Lapsiperheessä vierailu on tehokkain ehkäisykeino.
Olin viikonloppuna käymässä ystäväni luona. Perheessä on kaksi pientä lasta. Taas naurattaa se, kun joku oman elämänsä asiantuntija avautui jossain lehdessä että syy vauvakatoon johtuu siitä, että moni ihminen ei enää näe tavallista perhe-elämää tai ole kertaakaan pitänyt vauvaa sylissään vielä 30-vuotiaanakaan.
Ainakin itselläni asia on päinvastoin. :D Vierailu lapsiperheessä saa aikaan halun syödä tuplamäärän e-pillereitä kun pääsen kotiin. Lapset ovat mukavia, ja nämä ystäväni lapset kivoja ja fiksuja, mutta voi luoja sentään en ikinä hankkisi moisia omaan kotiini. Kaikki, ihan kaikki on vaikeampaa kuin ilman lapsia. Naureskelin ääneen ystävälleni että on melko kaoottinen välipalatilanne käynnissä, vaikka mitään ei edes mennyt pieleen. Ei itkupotkuraivareita tai kummempaa vikinää.
Olen aina tuollaisen parin tunnin vierailun jälkeen aivan loppu, ja mielettömän onnellinen että saan tulla kotiin jossa ei ole lapsia.
Muita veloja joilla samankaltaisia ajatuksia?
N27
P.S. Vauvakosketuksiakin on tullut, minulla on useampi kummilapsi ja sukulaiset ovat lisääntyneet aikuisikäni aikana. Eli siis tämä ystäväni perhe ei ole ainut kokemukseni perhe-elämästä, vauvoista ja lapsista.
Kommentit (514)
Jotenkin ihmetyttää nämä vela aloitukset täällä tai siis motiivi niille. Palstan nimi on kuitenkin vauva ja ylhäällä palkit raskaus ja vanhemmuus. Minusta tuntuu, että jonkinlainen epävarmuus kalvaa näitä aloittajia, koska nimenomaan tänne halutaan tulla avautumaan oman elämän ihanuudesta. Jos taas halutaan jotenkin loukata perheellisiä näillä avauksilla niin se on jo aika sairasta. Miksi kiinnostua ihmisistä joiden elämäntapaa ei itse nimenomaan halua jakaa.
En vaan ymmärrä.
Aika vähän perheellisetkään avautuvat oman elämänsä ihanuudesta. Perhearki lasten kanssa on kuitenkin suureksi osaksi hauskaa, mutta en usko että meidän arki kovasti muita kiinnostaa. Naureskelimme miehen ja lasten kanssa meidän sattumuksille.
Kuule ap, näitä et voi voittaa! Yksikin laajasti tulkittava asia, niin joku äiti sen kaivaa tikun nokkaan ja alkaa itkunauruhymiöllä höystettynä ilkkua, ettet voi mistään mitään tietää, kun sulla ei ole lapsia eikä muutakaan elämää, koska vastausten perusteella ainoa elämä on lapset.
Itse en ole huomannut täällä mainittuja tyhjyyttä, rakkauden ja elämän puutetta, vaikka minulla ei ole lapsia. Ei sillä, ehkä vika on siinä, että en pidä itseäni velana, mulle ei vaan koskaan juolahtanut mieleen, että pitäisi (yrittää) tehdä lapsia. En ole koskaan ollut kiinnostunut vauvoista, joten en tiedä, mitä olisi vauvakuume. Olen kuitenkin ollut suhteessa, jossa miehellä oli lapsia ja ihan normaalia perhe-elämää vietettiin, kun lapset olivat kylässä, mutta ei siltikään tullut mieleen, että omia lapsia. Mun työpäivän jälkeiset ajat täyttyvät erilaisista harrastuksista ystävien tai puolison kanssa tai sitten olen tyytyväisenä kotona, josta en koe puuttuvan mitään.
Tehkää nykyiset ja tulevat äidit ihmeessä lapsia, mutta älkää hermostutko siitä, että kaikille se ei tule mieleen elämän tarkoituksena.
Minunkin mielestäni yleinen keskustelu lapsettomuudesta poikkeaa siitä, miksi minun pikku kuplassani ei tehdä lapsia. Minulla todellakin on useita ystäviä, joilla ei ole kiinnostusta hankkia lapsia. Olemme kaikki sodan jälkeisten suurten ikäluokkien lapsia eli homma on iän puolesta taputeltu. Toki on niitäkin, joille ei ole löytynyt ajoissa tai ollenkaan puolisoa, mikä onkin yhtenä syynä mainittu.
"Luulen että itsekkyys on se sana mikä kuvaa sitä että ihmiset eivät halua lapsia."
Se kuvaa myös sitä miksi lapsia hankitaan.
"Ihmiset eivät ymmärrä mitä kaikkea lapsi tuo elämään ja kuinka paljon se ihmistä kasvattaa ihmisenä."
Ymmärrän kyllä. Minun vain ei tarvitse haluta kasvaa ihmisenä juuri sillä elämän osa-alueella. Voin silti oll kypsä ja "kasvanut" ihminen.
"Ihmiset juoksevat hetken nautintojen perässä ja halajavat kaikkea mahdollista ja samassa julistavat että lapsia ei enään tähän maailmaan, kukas se turhankuluttaja olikaan. Lapset voi kasvattaa ilman turhaa kulutusta ja ns. kouluttaa tekemään maailmasta parempi paikka."
En juokse nautintojen perässä, kulutan mahdollisimman vastuullisesti. Iloitsen jokaisesta lapsesta, joka kasvaa ympäristötietoisena.
"Mielestäni maailmassa on päästy niin pitkälle että on jopa velvollisuus tehdä lapsia ja kasvattaa heistä fiksuja jotta he voisivat jatkaa elämää maapallolla tehden siitä paremman/kehittyneemmän. Lapsettomat ns. luovuttavat pelin. Ymmärrättekö että toimintanne on jopa haitallista koska kehitysmaassa lisäännytään hurjaa vauhtia ja ne pyrkivät eurooppaan ja täyttävät sen "alemman" tason tietoisuudella."
Nyt tuli niin törkeää tekstiä että huhhuh. Lisää nyt vielä että en minä r-asis-ti ole mutta... Tämä viimeinen lause on ainoa syy miksi voisin lapsen tehdä: ja opettaa hänelle että tuo on pelkkää paskaa. Silloin toivottavasti maailmaan tulisi yksi ihminen lisää joka ei ajattele noin järkyttävästi. Mutta enpä vain sen takia lasta tee; siispä hengailen mielelläni alemman tason ystävieni ja heidän lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihmetyttää nämä vela aloitukset täällä tai siis motiivi niille. Palstan nimi on kuitenkin vauva ja ylhäällä palkit raskaus ja vanhemmuus. Minusta tuntuu, että jonkinlainen epävarmuus kalvaa näitä aloittajia, koska nimenomaan tänne halutaan tulla avautumaan oman elämän ihanuudesta. Jos taas halutaan jotenkin loukata perheellisiä näillä avauksilla niin se on jo aika sairasta. Miksi kiinnostua ihmisistä joiden elämäntapaa ei itse nimenomaan halua jakaa.
En vaan ymmärrä.Aika vähän perheellisetkään avautuvat oman elämänsä ihanuudesta. Perhearki lasten kanssa on kuitenkin suureksi osaksi hauskaa, mutta en usko että meidän arki kovasti muita kiinnostaa. Naureskelimme miehen ja lasten kanssa meidän sattumuksille.
Palstan nimi on AIHE VAPAA, ja se sattuu olemaan Suomen suurin keskustelupalsta. Se on se syy miksi täällä kirjoitetaan niin vauvoista, vauvattomuudesta, kaikenlaisista ongelmista, huomioista ja kysymyksistä. Avaudutko jokaiseen ei-vauvoja koskevaan ketjuun, että miksi olette vauva-palstalla?
Ihmistyyppi-/persoonakysymys.
Minä otan tuollaiset arkiset välipalatilanteetkin huumorilla ja pelleilen lasten kanssa, eli en koe sitä ankeaksi.
Ylipäätään tykkään lapsista ja naurattaa usein jo niiden olemus, tai tulee sellanen ”aawwww”.
Jotkut osaavat kyllä tehdä arjestaan ankeaa ja joskus mietinkin joidenkin ihmisten kohdalla, että miksi ne nipottaa noiden lastensa kanssa tuolla tavalla ja on noin tylsiä, semmosia eleettömiä ja vakavia, perheessä ei mitään iloa ja hassuttelua.
Mulle taas perhe on nimenomaan ja ensisijaisesti rakkautta, lämpöä, iloa ja hassuttelua varten.
Äsken oli Miina Äkkijyrkkä Viiden jälkeen-ohjelmassa ja hän sen sanoi: lapsi on siunaus.
Ihmisten sullominen pk-seudun liepeille johonkin neukkukuutioihin odottelemaan koska jumbon prismassa olis vapaa kassavuoro on syypää lapsikatoon. Kuka siihen haluaa lapsi hankkia. Suomalaiset ei kuulu kaupunkeihin.
Itselle riittää käynti prisma/cittari kun lapset huutaa ja itkee ja vanhemmat on hermoromahduksen partaalla. Mukava lähteä kotiin ja miettiä, että onneksi ei ole lapsia.
Toisekseen ei minua se pikkulapsi aika haittaisi edes niin paljon kuin se koululaisikä, oppiiko se lukemaan, laskemaan, kiusaa/on kiusattu. Kohta se sitten käyttäisikin varmasti huumeita kun on 15v + tähän yhteiskunnan paine siitä, että olet todennäköisesti huono vanhempi. Joo ei kiitos tuollaista hullunmyllyä. Epäilen kyllä myös miten edes olisi rahaa kasvattaa lasta näillä palkoilla.
M37
Vierailija kirjoitti:
Äsken oli Miina Äkkijyrkkä Viiden jälkeen-ohjelmassa ja hän sen sanoi: lapsi on siunaus.
Ja mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan ymmärrä.Aika vähän perheellisetkään avautuvat oman elämänsä ihanuudesta. Perhearki lasten kanssa on kuitenkin suureksi osaksi hauskaa, mutta en usko että meidän arki kovasti muita kiinnostaa. Naureskelimme miehen ja lasten kanssa meidän sattumuksille.
Palstan nimi on AIHE VAPAA, ja se sattuu olemaan Suomen suurin keskustelupalsta. Se on se syy miksi täällä kirjoitetaan niin vauvoista, vauvattomuudesta, kaikenlaisista ongelmista, huomioista ja kysymyksistä. Avaudutko jokaiseen ei-vauvoja koskevaan ketjuun, että miksi olette vauva-palstalla?
No kysytään sitten niin, että miksi joku tekee tämmöisiä aloituksia ylipäänsä? En tajua. Ei kukaan tee lapsiperhearjen ihanuudesta, onnellisista avioliitoista tms. aloituksia.
Ihmetyttää miksi lapselliset sanovat aina veloja itsekkäiksi. Eivätkö ne lapselliset ole nimenomaan ole olleet itsekkäitä kun haluavat omista syistään sen lapsen tehdä?
Tosi moni vielä sanoo usein syyksi, että haluavat, että on vanhana joku huolehtimassa, sehän se vasta itsekästä onkin näin ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miksi lapselliset sanovat aina veloja itsekkäiksi. Eivätkö ne lapselliset ole nimenomaan ole olleet itsekkäitä kun haluavat omista syistään sen lapsen tehdä?
Tosi moni vielä sanoo usein syyksi, että haluavat, että on vanhana joku huolehtimassa, sehän se vasta itsekästä onkin näin ajatella.
Mitä itsekästä siinä on jos haluaa että Suomessa riittää veronmaksajia tulevaisuudessakin. Lapsen kasvatuksen tavoitteena on kasvattaa yhteiskuntakelpoinen kansalainen, joka omalta osaltaan tekee työtä ja maksaa veroja. Ei varmaan kukaan vanhempi voi olla varma kiinnostaako omia lapsia heistä huolehtiminen, mutta pääsääntöisesti vanhemmat ja lapset ovat tekemisissä myöhemminkin kuin lapsuudessa.
Itselläni oli lapseton täti, joka oletti että sukulaiset huolehtivat hänestä vanhana. Siellä sitten suursiivoukset ja ikkunanpesut hoidettiin ja muuten viihdytettiin. Itse en teettäisi näitä suursiivoushommia lapsillanikaan, saavat muutenkin olla sen verran yhteydessä kuin haluavat ja rakentaa omanlaisensa elämän.
Vierailut lapsiperheissä ja Koti-iskä88:n instagram ovat todella mitä parhainta ehkäisyvalistusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itsekästä siinä on jos haluaa että Suomessa riittää veronmaksajia tulevaisuudessakin. Lapsen kasvatuksen tavoitteena on kasvattaa yhteiskuntakelpoinen kansalainen, joka omalta osaltaan tekee työtä ja maksaa veroja. Ei varmaan kukaan vanhempi voi olla varma kiinnostaako omia lapsia heistä huolehtiminen, mutta pääsääntöisesti vanhemmat ja lapset ovat tekemisissä myöhemminkin kuin lapsuudessa.
Itselläni oli lapseton täti, joka oletti että sukulaiset huolehtivat hänestä vanhana. Siellä sitten suursiivoukset ja ikkunanpesut hoidettiin ja muuten viihdytettiin. Itse en teettäisi näitä suursiivoushommia lapsillanikaan, saavat muutenkin olla sen verran yhteydessä kuin haluavat ja rakentaa omanlaisensa elämän.
Kuka tekee lapsen yhteiskunnan takia? Oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helvetin tyhmiä te äitylit oikein olette? Teille saa jatkuvasti olla kertomassa, että tämä palsta on Aihe vapaa, eli täällä ei keskustella lapsista - lapsiasioille on omat palstansa. Vauva.fin foorumi on Suomen suurin keskustelupalsta ja täällä keskustellaan muustakin kuin lapsista, varsinkin AV:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli lapseton täti, joka oletti että sukulaiset huolehtivat hänestä vanhana. Siellä sitten suursiivoukset ja ikkunanpesut hoidettiin ja muuten viihdytettiin. Itse en teettäisi näitä suursiivoushommia lapsillanikaan, saavat muutenkin olla sen verran yhteydessä kuin haluavat ja rakentaa omanlaisensa elämän.Kuka tekee lapsen yhteiskunnan takia? Oikeasti?
Ei kukaan vaan oma itsekäs itsensämonistamishalu verhotaan johonkin naurettavaan yhteiskunnasta ja sen jatkuvuudesta mukavälittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itselle riittää käynti prisma/cittari kun lapset huutaa ja itkee ja vanhemmat on hermoromahduksen partaalla. Mukava lähteä kotiin ja miettiä, että onneksi ei ole lapsia.
Toisekseen ei minua se pikkulapsi aika haittaisi edes niin paljon kuin se koululaisikä, oppiiko se lukemaan, laskemaan, kiusaa/on kiusattu. Kohta se sitten käyttäisikin varmasti huumeita kun on 15v + tähän yhteiskunnan paine siitä, että olet todennäköisesti huono vanhempi. Joo ei kiitos tuollaista hullunmyllyä. Epäilen kyllä myös miten edes olisi rahaa kasvattaa lasta näillä palkoilla.
M37
Jos pelottaa kaikki nuo niin hyvä ettei ole lapsia. Ja huomaa ettet ole perillä lapsen kasvusta ja kehityksestä jos mietityttää nuo perusoppimisetkin. Ja ehkä sinunkin lapsuus on ollut jokseenkin turvatonta kun noin epävarma olet. Kyllä se on kiinni paljon vanhemmista jos lapsella nuo kaikki ongelmat. Ei haittaa vaikka yhteiskunta patistaa vähän vanhempia huolehtimaan jälkikasvustaan, ja jos ei siihen kykene, niin ei kannata tehdä lapsia. Ja ihan hyvä että voi rehellisesti tunnustaa ettei ole tuollaiseen hullunmylyyn jonkalaista elämäsi todennäköisesti olisi jos näin ajattelet.
Meidän perhe-elämä ei ole ollut hullunmyllyä. Lapset oppineet lukemaan ja laskemaan. Eikä kiusaamista ole havaittavissa, siitä puhutaan paljon kotona ja koulussa. Muutenkin avoimet välit lasten kanssa. En pelkää edes huumeita, koska kaveripiiri kunnollista. Ja rahaakaan ei ole yllin kyllin, mutta riittävästi tasapainoiseen ja onnelliseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli lapseton täti, joka oletti että sukulaiset huolehtivat hänestä vanhana. Siellä sitten suursiivoukset ja ikkunanpesut hoidettiin ja muuten viihdytettiin. Itse en teettäisi näitä suursiivoushommia lapsillanikaan, saavat muutenkin olla sen verran yhteydessä kuin haluavat ja rakentaa omanlaisensa elämän.Kuka tekee lapsen yhteiskunnan takia? Oikeasti?
Ei kukaan vaan oma itsekäs itsensämonistamishalu verhotaan johonkin naurettavaan yhteiskunnasta ja sen jatkuvuudesta mukavälittämiseen.
Aika harva tekisi Suomessa lapsia jos siitä olisi haittaa yhteiskunnalle että uusia lapsia syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju valaiskoon niitä veloja, jotka ihmettelevät miksi kutsuja lapsiperheisiin ei tunnu tulevan. Toki kaikki velat eivät tämän ketjun tyyppisiä.
Älä huoli, emme me halua tulla katsomaan teidän kurittomia kakaroitanne ja niiden melskaamista ja sotkemista. Olkaa te vain omissa oloissanne, tuotahan te olette halunneet.
Luulen että itsekkyys on se sana mikä kuvaa sitä että ihmiset eivät halua lapsia. Ihmiset eivät ymmärrä mitä kaikkea lapsi tuo elämään ja kuinka paljon se ihmistä kasvattaa ihmisenä. Ihmiset juoksevat hetken nautintojen perässä ja halajavat kaikkea mahdollista ja samassa julistavat että lapsia ei enään tähän maailmaan, kukas se turhankuluttaja olikaan. Lapset voi kasvattaa ilman turhaa kulutusta ja ns. kouluttaa tekemään maailmasta parempi paikka. Mielestäni maailmassa on päästy niin pitkälle että on jopa velvollisuus tehdä lapsia ja kasvattaa heistä fiksuja jotta he voisivat jatkaa elämää maapallolla tehden siitä paremman/kehittyneemmän. Lapsettomat ns. luovuttavat pelin. Ymmärrättekö että toimintanne on jopa haitallista koska kehitysmaassa lisäännytään hurjaa vauhtia ja ne pyrkivät eurooppaan ja täyttävät sen "alemman" tason tietoisuudella. Nyt on tehtävä nimenomaan työtä jotta luonto säilyisi mahdollisimman monipuolisena. Ihmisille kehitysmaihin ympäristötietoisuutta että kulutusta on hillittävä todella paljon sekä tietoisuutta lisääntymisen ehkäisytä ja jo olemssa olevat ihmiset pyrkiä kouluttamaan.