Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raisa Räisänen. Miksi taksikuski kertoo vinkkinsä vasta vuosia myöhemmin? Linkki

Vierailija
12.10.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/616ddf4e-79bd-4906-b848-0c807fed7d3a

Miksi tuo taksikuski on pihdannut tietojaan vuosia? En voi ymmärtää. Jos olisi kertonut heti, olisi asia selvinnyt ehkä jo.

Siis hän kyyditsi aivan samannäköisen naisen tiettyyn osoitteeseen jonkun ulkomaalaisen kanssa ja tyttö oli peloissaan. Nyt on älyttömän vaikeaa enää saada selville mitään.

Mikä saa ihmisen pihtaamaan tietojaan vuosikausia, kun kuitenkin tietää tietävänsä tärkeää tietoa kodonneesta. Ja syylis ei kelpaa se, että ei saa aikaiseksi.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa keksityltä, etenkin tuo dramaattinen "mitenhän minulle käy"-pohdinta. 

Miksi sitten poliisi on niin tosissaan tämän kanssa?

Kai sen on pakko ottaa vihjeet vakavissaan, on tämä kuitenkin sen verran kuuluisa tapaus. Että käännetään kaikki kiver.

Entä se joka väitti ampuneensa Raisan. Poliisi kyllä tutki kai sitäkin mutta koko ajan sanoivat että on erittäin epätodennäköinen vihje. Kyllä tuo mahdollinen taksikuski on osannut sanoa jotain jota ei ole kerrottu julkisuuteen väärien havaintojen karsimiseksi. Tai näin ainakin toivoisi.

Vierailija
22/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi ollt kuuluisa futari niin se olisi hankkiutunut suojaan jonnekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä että ei tule jäämään ikinä kiinni

Vierailija
24/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MikaK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa keksityltä, etenkin tuo dramaattinen "mitenhän minulle käy"-pohdinta. 

Samaa mieltä

Mitähän iloa olisi "keksiä" moinen tarina vuosikymmenten takaa? Mitä siitä saisi?

Ennemmin pitäisin todennäköisenä ettei aikanaan kerrottu poliisille. Ehkä kuski tunsi tekijöiden piirin itsekin ulkomaalaisena ja pelkäsi tai ehkä itse asui tai työskenteli pimeänä eikä toki halua että poliisi kaivelisi hänen taustojaan kun nimi pitäisi poliisille kertoa.

Voisi olla esim niin, että kuski halusi jossain tilanteessa hieman päteä ja kertoi kavereilleen, että hänellä oli kerran raisaa muistuttava kyyditettävä.

Tarina olisi voinut lähteä kavereiden keskuudessa leviämään ja keskittymään siihen, että se oli aivan raisan näköinen ja ilta ja kellonaika täsmäsi.

Vrt rikkinäinen puhelin.

Ja sitten kuski alkoi itsekin uskoa tähän ja ei kavereiltaan kehdannut olla menemättä kertomaan poliisille.

Mutta en minä tiedä. Tämä on vain yksi spekulaatio.

Vierailija
25/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä rikoksien silminnäkijöitä paljastunut aiemminkin näin vuosien jälkeen. Heti ensimmäisenä tulee mieleen se ilomantsilaismiehen katoamistapaus päälle 10v sitten, joka vähän aika sitten paljastui tapoksi, kun yksi sivustaseuraaja uskalsi viimein tunnustaa tapahtumien oikean kulun. Näissä yleensä on yhteistä se, että tekijä on arvaamaton. Tässä Raisankin tapauksessa voi olla, että kuski oli tuntenut sen ulkomaalaisen, eikä koston pelossa uskaltanut tulla esiin aikaisemmin.

Vierailija
26/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan muidenkin rikosten yhteydessä tullut esiin todella vanhojakin ilmiantoja. Kuvio on usein mennyt niin että ensin ei ole osattu yhdistää nähtyä/kuultua tapahtuneeseen, hetken päästä ei ole kehdattu tai uskallettu kertoa kun kumminkin poliisi vähintäänkin ihmettelee miksei tultu kertomaan jo viikko sitten. Aikaa kuluu ja tapahtunut unohtuu kunnes joku uutinen siitä taas muistuttaa, ja tässä vaiheessa omatunto kolkuttaa tiedon panttaajalla jo vahvemmin kuin pelko mahdollisista moitteista viranomaiselta.

Tässä Raisan tapauksessa mun korvaan kuulostaa vaan oudolta tuo väitetyn Raisan suuhun laitettu sanamuoto. Ajatuksissa tuollainen lause voi ehkä häivähtää, mutta kuka arkipuheessa taksista noustessa sanoo noin sen sijaan että ehkä hermostuneesti tokaisee kuinka "vähän jännittää"?

Vierailija
27/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme vaihtoehtoa:

1 Tyttö oli raisa

2 Tyttö oli joku muu saman näköinen

3 Taksikuskilla on valemuisto

Mutta jos on tapaus 2, niin miksei kyseinen nainen ilmoittaudu. (syy voisi tietty olla se, että hän ei 16 vuoden kuluttua edes muista koko asiaa ja että sanoi, mitenköhän minulle käy)

Ärsyttävää, kun taksikuski panttasi tietojaan 16 vuotta.

Ehkä nainen oli hurvittelemassa vieraan miehen luona eikä halua että oma mies saa tietää seikkailusta.

Vierailija
28/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kenelläkään futarilla poliittista asiaa esim Treelle tuolloin vaikka Eu merkeissä?

Vierailija
29/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos enot ja serkkupojat asialla niin hälyä nosteta enempää.

Vierailija
30/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kenelläkään futarilla poliittista asiaa esim Treelle tuolloin vaikka Eu merkeissä?

Jos laitettaaisiin haravoiden kaikki matchit pitäisi olla

-turkkilainen tai peräinen

-poliittinen aktiivi

-Treella EU asioissa

-futari

Onko sellaista henkilöä joka olisi 99 ollut noissa asioissa kenties liikkeellä? Ja joka muutti sitten paikkakuntaa ja laitettiin syrjään.

Vierailija
31/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuolla miehellä oli pahat mielessä, se ei ehkä ajeluttanut taksia ollenkaan oman talon eteen, vaan jonnekin muualle kiinni jäämisen pelossa.

Pakko kuitenkin joku osoite kuskille sanoa, sillä ei raisa olisi metsän reunassa ehkä taksista ulos tullut.

Tuossa osoitteessa saattoi asua sen miehen joku tuttava, kun osasi sen sanoa tai sitten hän asuu oikeasti itse lähistöllä ja sanoi vaan katunsa eri numeron.

Vierailija
32/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme vaihtoehtoa:

1 Tyttö oli raisa

Mutta jos on tapaus 2, niin miksei kyseinen nainen ilmoittaudu. (syy voisi tietty olla se, että hän ei 16 vuoden kuluttua edes muista koko asiaa ja että sanoi, mitenköhän minulle käy)

Tai

4 Taksikuski on itse syyllinen.

5 Taksikuski on keksinyt tarinan.

Vierailija
33/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raisa oli vain kevyessä humalassa. Miksi hän lähtisi jonkun pelottavan ulkomaalaisen matkaan vapaaehtoisesti, kun hänellä oli poikaystäväkin.

Jotenkin tuoda ei ole järkeä.

Samaa mieltä. Vaikuttaa muutenkin tytöltä, jolla oli terveet arvot ja hyvä itsetunto. Hyvä koulussa, pelasi koripalloa, oli poikaystävä ja ystäviä, ei juonut itseään humalaan jne. Miksi ihmeessä lähtisi jonkun vanhemman ulkomaalaisen asunnolle jonnekin keskustan alueelta pois vielä. Miksi ei mennyt kotiin? Epäilen kyllä että kyseessä ollut joku muu kuin tämä Raisa. Taksikuskin mielikuvitus ruvennut myöhemmin temppuilemaan.

Mitä nyt syksyllä 1998 oli poliisit pitänyt kutsua rauhoittelemaan tytön kotibileitä. Niin villiä menoa että oli jopa lehdessä ollut pikku-uutinen tapahtuneesta... hyvä itsetunto ja lahjakkuus ei tarkoittanut ainakaan ysärin teineille että olisi joku hissukka.

No eihän se Raisa välttämättä niitä bileitä oo järkänny ja bileet koostuu porukasta ei yhdestä henkilöstä. Raisa kuitenkin vaikutti järkevältä siinä mielessä ettei ollut missään kaatokännissä katoamisiltana, ei ilmeisesti käyttänyt huumeita, karkaillut kotoaan tai lintsannu koulusta. Sellaiset teinit olis helpommin hyväkskäytettävissä. Jos on kerta vielä tokaissut taksissa että mitenhän minulle käy, niin kuulostaa erikoiselta tuollainen harhautuminen tuntemattoman matkaan. Kyllä teineiltäkin järkeä ja tunteita löytyy.

Vierailija
34/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös monet äijäjoukkueet olekin kiinnostuneita noista urheilijalokoista joilla hyvä runko? Veikkaa futaria, todella. Ja Taksimies tajusi että hys on kuuluisa ehkä. Ja ehkä jotain valtaakin.

Vierailija
35/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme vaihtoehtoa:

1 Tyttö oli raisa

Tai

4 Taksikuski on itse syyllinen.

5 Taksikuski on keksinyt tarinan.

6. Taksikuski kaverinsa kanssa rasikasivat yhdessä

Vierailija
36/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Raisa olisi lähtenyt Tampereen keskustasta kauas Multiojankadulle (vähissä ulkovaatteissa) tuntemattoman miehen kanssa? Kun keskustan lähellä oli kävelymatkan päässä Armonkalliossa oli Raisan isän asunto, jossa hän oli tottunut yöpymään.

Lisäksi on taksikuskin havaintojen lisäksi silminnäkäjuähavainnot myös Raisan näköisestä tytöstä menossa Armonkallioon päin.

Se mikä minua on aina ihmetyttänyt, on miten Raisan kaveri ja tämän poikaystävä jättivät ottamatta kyytiin myöhään illalla vähissä vaatteissa olevan Raisan kadulle? Muka ei ollut autossa tilaa? Itse ainakin nuorina istuttiin vaikka kenen sylissä, että päästiin kyytiin.

Vierailija
37/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se raisa aika rohkea ja ikäisiään edellä, kun kävi anniskelubaarissa jo 16-vuotiaana.

Mietin myös, että Eivätkö vanhemmat puuttuneet tällaiseen millään tavoin. Raisahan olisi ehkä lähtenyt jopa Huittisiin, jos autoon olisi mahtunut. Aika ikävää muuten jättää yksi pois porukasta.

Siis kotiintuloaikoja ja kaupungilta hakemista?

Ollaan kans Tampereella ja ei kyllä mun lapset ja niiden kaverit käyneet tuossa iässä baareissa.

Vierailija
38/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Raisa olisi lähtenyt Tampereen keskustasta kauas Multiojankadulle (vähissä ulkovaatteissa) tuntemattoman miehen kanssa? Kun keskustan lähellä oli kävelymatkan päässä Armonkalliossa oli Raisan isän asunto, jossa hän oli tottunut yöpymään.

Lisäksi on taksikuskin havaintojen lisäksi silminnäkäjuähavainnot myös Raisan näköisestä tytöstä menossa Armonkallioon päin.

Se mikä minua on aina ihmetyttänyt, on miten Raisan kaveri ja tämän poikaystävä jättivät ottamatta kyytiin myöhään illalla vähissä vaatteissa olevan Raisan kadulle? Muka ei ollut autossa tilaa? Itse ainakin nuorina istuttiin vaikka kenen sylissä, että päästiin kyytiin.

Nuori ja humaltunut ihminen voi tuossa tilanteessa toimia hyvinkin typerästi, kun on hylätty yksin kadulle, kaverit ja poikaystävä lähteneet jonnekin autolla, johon hän ei mahtunut.

Vierailija
39/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori ja humaltunut ihminen voi tuossa tilanteessa toimia hyvinkin typerästi, kun on hylätty yksin kadulle, kaverit ja poikaystävä lähteneet jonnekin autolla, johon hän ei mahtunut.

Ei se poikaystävä kai ollut tuossa autossa.

Vierailija
40/101 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli se raisa aika rohkea ja ikäisiään edellä, kun kävi anniskelubaarissa jo 16-vuotiaana.

Mietin myös, että Eivätkö vanhemmat puuttuneet tällaiseen millään tavoin. Raisahan olisi ehkä lähtenyt jopa Huittisiin, jos autoon olisi mahtunut. Aika ikävää muuten jättää yksi pois porukasta.

Siis kotiintuloaikoja ja kaupungilta hakemista?

Ollaan kans Tampereella ja ei kyllä mun lapset ja niiden kaverit käyneet tuossa iässä baareissa.

Tätä kans ihmettelin. Itse olen Raisan ikäluokkaa, eikä meistä kukaan mennyt baariin 16-vuotiaana, tai se oli todella harvinaista ja vain joku satunnainen yksittäiskerta. Ihan senkin takia että useimpien vanhemmat oli tiukkoja, oli omanikäisiä kavereita ja baareissa oli monien vanhempia sisaruksia tai ylipäätänsä tuttuja, jotka olisivat käräyttäneet. Pyörittiin toki keskustassa ja bileissä muitten nuorten kanssa ja käytettiin jossain määrin alkoholia. Mutta Raisan tyyliset "hyviä koulussa ja urheilee"-tyyppiset rupesivat käyttämään alkoholia ja käymään baareissa vasta noin parikymppisinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi