Lapsen takaisin pureminen väkivaltaa?
Vasta kolmikymppisenä olen havahtunut siihen, että onko se todella väkivaltaa?
Pienenä kun purin äitiäni, hän aina lopulta puri takaisin. Kun itkin kipua ihan holtittomasti sen jälkeen, niin hän vaan saarnasi että "nytpä tiedät miltä minusta tuntui. Sinä olet ilkeä!" Ja sain kuulla myös tutuilta aikuisilta että äitini toiminta oli oikein, koska minä purin ensin.
Nyt aikuisena omien lasten kanssa ei tulisi mieleenkään. Jos pinna palaa, niin tukistamisen jotenkin ymmärtäisin (vaikka en sitäkään tee) mutta että purra takaisin niin että käy kipeää? Wtf?
Kommentit (8)
No tietenkään ei lasta satuteta! Jos haluaa opettaa lapselle, että väkivalta ja satuttaminen on väärin, sitä ei viestitä kostamalla, vaan antamalla oikea esimerkki.
Ihan sairasta!
Eipä mua lapset kyllä ole purreet, mutta jos oisivat niin varmasti jotain muuta keksin kuin purra takaisin.
Primitiivistä.
Eniten minua ihmetyttää tuo sukulaisten, isän ja muiden reaktio tuohon lapsuudessa. Antoivat äidin jopa kehuskella ja saarnasivat 3-vuotiaalle, että nytpä Elisa tiedät miltä äidistä tuntui. Ap
Eikö tuo ole nykyään päiväkodeissa ihan arkipäivää? Onko äitisi kenties ammatiltaan lastentarhanopettaja?
No ei tuo vielä mitään. Jos lapsena koskaan uskalsin ilmaista mielipahani isäni ilkeilystä, esim nelivuotiaan ymmärryksellä sanoin ”isi on tyhmä” niin se isä hakkasi minut. Isäni on satoja kertoja pahoinpidellyt mut lapsena. Hänen mielestään tämä oli kasvattamista, ja hän katuu ainoastaan sitä ettei hakannut kovempaa. Sillä on sitä mieltä että minusta tuli kiittämätön lapsi kun en ”arvosta” lapsuuttani. Ja tosiaan suku tiesi että isä hakkas lapsiaan ja ei todellakaan kukaan puuttunut asiaan.
Apn äiti tainnut lukea samoja ”kasvatusoppeja”?
Ei se varmaan oikein ole, mutta hyvin tehokasta!
Niin ja äitini tällä jopa kehuskeli kun olin isompi "Sinä aloit pienenä puremaan, mutta lopetit kun minä aloin purra sinua takaisin! Menit hiljaiseksi kun sanoin että nytpä tiedät miltä tubtuu" ja saanut aina sukulaisilta hyväksyviä kommentteja tästä. Sukulaisissa jopa paljon opettajia yms
Ap