Lapsiperheessä vierailu on tehokkain ehkäisykeino.
Olin viikonloppuna käymässä ystäväni luona. Perheessä on kaksi pientä lasta. Taas naurattaa se, kun joku oman elämänsä asiantuntija avautui jossain lehdessä että syy vauvakatoon johtuu siitä, että moni ihminen ei enää näe tavallista perhe-elämää tai ole kertaakaan pitänyt vauvaa sylissään vielä 30-vuotiaanakaan.
Ainakin itselläni asia on päinvastoin. :D Vierailu lapsiperheessä saa aikaan halun syödä tuplamäärän e-pillereitä kun pääsen kotiin. Lapset ovat mukavia, ja nämä ystäväni lapset kivoja ja fiksuja, mutta voi luoja sentään en ikinä hankkisi moisia omaan kotiini. Kaikki, ihan kaikki on vaikeampaa kuin ilman lapsia. Naureskelin ääneen ystävälleni että on melko kaoottinen välipalatilanne käynnissä, vaikka mitään ei edes mennyt pieleen. Ei itkupotkuraivareita tai kummempaa vikinää.
Olen aina tuollaisen parin tunnin vierailun jälkeen aivan loppu, ja mielettömän onnellinen että saan tulla kotiin jossa ei ole lapsia.
Muita veloja joilla samankaltaisia ajatuksia?
N27
P.S. Vauvakosketuksiakin on tullut, minulla on useampi kummilapsi ja sukulaiset ovat lisääntyneet aikuisikäni aikana. Eli siis tämä ystäväni perhe ei ole ainut kokemukseni perhe-elämästä, vauvoista ja lapsista.
Kommentit (514)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle riittää käynti prisma/cittari kun lapset huutaa ja itkee ja vanhemmat on hermoromahduksen partaalla. Mukava lähteä kotiin ja miettiä, että onneksi ei ole lapsia.
Toisekseen ei minua se pikkulapsi aika haittaisi edes niin paljon kuin se koululaisikä, oppiiko se lukemaan, laskemaan, kiusaa/on kiusattu. Kohta se sitten käyttäisikin varmasti huumeita kun on 15v + tähän yhteiskunnan paine siitä, että olet todennäköisesti huono vanhempi. Joo ei kiitos tuollaista hullunmyllyä. Epäilen kyllä myös miten edes olisi rahaa kasvattaa lasta näillä palkoilla.
M37
Jos pelottaa kaikki nuo niin hyvä ettei ole lapsia. Ja huomaa ettet ole perillä lapsen kasvusta ja kehityksestä jos mietityttää nuo perusoppimisetkin. Ja ehkä sinunkin lapsuus on ollut jokseenkin turvatonta kun noin epävarma olet. Kyllä se on kiinni paljon vanhemmista jos lapsella nuo kaikki ongelmat. Ei haittaa vaikka yhteiskunta patistaa vähän vanhempia huolehtimaan jälkikasvustaan, ja jos ei siihen kykene, niin ei kannata tehdä lapsia. Ja ihan hyvä että voi rehellisesti tunnustaa ettei ole tuollaiseen hullunmylyyn jonkalaista elämäsi todennäköisesti olisi jos näin ajattelet.
Meidän perhe-elämä ei ole ollut hullunmyllyä. Lapset oppineet lukemaan ja laskemaan. Eikä kiusaamista ole havaittavissa, siitä puhutaan paljon kotona ja koulussa. Muutenkin avoimet välit lasten kanssa. En pelkää edes huumeita, koska kaveripiiri kunnollista. Ja rahaakaan ei ole yllin kyllin, mutta riittävästi tasapainoiseen ja onnelliseen elämään.
Minulla oli hyvä lapsuus. Ei mitään noita ongelmia ollut mitä luettelin. Luuletko, että se tarkoittaa sitä jos ei halua lapsia? En siltikään luota siihen, että onnistuisin kasvattamaan lapsen.
Lisään vielä etten oikein tule lasten kanssa toimeen en osaa toimia niiden kanssa. Tulee vain tosi vaivaantunut olo heti.
M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle riittää käynti prisma/cittari kun lapset huutaa ja itkee ja vanhemmat on hermoromahduksen partaalla. Mukava lähteä kotiin ja miettiä, että onneksi ei ole lapsia.
Toisekseen ei minua se pikkulapsi aika haittaisi edes niin paljon kuin se koululaisikä, oppiiko se lukemaan, laskemaan, kiusaa/on kiusattu. Kohta se sitten käyttäisikin varmasti huumeita kun on 15v + tähän yhteiskunnan paine siitä, että olet todennäköisesti huono vanhempi. Joo ei kiitos tuollaista hullunmyllyä. Epäilen kyllä myös miten edes olisi rahaa kasvattaa lasta näillä palkoilla.
M37
Jos pelottaa kaikki nuo niin hyvä ettei ole lapsia. Ja huomaa ettet ole perillä lapsen kasvusta ja kehityksestä jos mietityttää nuo perusoppimisetkin. Ja ehkä sinunkin lapsuus on ollut jokseenkin turvatonta kun noin epävarma olet. Kyllä se on kiinni paljon vanhemmista jos lapsella nuo kaikki ongelmat. Ei haittaa vaikka yhteiskunta patistaa vähän vanhempia huolehtimaan jälkikasvustaan, ja jos ei siihen kykene, niin ei kannata tehdä lapsia. Ja ihan hyvä että voi rehellisesti tunnustaa ettei ole tuollaiseen hullunmylyyn jonkalaista elämäsi todennäköisesti olisi jos näin ajattelet.
Meidän perhe-elämä ei ole ollut hullunmyllyä. Lapset oppineet lukemaan ja laskemaan. Eikä kiusaamista ole havaittavissa, siitä puhutaan paljon kotona ja koulussa. Muutenkin avoimet välit lasten kanssa. En pelkää edes huumeita, koska kaveripiiri kunnollista. Ja rahaakaan ei ole yllin kyllin, mutta riittävästi tasapainoiseen ja onnelliseen elämään.Minulla oli hyvä lapsuus. Ei mitään noita ongelmia ollut mitä luettelin. Luuletko, että se tarkoittaa sitä jos ei halua lapsia? En siltikään luota siihen, että onnistuisin kasvattamaan lapsen.
Lisään vielä etten oikein tule lasten kanssa toimeen en osaa toimia niiden kanssa. Tulee vain tosi vaivaantunut olo heti.
M37
Jos et luota itseesi ja pelottaa niin ei kannata hommata lapsia. Jostain nuo pelot kumpuaa, joillakin se on lapsuudessa koetut jutut, heitin vain. Mutta jos haluaa oikeasti lapsia, niin terapiaan ja käsittelemään pelot pois.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju valaiskoon niitä veloja, jotka ihmettelevät miksi kutsuja lapsiperheisiin ei tunnu tulevan. Toki kaikki velat eivät tämän ketjun tyyppisiä.
Toimiskin noin tämä. Minun sukulaisilla kun on sellainen tapa ollut jo pitkään, että oikein tyrkytetään vauvoja syliin yms. Ihan niinkuin siitä se vauvakuume tulisi "hyvä se on opetella jo valmiiksi" yms. Vaivaannuttavaa vain aina. Kummi olen parille lapselle kun en ole viitsinyt kieltätyäkään kunniasta.
M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miksi lapselliset sanovat aina veloja itsekkäiksi. Eivätkö ne lapselliset ole nimenomaan ole olleet itsekkäitä kun haluavat omista syistään sen lapsen tehdä?
Tosi moni vielä sanoo usein syyksi, että haluavat, että on vanhana joku huolehtimassa, sehän se vasta itsekästä onkin näin ajatella.
Mitä itsekästä siinä on jos haluaa että Suomessa riittää veronmaksajia tulevaisuudessakin. Lapsen kasvatuksen tavoitteena on kasvattaa yhteiskuntakelpoinen kansalainen, joka omalta osaltaan tekee työtä ja maksaa veroja. Ei varmaan kukaan vanhempi voi olla varma kiinnostaako omia lapsia heistä huolehtiminen, mutta pääsääntöisesti vanhemmat ja lapset ovat tekemisissä myöhemminkin kuin lapsuudessa.
Itselläni oli lapseton täti, joka oletti että sukulaiset huolehtivat hänestä vanhana. Siellä sitten suursiivoukset ja ikkunanpesut hoidettiin ja muuten viihdytettiin. Itse en teettäisi näitä suursiivoushommia lapsillanikaan, saavat muutenkin olla sen verran yhteydessä kuin haluavat ja rakentaa omanlaisensa elämän.Kuka tekee lapsen yhteiskunnan takia? Oikeasti?
Ei kukaan vaan oma itsekäs itsensämonistamishalu verhotaan johonkin naurettavaan yhteiskunnasta ja sen jatkuvuudesta mukavälittämiseen.
Aika harva tekisi Suomessa lapsia jos siitä olisi haittaa yhteiskunnalle että uusia lapsia syntyy.
Aika monestakin lapsesta on (viimeistään kasvettuaan) haittaa yhteiskunnalle.
Suurin osa kuitenkin on hyödyksi yhteiskunnalle, se kompensoi. Jos lapsista olisi enemmän haittaa kuin hyötyä yhteiskunnalle niin ei oltaisi huolissaan väen vähenemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
Meidän perhe-elämä ei ole ollut hullunmyllyä. Lapset oppineet lukemaan ja laskemaan. Eikä kiusaamista ole havaittavissa, siitä puhutaan paljon kotona ja koulussa. Muutenkin avoimet välit lasten kanssa. En pelkää edes huumeita, koska kaveripiiri kunnollista. Ja rahaakaan ei ole yllin kyllin, mutta riittävästi tasapainoiseen ja onnelliseen elämään.Minulla oli hyvä lapsuus. Ei mitään noita ongelmia ollut mitä luettelin. Luuletko, että se tarkoittaa sitä jos ei halua lapsia? En siltikään luota siihen, että onnistuisin kasvattamaan lapsen.
M37
Jos et luota itseesi ja pelottaa niin ei kannata hommata lapsia. Jostain nuo pelot kumpuaa, joillakin se on lapsuudessa koetut jutut, heitin vain. Mutta jos haluaa oikeasti lapsia, niin terapiaan ja käsittelemään pelot pois.
Olen vain realisti, että lasten hankintaan liittyy liikaa riskejä, enkä halua sellaista epäonnistumisen riskiä ottaa. Olen myös sinkku joten eipä tuo ole muutenkaan mahdollista.
M37
Lasten hankintaan tosiaan liittyy riskejä, niinkuin moneen muuhunkin isoon päätökseen elämässä. Ymmärrän jos sitä riskiä ei uskalla ottaa. Liikaa ei kuitenkaan kannata antaa pelon estää elämästä, vaan tehdä asioita joita haluaa ja joskus mennä myös omalta mukavuus alueelta pois. Elämässä tulee väistämättä kohtaamaan menetyksiä ja huolia , joista joutuu selviämään ja jatkamaan elämää. Lapset voivat tuoda valtavasti iloa mutta myös huolta ja murhetta niinkuin moni muukin asia elämässä. Työ voi olla stressaavaa, parisuhde voi kuormittaa, voi olla sairautta ja muuta..taitaa se terve lapsi ainakin loppuen lopuksi olla aika pieni "riesa" elämässä. Toki näkökulma kysymys. Suomalaiset kun eivät ole kovin yhteisöllistä porukkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju valaiskoon niitä veloja, jotka ihmettelevät miksi kutsuja lapsiperheisiin ei tunnu tulevan. Toki kaikki velat eivät tämän ketjun tyyppisiä.
Älä huoli, emme me halua tulla katsomaan teidän kurittomia kakaroitanne ja niiden melskaamista ja sotkemista. Olkaa te vain omissa oloissanne, tuotahan te olette halunneet.
Juuri tämä aggressiivisuus minua ihmetyttää! Älkää herran jestas tuliko katsomaan. Mitä täällä melskaat.
Voi antakaa mammat jo olla! Ei kaikkien tarvitse haluta lapsia! Turhaan täällä kehutte omia kauhukakaroita. Ei velat muuta mieltään. Kun katselee kirkuvia taaperoita ja niille lässyttäviä isiä ja äitejä, ei todellakaan tee mieli lisääntyä! Vanhemmat eivät osaa nykyään enää kasvattaa, lässyttää vain.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään jaksa ystävieni tai sukulaisten lapsia tuntitolkulla, mutta omia lapsiani jaksan yötä päivää. Vaikka välillä uuvuttaa niin se on kuule ihan normaalia ihmisen elämässä, eikä ole jokapäiväistä. En myöskään jaksa ystävieni puolisoita kovin pitkään, mutta kyllä omaa puolisoni jaksan. En siis ajatellut olla katselematta puolisoa itselleni vaikka ystävieni puolisot ovat uuvuttavia.
Miksi ei vaan voi sanoa että on niin mukavuudenhaluinen ja mahdollisimman helppoa elämää kaipaava, enkä jaksa ottaa vastuuta pienen ihmisen elämästä. Tuo kokemasi uupumus vierailutilanteessa on ihan eri perusteista kuin oman lapsen hoitamiseen liittyvä kokonaisuus.
Koko pointti meni ohi niin, että heilahti. Mieti tuota, mitä sanoit muiden miehistä ja lapsista. Mukavuudenhalu ja helppous on eri ihmisille eri asioita. Ei lapsettomuus tarkoita, että elämä olisi helppoa ja mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi antakaa mammat jo olla! Ei kaikkien tarvitse haluta lapsia! Turhaan täällä kehutte omia kauhukakaroita. Ei velat muuta mieltään. Kun katselee kirkuvia taaperoita ja niille lässyttäviä isiä ja äitejä, ei todellakaan tee mieli lisääntyä! Vanhemmat eivät osaa nykyään enää kasvattaa, lässyttää vain.
Onko tämä sama agressiivinen tyyppi vai onko nämä kaikki kamalan vihaisia...?
Vierailija kirjoitti:
Se,että vierailee ystävän luona ei kyllä ole kummoinen otanta luomaan käsitystä kenenkään perhe elämästä. Ap:n tapauksessa oma lapsuuden perhe-elämä on se pohja jonka perusteella näitä yleistyksiä voi luoda. Ilmeisesti ap:n kotona on lapsuudessa ollut kaaosta ja stressiä, koska se nousee tunteena pintaan vielä aikuisenakin.
Ettehän te ihmiset käsitä mistään mitään. Tämänkin aloituksen pointti meni sulta ohi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei ole äideiksi.
Valitettavasti tämä pätee kaikkein useimmin niihin, jotka ovat ihan väkisin halunneet tulla äidiksi. Usein useamman lapsen äidiksi - koska sillä tavalla välttyy joutumasta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni oli yllätys, että maailmassa on yksi asia jota ei voi tietää etukäteen. Ei lukemalla kirjoista eikä oppimalla muualta ja se oli minulle äitiys. Se on mielestäni ainoa asia mikä on itse koettava käsittääksen sen.
Kirjoitin tämän vaikka saan velat niskaani, sillä he tietävät.
Ei voikaan ja kyllä me tiedetään, mutta siltikään ei haluta kokea sitä. Eikä olla kateellisia. Se kateus vaan monilla vanhemmilla iskee, kun eivät voi palata ajassa taaksepäin. Ja tämän taidat tietää sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vela- keskusteluissa aina otetaan esimerkiksi pikkulapsiarki. Eihän se oo sitä ku pienen hetken. Kouluaiset on jo aika omatoimisia ja paljon kavereiden kanssa.
Tässä kyllä korostettiin myös ihan koko lapsen elinkaarta, sitä ei haluta. Opetelkaa nyt hyvät ihmiset ymmärtämään lukemaanne...
Mammeleilla meni herneet niin syvälle nekkuun, että lukutaito unohtui saman tien tässä ketjussa.
Kovasti olette laittamassa veloille sanoja suuhun ja luette viesteistä sen, minkä haluattekin lukea, jotta pääsisitte pottuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sama agressiivinen tyyppi vai onko nämä kaikki kamalan vihaisia...?
Olen eri. Tuo oli eka kommenttinin tähän keskusteluun. Tykkään kyllä hyvinkäyttäytyvistä lapsista, mutta sellaisia näkee enää harvoin. Nykyvanhemmat kasvattavat hirviöitä.
Vierailija kirjoitti:
No, olet tosiaan vasta 27 vuotias. Mielipiteesi ehtii muuttua todennäköisesti moneen kertaan.
Ja tämä on se kaikkein inhottavin asia. Tätä sitten jaksetaan hokea, hokea ja hokea kyllästymiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olet tosiaan vasta 27 vuotias. Mielipiteesi ehtii muuttua todennäköisesti moneen kertaan.
Ja tämä on se kaikkein inhottavin asia. Tätä sitten jaksetaan hokea, hokea ja hokea kyllästymiseen asti.
Aivan totta. Minä olen aina tiennyt olevani vapaaehtoisesti lapseton ja olen pian nelikymppinen. Ei ole mieli muuttunut eikä muutu.
Ai niin, mutta mammelithan tietää paremmin velankin puolesta, koska mammeli on ns. Parempi Ihminen.
Aika monestakin lapsesta on (viimeistään kasvettuaan) haittaa yhteiskunnalle.