Mitä tehdä kun käy hitaalla..
Mielestäni olin ennen ihan skarppi- tilanteen tasalla, hoksottimet toimi, opin asioita nopeasti ja muistin hyvin kuulemani/oppimani.
Nykyisin taas, tämä on tapahtunut pikkuhiljaa- käyn hitaalla, en pysy mukana keskusteluissa ja asiat menevät ohi, enkä aina ymmärrä niitä. En myöskään muista keskusteltuja asioita, ellen kirjoita niitä ylös. Sinänsä selviän kyllä esim.työstäni, jos saan rauhassa miettiä asiat läpi. Mutta usein, esim. kokouksissa asiat käydään vauhdilla läpi, enkä pysy perässä. Ja tajuan, että hoksottimeni ovat paljon hitaammat kuin muilla keskustelun osapuolilla ja olen jotenkin pihalla, yritän vain sinnitellä jotenkin mukana.
Ajattelu tuntuu vaikealta, väsyttävältä vaikka ennen tykkäsin ongelmanratkaisusta ja nautin että sain pyöritellä asioita mielessäni.
Pahinta on ehkä, että ikäänkuin näen itseni ikään ulkopuolelta ja tajuan, että käyn hitaalla, mutta en voi asialle mitään.
Olen vaan miettinyt, että voiko ihminen oikeasti näin pahasti "tyhmistyä", ja paheneeko tämä vielä ajan myötä- tuleeko minusta työkyvytön? Teen vaativaa asiantuntijatyötä, enkä pian enää luota omiin kykyihin lainkaan..
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tuo liittyy iltavirkkuuteen. Maailma alkaa aamulla ja olen aina väsynyt. Iltavirkut mielletään holtittomiksi yökukkujiksi, vaikka miten säntillisesti olisi muuten. Kaikille ei vaan ole luontaista nukahtaa aikaisin.
Kunpa olisin nuorena muuttanut lännemmäksi. Niin ja hemoglobiini on luontaisesti alhainen, välillä otan rautakuurin.
Työttömyyden ja työkyvyttömyyden alhoissa muistakaa, että toiminnallisuus on muutakin kuin palkkatyötä. Voi harrastaa vaikka liikuntaa, jotta pysyy kunnossa, oman ainoan elämänsä takia. Arvostakaa itseänne.Mulla sama! Olen voimakkaasti iltavirkku, aina ollut. Gradun sain valmiiksi tekemällä sitä yön pikku tunteina. Ja sain siitä erinomaisen arvosanan. Nyt töissä teen etätöitä myös iltamyöhään. Mutta sen lisäksi pitää raahautua aamupalavereihin. Välillä myöhästyn 1-5 min. Vihastuttaa, että minut tämän takia leimataan laiskaksi. Kuinka moni aamuvirkku jaksaa tehdä töitä useita tunteja normityöajan jälkeen?
Sinun ongelmasi ei taida kuitenkaan kuulua otsikon alle. Lähinnä tulit valittamaan siitä, että kuvittelet kaikkien muiden ihmisten pitävän sinua laiskana. Selittelet myöhästymisiäs.. Luuletko, ettei kukaan muu ole aamu-uninen? Silti he tulevat töihin ajoissa. Jos jatkuvasti myöhästyt minuutin, kyse on asenteesta, ei iltavirkkuudesta.
Uni, ravinto, käsillä tekeminen.
Esim tasapainottava piirustus: jos olet oikeakätinen, piirrä vasemmalla kädellä.
Voit myös ottaa kaksi samanlaista kynää ja yritä tehdä symmetristä peilikiemuraa. Käsillä ja aivoilla on yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, mutta en ole koskaan ollut skarppi. Aina joutunut tekemään enemmän töitä opintojen eteen kuin muiden, koska oppitunneilla asiat eivät jää mieleen. Olen tosi hajamielinen ja huonomuistinen. Työelämässä palanut monesti loppuun. Onkohan mulla diagnosoimaton adhd?
Voi olla. Mutta voi olla myös muuta. Onko sulla ollut traumaattinen lapsuus? Complex PTSD voi aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin ADHD:ssa.
Vai niin. Kieltämättä oli, olin jo kouluaikoina outo ja erilainen ja jouduin siksi naurunalaiseksi ja kiusatuksi. Auttaako myös C-PTSD:hen samat lääkkeet kuin ADHD:hen, kun oireetkin ovat samat? Tietääkö kukaan?
PSTD:n voi kokeilla EMDR-harjoituksia. YouTubesta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Yritin tosi perusteellisesti selvittää osa-aikatyön mahdollisuutta. Se ei vaan mitenkään onnistunut. Eli töissä joko ollaan tai ei olla.
Monelle sopisi lyhyt mutta tehokkaampi työaika. Mutta sitten tuli kelalta takautuva karhulasku asumistuista. Ja kohdeltiin kuin rikollista. Työttömyysturva ei käsitä osa-aikatyötä.
Mahdollisuus osa-aikatyöhön on ylellisyyshuvia, pitäisi olla rahaa jo entuudestaan jotta voisi työskennellä uupumatta.
Tässä ketjussa on kerrottu, että työhön menee kymmenenkin tuntia kahdeksan sijasta, ja sinä tule ehdottamaan, että pitäisikin oikeasti tehdä lyhyemmässä ajassa enemmän töitä? Ei tuo ehkä kuulosta ratkaisulta hitaasti käyville ihmisille.
Enkä taida uskoa väitettäsi, että osa-aikatyö on harvojen luksusta eikä siihen saa tukea. Jatkuvasti tuhannet ihmiset saavat soviteltua päivärahaa.
Aivojen ylikuormitus. Vähennä somen käyttöä, huolehdi unesta ja että ruokavalio on sen verran järkevä, että saat kaikki tarvittavat ravintoaineet ruuasta. B-vitamiinien puutokset aiheuttavat tuollaista mutta silloin taustalla on yleensä pidempiaikainen, esim. alkoholin jatkuvan liikakäytön tai jonkun sairauden aiheuttaman imeytymishäiriön takia.
Yleisesti ottaen vitamiinien syöminen sokkona noihin ongelmiin on täysin turhaa, mutta B-monivitamiinikuuria kannattaa varmaankin kokeilla.
https://www.finnkino.fi/event/303885/title/the_happy_worker/
Nyt aiheesta tehty leffa,
menen varmasti katsomaan.
Itselläni oli ihan samat oireet kuin ap: llä. Aivosumun ja hitauden vuoksi olin kuin jotenkin vajaa. Elämäni oli kuin hidastetussa filmissä, olin myös jatkuvasti hirvittävän väsynyt. Syyksi paljastui Kilpirauhasen vajaatoiminta. Eli ehdottomasti suosittelen verikokeita ja lääkäriaikaa.
Sama ongelma, käyn hitaalla. Kilpirauhasarvot olivat normaalin rajoilla, enkä saanut tyroksiinireseptiä julkisen terveyskeskuksesta. Lopulta pääsin töihin ja työterveyshuollosta myönnettiin resepti. Kilpirauhaslääkitys on ollut jo vuosikausia, mutta siitä ei ollut apua oireisiin. Viime vuosina muisti heikentynyt dramaattisesti. Enkä ole edes vanha vielä.
Sama täällä. Työpäivät venyvät ylipitkiksi, teen jatkuvasti yli 12-tuntisia päiviä, välillä jopa 15. Mitä enemmän teen ylitöitä, sitä hitaammalla olen alkanut käymään ja muisti pätkimään pahasti. Enkä voi edes mennä työterveyteen kysymään apua, koska olen koeajalla puoli vuotta. En haluaisi taas joutua siihen työttömyyden ja pätkätöiden rumbaan, joka on henkisesti todella kuluttavaa ja toivotonta.
Henkisen stressin oireet: Ajatukset kiertävät kehää, muisti ei pelaa, keskittyminen vaikeaa.