Ruuantekijät sekä talouden taitajat, auttakaa kädetöntä!
Nyt on tilanne mennyt siihten, että on pakko alkaa tekemään itselleen ruokaa, ja halvalla, nyt on seuraavat kaksi vuotta rahat minimissään. Antakaa vinkkejä halpohin ruokiin, tässä kohtaa kaikki käy, en muista, olenko nirso, allerginen en ole.
Tällä hetkellä kaapeista löytyy jonkin verran perusmausteita, riisiä, nuudelia, beceliä, pakkasessa broiskua.
t. köyhä
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 50e riittää kk. Minulla tuo summa riittää myös pesuaineisiin ja wc-papereihin. Itse tehty kotiruoka on hyvää ja riittoisaa. Teen isoja annoksia ja pakastan niin ei tarvitse tehdä joka päivä ruokaa. Leivon myös joskus pullaa tai jonkun piirakan.
Sulla riittää 50€/ KUUKAUSI sekä ruokaan että pesuaineisiin ym? No huh. Mahtaa olla ravintoköyhää sapuskaa.
Moni vinkkaa, että tekee leivän itse. Itse leivon leipäni ihan huvin vuoksi, mutta eivät todellakaan tule sen halvemmaksi, kuin kaupasta ostettaessa. Paitsi jos tekee perusjauhosämpylöitä, jotka taas ovat yhtä tyhjän kanssa. Joten leivän ostan pääasiassa kaupasta täysjyvänä, kilohinta sama, kuin kotona tehdyssä (joskus halvempikin) ja säästyy aikaa.
En mitään reseptejä jaksa kirjotella, mutta suosin kauden kasviksia ja hedelmiä. Punalappuisia metsästän ja marinoimattomina, niin maksan pelkästä lihasta, vältän jopa niitä mihin on lisätty suolaa. Mainoksia luen joka viikko, koska joskus saa esimerkiksi lohta todella halvalla. Se kirpaisee tottakai lompakkoa, mutta jos lohi maksaa 6e/kg, niin siitä saa perattua 6-8 aterialle fileet, perkeet pakkaseen odottamaan toista kertaa, että voi ostaa kalaliemeen kasvikset ja tehdä itse. Suurin osa tarjouksista on kyllä sellaisia, ettei niistä ole meille mitään hyötyä.
Kahdesti viikossa syömme keittoa, kahdesti viikossa kasvisruokaa.
Tällä viikolla ollaan syöty kokonainen grillattu kana punajuurilla ja kvinoalla, kurpitsakeittoa, johon tuli valkoisia papuja, kaalipataa jauhelihalla, ja tänään itsetehtyjä kalapuikkoja juuresranskalaisilla ja tillijogurttidipillä. Syöjiä on lounaalla 4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi ja 50€/viikko riittää ruokaan ihan hyvin. Pesuaineet yms. sitten toki vievät lisää rahaa. Mikä tässä nyt oli köyhäilyä?
Nyt heräsi mielenkiinto, eli millaista ruokaa syötten sitten viikossa tuolla rahalla. Vasta sen esimerkin jälkeen voi ottaa kantaa, onko köyhäilyä vai ei.
Jos millään viitsisit laittaa tähän ketjuun teidän viikon syömiset, kiitos!
Kiitos kysymästä, tällä viikolla on syöty esim. kasvis-pastavuokaa, makaronilaatikkoa, salaattia (jääsalaatti, kurkku, paprika, mozzarella, kananmuna, sipuli), uunijuureksia ja -perunoita, itsetehtyjä porkkanasämpylöitä.
Perusostoslistassa on perunoita, sipulia, porkkanaa, erinäisiä vihanneksia, jauhoja, voita, makaronia/ pastaa, juustoa, jauhelihaa jne. Viimeksi meni Lidliin 47,60€ ja sillä sai kolme kassillista ruokaa. Riitti hyvin yli viikon, maitoa joutui välissä hakemaan lisää koska juon paljon kahvia.
Riisi, pakastevihannekset ja potut on oikeasti edullisia. Tomaattimurska taitaa maksaa peräti 30 senttiä.
Ok, kiitos tästä, ei vaikuta mitenkään köyhäilyltä. Aloittaja on tarkentanut budjettiaan, eli 40 euroa on käytettävissä viikon ruokiin. Ruoka itsessään ei näytä olevan kallista, mutta välipalat ovat, ellei aina syö omenaa, kaurapuuroa sekä kananmunaa. Mutta joo, olen vielä vaiheessa, selvittelen lisää. Ehkä toi 40 riittää ihan passelisti viiteen evästykseen päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi ja 50€/viikko riittää ruokaan ihan hyvin. Pesuaineet yms. sitten toki vievät lisää rahaa. Mikä tässä nyt oli köyhäilyä?
Nyt heräsi mielenkiinto, eli millaista ruokaa syötten sitten viikossa tuolla rahalla. Vasta sen esimerkin jälkeen voi ottaa kantaa, onko köyhäilyä vai ei.
Jos millään viitsisit laittaa tähän ketjuun teidän viikon syömiset, kiitos!
Kiitos kysymästä, tällä viikolla on syöty esim. kasvis-pastavuokaa, makaronilaatikkoa, salaattia (jääsalaatti, kurkku, paprika, mozzarella, kananmuna, sipuli), uunijuureksia ja -perunoita, itsetehtyjä porkkanasämpylöitä.
Perusostoslistassa on perunoita, sipulia, porkkanaa, erinäisiä vihanneksia, jauhoja, voita, makaronia/ pastaa, juustoa, jauhelihaa jne. Viimeksi meni Lidliin 47,60€ ja sillä sai kolme kassillista ruokaa. Riitti hyvin yli viikon, maitoa joutui välissä hakemaan lisää koska juon paljon kahvia.
Riisi, pakastevihannekset ja potut on oikeasti edullisia. Tomaattimurska taitaa maksaa peräti 30 senttiä.Ok, kiitos tästä, ei vaikuta mitenkään köyhäilyltä. Aloittaja on tarkentanut budjettiaan, eli 40 euroa on käytettävissä viikon ruokiin. Ruoka itsessään ei näytä olevan kallista, mutta välipalat ovat, ellei aina syö omenaa, kaurapuuroa sekä kananmunaa. Mutta joo, olen vielä vaiheessa, selvittelen lisää. Ehkä toi 40 riittää ihan passelisti viiteen evästykseen päivässä.
Niin ja Lidliä mulla ei ole käytettävissä. S-marketilla on mentävä, tai kustannuksia tulee enemmän matkustamisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole noin kädetön. Teet perusruokaa; laatikoita, keittoja, perunoita ja kastiketta. Ei maksa paljoa ja helppoa kun heinänteko.
kuule kyllä on!
Olin 35 kun jouduin OPETTELEMAAN ruuanlaitoin,ei ollut harmaista aavistustakaan koko hommasta.
Oli aina työpaikkaruokaa,ei tarvinnut itse laittaa.
Viikonloput syötiin "ulkona".
Vieläkin tulee eteen että mitä,häh mitä tää tarkottaa!
Becel! Hukkaanheitettyä rahaa. Liitistä vitator 70% halvemmalla. Terveellinen koostumus, paree maku.
Vierailija kirjoitti:
Moni vinkkaa, että tekee leivän itse. Itse leivon leipäni ihan huvin vuoksi, mutta eivät todellakaan tule sen halvemmaksi, kuin kaupasta ostettaessa. Paitsi jos tekee perusjauhosämpylöitä, jotka taas ovat yhtä tyhjän kanssa. Joten leivän ostan pääasiassa kaupasta täysjyvänä, kilohinta sama, kuin kotona tehdyssä (joskus halvempikin) ja säästyy aikaa.
En mitään reseptejä jaksa kirjotella, mutta suosin kauden kasviksia ja hedelmiä. Punalappuisia metsästän ja marinoimattomina, niin maksan pelkästä lihasta, vältän jopa niitä mihin on lisätty suolaa. Mainoksia luen joka viikko, koska joskus saa esimerkiksi lohta todella halvalla. Se kirpaisee tottakai lompakkoa, mutta jos lohi maksaa 6e/kg, niin siitä saa perattua 6-8 aterialle fileet, perkeet pakkaseen odottamaan toista kertaa, että voi ostaa kalaliemeen kasvikset ja tehdä itse. Suurin osa tarjouksista on kyllä sellaisia, ettei niistä ole meille mitään hyötyä.
Tällä viikolla ollaan syöty kokonainen grillattu kana punajuurilla ja kvinoalla, kurpitsakeittoa, johon tuli valkoisia papuja, kaalipataa jauhelihalla, ja tänään itsetehtyjä kalapuikkoja juuresranskalaisilla ja tillijogurttidipillä. Syöjiä on lounaalla 4.
Ihapaskaa! Itseleivotut ovat 50-90% halvempia ja parempia kuin valmiit. Lisäksi saat syödä vain mitä haluat.
"Kalaliemi"=suolaa tähteitä ja myrkkyjä sikahintaam.
Vierailija kirjoitti:
Grillattu kana vai broileri? Ihan eri lintu kyseessä, kana on munintansa lopettanut munituskana (sitkeälihainen, vaatii usean tunnin keiton), broileri taasen nopeakasvuinen murealihainen lintu. Kumpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihapaskaa! Itseleivotut ovat 50-90% halvempia ja parempia kuin valmiit. Lisäksi saat syödä vain mitä haluat.
Ihapaskaa! Liemi siivilöidään ennen käyttöä. Kurkkaapa joskus liemikuutioiden tai fondien sisältöä, kuka niitä haluaa syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisälukutaito kunniaan sekä käytöstavat. Kirjoituksesta huomaa selkeästi, että tekee kalaliemen itse, eli ei ainakaan ole kallista, myrkynkin jättäisin sanavalinnoista pois.
Kannattaa tehdä isoja määriä joita syö monta päivää peräkkäin ja meillä viimeksi ollut lohikeittoa tarjouslohesta sekä borssikeittoa jauhelihan kera.
Eilen tein ison astian lasagnea ja vaikka tuntuu, että siihen maksaa kaikki tarvikkeet paljon, niin on kuitenkin ruokaisaa ja helppoa lämmittää. Ja nämä kaikki ruuat pitää tehdä alusta asti itse eikä pusseista valmista.
Annoshinta lasagnelle jää noin euron pintaan
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen myös kun aina neuvotaan tekemään leipä itse että säästää. Leipä on niin halpaa, että ei ole vaivan arvoista. Ja kyllä kyllä, itse tehty leipä on parempaa. Mutta ei mielestäni sen vaivan arvoista, jos leipominen ei ole harrastus jota tekee huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä isoja määriä joita syö monta päivää peräkkäin ja meillä viimeksi ollut lohikeittoa tarjouslohesta sekä borssikeittoa jauhelihan kera.
Eilen tein ison astian lasagnea ja vaikka tuntuu, että siihen maksaa kaikki tarvikkeet paljon, niin on kuitenkin ruokaisaa ja helppoa lämmittää. Ja nämä kaikki ruuat pitää tehdä alusta asti itse eikä pusseista valmista.
Annoshinta lasagnelle jää noin euron pintaan
Onko annoshinta 1 euro ns hyvä hinta, edullinen?
Jos päivässä pitää syödä se 5krt, jota tässä aloituksessa kait haetaan, niin 35 euroa menee euron syömiseen viikossa, vitonen siis jää muuhun eli kahviin, maitoon? No, osa ruuista toki kallimpaa ja aamupuuro tietenkin halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoshinta lasagnelle jää noin euron pintaanOnko annoshinta 1 euro ns hyvä hinta, edullinen?
Jos päivässä pitää syödä se 5krt, jota tässä aloituksessa kait haetaan, niin 35 euroa menee euron syömiseen viikossa, vitonen siis jää muuhun eli kahviin, maitoon? No, osa ruuista toki kallimpaa ja aamupuuro tietenkin halvempaa.
Nimenomaan joskus voi syödä kalliimpaakin ja varsinkin jos se pitää nälkää paremmin kuin kaurapuuro.
1. Osta vain kaupan omia merkkejä. 2. Ainakin K-marketin sivuilta löytyy reseptejä, jotka on luokiteltu hinnan mukaan ja ovat yksinkertaisia. 3. Älä tee ikinä ruokia, joiden reseptissä on paljon mausteita. Ovat kalliita ja hyödyttömiä ravintosisällön kannalta.
Vierailija kirjoitti:
1. Osta vain kaupan omia merkkejä. 2. Ainakin K-marketin sivuilta löytyy reseptejä, jotka on luokiteltu hinnan mukaan ja ovat yksinkertaisia. 3. Älä tee ikinä ruokia, joiden reseptissä on paljon mausteita. Ovat kalliita ja hyödyttömiä ravintosisällön kannalta.
Suurin säästö syntyy, kun kävelee ohi k- kaupan joka on oikeasti kallein kauppa. Tarjoukset tietysti voi käydä hakemassa, mutta muuten jättää ostoksesi johonkin muualle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin säästö syntyy, kun kävelee ohi k- kaupan joka on oikeasti kallein kauppa. Tarjoukset tietysti voi käydä hakemassa, mutta muuten jättää ostoksesi johonkin muualle
Niin, ei niitä ruokia sieltä kannata hakea. Puhuin vain resepteistä.
50 €/vk saa yhdelle ihmiselle hyvää ja terveellistä peruskotiruokaa ilman nuukailua. Suunnittelee viikon ruokaohjelman, tekee ruokia joita syö useampana päivänä, käy kerran tai kaksi viikossa kaupassa, pakastaa ylimääräistä, eikä heitä mitään syömäkelpoista pois.
Älkää neuvoko halvalla syömisestä puhuvaa syömään jukurtteja. Miksi pitää syödä samaa monta päivää jos voi pakastaa? Toki rnnen niin aina tehtiin eikä siinäkään mitään, mutta miksi, jollei ole pakko. Puolet jäähän.
Tonnikala ei ole halpaa.
Pasta, pasta, pasta, mitä italialaisia täällä ollaan? Makaronia se on.
Eniveis, tutki tosiaan että on leivinpaperia, pusseja tai minigrippejä tai pakastusrasioita, mausteet, liemikuutiot, perunajauhot, suolat, sokerit varastoon. Samoin kun alkaa köyhäksi ensin ostetaan roskapussit, pölynimurinpussit, vessapaperit ym mikä pakollista, pesu- ja puhdistusjutut. Ei meikkejä ja naamarasvoja jakasvovesiä, vaan shampoot ja pyykkiaineet ja Fairyt ja tiskiharjat tai konetiskiaine tms. Paristot, lamput valaisimiin jne.
Kestosuodatin kahvinkeittimeen.
Tai teenjuojalle Lidlistä halvinta n 50 senttiä paketti.
Sitten vasta ruokia.
Itsehän ostin viimeksi makaronia, tomaattimurskaa, sipulia, jauhelihaa, ison pakastevihannespussin, maitoa, juustoa, ruisleipää, kananmunia, margariinia, paprikaa, kurkkua, tomaattia, salaattia ja... varmaan joku unohtuikin. Loppusumma alle 20€ ja noista söi viisi päivää. Esim. makaronilaatikkoa, salaattia, ruisleipää paistetulla munalla, juustolla ja kasviksilla, kasvismunakasta, makaronia ja jauhelihatomaattikastike.
Kotona oli valmiiksi jauhoja ja mausteita. Taitaa olla perunoitakin, mutta en ole tarvinnut niitä mihinkään.