Bruttotulot 4000 - 5000 € / kk, mitä teet työksesi?
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Mites te 4-5 tonnin palkkaa saavat, koetteko että olette ansainneet palkkanne? En tarkoita nyt sitä, että kun on yliopistot käyty niin on "oikeus" isoon palkkaan, vaan sitä, että ihan aikuisten oikeasti oletteko ANSAINNEET palkkanne?
Koen todellakin ansaitsevani. Takana on yli 10 vuotta työkokemusta omasta alasta. Sinä aikana on kertynyt paljon kokemusta sekä syvällistä ja laaja-alaista tietoutta. Sitä kaikkea pystyy nyt soveltamaan vaativien projektien läpiviennissä. Työ on aika vaativaa pääkopalle, kun täytyy pitää sadan asian etenemisestä huolta ja että asiat tehdään oikein.
Eläkeläinen. Pitkä työura, opistoinsinöri.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kiinnostaa kysymys: Paljonko on "todellinen" käteenjäävä palkkanne, eli nettotulot kuukaudessa, jos bruttonne on tuo mainittu.
Ei se netto oikeastaan ole kiinnostavaa, jos haluaa vertailla palkkoja eli sitä mitä mistäkin työstä ja ammatista maksetaan. Ei se netto ole niin vertailukelpoinen, koska siihen vaikuttaa sun veroprosenttisi yms.
Tuossa onkin puolueille haastetta. Mielenkiintoisia vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköasentaja pk-seudulla.
Hyville liksoille päässyt tuolla ammatilla.
No jos ajatellaan että sähköasentajan tuntilaskutus on 65€/h. Tästä kun otetaan ALV pois niin jää 52€/h. Ennen bruttopalkkaa tästä vähennetään vielä sosiaalikulut. Niihin voisi laskea 22€/h. Tällöin bruttopalkka on 30 euroa laskutettua tuntia kohden. Jos tekee paljon sellaisia työmaita joissa menee paljon aikaa ja siirtymiä on vähän niin kyllä sitä ansioille pääsee.
4000-4500e bruttotulot kuussa. Olen hammalääketieteen opiskelija ja teen nelipäiväistä viikkoa terveyskekuksessa harjoittelijana. Valmistuttuani palkka nousee.
Mäkiautoilun asiantuntija
4800e kuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on poliittisesti kiinnostava tuloluokka. Hyvätuloisia palkkatyöläisiä, joista yllättävän moni äänestää Kokoomusta. Ja kuitenkin Kokoomus on elinkeinoelämän eli työnantajien puolestapuhuja. Eli ei todellakaan pyri parantamaan työntekijöiden asemaa ja etuja.
Monet tuossa tuloluokassa olevat neuvottelevat palkkansa ja työehtonsa itse. Hyvin työssä viihtyvä (ylempi) toimihenkilö on työnantajan etu ja sen EK:kin tietää. Valtio sen sijaan riistää juuri tuota tuloluokkaa ja sitä politiikkaa vie eteenpäin SDP ja Vihreät.
Kokoomus esittelee sivuillaan seuraavia, talouspoliittisen verkostonsa välttämättömiksi katsomiaan ratkaisuja:
palkkojen alentaminen, ylityökorvausten leikkaaminen, työajan pidentäminen - ja paikallinen sopiminen ilman ay-liikettä, eli työnantajan täysi saneluvalta. Kyse kaikista aloista.
It-alalla tienaa vielä hyivn,mutta suurin osa ETA-alueen ulkopuolelta tuotetuista työnatekijöistä tulevat juuri IT-alalle - ja pienemmällä palkalla. Eihän siitä montaa vuotta ole, kun Nokia tuotti tytäryhtiöistään Kiinasta ja Intiasta inssejä tänne asiantuntijatehtäviin. Palkkaa heille maksettiin kolmasosan vähemmän kuin aloittelevalle inssille. Inssejä tuotiin reilut sata, mutta Nokia sai AVI:lta vain huomautuksen. Ei sakkoja, ei mitään muuta. Vain huomautus.
IT-ala on tärkein palveluvientimme ala. Arvaa vaan, onko jo puhuttu siitä, kuinka palkkoja pitäisi alalla alentaa "kilpailukyvyn nimissä".
Ei, kokoomus ei todellakaan ole palkansaajan etuja ajamassa. En ymmärrä, miten kukaan palkansaaja kuvittelee sellaista.
t. Asiantuntija IT-alalla, palkka 6200. En todellakaan ole halukas alentamaan sitä lainkaan, mutta veroja maksan mielelläni. Verovaroilla minutkin on koulutettu, itse maksamiseen minulla ei olisi ollut mahdollisuutta. Verovaroilla hoidettiin myös sairauteni, mikä mahdollisti opiskelun. Suon mielelläni samat mahdollisuudet muille veronmaksuni avulla.
Lähiliikenteen veturinkuljettaja.
Riippuen ylitöistä mutta n. 4000-6000€
Vierailija kirjoitti:
Mites te 4-5 tonnin palkkaa saavat, koetteko että olette ansainneet palkkanne? En tarkoita nyt sitä, että kun on yliopistot käyty niin on "oikeus" isoon palkkaan, vaan sitä, että ihan aikuisten oikeasti oletteko ANSAINNEET palkkanne?
Tässä n. 4000 € tuloluokassa on aika paljon ihmisiä, jotka kokevat ansaitsevansa jopa ENEMMÄN. Suomessa ei ainakaan teknisellä alalla tahdo päästä sellaiseen elintasoon mikä monessa muussa maassa on päivänselvää. Suomessa on hirveän kalliit hinnat kaikessa ja käteen jäävällä rahalla ei tahdo saada sitä kaikkea mitä moni ins. tai DI saa muualla Euroopassa.
Meillä Suomessa tämä korkeastikoulutettu, vaativaa asiantuntijatyötä tekevä väki tekee pitkää työpäivää, asuu lähikunnissa, ajaa Skodalla tai Kialla ja syö töissä eväitä. Tästä syystä perheettömien tai muuten helposti lähtövalmiiden aivovuoto ulkomaille on todellisuutta.
24 vuotta olen ollut lukion lehtorina. Opetan äidinkieltä ja psykologiaa.
Itse olen köyhä akateeminen, mutta veljeni on sähköasentaja ja brutto on 4400e/kk. On tosin jonkinlainen esimies työmaalla, mutta tekee sitä suorittavaa työtä itsekin. Lainasin kesällä veljeltä autoa ja hänen palkkakuitteja löytyi sieltä autosta :D.
Vierailija kirjoitti:
Verotuspuolen asiantuntija, palkka 5000e/kk + bonukset. Bruttovuositulot ansioista n. 70.000e. Onneksi on niin tylsä ala, että juuri kukaan ei tähän halua ja siksi varmaan työpaikkojakin tarjotaan vähän väliä. Tosin mulle tämä homma numeroihmisenä sopii hyvin.
Minkälainen koulutus sulla on? Ja jos saa kysyä ikääsi?
Sähköasentajat tienaa todella hyvin mutta on niillä myös raskas työkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on poliittisesti kiinnostava tuloluokka. Hyvätuloisia palkkatyöläisiä, joista yllättävän moni äänestää Kokoomusta. Ja kuitenkin Kokoomus on elinkeinoelämän eli työnantajien puolestapuhuja. Eli ei todellakaan pyri parantamaan työntekijöiden asemaa ja etuja.
Monet tuossa tuloluokassa olevat neuvottelevat palkkansa ja työehtonsa itse. Hyvin työssä viihtyvä (ylempi) toimihenkilö on työnantajan etu ja sen EK:kin tietää. Valtio sen sijaan riistää juuri tuota tuloluokkaa ja sitä politiikkaa vie eteenpäin SDP ja Vihreät.
Kokoomus esittelee sivuillaan seuraavia, talouspoliittisen verkostonsa välttämättömiksi katsomiaan ratkaisuja:
palkkojen alentaminen, ylityökorvausten leikkaaminen, työajan pidentäminen - ja paikallinen sopiminen ilman ay-liikettä, eli työnantajan täysi saneluvalta. Kyse kaikista aloista.
It-alalla tienaa vielä hyivn,mutta suurin osa ETA-alueen ulkopuolelta tuotetuista työnatekijöistä tulevat juuri IT-alalle - ja pienemmällä palkalla. Eihän siitä montaa vuotta ole, kun Nokia tuotti tytäryhtiöistään Kiinasta ja Intiasta inssejä tänne asiantuntijatehtäviin. Palkkaa heille maksettiin kolmasosan vähemmän kuin aloittelevalle inssille. Inssejä tuotiin reilut sata, mutta Nokia sai AVI:lta vain huomautuksen. Ei sakkoja, ei mitään muuta. Vain huomautus.
IT-ala on tärkein palveluvientimme ala. Arvaa vaan, onko jo puhuttu siitä, kuinka palkkoja pitäisi alalla alentaa "kilpailukyvyn nimissä".
Ei, kokoomus ei todellakaan ole palkansaajan etuja ajamassa. En ymmärrä, miten kukaan palkansaaja kuvittelee sellaista.
t. Asiantuntija IT-alalla, palkka 6200. En todellakaan ole halukas alentamaan sitä lainkaan, mutta veroja maksan mielelläni. Verovaroilla minutkin on koulutettu, itse maksamiseen minulla ei olisi ollut mahdollisuutta. Verovaroilla hoidettiin myös sairauteni, mikä mahdollisti opiskelun. Suon mielelläni samat mahdollisuudet muille veronmaksuni avulla.
Pahoittelut, muistin väärin noiden Nokian tytäryhtiöitä tuotettujen palkkatason. Asia jäi kavelemaan, joten kaivoin oikeat tiedot esiin:
Ulkomaalaisten työntekijöiden palkka on ollut 50–75 prosenttia alhaisempi suomalaisten alimpaan palkkaluokkaan verrattuna. Siis jopa vain 750 €/kk. Intialaiset, kiinalaiset ja puolalaiset työntekijät työskentelivät Suomessa tuotekehityksen suunnittelutehtävissä Nokialla vuosina 2014–2015.
Suunnittelijainsinöörinä
5800 € / kk
Aineenopettajana lukiossa oli juuri ja juuri 4000 euron palkka, oli ylitunteja muttei kokemuslisää vielä. Nyt olen peruskoulussa töissä muutaman satasen pienemmällä palkalla.
Edustusrouva. Nostan miehen firmasta palkkaa mutta en tee mitään. Tai toki tekisin jos olisi tarvetta.
4400 € valtio-omisteisessa yhtiössä ostajana + järjestelmäkehittäjänä +ylläpitotehtävissä. Opistoinssi olen ja sähköpuolelta, mutta tullut opittua muutakin tässä parinkymmenen vuoden aikana. En ole urakeskeinen...