän siitä, miten markettien vaatteissa ei ole logoja samalla määrin kuin merkkivaatekauppojen valikoimissa. En halua olla mainostaluna! En tosin niin usen osta sieltä, koska lähi Prisma ja Cittari ovat vähän pienempiä (keskustassa pienet, autoparaiiseissa on ne isot versiot), niin se valikoima on pienempi. Olen yllättynyt miten hyvin London Fog 100% villapaita on kestänyt. Se oli jo ostohetkessä tosi kevyt, melkein läpikuultava, mutta sen on yllättävän lämmin ja vielä loistokunnossa 2 talven kovan käytön jälkeen. Ostan vähän ja harkitusti. Harvoin löydän juuri sen mallisen ja värisen vaatteen mitä etsin marketista, mutta kun löydän, olen tosi iloinen.
Vierailija kirjoitti:
Ostin Prismasta muutaman Jackpotin viskoosimekon. Muistelen aiemmin Jackpotin brändimielikuvan olleen "parempi" kuin minkä nyt. Ennen sitä myytiin mm. Stockalla. Mitä lie tapahtunut. En ole vielä pessyt mekkoa, jännä nähdä, pysyykö kangas siistinä. Ainakin nyt vaikuttavat ihan ok kesävaatteilta neljänkympin hintaan. Korona -aikaan käyn niin harvoin vaatekaupassa, että tuli ostettua ruokakauppareissulla vaatteitakin. En ole käynyt kertaakaan keskustassa kaupoilla.
Minäkin ihmettelin miksi Jackpottia löytyy Prismasta. Ainoa Jackpot vaate minkä olen omistanut, oli aikoinan Stockalta. Mutta, eikö My Home-merkki tai joku sellainen ollut myös alun perin Stockan vaate joka siirtyi prismoihin? Outoa miten jokin vaatemerkki lanseerataan ensin Stockmaniin, mistä se yhtäkkiä siirtyy markettivaatteeksi.
Osaan toki, inhoan vaatteiden sovittamista mutta pakko on välillä. Haluan heti oikean kokoisen vaatteen ja hyvän istuvuuden, joissakin liikkeissä tämä kuuluu palveluun. Siksi en vahingossakaan tilaisi netistä, liian vaivalloista odotella pakettia ja lähettää takaisin kun ei ollutkaan hyvä.