Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syntyvyys nousisi jos perheillä olisi varaa kotiäitiyteen tai -isyyteen ja jos suorittaminen ei olisi elämän ykkösasia

Vierailija
14.10.2019 |

Jos olisi ok olla "vain" kotiäiti eikä se olisi väheksyttävää kuten feministinen uranais-ihanne on opettanut ja opettaa. Toki isäkin voi yhtä hyvin olla koti-isänä, mutta eihän perheillä ole varaa siihen että toinen vanhemmista olisi kotona.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Kiitos.

Vierailija
2/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää paikkansa. Tekisin yhden lapsen lisää, jos voisin jäädä kotiin ilman taloudellista ahdinkoa. Lisäksi toivoisin sellaista kulttuurin muutosta, että lapsia ja perheitä ei jatkuvasti arvioitaisi ja runnottaisi muottiin. Jos joku on hätänä, saa kotiin hyvällä tuurilla perhetyötekijän, jolle pitää esittää täydellistä ja vannoa, että makaronilaatikko on syöty ajallaan. Perheille pitäisi antaa mahdollisuus elää itsensä näköistä hyvää perhe-elämää ja se suorittaminen pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tapansa kullakin, mutta en usko kovin monen haluavan nykyään kotiäitiyttä tai isyyttä. Itse voisin nähdä itseni useamman kuin tämän yhden äitinä, jos tulisimme järkevästi toimeen (ja olisi työnantajan puolelta mahdollista) kuuden tunnin työpäiviä tehden. Jäisi aikaa harrastaa ja kuskata lapsia harrastuksiin, ja muutenkin aikaa perheelle ja iänikuisille kotitöille ja kaupassakäynneille ilman jatkuvaa aikataulupainetta.

Vierailija
4/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku muu maksaisi elämisen tekisi meidänkin perhe vähintään tuplat lapsia. Karu fakta on se että jos haaveilee mistään muusta kun kirpparivaatteista, pahvilaatikosta vantaan nurkilla ja kaurapuurosta, ei duunareilla oo varaa kun max 2 lapseen ja sekin pitää suunnitella. Mielellään oisin kotiäiti!

Vierailija
5/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotirouvana ja nautin itse touhusta + mieheni haluaa minun ehdottomasti olevan kotona. Mutta: raha riittää vain nippanappa kaikkeen tarpeelliseen, eikä juuri mitään jää säästöön. Mieheni joutui hankkimaan auton, koska julkista liikennettä huononnettiin -> lisää menoja. Hän tienasi "liikaa", joten veroprosentti nousi -> nyt meille jää entistä vähemmän käteen! 

Pärjätään, koska ei juuri harrasteta kodin ulkopuolella mitään ja kulutetaan maltillisesti eikä lapsiakaan ole kuin yksi. Mutta ei tämä järkevältä tunnu, että mies on aamuyöstä iltaan töissä lähes joka päivä (usein myös viikonloppuisin sekä öisin), ja sillä maksaa nippanappa 70-lukulaisen lähiön vuokrakolmion + elättää kaksi aikuista ja yhden eskarilaisen. :/ 

Vierailija
6/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tapansa kullakin, mutta en usko kovin monen haluavan nykyään kotiäitiyttä tai isyyttä. Itse voisin nähdä itseni useamman kuin tämän yhden äitinä, jos tulisimme järkevästi toimeen (ja olisi työnantajan puolelta mahdollista) kuuden tunnin työpäiviä tehden. Jäisi aikaa harrastaa ja kuskata lapsia harrastuksiin, ja muutenkin aikaa perheelle ja iänikuisille kotitöille ja kaupassakäynneille ilman jatkuvaa aikataulupainetta.

Kyllä meitä on! Mielelläni olisin kotona vaikka 10 vuotta, jos miehen tulot sallisivat ja tietäisin pääseväni työelämään takaisin sen jälkeen. Samoin iso juttu olisi, jos ei kokisi jatkuvaa arvostelua vanhemmuudestaan muilta.

Äkkiseltään äitikavereistani osaan sanoa ainakin kolme (viidestä), joiden kanssa olen tästä puhunut ja ovat samaa mieltä.

Meilläkin lapsiluku jää kahteen, koska en pystyisi enää kolmannen kanssa olemaan edes sitä kolmea vuotta kotona. Kahden ensimmäisen kanssa olen pystynyt.

Vierailija
7/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään kahdeksankymppinen isoäitini sanoi, että kun nykyään ei enää pärjää uhden tuloilla, jotta toinen voisi olla kotona lapsien kanssa. Siihen tuumasin vaan, että kun nykyään hädintuskin pärjää niillä kahden ihmisen tuloilla...

Vierailija
8/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, työn ja perheen yhdistämisen pitäisi olla helpompaa ja lyhennettyä työaikaa pitäisi voida tehdä nykyistä enemmän.

Vierailija
9/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa syntyvyys (niiden oikeidenkin ruotsalaisten) on saatu kasvuun tekemällä vanhempainkaudesta ja työelämästä joustavampia. Kotihoidontukea siellä ei enää edes ole eikä kukaan hingu kotiäidiksi.

Vierailija
10/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on ja lisäksi heillä olisi enemmän aikaa huolehtia sukunsa vanhuksista.

Työssä käyvän eläkkeen voisi jakaa lakisääteisesti ja palkan myös.

Vierailija
11/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään kahdeksankymppinen isoäitini sanoi, että kun nykyään ei enää pärjää uhden tuloilla, jotta toinen voisi olla kotona lapsien kanssa. Siihen tuumasin vaan, että kun nykyään hädintuskin pärjää niillä kahden ihmisen tuloilla...

Jollei meinas pärjätä kahden tuloilla, kerskakuluttaa liikaa ja tuhoaa maapalloa.

Vaatimuksia pitäisi vähentää.

Vierailija
12/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiäitimaissa Euroopassa syntyy paljon vähemmän lapsia kuin maissa, joissa äidit käyvät töissä.

Japanissa alhainen syntyvyys johtuu siitä, ettei naiset pysty yhdistämään työuraa ja perhettä. Lapsen syntymä vaatii käytännössä kotiäitiyttä ja nykynaiset ei sitä halua.

Vierailija
13/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neljä lasta ja olen ollut pitkään kotiäitinä, koska miehellä on tosi hyvät tulot, joista jää joka kuukausi säästöönkin. Ei meillä voisi olla neljää lasta, jos tilanne ei olisi tämä. Ei jaksettaisi, mutta nyt elämä on leppoisaa. En ole koskaan ollut mikään kunnianhimoinen ihminen, joten minua ei haittaa vaikka en urallani etenisi yhtään ja olen onnellinen mieheni puolesta, että hän saa toteuttaa myös unelmiaan.

Toki tästä ratkaisusta en mielellään puhu, koska ennakkoluulot ovat ihan uskomattomia ja olen tietysti laiska ja miehen elätti ja mies saa määrätä kaikesta, koska maksaa ja olen siis alistettukin. Se ei todellakaan ole totta, kaikki rahat on yhteisiä eikä miestäni edes kiinnosta mihin rahaa kuluu, koska sitä jää joka kuukausi kuitenkin yli ja ne rahat sijoitetaan.

Me ollaan onnellisia näin.

Vierailija
14/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko poistaa tän?

T. Kapitalistit

Vierailija
15/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen kotiäiti, en suorita mitään, vaan elän täyttä elämää viiden lapseni ja yrittäjä-mieheni kanssa. Tulemme toimeen vaikka tulot on aika pienet, asumme omakotitalossa taajaman ulkopuolella ja lapset käy monessa harrastuksessa, osa maksuttomia, osa maksullisia. Meillä on kaksi autoa ja matkustelemme kotimaassa muutaman kerran vuodessa. En näe tässä mitään ongelmaa.

Vierailija
16/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän tuon päättää onko suorittaminen oman elämän ykkösasia tai ei, muut pitäkööt sitten laiskana jos huvittaa.

Vierailija
17/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa nostaa syntyvyyttä olisi antaa verovähennyksiä vanhemmille jokaisesta syntyvästä lapsesta. Kotona lasten hoitamista tukisi hyvin perheverotukseen siirtyminen.

Vierailija
18/68 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskan ihmisen selitys. 

Kuka teidät äidit haluaa kotiin elättää, kun itse on lapsensa työllään elättänyt ja nyt pitäisi elättää eläkeläiset ja vielä nuoretkin? Kiitos ei.

Hoitakaa omat hommanne.

Vierailija
19/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäitimaissa Euroopassa syntyy paljon vähemmän lapsia kuin maissa, joissa äidit käyvät töissä.

Japanissa alhainen syntyvyys johtuu siitä, ettei naiset pysty yhdistämään työuraa ja perhettä. Lapsen syntymä vaatii käytännössä kotiäitiyttä ja nykynaiset ei sitä halua.

Eniten lapsia Eu:ssa syntyy Ranskassa, jossa on käytössä perheverotus henkilökohtaisen verotuksen sijaan. Yhdysvalloissa syntyvyys on paljon Eu-maita korkeampi ja siellä kotiäitikulttuuri kukoistaa.

Vierailija
20/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen kotiäiti, en suorita mitään, vaan elän täyttä elämää viiden lapseni ja yrittäjä-mieheni kanssa. Tulemme toimeen vaikka tulot on aika pienet, asumme omakotitalossa taajaman ulkopuolella ja lapset käy monessa harrastuksessa, osa maksuttomia, osa maksullisia. Meillä on kaksi autoa ja matkustelemme kotimaassa muutaman kerran vuodessa. En näe tässä mitään ongelmaa.

Paitsi että yhteiskunta ei hyväksy tätä.