2010-luku loppuu muutamassa kuukaudessa - mistä tulet muistamaan sen?
Eli mitä sellaista tältä vuosikymmeneltä on jäänyt mieleen, mistä voi jälkikäteen sanoa, että ihan 2010-lukulaista? Trendit, historialliset tapahtumat, harrastukset, elämäntavat..?
Kommentit (41)
Enpä juuri mistään. Tyhjänpäiväistä aikaa elämässäni, vaikka eniten on tapahtunut.
Täys kymppi tullaan viellä muistamaan suomen historiallisestä jalouden asian/esineen varastamisesta.
Yksitoista on jo jotain ihan täysin muuta.
Eikä kuu ole se kahdestoista. Merkurius imeytyy aurinkoon, kuu on tähti.
Koo on astetta pahempi kuten ilmastonmuutoksinen.
2012 oli maya intiaanien maailmanloppu. En tiedä, miksi joku näin hölmö asia tuli mieleeni.
Ei erityistä mainittavaa. Huono vuosikymmen.
Aikuistuin tällä vuosikymmenellä. Täytin 20v vuonna 2010 ja sinä vuonna tapasin mieheni. Sen jälkeen opiskelin ja olen ollut monissa mielenkiintoisista työpaikoissa ja työtehtävissä. Matkusteltiin ympäri maailmaa ja ostettiin ensiasunto. Olen onnellinen, että moni ihminen, joka oli ystäväni vuosikymmenen alussa on sitä yhä. Täytän ensi vuonna 30 ja toivomme perheenlisäystä. Odotan innolla tulevaa, mutta veikkaan, että 10-luku oli elämäni paras vuosikymmen.
Rikollisista kansanedustajista tuli uusi normaali.
Pakolaisaalto Eurooppaan ja Brexit
Instagram-tyrkky-beibit, jotka tienaavat kuvaamalla omaa peersettään.
Saara Aallon sekoilut.
Erittäin huono euroviisumenestys. 2 kertaa jumbosija Darudella ja PKN:llä.
Överimeikit, joita juuri kukaan ei osaa tehdä kunnolla.
Selfiet ja Minä-kulttuurin nousu. Minä, minä ja minä.
Ilmastoasiat, josta johdannaisia mm. vegaanius ja konmaritusbuumit. Hipsterit. Lapsettomuus. Lihavuus.
Some (ja itsellä myös sometilien sulkeminen).
Tärkeä metoo ja tasa-arvoasioiden uusi nousu.
Tvstä katsottiin Suomessa eniten Huutokauppakeisaria, Vain elämää ja Voice of Finlandia. Sauli Niinistö tasavallan presidenttinä.
Idi oo ttien esiinmarssi, mm:
- Trump
- Erdogan
- Boris
- Eräs puolue Suomessa joka ylpeilee junt tiudella
Vierailija kirjoitti:
Aikuistuin tällä vuosikymmenellä. Täytin 20v vuonna 2010 ja sinä vuonna tapasin mieheni. Sen jälkeen opiskelin ja olen ollut monissa mielenkiintoisista työpaikoissa ja työtehtävissä. Matkusteltiin ympäri maailmaa ja ostettiin ensiasunto. Olen onnellinen, että moni ihminen, joka oli ystäväni vuosikymmenen alussa on sitä yhä. Täytän ensi vuonna 30 ja toivomme perheenlisäystä. Odotan innolla tulevaa, mutta veikkaan, että 10-luku oli elämäni paras vuosikymmen.
Itse samanikäinen, mutta todellakin toivon, että paras vuosikymmeneni on vielä edessä päin. Perheenlisäystä ei ole suunnitelmissa tai toiveissa nyt, tulevana vuosikymmenenä tai minään muunakaan vuosikymmenenä, ajattelin jatkaa seikkailemista jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saman ikäinen kuin sinä ja minä taas koin pettyneeni aikuisuuteen ja ihmisiin. Ensiasuntoa en ole vieläkään voinut hommata kiitos minun ja mieheni pitkäaikaistyöttömyyden. Moni ystävä on katkaissut välit, koska en ole somessa. 00-luku oli itselleni parasta ja huolettominta aikaa ja tätä olen kuullut monen 90-syntyneen täällä palstalla sanovan. En suinkaan vähättele kokemuksiasi, sulla on ollut aika poikkeuksellista onnea matkassa ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Kulutusvimmasta, etenkin netistä halpamaista tilattujen tavaroiden loppumattomasta virrasta.
2020-luvulla aletaan arvostaa enemmän yksityisyyttä ja tavaroiden esittelyä somessa pidetään lähinnä nolona juttuna. Ihmiset alkavat arvostaa enemmän laatua, elämyksiä sekä kotimaan matkailua. Toki hummustelijat jatkavat hummustelumatkojaan.[/quoteToivon hartaasti että 2020-luvulla mentäisiin tällaiseen suuntaan.
Ihmiset ovat eronneet tällä vuosikymmenellä paljon. Olen 30-v ja lähipiirissäni kaikki alta 5 vuoden sisällä naimisiin menneet parit ovat eronneet. Ja kaikkia yhdistää se että heillä on lapsia ja jättimäinen asuntovelka. Jotenkin tämä oli rauhattomuuden, itsekkyyden, ulkonäkö-, työ- ja perhepaineiden vuosikymmen.
Hyvä sinänsä että eroaminen on helppoa eikä kurjaan liittoon tarvitse jäädä ikiajoiksi, mutta monet ryykäävät pikapikaa naimisiin.
Pastelliväriset hiukset, Fjällrävenin Kånkenien uusi tuleminen, Jopo -pyörät ja kaikki se karmea hipsteröinti.
Eihän lopu?