Tutkimus: suomalaiset ostavat vaatteitaan marketeista
Luin äskettäin uutisen, jonka mukaan Prismat ja Cittarit loistavat suomalaisten vaatekauppojen ykkösinä. Nyt kiinnostaakin, että mitä vaateita sinä ostat marketeista? Itse olen tähän mennessä ostanut sieltä lähinnä alushousuja tai sukkia, mutta löydättekö sieltä jotain muutakin laatutavaraa? Mitä vaatteita osata marketista ja miksi?
Kommentit (97)
Joskus aikoinaan ajattelin niinkun jotkut, että ei Prismasta löydy kuin sellaisia naapurin erman vaatteita- tylsiä ja tyylittömiä.. Mutta sitten kerran rupesin kiertelemään kun oli aikaa ja siellähän on ihan hyviä ja muodikkaitakin vaatteita. Ei tottakai kaikki, mutta ihan hyvä vaatteita löytyy ja moneen makuun.
En itselleni ole ikinä marketista löytänyt mitään kivaa, lapselle jotain olen ostanut.
Market-vaatteet ovat kehittyneet paljon viime vuosikymmenen aikana. Nykyään ei juurikaan pysty arvaamaan perusvaatteesta, mistä se on, jos siinä ei ole näkyvää merkkiä. Kun vielä suosii hillittyjä tai yksivärisiä kuoseja, menee ihan hyvästä kledjusta.
Olen löytänyt kivoja vaatteita mm. Lidlistä ja Tokmannilta. Nuorena tuli ostettua lähinnä Stockmannilta, pikkuliikkeistä ja ulkomaan reissuilta. Näin vanhempana (ja varakkaana) kehtaa ihan mitä vain :)
Eihän ne nyt mitään ihmeellisen laadukkaita ole, mutta peruskansaa ei kiinnosta laatu, vaan hinta. Eikä se aina niinkään mene että kalliimpi on parempi. Ei ne markettien vaatteet laadultaan huonompia ole kuin pikamuotiketjujen. Sitä kalliimpia vaatteita ei kovin moni suomalainen sitten ostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Market-vaatteet ovat kehittyneet paljon viime vuosikymmenen aikana. Nykyään ei juurikaan pysty arvaamaan perusvaatteesta, mistä se on, jos siinä ei ole näkyvää merkkiä. Kun vielä suosii hillittyjä tai yksivärisiä kuoseja, menee ihan hyvästä kledjusta.
Olen löytänyt kivoja vaatteita mm. Lidlistä ja Tokmannilta. Nuorena tuli ostettua lähinnä Stockmannilta, pikkuliikkeistä ja ulkomaan reissuilta. Näin vanhempana (ja varakkaana) kehtaa ihan mitä vain :)
Tämä on muuten totta! Jos haluaa näkymätöntä muotia ja merkkejä, joita kukaan ei tunnista, kannattaa suunnata markettiin. Paitsi tietysti Jutan mallisto, jota näkee keski-ikäisten naisten salikamppeina.
Juuri viimeksi ostin Helly Hansenin housut marketista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä vaatteet marketeissa ovat erityisen hyviä? Tarkistan yleensä huolella vaatteiden materiaalit ja marketeista harvemmin löytää puuvillasta, villasta tehtyjä vaatteita, vaan ovat keinokuituja, joita en päälleni laita. Ennemmin maksan hieman enemmän kunnon materiaaleista.
Puuvillan valmistus kuluttaa runsaasti vettä.
Ja keinokuiduista irtoaa mikromuovia. Pellava ja hamppu taitavat olla ekologisimmasta päästä, mutta niitä ei löydy ihan joka kaupasta. Muuntokuiduista Tencel ja Lyocel taitavat olla hyviä, eivät vaadi niin vahvaa käsittelyä kuin bambu ja viskoosi jos oikein muistan.
Ostin Lidlistä ihan pehmeän yöasun jossa toppi ja alaosa erikseen, olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä vaatteet marketeissa ovat erityisen hyviä? Tarkistan yleensä huolella vaatteiden materiaalit ja marketeista harvemmin löytää puuvillasta, villasta tehtyjä vaatteita, vaan ovat keinokuituja, joita en päälleni laita. Ennemmin maksan hieman enemmän kunnon materiaaleista.
Puuvillan valmistus kuluttaa runsaasti vettä.
Ja keinokuiduista irtoaa mikromuovia. Pellava ja hamppu taitavat olla ekologisimmasta päästä, mutta niitä ei löydy ihan joka kaupasta. Muuntokuiduista Tencel ja Lyocel taitavat olla hyviä, eivät vaadi niin vahvaa käsittelyä kuin bambu ja viskoosi jos oikein muistan.
Joo, vihkoosi on yksi ”pahiskuiduista” ja puuvilla myös, vaikkakin nykyään on yhä enemmän käytössä luomupuuvillaa. Lyocel on ”hyvä” kuitu, pellava myös ok, mutta nykyään aika vähän käytetty.
En pysty ostamaan koska markettien vaatteet alkaa koosta 36 ja minä käytän kokoa 32.
Lasten vaatteet? Vaatteet vaihtuu tosi tiuhaan kasvamisen myötä. Mistä muualta keskiverto suomalainen palkansaaja lapsensa vaatteet tällä vauhdilla ostaisi.
En ymmärrä miten marketista ostettu Nanson tai Kaffen vaate eroaa siitä että ostaa sen kivijalkapuodista. Tai HH, Icepeak tai Niken vaate siitä jonka saa ostettua urheilukaupasta?
Missä marketeissa noita merkkejä myydään? Nikea en ole nähnyt missään marketissa ja Kaffe...joo, on se merkki niinkuin mikä muun tahansa, muttei laadun tae. Nansotkin tehdään nykyään halpamaissa ja se näkyy laadusta - valitettavasti.
Ostan vai kengät, asusteet ja alusasut marketeista. Valikoimissa ei vielä ole kokoa 32 joten vaatteita katson vain haaveilen. Joskus rohkeana käyn lastenosastolla.
Lee Cooperin farkkuja prismasta.
Pirkka kotimaisia urheilusukkia, pierre robertin ja sloggin aluspöksyjä, t-paitoja cittarista.
Mun pian 20v vanha villakangastakki oli 80€ cittarissa, vielä loistokunnossa.
Lapselle tarttuu jotain mukaan jos näkyy joku kiva.
Enimmäkseen ostan netistä, ei marketin tarjonta oikein ole miellyttänyt viime vuosina enkä kestä pienempien kauppojen niskaan hönkiviä myyjiä.
Pierre Robert alusvaatteet ovat hyviä ja niitä ostan marketeista. Sukkia myös, sillä karheat kantapäät kuluttavat niitä useamman parin vuodessa, enkä jaksa niistä paljon maksaa. Satunnaisesti myös ostan sporttivaatteita, mutta aina alennuksesta, nimittäin kyllä marketeissakin julkeavat pyytää lähes satasen urkkavaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Missä marketeissa noita merkkejä myydään? Nikea en ole nähnyt missään marketissa ja Kaffe...joo, on se merkki niinkuin mikä muun tahansa, muttei laadun tae. Nansotkin tehdään nykyään halpamaissa ja se näkyy laadusta - valitettavasti.
Etkö? Olen ostanut n. 20 vuotta merkkilenkkareita City-MARKETISTA, Nike ja Reebok lähinnä. Kivoja alennuksiakin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin Lidlistä ihan pehmeän yöasun jossa toppi ja alaosa erikseen, olen tyytyväinen.
Joo, pehmeä yöasu, joka on hiostavaa tekokuitua ja nyppyyntyy ekan pesukerran jälkeen, yök! Sen sijaan Lidlin juoksuhousut jne. sporttivaatteet, joissa tekokuitu on ok, ovat olleet ihan hyviä.
Mä olen löytänyt Tokmannilta ihan luonnonkuituvaatteita mm viskoosia.
Lisäksi heidän "uudet koot"-vaatteensa ovat tavattoman miellyttäviä ja joustavia päällä. Eipä tarvitse enää ostaa kiinalaisten kokomitoituksella tekemiä xxl:ää, vaan ihan m-kokoinen vaate sopi minullekin loistavasti.
Klingeliltä ostin ennen enemmän, mutta vaatteiden osto tulee sieltä niin kalliiksi, kun joutuu isommista vaatteista maksamaan useita kymppejä enemmän kuin s- kokoisesta.
Lisäksi he ovat alkaneet yhä enemmän myymään huonolaatuisia ja rypistyviä vaatteita, jotka ovat täyttä hiostavaa polyesteriä materiaaliltaan.
Toki Klingelillä on muita oikein hyviä tuotteita, kuten lakanat, koriste-esineet ym ym.