Raisa Räisänen. Miksi taksikuski kertoo vinkkinsä vasta vuosia myöhemmin? Linkki
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/616ddf4e-79bd-4906-b848-0c807fed7d3a
Miksi tuo taksikuski on pihdannut tietojaan vuosia? En voi ymmärtää. Jos olisi kertonut heti, olisi asia selvinnyt ehkä jo.
Siis hän kyyditsi aivan samannäköisen naisen tiettyyn osoitteeseen jonkun ulkomaalaisen kanssa ja tyttö oli peloissaan. Nyt on älyttömän vaikeaa enää saada selville mitään.
Mikä saa ihmisen pihtaamaan tietojaan vuosikausia, kun kuitenkin tietää tietävänsä tärkeää tietoa kodonneesta. Ja syylis ei kelpaa se, että ei saa aikaiseksi.
Kommentit (101)
Ja miksi ei yrittänyt jututtaa tyttöä? Vaikka kevyesti, "mitäs herrasväen iltaan?" "Kaikki ok?"
Taksikuski kertoo poliisille 16 vuotta tapahtumien jälkeen.
En ymmärrä. Tuokin tuntuu oudolta, että on noussut taksiin ja ihmetellyt siellä kuskille, ”mitenköhän minulle käy”? Tiennyt jo kyytiin mennessään, että jotain voi tapahtua, kuitenkaan kukaan sinne taksiin ei ole häntä pakottanut?
Raisa oli vain kevyessä humalassa. Miksi hän lähtisi jonkun pelottavan ulkomaalaisen matkaan vapaaehtoisesti, kun hänellä oli poikaystäväkin.
Jotenkin tuoda ei ole järkeä.
Jokin tässä on totta, koska poliisi tuo tuota kertomusta koko ajan julki, mutta onkohan taksikuskin sijaan esim. pyörävaras tehnyt havainnon näistä Multisillassa?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Tuokin tuntuu oudolta, että on noussut taksiin ja ihmetellyt siellä kuskille, ”mitenköhän minulle käy”? Tiennyt jo kyytiin mennessään, että jotain voi tapahtua, kuitenkaan kukaan sinne taksiin ei ole häntä pakottanut?
Olisi varmaan maailmanhistorian ensimmäinen teini joka tekee jotakin mikä jo sillä hetkellä kaduttaa, eiku...
Itse en muista mitä tein viikko sitten ja joku muistaa 16 vuoden takaiset elävästi? Hm. Käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Raisa oli vain kevyessä humalassa. Miksi hän lähtisi jonkun pelottavan ulkomaalaisen matkaan vapaaehtoisesti, kun hänellä oli poikaystäväkin.
Muut oli juhlimassa, R varmaan halusi jotakin kerrottavaa maanantaiksi kouluun kun ne kyselee mitä teit, olitko yksin kotona?
Muistelen aiemmin lukeneeni, että taksikuski olisi sanonut tytölle, että voi viedä hänet jonnekin muuallekin (ei ole pakko mennä miehen mukaan). ??
Olisiko kuskilla ollut asiasta huono omatunto ja sen takia ollut hiljaa?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Vaikuttaa muutenkin tytöltä, jolla oli terveet arvot ja hyvä itsetunto. Hyvä koulussa, pelasi koripalloa, oli poikaystävä ja ystäviä, ei juonut itseään humalaan jne. Miksi ihmeessä lähtisi jonkun vanhemman ulkomaalaisen asunnolle jonnekin keskustan alueelta pois vielä. Miksi ei mennyt kotiin? Epäilen kyllä että kyseessä ollut joku muu kuin tämä Raisa. Taksikuskin mielikuvitus ruvennut myöhemmin temppuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen aiemmin lukeneeni, että taksikuski olisi sanonut tytölle, että voi viedä hänet jonnekin muuallekin (ei ole pakko mennä miehen mukaan). ??
Olisiko kuskilla ollut asiasta huono omatunto ja sen takia ollut hiljaa?
Niinpä.
Av:llakin saa lukea aika kummallisia elämänviisauksia jne., joten eipä olisi ihme yksi taksikuski jonka elämänkatsomus on että ei soiteta poliisille. Lisäksi ehkä hän ei ole lukenut lehtiä eikä katsonut tv:ta.
Kuulostaa keksityltä, etenkin tuo dramaattinen "mitenhän minulle käy"-pohdinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Vaikuttaa muutenkin tytöltä, jolla oli terveet arvot ja hyvä itsetunto. Hyvä koulussa, pelasi koripalloa, oli poikaystävä ja ystäviä, ei juonut itseään humalaan jne. Miksi ihmeessä lähtisi jonkun vanhemman ulkomaalaisen asunnolle jonnekin keskustan alueelta pois vielä. Miksi ei mennyt kotiin? Epäilen kyllä että kyseessä ollut joku muu kuin tämä Raisa. Taksikuskin mielikuvitus ruvennut myöhemmin temppuilemaan.
Mitä nyt syksyllä 1998 oli poliisit pitänyt kutsua rauhoittelemaan tytön kotibileitä. Niin villiä menoa että oli jopa lehdessä ollut pikku-uutinen tapahtuneesta... hyvä itsetunto ja lahjakkuus ei tarkoittanut ainakaan ysärin teineille että olisi joku hissukka.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten poliisi on niin tosissaan tämän kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kuski ajoi pimeästi taksia mutta nyt vasta rikokset ovat vanhentuneet. Tai oli laittomasti maassa.
Tätä tukee se, että tamperelaiset taksikuskit ei häntä tunnista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten poliisi on niin tosissaan tämän kanssa?
Kai sen on pakko ottaa vihjeet vakavissaan, on tämä kuitenkin sen verran kuuluisa tapaus. Että käännetään kaikki kiver.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä
Mitähän iloa olisi "keksiä" moinen tarina vuosikymmenten takaa? Mitä siitä saisi?
Ennemmin pitäisin todennäköisenä ettei aikanaan kerrottu poliisille. Ehkä kuski tunsi tekijöiden piirin itsekin ulkomaalaisena ja pelkäsi tai ehkä itse asui tai työskenteli pimeänä eikä toki halua että poliisi kaivelisi hänen taustojaan kun nimi pitäisi poliisille kertoa.
Kolme vaihtoehtoa:
1 Tyttö oli raisa
2 Tyttö oli joku muu saman näköinen
3 Taksikuskilla on valemuisto
Mutta jos on tapaus 2, niin miksei kyseinen nainen ilmoittaudu. (syy voisi tietty olla se, että hän ei 16 vuoden kuluttua edes muista koko asiaa ja että sanoi, mitenköhän minulle käy)
Ärsyttävää, kun taksikuski panttasi tietojaan 16 vuotta.
No juuri sen vuoksi en jaksa uskoa tuohon taksikuskin tarinaan.