Mitä tehdä kun käy hitaalla..
Mielestäni olin ennen ihan skarppi- tilanteen tasalla, hoksottimet toimi, opin asioita nopeasti ja muistin hyvin kuulemani/oppimani.
Nykyisin taas, tämä on tapahtunut pikkuhiljaa- käyn hitaalla, en pysy mukana keskusteluissa ja asiat menevät ohi, enkä aina ymmärrä niitä. En myöskään muista keskusteltuja asioita, ellen kirjoita niitä ylös. Sinänsä selviän kyllä esim.työstäni, jos saan rauhassa miettiä asiat läpi. Mutta usein, esim. kokouksissa asiat käydään vauhdilla läpi, enkä pysy perässä. Ja tajuan, että hoksottimeni ovat paljon hitaammat kuin muilla keskustelun osapuolilla ja olen jotenkin pihalla, yritän vain sinnitellä jotenkin mukana.
Ajattelu tuntuu vaikealta, väsyttävältä vaikka ennen tykkäsin ongelmanratkaisusta ja nautin että sain pyöritellä asioita mielessäni.
Pahinta on ehkä, että ikäänkuin näen itseni ikään ulkopuolelta ja tajuan, että käyn hitaalla, mutta en voi asialle mitään.
Olen vaan miettinyt, että voiko ihminen oikeasti näin pahasti "tyhmistyä", ja paheneeko tämä vielä ajan myötä- tuleeko minusta työkyvytön? Teen vaativaa asiantuntijatyötä, enkä pian enää luota omiin kykyihin lainkaan..
Kommentit (51)
Ramavit lisänä kerran päivässäja hiilareiden vähentäminen auttoi jonkin verran minua.
Vierailija kirjoitti:
kilpirauhasen vajaa toiminta
Vajaata meininkiä.
Ap kuvaili ongelmani täydellisesti. Paitsi olen aina ollut tällainen, viime aikoina mennyt vielä pahemmaksi. Älyssä ei kuitenkaan ole vikaa, olen suorittanut korkeakoulututkinnon hyvillä arvosanoilla, joskin siinä meni vuosia yliaikaa.
Tunnistaako kukaan muu tätä aivosumua itsessään? Miten olette selvinneet tai miten teille on käynyt työelämässä?
Tunnistan saman, olen täysin samanlainen! Teen 10-12-tuntisia työpäiviä, koska en selviydy tehtävistä normaalityöajassa. Muisti pätkii ja keskittymiskyky takkuaa. Mitä tehdä? Pitäisikö mennä puhumaan työterveyteen? Ongelma on se, että olen vielä koeajalla. Saanko heti potkut, jos uskallan puhua näistä ongelmista avoimesti? Pääsisinkö edes sairaslomalle, kun lääkäri katsoisi, että olet työkykyinen, kun kerta jaksan tehdä niin pitkää työpäivää....?
Jos jäät työttömäksi, et saa sairauslomaa - nim. merkillä kokemusta on! Arvauskeskuksen lääkäri arvioi, että olen työkykyinen, koska jaksoin tehdä vuoden töitä ilman sairaslomia. Venyin kuitenkin äärimmilleen, kävin työpsykologin juttusilla, jossa minulle arvioitiin vaikea työuupumus ja ehdotettiin sairauslomaa, mutta en uskaltanut ottaa, koska toivoin jatkoa määräaikaiselle työsuhteelle. Jälleen työttömäksi jääminen pelotti. Olen ollut jo vuoden työttömänä eikä kognitiiviset kyvyt ole palautuneet ennalleen, muisti on mennyt vaan entistä huonommaksi. Tuntuu, ettei mistään saa apua!
Mulla sama, mutta en ole koskaan ollut skarppi. Aina joutunut tekemään enemmän töitä opintojen eteen kuin muiden, koska oppitunneilla asiat eivät jää mieleen. Olen tosi hajamielinen ja huonomuistinen. Työelämässä palanut monesti loppuun. Onkohan mulla diagnosoimaton adhd?
Kokaiini auttaa ainakin itselläni.
On hullua, että yhteiskunnassamme tunnolliset ja fiksut ihmiset poltetaan loppuun työelämässä jo varhain ja hukataan näin inhimillisiä resursseja sekä maksetaan työkyvyttömyydestä johtuvia kustannuksia heidän loppu elämänsä ajan veroissamme!
Oletko sairastanut koronan? Minulla eräs työkaveri kävi todella hitaalla sairauden jälkeen eikä ollut vuodessakaan palautunut normaaliksi ja sai sitten töistä lähdöt yt-neuvottelujen kautta.
Mulla oli nämä samat ajattelun ongelmat jo ennen korona-aikakautta, joten ei johdu siitä.
- Ei Ap
No mites, kun nämä burniksen oireet ovat kestäneet jo vuosikausia ja olen välillä ollut työttömänäkin lepäämässä..? Eikö tästä toivu ikinä?!
Olen käsittänyt, että jos stressi on pitkäkestoista, tyyliin vuosia, se voi aiheuttaa pysyvän aivovaurion.
Itsellä tuo liittyy iltavirkkuuteen. Maailma alkaa aamulla ja olen aina väsynyt. Iltavirkut mielletään holtittomiksi yökukkujiksi, vaikka miten säntillisesti olisi muuten. Kaikille ei vaan ole luontaista nukahtaa aikaisin.
Kunpa olisin nuorena muuttanut lännemmäksi. Niin ja hemoglobiini on luontaisesti alhainen, välillä otan rautakuurin.
Työttömyyden ja työkyvyttömyyden alhoissa muistakaa, että toiminnallisuus on muutakin kuin palkkatyötä. Voi harrastaa vaikka liikuntaa, jotta pysyy kunnossa, oman ainoan elämänsä takia. Arvostakaa itseänne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, mutta en ole koskaan ollut skarppi. Aina joutunut tekemään enemmän töitä opintojen eteen kuin muiden, koska oppitunneilla asiat eivät jää mieleen. Olen tosi hajamielinen ja huonomuistinen. Työelämässä palanut monesti loppuun. Onkohan mulla diagnosoimaton adhd?
Voi olla. Mutta voi olla myös muuta. Onko sulla ollut traumaattinen lapsuus? Complex PTSD voi aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin ADHD:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys periytyy. Saa jo osviittaa siitä millaisia muut sukulaiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tuo liittyy iltavirkkuuteen. Maailma alkaa aamulla ja olen aina väsynyt. Iltavirkut mielletään holtittomiksi yökukkujiksi, vaikka miten säntillisesti olisi muuten. Kaikille ei vaan ole luontaista nukahtaa aikaisin.
Kunpa olisin nuorena muuttanut lännemmäksi. Niin ja hemoglobiini on luontaisesti alhainen, välillä otan rautakuurin.
Työttömyyden ja työkyvyttömyyden alhoissa muistakaa, että toiminnallisuus on muutakin kuin palkkatyötä. Voi harrastaa vaikka liikuntaa, jotta pysyy kunnossa, oman ainoan elämänsä takia. Arvostakaa itseänne.
Mulla sama! Olen voimakkaasti iltavirkku, aina ollut. Gradun sain valmiiksi tekemällä sitä yön pikku tunteina. Ja sain siitä erinomaisen arvosanan. Nyt töissä teen etätöitä myös iltamyöhään. Mutta sen lisäksi pitää raahautua aamupalavereihin. Välillä myöhästyn 1-5 min. Vihastuttaa, että minut tämän takia leimataan laiskaksi. Kuinka moni aamuvirkku jaksaa tehdä töitä useita tunteja normityöajan jälkeen?
kilpirauhasen vajaa toiminta