Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nordea tarvitsee minulta videokuvaa ja passin

Vierailija
13.10.2019 |

Kirjauduin äsken nordean mobiiliverkkopankkiin ja ruutuun lävähti ilmoitus.
Tarvitsemme sinulta passin tai henkilökortin ja lisäksi lyhyen videon jossa käännöt päätäsi sivulle.
Mitä ihmettä taas!?? Alkaa pikkuhiljaa riittämäön nämä vaatimukset.

Kommentit (224)

Vierailija
161/224 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On keksitty myös videonkäsittelyohjelmia, joilla pystytään mm. vaihtamaan henkilön pää toiseksi. Pidän kyllä aika erikoisena tätä videotunnistusjuttua.

Jep. Eikä tuo vaadi muuta kuin n. parinsadan euron Geforce-näytönohjaimen joka pystyy muuttamaan aivan jokaikisen kasvonpiirteen, mikroilmeen ja ihon tekstuurin toisen ihmisen päähän.

Esimerkki: Hohto-elokuvan kohtaukseen vaihdettu Jack Nicholsonin tilalle Jim Carrey.

Vierailija
162/224 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai esim. tämä jossa on laitettu Schwarzeneggerin tilalle terminaattoriksi Sylvester Stallone (kuuluisa baarikohtaus).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/224 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että pitää ottaa videota itsestään, jossa hymyilee ja kääntää päätään :D Nyt sain hyvät naurut. Minä en ainakaan suostu!

Vierailija
164/224 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kyllä toimi ihan vanha pahviläpyskä laskua maksaessani tänään. Vaikka tunnuslukusovelluskin on olemassa. Ei kyselty mitään kasvojen tunnistautumisia tms.😊

Vierailija
165/224 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä avasin pankkitilin ja sain kortin ihan vain ottamalla selfien ja näyttämällä passia. Ei ollut nordea. Samat kysymykset oli vaikutusvaltaisista henkilöistä kuin muillakin finanssilaitoksilla. Ihan tavallista meininkiä.

Vierailija
166/224 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pitkään aikaan ymmärtänyt, miksi joku tavis yksityishenkilö on edelleen Nordean asiakas, ja nyt ymmärrän taas yhä vähemmän.

Vastaus: opintolaina.

Vierailija
167/224 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas espanjalainen pankki sulki yllättäen ja mitään etukäteen ilmoittamatta debit-kortin ilmeisesti jonkinlaisena varotoimenpiteenä, koska ilmeisesti jokin pankin tarvitsema tieto ei ollut päivitetty. Mitään ei siis ilmoitettu etukäteen, vaan korttimaksu kassalla ei onnistunutkaan yhtenä päivänä ja jouduin kaivamaan toisen pankin varakortin esiin, onneksi siellä oli muutama roponen, jotta sain maksettua ostokset. Ja perään tuli tyly tekstari, että tapahtuma hylätty, käyhän pankissa päivittämässä tietosi.

Kävin sitten raivoamassa pankissa ja sanoin, että antaa olla laitimmainen kerta kun suljette kortin ilman mitään ilmoitusta etukäteen. Pankissa vaan levittelivät käsiään ja sanoivat, että tämä tietokyselyt on EU:n määräyksiä ja että mitään emme niille voi ja että ei pitäisi edes tuollaista tapahtua. Vaan tapahtuipa kumminkin.

Minun kaveriltani espanjalainen pankki jäädytti tilin, jossa oli noin kymppitonni rahaa. Perusteluna henkilön syntymämaa. Ei ole vieläkään saanut rahojaan sieltä ulos ja tästä on jo kaksi vuotta.

Vierailija
168/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordea lähetti verkkopankin kautta minulle viestin, että minun pitää lähettää  sinne henkilöllisyystodistuksestani kopio netin kautta tai pankissa käymällä tuntemistietojen päivittämisen vuoksi. 

Seuraava tekstiosa oli vahvennettuna:

"Mikäli emme saa tarvittavia tietoja 15.9.2020 mennessä, tulemme rajoittamaan pankkipalvelujasi esimerkiksi estämällä tilien ja maksuvälineiden, kuten korttien ja verkkopankin käytön."

En käsitä, miksi viestin pitää olla niin epäystävällinen.

Olen ollut Nordean asiakas siitä asti, kun se aikoinaan oli KOP, myöhemmin Merita, sitten Nordea. Olen hakenut pankista sekä opintolainaa että asuntolainaa, ja muutenkin olen esittänyt henkilöllisyystodistukseni siellä monia kertoja asioidessani pankissa.

Koskaan en ole jättänyt lainoja tai korkoja maksamatta enkä ole ylittänyt tilini saldoa pankkikortin käytöllä (aiemmin ylitys oli mahdollinen - en tiedä, onko enää.)

Kenellekään tutulleni, joista osa on Nordean asiakas, ei ole tullut vastaavaa pyyntöä. Millä perusteella Nordea päättää, kenelle tuo pyyntö lähetetään?

Onneksi minulla on tilejä muissakin pankeissa, niin voin siirtää rahaliikenteeni johonkin niistä.

Vierailija
169/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus kateellinen iäkkäälle naapurilleni. Hänellä ei ole ainuttakaan digihärpäkettä kotonaan. Hoitaa puhelut 40 vuotta vanhalla kiekkopuhelimella. Pankkiasiat hoitaa pankin tiskillä.

Ei varmasti hoida koska puhelinverkot ovat tukeneet pelkkää DTMF:ää jo vuosikymmenet.

Vierailija
170/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus kateellinen iäkkäälle naapurilleni. Hänellä ei ole ainuttakaan digihärpäkettä kotonaan. Hoitaa puhelut 40 vuotta vanhalla kiekkopuhelimella. Pankkiasiat hoitaa pankin tiskillä.

Maksaa hurjat summat vuosittain näistä palveluista, moninverroin enemmän kuin sinä.

Höpöhöpö, suoraveloituksessa melkein kaikki, ei niitä palvelumaksuja niin paljon mene satunnaisista käynneistä, eikä hänellä tietenkään ole nettimaksuja, ei osta puhelimia, tabletteja, läppäreitä... Kyllä mulla on kalliimpaa.

Suoraveloitustakaan ei ole enää aikoihin ollut. Melkoinen satuhahmo tämä naapurisi.

Vierailija
171/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa ei vielä ole tuollaista kysytty, mutta omat ja firman asiat muuttaa tän uutisen seurauksena Danskeen huomenna. Tää oli se korsi, joka katkaisi kamelin selän.

Ihmiselle, joka on henkilökohtaisen tietoturvansa virittänyt niin ylös kuin voi (esim pidättäytyminen kaikesta somesta) tää on aivan absurdia. Meillä on aika paljon kiinteistöomaisuutta (suurin osa perheen tuloista tästä), ja on todella suojeltu yksityisyyttämme.

Älä sitten hämmästy kauheasti kun Danske kysyy sinulta noita samantapaisia asioita, eivät ne ole mikään Nordean ihkaoma keksintö kuitenkaan, vaan lainsäädännön vaatimaa toimintaa (tosin kysymysten sisällöt voivat vaihdella).

Sähköpostitse tuleeviin kyselyihin ei tietenkään kannata vastata.

Mikään laki ei vaadi videokuvan lähettämistä. Se on ihan Nordean oma älynväläys.

Ei vaadikaan, pankit saavat itse päättää - mutta en ymmärrä miksi se videokuvan lähettäminen on se suurin ongelma, passin tiedot kun ovat ainakin minusta paljon henkilökohtaisempia kuin pelkät kasvot. Tässähän on kyse mobiilipankista, joten jos sen välityksellä asioi, videolaite on jo valmiiksi kädessä.

Miksi Nordealle ei riitä ihan passin esittäminen, vaan haluavat lisäksi jotain videoita? Nordean historia tuntien on suuri riski siitä, että videot lisäksi päätyvät vääriin käsiin.

Siinä tapauksessa ao. pankki luonnollisesti haastetaan oikeuteen ja vaaditan rangaistusta/korvauksia - tuollaisten tietojen luovuttaminen muutoin kun tarkasti määritellyille kolmasille osapuolille ei ole laillista.

Ai sinäkö aiot haastaa? Kuule Nordea voi tehdä niillä videoilla käytännössä ihan mitä tahansa ilman, että voit asialle yhtään mitään. Sen mitä voit tehdä on olla antamatta videoita.

No ei tietenkään voi. Videokuva naamastasi on henkilötieto siinä missä muutkin, eli on GDPR:n alaista kamaa.

Vierailija
172/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa ei vielä ole tuollaista kysytty, mutta omat ja firman asiat muuttaa tän uutisen seurauksena Danskeen huomenna. Tää oli se korsi, joka katkaisi kamelin selän.

Ihmiselle, joka on henkilökohtaisen tietoturvansa virittänyt niin ylös kuin voi (esim pidättäytyminen kaikesta somesta) tää on aivan absurdia. Meillä on aika paljon kiinteistöomaisuutta (suurin osa perheen tuloista tästä), ja on todella suojeltu yksityisyyttämme.

Älä sitten hämmästy kauheasti kun Danske kysyy sinulta noita samantapaisia asioita, eivät ne ole mikään Nordean ihkaoma keksintö kuitenkaan, vaan lainsäädännön vaatimaa toimintaa (tosin kysymysten sisällöt voivat vaihdella).

Sähköpostitse tuleeviin kyselyihin ei tietenkään kannata vastata.

Mikään laki ei vaadi videokuvan lähettämistä. Se on ihan Nordean oma älynväläys.

Ei vaadikaan, pankit saavat itse päättää - mutta en ymmärrä miksi se videokuvan lähettäminen on se suurin ongelma, passin tiedot kun ovat ainakin minusta paljon henkilökohtaisempia kuin pelkät kasvot. Tässähän on kyse mobiilipankista, joten jos sen välityksellä asioi, videolaite on jo valmiiksi kädessä.

Miksi Nordealle ei riitä ihan passin esittäminen, vaan haluavat lisäksi jotain videoita? Nordean historia tuntien on suuri riski siitä, että videot lisäksi päätyvät vääriin käsiin.

Siinä tapauksessa ao. pankki luonnollisesti haastetaan oikeuteen ja vaaditan rangaistusta/korvauksia - tuollaisten tietojen luovuttaminen muutoin kun tarkasti määritellyille kolmasille osapuolille ei ole laillista.

Kun luovutat tietsi jollekkin yritykselle niin he omistavat ne tiedot ja saavat tehdä niillä mitä huvittaa.

No ei. Oletko tyhmä vai trollaatko vaan?

Vierailija
173/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty enää tunnistautumaan vahvasti Nordean mobiilisovelluksella. Väittää välillä laitteen ja välillä pin-koodin olevan väärä, vaikka ovat oikeat. Asiakaspalvelulinjalle en voi tunnistautua, vaihtoehdot tunnuslukusovellus, offline-tunnuslukusovellus tai tunnuslukukortti. En pääse läpi!

Vierailija
174/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty enää tunnistautumaan vahvasti Nordean mobiilisovelluksella. Väittää välillä laitteen ja välillä pin-koodin olevan väärä, vaikka ovat oikeat. Asiakaspalvelulinjalle en voi tunnistautua, vaihtoehdot tunnuslukusovellus, offline-tunnuslukusovellus tai tunnuslukukortti. En pääse läpi!

Valitse tunnuslukukortti, kun et anna tunnuslukua vaan painat ruutua, pääset läpi ilman tunnistautumista. Tätä ei tosiaan kerro se vastaajan ääni...

Vierailija
175/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuuspankissa ei ole ikinä kyselty mitään tuollaisia naamakuvia tai videoita. Mieluummin menen käymään konttorissa henkkarin kanssa kuin aloittaa kuvailemaan jotain hymyvideoita pankille.

Vierailija
176/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuuspankissa ei ole ikinä kyselty mitään tuollaisia naamakuvia tai videoita. Mieluummin menen käymään konttorissa henkkarin kanssa kuin aloittaa kuvailemaan jotain hymyvideoita pankille.

Mutta Osuuspankissakin kysellään sidonnaisuuksia sekä työpaikkaa ja palkkaa. Olen vastannut jo kahdesti samoihin uteluihin. Lisäksi matkavaluuttaa tilatessa joudut antamaan selvityksen, että mihin käyttöön raha menee ja mistä peräisin olevalla rahalla maksat valuutan.

Vierailija
177/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordea lähetti verkkopankin kautta minulle viestin, että minun pitää lähettää  sinne henkilöllisyystodistuksestani kopio netin kautta tai pankissa käymällä tuntemistietojen päivittämisen vuoksi. 

Seuraava tekstiosa oli vahvennettuna:

"Mikäli emme saa tarvittavia tietoja 15.9.2020 mennessä, tulemme rajoittamaan pankkipalvelujasi esimerkiksi estämällä tilien ja maksuvälineiden, kuten korttien ja verkkopankin käytön."

En käsitä, miksi viestin pitää olla niin epäystävällinen.

Olen ollut Nordean asiakas siitä asti, kun se aikoinaan oli KOP, myöhemmin Merita, sitten Nordea. Olen hakenut pankista sekä opintolainaa että asuntolainaa, ja muutenkin olen esittänyt henkilöllisyystodistukseni siellä monia kertoja asioidessani pankissa.

Koskaan en ole jättänyt lainoja tai korkoja maksamatta enkä ole ylittänyt tilini saldoa pankkikortin käytöllä (aiemmin ylitys oli mahdollinen - en tiedä, onko enää.)

Kenellekään tutulleni, joista osa on Nordean asiakas, ei ole tullut vastaavaa pyyntöä. Millä perusteella Nordea päättää, kenelle tuo pyyntö lähetetään?

Onneksi minulla on tilejä muissakin pankeissa, niin voin siirtää rahaliikenteeni johonkin niistä.

Nordea näyttää toimivan siten kuin haluaisi eroon asiakkaistaan. :)

Vierailija
178/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On keksitty myös videonkäsittelyohjelmia, joilla pystytään mm. vaihtamaan henkilön pää toiseksi. Pidän kyllä aika erikoisena tätä videotunnistusjuttua.

Jep. Eikä tuo vaadi muuta kuin n. parinsadan euron Geforce-näytönohjaimen joka pystyy muuttamaan aivan jokaikisen kasvonpiirteen, mikroilmeen ja ihon tekstuurin toisen ihmisen päähän.

Esimerkki: Hohto-elokuvan kohtaukseen vaihdettu Jack Nicholsonin tilalle Jim Carrey.

Tämä on kyllä aika vaarallistakin. Tiedä mihin sivustoille sitä oma naama muokataan ja yritäpä siinä uskotella muille ettei ole aito video...

Vierailija
179/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöpankista ei ole kyselty mitään sen jälkeen kun siirsin itseni sinne. Kerran soittivat ja kysyivät miksi tililläni seisoo niin paljon rahaa (14 000e), kerroin ostavani pian auton ja sanoivat "Ei sitten mitään, hyviä kilometrejä ja hyvää päivänjatkoa". Olisivat ilmeisesti ehdottaneet sijoittamista. Vaihtaisin kyllä pankkia mikäli pitäisi videoita alkaa lähettelemään itsestään.

Vierailija
180/224 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä muuten johtuu, että jos Nordean tilillä on rahavarojen saldo vaikka 100 euroa, niin kuitenkin nostettava määrä on alle 70 euroa?

Eikä siis ole lähdössä mitään maksuun, jotka vaikuttaisi siihen, ettei voi koko 100 euroa nostaa.

Muistelin, että Danske-pankissa oli aikoinaan joku 7 euroa oltava tilillä sitä varten, jos asiakas lopettaa tilin, niin se 7 e otettiin lopetuskuluihin.

Ei kai Nordeassa voi olla yli 30 euroa lopetuskulusumma?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi