Mitä tehdä kun käy hitaalla..
Mielestäni olin ennen ihan skarppi- tilanteen tasalla, hoksottimet toimi, opin asioita nopeasti ja muistin hyvin kuulemani/oppimani.
Nykyisin taas, tämä on tapahtunut pikkuhiljaa- käyn hitaalla, en pysy mukana keskusteluissa ja asiat menevät ohi, enkä aina ymmärrä niitä. En myöskään muista keskusteltuja asioita, ellen kirjoita niitä ylös. Sinänsä selviän kyllä esim.työstäni, jos saan rauhassa miettiä asiat läpi. Mutta usein, esim. kokouksissa asiat käydään vauhdilla läpi, enkä pysy perässä. Ja tajuan, että hoksottimeni ovat paljon hitaammat kuin muilla keskustelun osapuolilla ja olen jotenkin pihalla, yritän vain sinnitellä jotenkin mukana.
Ajattelu tuntuu vaikealta, väsyttävältä vaikka ennen tykkäsin ongelmanratkaisusta ja nautin että sain pyöritellä asioita mielessäni.
Pahinta on ehkä, että ikäänkuin näen itseni ikään ulkopuolelta ja tajuan, että käyn hitaalla, mutta en voi asialle mitään.
Olen vaan miettinyt, että voiko ihminen oikeasti näin pahasti "tyhmistyä", ja paheneeko tämä vielä ajan myötä- tuleeko minusta työkyvytön? Teen vaativaa asiantuntijatyötä, enkä pian enää luota omiin kykyihin lainkaan..
Kommentit (51)
Yritin tosi perusteellisesti selvittää osa-aikatyön mahdollisuutta. Se ei vaan mitenkään onnistunut. Eli töissä joko ollaan tai ei olla.
Monelle sopisi lyhyt mutta tehokkaampi työaika. Mutta sitten tuli kelalta takautuva karhulasku asumistuista. Ja kohdeltiin kuin rikollista. Työttömyysturva ei käsitä osa-aikatyötä.
Mahdollisuus osa-aikatyöhön on ylellisyyshuvia, pitäisi olla rahaa jo entuudestaan jotta voisi työskennellä uupumatta.
Voi olla rautavaje tai kilpparin vajis, mutta voi olla olemati. Mulla oli ferritiini vain 10. Nyt vuoden syönyt rautaa ja sain sen 26. Sen jälkeen se laski nopeasti taas 21. Lisäksi kilpirauhasen vajaatoimintaan ollut lääkitys useita vuosia, mutta siitä ei tuntunut olevan apua.
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt, että jos stressi on pitkäkestoista, tyyliin vuosia, se voi aiheuttaa pysyvän aivovaurion.
Aivot on neuroplastiset, joten muutosta voi tapahtua moneen suuntaan.
Esim traumastressissä voi ahdistavat tunteet tyhmentää. Sen tajuaa vasta kun on käsitellyt asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, mutta en ole koskaan ollut skarppi. Aina joutunut tekemään enemmän töitä opintojen eteen kuin muiden, koska oppitunneilla asiat eivät jää mieleen. Olen tosi hajamielinen ja huonomuistinen. Työelämässä palanut monesti loppuun. Onkohan mulla diagnosoimaton adhd?
Voi olla. Mutta voi olla myös muuta. Onko sulla ollut traumaattinen lapsuus? Complex PTSD voi aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin ADHD:ssa.
Vai niin. Kieltämättä oli, olin jo kouluaikoina outo ja erilainen ja jouduin siksi naurunalaiseksi ja kiusatuksi. Auttaako myös C-PTSD:hen samat lääkkeet kuin ADHD:hen, kun oireetkin ovat samat? Tietääkö kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt, että jos stressi on pitkäkestoista, tyyliin vuosia, se voi aiheuttaa pysyvän aivovaurion.
Aivot on neuroplastiset, joten muutosta voi tapahtua moneen suuntaan.
Esim traumastressissä voi ahdistavat tunteet tyhmentää. Sen tajuaa vasta kun on käsitellyt asiat.
Mulla on pitkäaikaisesta traumasta johtuva "tyhmyys", mutta en ole saanut kognitiivisia oireita palautumaan edes vuosien terapialla. Eli ei auttanut käsittely tai masislääkkeet, ikävä kyllä...
Tuntuu toivottomalta, kun näitä kommentteja lukee. Eikö kellään ole kognitiiviset kyvyt palautuneet ennalleen? Jos, niin millä keinoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, mutta en ole koskaan ollut skarppi. Aina joutunut tekemään enemmän töitä opintojen eteen kuin muiden, koska oppitunneilla asiat eivät jää mieleen. Olen tosi hajamielinen ja huonomuistinen. Työelämässä palanut monesti loppuun. Onkohan mulla diagnosoimaton adhd?
Voi olla. Mutta voi olla myös muuta. Onko sulla ollut traumaattinen lapsuus? Complex PTSD voi aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin ADHD:ssa.
Vai niin. Kieltämättä oli, olin jo kouluaikoina outo ja erilainen ja jouduin siksi naurunalaiseksi ja kiusatuksi. Auttaako myös C-PTSD:hen samat lääkkeet kuin ADHD:hen, kun oireetkin ovat samat? Tietääkö kukaan?
Moni lapsi, jolla on neuropoikkeavuus, joutuu myös herkemmin kiusatuksi. Joten eivät sulje toisiaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsi, jolla on neuropoikkeavuus, joutuu myös herkemmin kiusatuksi. Joten eivät sulje toisiaan pois.
Mitä tarkoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoita?
Eli samalla ihmisellä voi olla sekä neuropoikkeavuus (kuten autismikirjon häiriö / ADH(D)) ja C-PTSD. Näillä on samankaltaisia oireita, joten voikin olla kinkkisempi juttu löytää neuropoikkeavuus tuon C-PTSD:n alta, jos on älykompensaatiollaan onnistunut selviämään koulutiestä ilman diagnoosia. Ongelmat saattavat ilmetä vasta työelämässä.
Taas vaativan alan asiantuntija kyseessä siis.
No kerroppa tarkemmin mitä teet työkses, se ehkä vaikuttaa hoksottomiin kans.
t.vaativan erikoisalan erityisasiantuntija.
Jos minulta kysyit, niin olen kaupallisella alalla pörssiyhtiössä asiantuntijatehtävissä.
- Ei Ap
Kilpirauhas ja rauta-arvot otettu?
Oppimisvaikeudet, ADHD, asperger?
Olet ihan tavallinen,normaali nainen siis.
T.Mies, hemmetin helpolla alalla asiantuntijana,kun osaa niin kaikki on helppoa.
Voi kun tarina kuulosti tutulta: tulee tehtyä vähintään 10 h työpäiviä kun työtahti on selvästi hidastunut. Palavereissa osa adioista menee vähän ohi tai vaikka ne sillä hetkellä ymmärtää ( koska on pitkä kokemus) ei seuraavana päivä olekaan ihan varma enää asiasta.
Itse pompin asiasta toiseen enkä saa oikein mitään kerralla valmiiksi ja/tai joudun korjaamaan vielä illalla kotona esim tekstiä tms.
Keskittymiskyky on on olematon ja pinna tiukalla, ärsyynnyn helposti.
Tt lääkäri sanoi että tällainen on tyypillinen aivojen ylikuormittumisen tila. Toki nopeuteen ja oppimiskykyyn vaikuttaa ikä, meillä hiukan yli viiskymppisillä aivot hidastuu normaalistikin, mutta kovalla stressitasolla pitkään työskentely, useat samanaikaiset tehtävät, kiire, paine, pitkät työpäivät ja taukojen poisjäänti kuormittaa aivojamme liikaa.
Olen irtisanoutunut ihan hyvin palkatusta työstä koska en vaan jaksanut enää... sekä siitä syystä että esihenkilöni oli ihan kamala na...si. Olen lepuuttanut aivojani tietoisesti nyt n 3 kk, avaan tietokoneen n 1x vk hetkeksi jolloin hoidan pakolliset asiat, ulkoilen paljon hiljaisuudessa ja rauhassa, NUKUN - se tekee hyvää, karsin kaikki stressitekijät pois niin paljon kun se on vaan mahdollista. Teen käsilläni kaikkea misdä ei tarvitse kauheasti ajatella mitään vaikeaa: leivon, talvella koladin lunta, nyt haravoin, väritin väriryskirjaa tai katsoin vaan telkkaria kylpytakissa viltin alla :-).
Olen jättänyt makean syönnin minimiin ja juon nestettä ( mm ihan vettä) huomattavasti enemmän kun ennen.
Aivoni alkavat palautua samaa tahtia kuin fyysinen kunto ja mieliala kohenee.
Voi että täälläkin pitää olla noita törppöjä äijähuutelijoita jotka vaan mollaa toisia, oikeasti ei ole mitään sanottavaa mutta pitää käydä ilkkumaan.
Pysykää poissa jos ette osaa kommunikoida sivistyneesti !
En enää usko moniin positiivisiin väitteisiin ADHD:sta tai c-PTSD:stä sen jälkeen, kun noilla ja persoonallisuushäiriöllä diagnosoidun pojan vanhemmat vainosivat minua kateudesta.
Nykyajan työelämä on myrkkyä aivoille nauraminen on tehokas vastalääke kuormittavuudelle
https://yle.fi/uutiset/3-10688740
Lukekaa hyvä artikkeli juuri tästä aiheesta!
Hersyviä nauruja kaikille meille ylikuormittuneille!
Moni älykäs, jolla on ADHD jää, diagnosoimatta sen takia, koska he pystyvät kompensoimaan puutteitaan älyllään. Jos ei olisi älykäs, niin miksi on silti saanut hyviä arvosanoja yliopistossa? Huonomuistisuus ei ole tyhmyyttä.