Ruuantekijät sekä talouden taitajat, auttakaa kädetöntä!
Nyt on tilanne mennyt siihten, että on pakko alkaa tekemään itselleen ruokaa, ja halvalla, nyt on seuraavat kaksi vuotta rahat minimissään. Antakaa vinkkejä halpohin ruokiin, tässä kohtaa kaikki käy, en muista, olenko nirso, allerginen en ole.
Tällä hetkellä kaapeista löytyy jonkin verran perusmausteita, riisiä, nuudelia, beceliä, pakkasessa broiskua.
t. köyhä
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi ja 50€/viikko riittää ruokaan ihan hyvin. Pesuaineet yms. sitten toki vievät lisää rahaa. Mikä tässä nyt oli köyhäilyä?
Nyt heräsi mielenkiinto, eli millaista ruokaa syötten sitten viikossa tuolla rahalla. Vasta sen esimerkin jälkeen voi ottaa kantaa, onko köyhäilyä vai ei.
Jos millään viitsisit laittaa tähän ketjuun teidän viikon syömiset, kiitos!
mut 200e/kk on kyl aika paljon jo yhdelle hengelle. Itse käytän alle ton ja vedän edelleen pihvejä perunapalloilla ja valkosipuli-juusto-jugurttikastikkeilla ja pihvin päälle sinihomejuustoa aika surutta.
Tosin alkoholia en juo, pihvin paistoon joskus punkkua voin lisänä pannussa. Et siinä mielessä varmaan ei kulu paljon rahaa ruokaostoihin.
Nyt on kurpitsat sesongissa, niistä saa hyvän sosekeiton. Esim hokkaidokurpitsa, sipulia, kermaa ja linssejä plus mausteita, tulee hyvää ja riittää useammaksi päiväksi. Keitot ylipäätään ovat hyviä budjettiruokia. Kaalilaatikko on edullista tehdä ja saa isomman satsin tehtyä kerralla. Onhan näitä. Kannattaa suosia kasviksia ja palkokasveja. Ja vertailla hintoja: säilykkeet esim. voi ostaa halvinta, ovat ihan yhtä hyviä kuin kalliit merkkituotteet (tomaattimurskat ym.).
Itse olen laiska kokki ja tykkään tehdä kerralla parin kolmen päivän ruuat ja sillä tavalla vähenee hävikkikin, kun kaappiin ei jää pyörimään puolikasta kaalia jne.
Viidelläkympillä syö ihan hyvin kun itse kokkaa, mutta mihinkään erikoisuuksiin ei ole varaa kyllä, eikä herkkuihin tai eineksiin. Lämpimän ruuan saa tehtyä tosi edullisesti, välipalatarpeet on se, mikä maksaa, jos yhtään mitään muuta haluaa syödä kuin kaurapuuroa ja omenoita aamu- väli- ja iltapalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Paljon parjattu Lidl on halpa kauppa. I sf o nakkipaketti 2 €. Lihat edullisia. Kanat myös. Kanankoipia saat kaikkialta halvalla ja syöt taas 2 päivää.
Miksi talous muuttui sinulla yhtäkkiä. Niin radikaalisti. Ota tämä seikkailuna että selviät ja opit tekemään hyvää ruokaa.
Yllättäviä asioita tosiaan joskus näemmä voi sattua ihan omallekin kohdalle, ei ne olekaan vaan aina luettavissa lehdistä tms. Ja kun niitä on useita tekijöitä, niin koko elämä meni kerralla uusiksi. Mutta kivasti kirjoitit, otan tämän seikkailuna, aion pärjätä ja nousta takaisin normaaliin elämään. Nyt sentään terveyskin alkaa olemaan plussan puolella, niin kyllä tämä tästä, kiitos!
Tässä muutama vinkki:
Perunoita
Liemikuutioita
Purjo
Pari pussia keittojuureksia
Chorizomakkaraa/broilerin jauhelihaa/siskonmakkaraa
Tällaisista aineksista pyöräytät edullisesti ison kattilallisen keittoa, joka riittää pariksi kolmeksi päiväksi. Tillipuntti vielä keiton päälle tarjolle laitettaessa, nam
Pussi makaronia, kananmunat, maitopurkki, jauheliha ja juustoraaste.
Näistä teet ison makaronilaatikon
Näitä minä kokkailen reilu 4000€ bruttotuloilla, terveellinen kotiruoka ei ole kallista
Vierailija kirjoitti:
mut 200e/kk on kyl aika paljon jo yhdelle hengelle. Itse käytän alle ton ja vedän edelleen pihvejä perunapalloilla ja valkosipuli-juusto-jugurttikastikkeilla ja pihvin päälle sinihomejuustoa aika surutta.
Tosin alkoholia en juo, pihvin paistoon joskus punkkua voin lisänä pannussa. Et siinä mielessä varmaan ei kulu paljon rahaa ruokaostoihin.
Alkoholi ei kuulu mun ruokaostoksiin millään tavoin. ap
Kannattaa käyttää kausituotteita. Nyt juurekset ovat parhaimmillaan ja halpoja ja taas helmikuussa välttää tomaattien ostoa.
Ruokaa kannattaa tehdä kerralla isompi annos, syödä useampana päivänä tai laittaa osa pakastimeen.
Ja käyttää kaikki jämät ja ottaa ne huomioon ruuan suunnittelussa, ettei ruokaa jää pois heitettäväksi kompostiin.
Ja silloin kun tekee ruokaa uunissa, samalla voi tehdä vaikka peltileipää tai leipoa sämpylöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutama vinkki:
Perunoita
Liemikuutioita
Purjo
Chorizomakkaraa/broilerin jauhelihaa/siskonmakkaraaTällaisista aineksista pyöräytät edullisesti ison kattilallisen keittoa, joka riittää pariksi kolmeksi päiväksi. Tillipuntti vielä keiton päälle tarjolle laitettaessa, nam
Näistä teet ison makaronilaatikonNäitä minä kokkailen reilu 4000€ bruttotuloilla, terveellinen kotiruoka ei ole kallista
Makkarakeittoa tillillä - mitähän ne Sinun keitokset ovat silloin kun menee ihan oikeasti pieleen...
T: kokki evp
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutama vinkki:
Perunoita
Liemikuutioita
Purjo
Chorizomakkaraa/broilerin jauhelihaa/siskonmakkaraaTällaisista aineksista pyöräytät edullisesti ison kattilallisen keittoa, joka riittää pariksi kolmeksi päiväksi. Tillipuntti vielä keiton päälle tarjolle laitettaessa, nam
Näistä teet ison makaronilaatikonNäitä minä kokkailen reilu 4000€ bruttotuloilla, terveellinen kotiruoka ei ole kallista
Makkarakeittoa tillillä - mitähän ne Sinun keitokset ovat silloin kun menee ihan oikeasti pieleen...
Joo, ei kuulosta niin NAM kuin kirjoittajan mielestä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutama vinkki:
Perunoita
Liemikuutioita
Purjo
Kuule kokki, ei kannata olla keittokirjojen orja.
Meidän perheessä kaikki tykkäävät, kun keiton päälle silputaan tuoretta, joko tilliä tai persiljaa. Toimii ihan kaikissa keitoissa. Mutta jos olet niin fakkiintunut, että tilli kuuluu vain kalakeittoon, niin omapa on murheesi.
Vierailija kirjoitti:
Palstamammojen mukaan punalapuin merkatut päiväysvanhat tuotteet raikastuvat pakastimessa, joten niitä kannattaa ostaa aina tukuttain - mene ja tiedä....
Taas yksi, joka ei tajua, etteivät punalappuiset ole päiväysvanhoja. Vinkki: päiväysvanhoja ei saa myydä.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa ruokaan käytettävissä siis n 50 egee/vko.
Tuohan on paljon.
Aamiaiseksi kaurapuuroa, keitetty kananmuna ja halpa omena. Etsi omenoita jotka maksavat alle 1,50/kilo. Alle eurollakin voi löytää.
Lounas- ja päivällisruokia esim. kaalilaatikko, hernekeitto itse herneistä keitellen, linssikeitto, kanakastike ja riisi/perunat, borssi. Hyödynnä kauppojen ilta-alet, lihaa saa niistä halvalla ja joskus kalaakin, tai maitotuotteita.
Juureksia siltään ja raasteena.
Ja kilohinta kannattaa lukea kaupassa. Monessa tuotteessa on hyvin paljon variaatiota.
Kyllä 50e riittää kk. Minulla tuo summa riittää myös pesuaineisiin ja wc-papereihin. Itse tehty kotiruoka on hyvää ja riittoisaa. Teen isoja annoksia ja pakastan niin ei tarvitse tehdä joka päivä ruokaa. Leivon myös joskus pullaa tai jonkun piirakan.
Vierailija kirjoitti:
Perunoita
Liemikuutioita
Purjo
Chorizomakkaraa/broilerin jauhelihaa/siskonmakkaraaTällaisista aineksista pyöräytät edullisesti ison kattilallisen keittoa
Vielä edullisempaa on ostaa juurekset kokonaisina ja pilkkoa itse. Jos ei kaikki mene kerralla (esim. purjot ovat usein aika isoja), niin säilyy kyllä jääkaapissa seuraavaankin kokkailukertaan. Ja voihan niitä rouskuttaa tuoreeltaankin.
Rakastamani halpisruoka ovat kanankoivet (tai tietysti broilerinkoipiahan ne ovat). Ostetaan siis paketti marinoimattomia koipia. Voideltuun uunivuokaan siivutetaan perunoita, kerrosten väliin suolaa, pippuria ja mieleisiä yrttimausteita (itse pidän timjamista). Päälle koivet suolattuna, ja kansi. Koko komeus uuniin 150 asteeseen ehkä 1,5 tuntia. Lopuksi voi ottaa kannen pois, jos tykkää rapeammasta. Ai niin, sipulia ja valkosipulia voi sinne pottujen sekaan myös siivuttaa, jos tykkää. Ja mikä estää muitakin juureksia mukaan pilkkomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi ja 50€/viikko riittää ruokaan ihan hyvin. Pesuaineet yms. sitten toki vievät lisää rahaa. Mikä tässä nyt oli köyhäilyä?
Nyt heräsi mielenkiinto, eli millaista ruokaa syötten sitten viikossa tuolla rahalla. Vasta sen esimerkin jälkeen voi ottaa kantaa, onko köyhäilyä vai ei.
Jos millään viitsisit laittaa tähän ketjuun teidän viikon syömiset, kiitos!
Kiitos kysymästä, tällä viikolla on syöty esim. kasvis-pastavuokaa, makaronilaatikkoa, salaattia (jääsalaatti, kurkku, paprika, mozzarella, kananmuna, sipuli), uunijuureksia ja -perunoita, itsetehtyjä porkkanasämpylöitä.
Perusostoslistassa on perunoita, sipulia, porkkanaa, erinäisiä vihanneksia, jauhoja, voita, makaronia/ pastaa, juustoa, jauhelihaa jne. Viimeksi meni Lidliin 47,60€ ja sillä sai kolme kassillista ruokaa. Riitti hyvin yli viikon, maitoa joutui välissä hakemaan lisää koska juon paljon kahvia.
Riisi, pakastevihannekset ja potut on oikeasti edullisia. Tomaattimurska taitaa maksaa peräti 30 senttiä.
Ja jos makeaa haluaa niin voi leipoa itse tai tehdä jälkiruokia.
Tällä viikolla olen esim. paistanut lettuja ja syönyt omenasoseen kera. Ei tullut kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Palstamammojen mukaan punalapuin merkatut päiväysvanhat tuotteet raikastuvat pakastimessa, joten niitä kannattaa ostaa aina tukuttain - mene ja tiedä....
Tää yksi höperö ei ymmärrä lukemaansa. Tai sitten se ei ymmärrä pakastamisen perusideaa säilyttämisessä. Ei ne mitään raikastu, mutta säilyvät kyllä paljon pitempään kuin viimeiseen käyttöpäivään tai parasta ennen.
Punalappuinen ei ole päiväysvanhaa, jos joku ei ole unohtanut ottaa sitä pois myynnistä. Turha maksaa täyttä hintaa esimerkiksi maustamattomasta pihvistä, joka on silloin parhaimmillaan ja jonka aikoo syödä heti.
Tärkeintä on se, että et laita mitään hukkaan. Tähän aikaan vuodesta ovat juurekset halpoja. Niitä kannattaa ostaa - ja syödä ne! Se tulee kalliiksi, jos ostaa paljon sellaista halpaa ruokaa, jota menee hukkaan.
Paljon parjattu Lidl on halpa kauppa. I sf o nakkipaketti 2 €. Lihat edullisia. Kanat myös. Kanankoipia saat kaikkialta halvalla ja syöt taas 2 päivää.
Miksi talous muuttui sinulla yhtäkkiä. Niin radikaalisti. Ota tämä seikkailuna että selviät ja opit tekemään hyvää ruokaa.