Tutkimus: suomalaiset ostavat vaatteitaan marketeista
Luin äskettäin uutisen, jonka mukaan Prismat ja Cittarit loistavat suomalaisten vaatekauppojen ykkösinä. Nyt kiinnostaakin, että mitä vaateita sinä ostat marketeista? Itse olen tähän mennessä ostanut sieltä lähinnä alushousuja tai sukkia, mutta löydättekö sieltä jotain muutakin laatutavaraa? Mitä vaatteita osata marketista ja miksi?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin Lidlistä kesällä mekon, paitoja, shortseja. Tokmannilta syksyllä mekon ja kaksi paitaa ja kengät.
Minkälaatuisia ovat olleet ostoksesi - kestävätkö käyttöä?
Minulla ovat ainakin kestäneet ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin muissakin rahvaan kaupoissa myytävät vaatteet ja kengät.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä vaatteet marketeissa ovat erityisen hyviä? Tarkistan yleensä huolella vaatteiden materiaalit ja marketeista harvemmin löytää puuvillasta, villasta tehtyjä vaatteita, vaan ovat keinokuituja, joita en päälleni laita. Ennemmin maksan hieman enemmän kunnon materiaaleista.
Ostin Prismasta 100% villaa olevan London Fogin perusvillapaidan.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä vaatteet marketeissa ovat erityisen hyviä? Tarkistan yleensä huolella vaatteiden materiaalit ja marketeista harvemmin löytää puuvillasta, villasta tehtyjä vaatteita, vaan ovat keinokuituja, joita en päälleni laita. Ennemmin maksan hieman enemmän kunnon materiaaleista.
Jaa. Mä olen havainnoinut aivan päinvastoin. Pikamuotiketjuputiikit täynnä keinokuitua, puuvillaisia ja villaisia löytyy paremmin marketista. Vasta ostin prismasta tarjouksesta tyylikkään ohuen 100% villapaidan 10€. Ja housen housut 6€, aioin ostaa lee cooperit joita olen pitänyt, mutta nämä houset ovat kyllä olleet nyt todella hyvät. Minulla merkistä ja hinnasta riippumatta kuluvat housut aina yhtä nopeasti puhki sisäreisien kohdalta, niin aivan turha ostaa kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä marketeissa noita merkkejä myydään? Nikea en ole nähnyt missään marketissa ja Kaffe...joo, on se merkki niinkuin mikä muun tahansa, muttei laadun tae. Nansotkin tehdään nykyään halpamaissa ja se näkyy laadusta - valitettavasti.
Etkö? Olen ostanut n. 20 vuotta merkkilenkkareita City-MARKETISTA, Nike ja Reebok lähinnä. Kivoja alennuksiakin välillä.
Ah, kenkiäkö? En käytä lenkkareita, mutta sporttivaatteissa Nike voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen. En vaan ikinä ole nähnyt Niken sporttiVAATTEITA marketeissa.
Okei, mainitsit vain merkin. Pitää tarkastaa löytyykö muutakin kuin kenkiä. Joka tapauksessa siis myös merkkituotteita löytyy marketeista.
Just ostin prismasta ihanan pehmeän neulepaidan. En jaksa mennä vaatekauppoihin shoppailemaan, kauppareissun ohessa saa hyviä arkivaatteita ja erikoisemmat tilaan netistä. En nää mitään ongelmaa, hyviä ja halpoja vaatteita näin meille köyhemmillekin
Käytännössä ostan kaikki housut ja kengät, sukat ja alusvaattet Citymarketista. Tärkein syy on se, että siellä ei ole sitä vaaraa, että joku tulee "palvelemaan". Kauluspaidat ja takit olen ostanut kirpputorilta. Hyviä kauluspaitoja saa hintaan 2-4 euroa ja talvitakin reilulla kympillä.
Toissatalvena tuli tosin ongelma talvikenkien ostossa. Olin ostamassa Citymarketista talvikengät, joista toinen oli numeroa 45 ja toinen 46. En ollut huomannut tätä, kassa huomasi ja kieltäytyi myymästä. Sitten jouduin etsimään myyjän ja selvisi että se on ainoa "pari" tuossa mallissa. No, sain se ostettua. Alkuperäinen alennettu hinta oli 38 euroa, mutta sain alennuksella saappaat hintaan 19 euroa. En sittemmin huomannut kokoeroa. Nämä kengat kestivät vain kaksi talvea. Vuosi sitten ostin uudet, ja maksoin lähes satasen!!! Saavat kestää sitten monta talvea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan laadukkailta Lidlin vaatteet vaikuttavat. Tokmannilta ostin Pola merkkisiä vaatteita nekin hyviä.
Mulla taas huonoja kokemuksia Lidlin vaatteista. Juoksutrikoot lörpähtivät parissa pesussa ja yöpuvun saumat alkoivat kiertää pesun jälkeen. Halpaa toki on, mutta laatu aika kuraa.
Älä käytä huuhteluainetta koska se rikkoo elastaanin kuidut ja vaate menettää muotonsa. On kaikin puolin edullisinta käyttää huuhteluaineena väkiviinietikkaa, joka ei riko muita kuin villan ja silkin kuituja. Sen lisäksi väkiviinaetikka poistaa vaatteista hienhajua, pitää värit kirkkaampina ja estää vaatteiden nyppyyntymistä.
Huuhteluaine myös tukkii kuidut muutenkin ja silloin kylpypyyhe ei ime vettä kuten ilman huuhteluainetta pesty. Luonnonkuituinen vaate hiostaa koska kuidut ovat tukittu huuhteluaineella. Huuhteluaine on suuri vedätys. Jos haluaa kuohkeita pyyhkeitä kuivausrummusta niin voi hankkia erityisesti kuivausrummussa käytetyt nyppyläpallot tai ensihätiin laittaa kuusi sählypalloa pyyhkeiden kanssa kuivausrumpuun.
En oikein löydä vaatteita niistä. Olen 155cm ja vähän omenavartaloinen, en löydä farkkuja koska niissä on liian leveät reidet. Farkut löydän usein nuorisoketjuista vaikka olen jo vanhempi. Onhan siellä ihan kelpo arkivaatetta mutta usein liian pitkiä ja liian pitkät hihat. Olen vähän pyöreä mutta ne vaatteet roikkuu päällä. Ostan nykyään pääasiassa parista pienemmästä putiikista vaatteet, niissä on eurooppalaisia vaatteita, hyvä laatu ja vähän suomalaista mitoitusta lyhyempiä. Halvempia ovat kuin esim Marimekon lypsymekot. Sukkia ja alusvaatteita kyllä löytyy. Lidlistä olen löytänyt hyviä t-paitoja, ihan hyvälaatuisia 5 eurolla. Kengät ostan kenkäkaupoista.
Tämän syksyn aikana olen ostanut Catmandoon lasketteluhousut ja ulkoiluhousut sekä Haltin takin itselleni. Miehelle CAT:n sukkia, Puman collegehousut ja Icepeakin takin. Toivon vielä löytäväni Pomarin talvikengät. Lapsille olen ostanut Reiman haalarit, Reiman kengät sekä mm. Hillan ja Blaan sisävaatteita.
Täällä ei ole mitään merkkikohtaisia vaatekauppoja, eikä liioin muitakaan sopivaan aikaan aukiolevia vaatekauppoja. Ostan kaiken mahdollisen mielelläni marketeista; niihin pääsy on helppoa, aukioloajat sopivat, tilavat käytävät, lapsia varten kärryt (minulla 4v ja 2v, ei aina niin yhteistyöhaluiset). Lapsetonna kävin mielelläni palvelevassa vaatekaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan laadukkailta Lidlin vaatteet vaikuttavat. Tokmannilta ostin Pola merkkisiä vaatteita nekin hyviä.
Mulla taas huonoja kokemuksia Lidlin vaatteista. Juoksutrikoot lörpähtivät parissa pesussa ja yöpuvun saumat alkoivat kiertää pesun jälkeen. Halpaa toki on, mutta laatu aika kuraa.
Älä käytä huuhteluainetta koska se rikkoo elastaanin kuidut ja vaate menettää muotonsa. On kaikin puolin edullisinta käyttää huuhteluaineena väkiviinietikkaa, joka ei riko muita kuin villan ja silkin kuituja. Sen lisäksi väkiviinaetikka poistaa vaatteista hienhajua, pitää värit kirkkaampina ja estää vaatteiden nyppyyntymistä.
Huuhteluaine myös tukkii kuidut muutenkin ja silloin kylpypyyhe ei ime vettä kuten ilman huuhteluainetta pesty. Luonnonkuituinen vaate hiostaa koska kuidut ovat tukittu huuhteluaineella. Huuhteluaine on suuri vedätys. Jos haluaa kuohkeita pyyhkeitä kuivausrummusta niin voi hankkia erityisesti kuivausrummussa käytetyt nyppyläpallot tai ensihätiin laittaa kuusi sählypalloa pyyhkeiden kanssa kuivausrumpuun.
En käytä koskaan huuhteluainetta eli se teoriasi meni siinä. Muita kommentteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut Cittarista kenkiä, farkkuja , villapuseroita. Prismasta ostin joskus talvitakin ja talvikengät.
Jos ei pelkää leimautuvansa "market vaatteiden käyttäjäksi", niin aivan samanlaisia ovat laadultaan kuin oikeista vaatekaupoista ostetut vaatteet. Citymarketista ostan myös työpaidat (kauluspaidat ) miehelleni puolet halvemmalla kuin oikeista vaateliikkeistä.
Sieltä ostan, mistä saan halvemmalla. Miksi maksaa turhasta, merkkituotteiden perässä en ole koskaan ollut.
Mikä kauluspaitamerkki Cittarissa on hyvä? Mistä materiaalista ko. paidat on tehty ja missä maassa?
Etkö itse uskalla käydä siellä hyllyjen välissä katsomassa ja tutkimassa? Jos pelkosi markettivaatteita kohtaan on noin paha, niin aika turhaa sinulle täällä vinkkejä annetaan. Jos taas et osaa lukea vaatteiden tuotelappuja, niin oletko varma, että saat edes "hienosta" liikkeestä laatua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut Cittarista kenkiä, farkkuja , villapuseroita. Prismasta ostin joskus talvitakin ja talvikengät.
Jos ei pelkää leimautuvansa "market vaatteiden käyttäjäksi", niin aivan samanlaisia ovat laadultaan kuin oikeista vaatekaupoista ostetut vaatteet. Citymarketista ostan myös työpaidat (kauluspaidat ) miehelleni puolet halvemmalla kuin oikeista vaateliikkeistä.
Sieltä ostan, mistä saan halvemmalla. Miksi maksaa turhasta, merkkituotteiden perässä en ole koskaan ollut.
Mikä kauluspaitamerkki Cittarissa on hyvä? Mistä materiaalista ko. paidat on tehty ja missä maassa?
Etkö itse uskalla käydä siellä hyllyjen välissä katsomassa ja tutkimassa? Jos pelkosi markettivaatteita kohtaan on noin paha, niin aika turhaa sinulle täällä vinkkejä annetaan. Jos taas et osaa lukea vaatteiden tuotelappuja, niin oletko varma, että saat edes "hienosta" liikkeestä laatua?
En ole koskaan nähnyt Cittarissa kauluspaitoja, vaikka olen ihan hyllyjen väliin uskaltautunut. Eli siksikin kysyn. Kiitos panoksestasi tähän keskusteluun!
Joku täällä mainitsikin, että ostaa arkivaatteensa marketeista. Sama juttu, vaikka ostan vaatteita myös kirppareilta.
Juhlavaatteita hankitaan sitten Henkkamaukasta tai vastaavista. Tosin melko harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä marketeissa noita merkkejä myydään? Nikea en ole nähnyt missään marketissa ja Kaffe...joo, on se merkki niinkuin mikä muun tahansa, muttei laadun tae. Nansotkin tehdään nykyään halpamaissa ja se näkyy laadusta - valitettavasti.
Etkö? Olen ostanut n. 20 vuotta merkkilenkkareita City-MARKETISTA, Nike ja Reebok lähinnä. Kivoja alennuksiakin välillä.
Ah, kenkiäkö? En käytä lenkkareita, mutta sporttivaatteissa Nike voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen. En vaan ikinä ole nähnyt Niken sporttiVAATTEITA marketeissa.
Jos etsit Niken jotain erityismallistoa, niin et löydä sitä 99,5% kaupoista. Mutta jos etsit perus teepaitaa, niin sieltä löytyy kyllä näitä merkkejä. Ehkei Armania tai Nikea tai Calvin Kleiniä, mutta Adidasta ja Pumaa tai Under Armouria.
Jos taas tarkoitus on ostaa sporttivaatteita, niin niitä löytyy, jopa Lidlistä. Ihan laadukkaitakin. Kaikki kun eivät ole niin pahasti merkkiuskollisia.
Peruspirkko tarvitsee jumppaan legginsit. Ei juuri Niken legginsejä. Siksi hän voi ostaa ne cittarista, prismasta tai Lidlistä halvalla.
Ostan kaikki vaatteeni Tokmannista ja Uffilta. Elän pienellä palkalla ja perustoimeentulotuella, joten ei ole kauheasti vaihtoehtoja. Onneksi Tokmannissa on ihan hyvä valikoima perusvaatteita.
Juhlaa varten minulla on muutama vuosi sitten KappAhlista ostettu mekko, joka maksoi 40 euroa ja on kallein omistamani vaate.
Ja ennen kuin hienomammat alkavat nyrpistellä nenäänsä, niin miettikääpä mikä viharyöppy tulisi päälleni, jos eläisin toimeentulotuella ja ostelisin jatkuvasti normaalihintaisia vaatteita.
Olen ostanut jotain toppahousuja ja lämpimiä urheilukäsineitä. Näitä en ole löytänyt tavan vaatekaupoista. Jossain urheiluvaateliikkeissä varmaan myytäisiin niitä mutta en ole jaksanut lähteä metsästämään. Yleensä tilaan vaatteet netistä.
En osta marketista muuta kuin ruokaa.
Nyt päällä olevat mukavat arkivaatteet Stockalta. (Cut & Pret, Superdry)
N49
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim. Prismassa on laadukkaita perusvaatteita ja olen ostanutkin, juurikin 100% puuvillaa, silkkiä, villaa. Ja paljon myös laatumerkkejä.
Juuri ostin aluspaidan 100% silkkiä.
Sukat ja alushousutkin on ihan surkeaa laatua marketeissa. En osta mitään vaatteita sieltä.