Fiktiivinen hahmo, jota kohtaan et vain tunne myötätuntoa, vaikka hahmo sen ansaitsisikin?
Eli haen sellaisia fiktiivisiä hahmoja, jotka ovat saaneet ehkä kohtuuttomankin paljon paskaa niskaansa, mutta et siltikään pysty tuntemaan heitä kohtaan sääliä tai myötätuntoa. Tulee vain sellainen fiilis, että mitäs läksit, ihan ansaittua kaikki ikävä, mitä koet.
Onko sellaisia hahmoja tv-sarjoissa, leffoissa, kirjoissa?
Aloin miettiä tätä katsoessani The Affair -sarjaa, jossa Noah Solloway on tällainen hahmo itselleni. Tyyppihän oli aika kamala etenkin sarjan alussa, mutta on sittemmin yrittänyt vähän petrata. Hän kuitenkin joutuu jatkuvasti kohtaamaan epäonnea. Osa siitä on toki ansaittua, mutta ehkä tässä on menty jo jonkin rajan yli. En siltikään pysty säälimään hahmoa. Hän on tehnyt niin ikäviä temppuja muille, ettei minussa herää empatiaa häntä kohtaan.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Downton Abbeyn Edith. En tiedä miksi hahmo on mielestäni luotaantyöntävä, en tunne ollenkaan myötätuntoa. Kai se on se "anteeksi, että olen olemassa" - asenne ja itsesäälissä kieriskely, jota vihaan yli kaiken. Tämä siis ennen niitä lehden toimitus-aikoja, kun alkoi vihdoin ottaa itseään niskasta kiinni.
Ymmärrän, vaikka itse inhoankin Marya ja pidän Edithistä. Ehkä Mary voisikin sopia vastaukseksi tähän ketjuun. Barrow'kin on vähän tällainen hahmo. Jotenkin se muutos paremmaksi ihmiseksi tuntui feikkaamiselta.
Mutta kyllä Affairin Noah on suvereenisti ykkössijalla. Olen katsonut tätä uusinta, viimeistä kautta, ja on melkein nautinnollista seurata Noahin kärvistelyä. ap
Poldark-sarjan Morvenna. Kirjoissa henkilö on enemmän myötätuntoa herättävä.
Hopeakettu kirjoitti:
Ihan omasta kokemuksestani sanon että Av-mammoilla on kyllä nylkeminen heti mielessä kun kuulee sanan hopeakettu :D
Missä leffoissa, kirjoissa tai tv-sarjoissa hopeakettuja sitten esiintyy? Onko hyviksen vai konnan roolissa?
Vierailija kirjoitti:
Ice Agen oravaa kohtaan en tunne sympatiaa yhtään.
Mitäääh? Scrat-oravahan on universumia vavisuttava voima! (Tosin tietämättään.)
En muista että olisin koskaan kokenut myötätuntoa Muumipeikkoa tai Mikki Hiirtä kohtaan. Jostain syystä ärsyttäviä hahmoja vaikka silti kivoja sinänsä.
Frendien Phoebe. Traaginen lapsuus blaablaa ja mitälie, mutta itse hahmo vaikuttaa jotenkin kylmäkiskoiselta ja pinnalliseltakin.
Felix Gaeta uudessa Galacticassa. Taputin käsiäni kun se nakattiin ulos ilmalukosta vaikka olihan sillä omasta mielestään syyt toimintaansa.
Sinkkuelämän Carrie Bradshaw on mun mielestä todella vastenmielinen hahmo. Hirveä draamakuningatar ja kaikesta narisija. Kaikissa muissa hahmoissa onn paljon enemmän syvyyttä ja sympaattisuutta. En sääli Carrieta tippaakaan.
Karhuveljeni Koda, se pikkukarhu. Ihan käsittämättömän ärsyttävä.
Breaking Badin Hank Schrader.
Hänhän on oikeastaan sarjan 'good guy', mutta...
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu kirjoitti:
Ihan omasta kokemuksestani sanon että Av-mammoilla on kyllä nylkeminen heti mielessä kun kuulee sanan hopeakettu :D
Missä leffoissa, kirjoissa tai tv-sarjoissa hopeakettuja sitten esiintyy? Onko hyviksen vai konnan roolissa?
Ei varmaan missään, mutta lienee kuitenkin fiktiivinen (sankari)hahmo :D Ja joo - en tunne sitä kohtaan mitään sympatiaa.
Salkkareiden Isabellaa kohtaan en koskaan tuntenut myötätuntoa. Oli vain niin ikävä ihminen.
Just kuten joku kirjoitti Harry Potter, loppupelissä itsekäs omaan napaansa tuijottelija, samoin hermione granger, nipottaja kaikkitietävä
Disney leffoissa pahatar, nyt uusimmassa versiossa malicifent versioissa, en vaan tunne sympatiaa, en vaan pysty
Täydellisten Naisten Edie,
ikävä loppu mutta en pitänyt hahmosta.
Downton Abbeyn Edith. En tiedä miksi hahmo on mielestäni luotaantyöntävä, en tunne ollenkaan myötätuntoa. Kai se on se "anteeksi, että olen olemassa" - asenne ja itsesäälissä kieriskely, jota vihaan yli kaiken. Tämä siis ennen niitä lehden toimitus-aikoja, kun alkoi vihdoin ottaa itseään niskasta kiinni.