Asiantuntijamiehet: Synnytyksen medikalisaatio on lisännyt synnytyspelkoa
Roman Schatzin ohjelmassa asiantuntijamiehet pitivät synnytyksen, täysin normaalin luonnontapahtuman, medikalisaation haittana sitä, että synnytyspelko on lisääntynyt. Suora lainaus keskustelusta:
Asiantuntijamies 1: Esimerkki hyvästä medikalisaatiosta on synnytysten hoito sairaalassa. Tosin siinäkin on otettava se puoli huomioon, että siitä on tehty tällaista erikoislääkärijohtoista toimintaa ja yhä useammat käy neuvoloitten sijaan sairaalassa tarkkailussa ja tälleen -- Ja sitten se että lääketiedettä käytetään muihinkin kuin sairauksien hoitamiseen -- Ja kysymys on... ylipäätänsä niinku synnytyksistä, ihan, heheh, normaalista elämäänkuuluvasta asiasta.
Schatz: Se ei nyt ole tauti... Heheheh, käsittääkseni.
Asiantuntijamies 2: Heheh, niin siis tuo oli erinomainen esimerkki koska synnytys periaatteessa ei oo todellakaan sairaus, eikä raskauskaan ole. Vaan ihan normaali biologinen tapahtuma joka luonnossa hoituu ihan ilman mitään lääketieteen apuja, mut toisaalta se et lääketiede on tullu mukaan tarkottaa sitä et lapsi- ja äitikuolleisuus on pienentynyt. Huono puoli samassa ilmiössä on se että yhä useampi pelkää synnytystä ja valitsee keisarinleikkauksen silloinkin kun se ei ois lääketieteellisesti välttämätöntä.
Olisipa mielenkiintoista ollut tietää mitä nämä asiantuntijat ovat mieltä kipulääkkeistä synnytyksessä.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkästä ei selviä kokonaisuus mutta ehkä näillä ukoilla onkin odottamatonta historiallista feminististä perspektiiviä asiaan? Lääketieteen historiassa on oikein ruma luku jossa perimätiedon perusteella toimivat, synnyttäjää kuuntelevat ja usein itsekin synnyttäneet naispuoliset kätilöt syrjäytettiin pakkovalloin synnytyksiä hoitamasta mieslääkärien hyväksi, jotka keksivät semmoisia hienoja juttuja kuin pakolliset episiotomiat ja että käsien pesu on taikauskoa.
Voidaan liittää tähän hienoihin toimenpiteisiin myös symphysiotomy, eli synnyttävän naisen luiden sahaaminen ilman puudutusta ja naisen ollessa tajuissaan. Ideana oli katkaista lantion luita, jotta ne lapset vaan liukuu ulos sen synnytyskoneen sisältä.
Jätti elinikäiset vammat, nuo naiset eivät pystyneet edes kävelemään kunnolla loppuelämänsä aikana.
Irlannissa esim. yleinen aikoinaan, ilman suostumusta.
Ei helvetti menin googlettaan tuosta toimenpiteestä.. Ei voi käsittää mitä jotkut naiset on joutuneet kokemaan :(
Ehkä saadaan se takaisin myös tänne Suomeen, joku innokas on jo luennoinut siitä lääkäriopiskelijoille! Sillä voidaan välttää niitä pahoja sektioita, mitä nyt äiti ei enää sen jälkeen pysty kiipeämään portaita tai pidättämään virtsaa loppuelämänsä aikana.
”Birgitta kertoi, että Angolassa oli käytössä symphysiotomy, jos vauva ei meinannut synty imukupin avulla. Siinä häpyluiden välissä oleva liitos viilletään poikki paikallispuudutuksessa. Sillä saa Birgitan mukaan 10-15% lisää tilaa, mutta sen jälkeen naisen jalkoja ei saa päästää liian auki toisistaan. Tapana oli sitoa ne liinalla niin, ettei ne pääse liian auki. Toimenpiteen/synnytyksen jälkeen pitää maata sängyssä 2-3 päivää ja sen jälkeen saa alkaa kävelemään.
Birgitta sanoi, että tämä toimenpide on ollut huonossa maineessa, mutta hänen mielestään on ihan hyvä keino jos tosiaan vauva ei imukupilla synny. En huomannut kysyä tarkennusta, että onko tämä vain siinä tapauksessa, ettei voida syystä tai toisesta tehdä sektiota. Birgitta suositteli tätä käytettäväksi tarvittaessa myös Suomessa. Paikalla oli siis pääasiassa lääkäriopiskelijoita, jokunen kätilöopiskelija ja muuta yleisöä.
Symphysiotomy ei ollut itselleni ennestään tuttu asia, mutta nyt kun siitä vähän tässä lueskelin sieltä täältä, en voi muuta kuin järkyttyneenä pohtia miksi ihmeessä hän siitä opiskelijoille luennoi! Olisi ainakin teroittanut sitä, että se on käyttökelpoinen jos todellakin on jossain Afrikassa ilman muita apuja ja mitkään muut keinot ei auta.”
Lähde: http://www.voimaannuttavasynnytys.fi/luennolla_synnytystavat/
Paikallispuudituksessa? Suomessa ei ole tarpeen käyttää mitään kivunlievitystä, tuohan on vain pieni nipsaus kuten episiotomia tai 28 tikin laittaminen, ei ole tarpeen puudutella, koska synnytys on ihana luonnollinen tapahtuma! Peräsuolta ommeltaessa voidaan lohduttaa, että tämän ansiosta ei ihan jokainen ulostekerta valahda housuihin, joten älä huuda.
Tuskin se paikallispuudutus luun sahaamisessa edes mitään auttaa. Siksihän tuossa toimenpiteessä äiti sidotaan tukevasti kiinni. Tärkeintä kuitenkin on, että sektiota ei tarvitse tehdä.
Tärkeintä on tosiaan sektion välttäminen.
Raamatussakin jo sanotaan, että kivulla sinä olet synnyttävä, joten puudutuskin on täysin turha, kaikilta naisilta vaan luut poikki sahalla, jotta vältytään näiltä sektioilta ja saadaan sitä kipua synnytykseen.
Naiset voisi jo synnytyksen alussa sitoa kiinni, koska kuitenkin se kätilö ja lääkäri päättää, niitä voisi sitten helposti silpoa ja sahailla.
Hyvä idea! Silloin ei tarvitse antaa sitä epiduraaliakaan, kun se ei asennon takia ole mahdollista.
Olen mies enkä halua yhtään vähätellä synnytyskipua, sillä olen ollut mukana kun omat lapseni syntyivät. Kaikki pitää kuitenkin laittaa oikeaan perspektiiviin. Maailmassa on paljon muutakin kovaa ruumiillista kipua, joka on täysin verrattavissa synnytyskipuun. Esimerkiksi itse olen ollut useammassa leikkauksessa, joiden jälkeen olen joutunut opettelemaan kävelemään uudelleen eikä niitä kipuja ole saanut kuin osittain pois kipulääkkeillä tai muuten olisi joutunut olemaan koko ajan vuodepotilaana.
Minusta jos nainen haluaa kivunlievitystä synnytyksen yhteydessä, niin sitä pitäisi olla heti saatavilla. Samaten pitäisi panostaa henkilökunnan koulutukseen synnyttäjien huomioimisessa. Pelkosektio on kuitenkin mielestäni ajatuksena aivan älytön. Kyllä se hätäsektio sitten voidaan tehdä jos ei muuten onnistu. Eikä sektiolla välttämättä pysty kovin montaa lasta synnyttämään ennen kuin tulee ongelmia aiempien leikkausarpien ja kudosten kestävyyden kanssa.
Joku sanoikin osuvasti, että nuorilla naisilla suurin ongelma taitaa olla kontrollifriikkeys eli pelätään oman kehon kontrollin menettämistä. Olisi ehkä ihan aiheellista suunnata enemmän valistusta nuorille naisille siitä mitä äiteys ja synnytys tarkoittaa.
Pidä äijä pää kiinni. Sulta ei kysytä, koska et voi synnyttää. Toivottavasti yksikään nainen ei enää suostu alatiesynnytykseen, jos ei nainen itse sitä halua. Vai pitäisi vielä monta lasta synnyttää...hohhoijaa, minä en synnytä yhtään, jos ei sektiota saa ja silloinkin vain korkeintaan 2. Se aika on mennyt, kun nainen oli joku synnytyskone. Voi kauhea, jos on leikkauksen jälkeen vuodepotilas. Sä et tiedä synnytyskivuista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies enkä halua yhtään vähätellä synnytyskipua, sillä olen ollut mukana kun omat lapseni syntyivät. Kaikki pitää kuitenkin laittaa oikeaan perspektiiviin. Maailmassa on paljon muutakin kovaa ruumiillista kipua, joka on täysin verrattavissa synnytyskipuun. Esimerkiksi itse olen ollut useammassa leikkauksessa, joiden jälkeen olen joutunut opettelemaan kävelemään uudelleen eikä niitä kipuja ole saanut kuin osittain pois kipulääkkeillä tai muuten olisi joutunut olemaan koko ajan vuodepotilaana.
Minusta jos nainen haluaa kivunlievitystä synnytyksen yhteydessä, niin sitä pitäisi olla heti saatavilla. Samaten pitäisi panostaa henkilökunnan koulutukseen synnyttäjien huomioimisessa. Pelkosektio on kuitenkin mielestäni ajatuksena aivan älytön. Kyllä se hätäsektio sitten voidaan tehdä jos ei muuten onnistu. Eikä sektiolla välttämättä pysty kovin montaa lasta synnyttämään ennen kuin tulee ongelmia aiempien leikkausarpien ja kudosten kestävyyden kanssa.
Joku sanoikin osuvasti, että nuorilla naisilla suurin ongelma taitaa olla kontrollifriikkeys eli pelätään oman kehon kontrollin menettämistä. Olisi ehkä ihan aiheellista suunnata enemmän valistusta nuorille naisille siitä mitä äiteys ja synnytys tarkoittaa.
Mielestäsi olisi älytöntä antaa naisten päättää omasta kehostaan? Nuorten naisten valistuksen puutteesta johtuu halu säilyttää itsemääräämisoikeus? Sinähän hieno yksilö olet, onnea vaan (ex?)vaimolle.
Sektiolla voi hyvin turvallisesti synnyttää vähintään 2-3 lasta, aika harva sitä enempää nykyään muutenkaan haluaa.
Tuo äijä kuulostaa ihan exmieheltäni. Ehkä arvaatte, miksi on ex. Yksin jäi mokoma sadisti.
Vierailija kirjoitti:
Saat alapeukkuja, koska olet mies, mutta mieheksi tunnut varsin realistisesti käsittävän synnytyksen. Olen itse nainen ja synnyttänyt kahdesti ja olen samaa mieltä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo äijä kuulostaa ihan exmieheltäni. Ehkä arvaatte, miksi on ex. Yksin jäi mokoma sadisti.
Ihan hirveän kuuloinen tuo paskanakki alatiesynnytysmies.
Yäk 🤮🤮🤮🤮
Ihmeen pitkään täällä saikin keskustella aika rauhassa melkein ilman miestrollien yrityksiä väsyttää, hajottaa ja harhaanjohtaa keskustelu epäoleellisuuksista jankkaamalla ja tahallaan väärinymmärtämällä.
Ei olisi miehiltä pois jos naiset kärsisivät vähemmän synnytyksistä, päinvastoin.
Toivottavasti noi sadistit eivät tule koskaan isiksi. Tuollaisia geenejä ja mielipiteitä ei kannata levittää eteenpäin. Te koulutetut fiksut naiset, älkää ikimaailmassa lisääntykö tuollaisten ääliöiden kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen pitkään täällä saikin keskustella aika rauhassa melkein ilman miestrollien yrityksiä väsyttää, hajottaa ja harhaanjohtaa keskustelu epäoleellisuuksista jankkaamalla ja tahallaan väärinymmärtämällä.
Ei olisi miehiltä pois jos naiset kärsisivät vähemmän synnytyksistä, päinvastoin.
Redditissa oli vasta keskustelu, jossa tuli esille, että todella monella sadistisella miehellä on ultimate fantasiana naisen synnytys, koska se on äärimmäinen nöyryytys naiselle, repeäminen, ulostaminen, kipu, ei pääse karkuun.
Ne maksaa synnytysvideoista ja ru.nkkaa niille.
Tuokin alafanaatikko voi olla sellainen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi olisi älytöntä antaa naisten päättää omasta kehostaan? Nuorten naisten valistuksen puutteesta johtuu halu säilyttää itsemääräämisoikeus? Sinähän hieno yksilö olet, onnea vaan (ex?)vaimolle.
Missä kohtaa sanoin etteivät saisi päättää itse? Minulle on se ja sama jos joku haluaa synnyttää sektiolla. Pitää kuitenkin olla realisti ja ymmärtää ettei sektiokaan ole vaaraton tai tuskaton synnytystapa.
Olen sitä mieltä, että naisia kohdellaan synnytyksen aikana monesti mielivaltaisesti ja resursseja on aivan liian vähän synnytyssairaaloissa. Esimerkiksi kätilöiden suhtautumisessa ja työskentelytavoissa on järkyttävän suuria eroja. Jos voisin näihin asioihin puuttua niin sen tekisin. Ajakaa naiset omaa asiaanne. Julkinen terveydenhoito on viime kädessä poliittisen päätöksen alainen asia. Kuten rapakon takana sanottaisiin niin ottakaa puhelin käteen ja soittakaa kansanedustajallenne.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on ihan luonnollista, että miehille tulee eturauhasongelmia, virtsaamisongelmia, erektio-ongelmia. Hehheh. Ei kai niihinkään pitäisi lääketieteellisesti puuttua, kun heheheh, nekin on ihan luonnollisia iän tuomia muutoksia kehossa. Heh.
Voi juma miten tyhmiä esimerkkejä. Kyllä huomaa taas, että on naisen aivoilla mietitty. 😂
Kyllä paras keino on jättää synnyttämättä, kynnes sektion saa vapaasti valita. Minä ainakin valitsen lapsettomuuden kunnes tähän saadaan muutos. Kärsin mielummin leikkauskivut kuin alatiekidutuksen ja nöyryytyksen, täysin siitä riippumatts mitä sinä tai kuka muu tahansa ajattelette asiasta.
Kaikki lääketieteellinen hoito pois miehiltä. Antaa luonnon hoitaa kuten kivikaudella.
Tommosille miehille pitäis tunkea kuivana joku meloni kakkoseen...... hnnnngh ku pisti vihaksi. :/
Juuri tänään Yle:llä ilmestyneessä, sinänsä hyvässä artikkelissa suomalaisesta mieskätilöstä oli lause: "On hämmästyttävää, kuinka suuri mysteeri syntymätön lapsi yhä on lääketieteelle".
Niin minkähän takia se niin hämmästyttää ja kummastuttaa? Kyse ei ole siitä, että synnytys olisi jokin ratkaisematon mysteeri kuin mustat aukot, vaan siitä, ettei sitä tutkita. Toisin kuin vaikka keski-ikäisten miesten kuningassairauksia sydän- ja verisuonitauteja, joiden hoitoon keksitään koko ajan uusia lääkkeitä ja apuvälineitä. Kyse on arvottamisesta. Johonkin toiseen asiaan käytetyt resurssit on pois toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Pidä äijä pää kiinni. Sulta ei kysytä, koska et voi synnyttää. Toivottavasti yksikään nainen ei enää suostu alatiesynnytykseen, jos ei nainen itse sitä halua. Vai pitäisi vielä monta lasta synnyttää...hohhoijaa, minä en synnytä yhtään, jos ei sektiota saa ja silloinkin vain korkeintaan 2. Se aika on mennyt, kun nainen oli joku synnytyskone. Voi kauhea, jos on leikkauksen jälkeen vuodepotilas. Sä et tiedä synnytyskivuista yhtään mitään.
Anteeksi, mutta mitä sinä tiedät synnytyskivuista jos sinulla ei ole lapsia?
Minä en olisi synnyttänyt suunnitellulla sektiolla kuin yhden (tai kaksoset). Se riippuu ihan naisen lähtökohdista. Yksi kaverini sai veritulpan jo e-pillereistä. Synnyttäneellä naisella riski veritulppaan on 10-kertainen, joten sektio ei olisi hänelle ehkä kivuttomin ja turvallisin valinta. Itselläni taas istukka on kiinnittynyt jokaisessa raskaudessa sektion leikkauskohdan päälle. Toista lasta en siis olisi uskaltanut hankkia sektion jälkeen merkittävästi kasvaneen istukan irtoamisriskin vuoksi.
Siksi minusta on aika erikoista, että naiset, jotka eivät vielä tiedä omasta tulevasta raskaudestaan mitään, uhoavat synnyttävänsä vain tietyillä ehdoilla. Synnytysten hoitoahan on varaa kehittää, muttei sen suhteen voi tehdä kovin tarkkoja suunnitelmia etukäteen.
Lisäksi nämä synnytyskone-nimittelyn aika saisi olla mennyt. Nykyään on aika harvinaista, että länsimainen nainen saa useamman lapsen kuin on toivonut saavansa.
En väittänytkään tietäväni, enkä haluakaan tietää, koska en ikinä tule alakautta synnyttämään. Kunnioitan kuitenkin toisten naisten kipukertomuksia, enkä hyväksy, että kukaan niitä vähättelee. Kyseinen äijä väitti tietävänsä, mutta vertasi synnytyskidutusta omiin leikkuskipuihinsa eli hän ei todellakaan tiedä, mistä puhuu. Valitti, että ilman kipulääkettä olisi vain maannut sängyssä eli ei todellakaan tiedä tuo äijä synnytyskivuista mitään.
koska merkittävä osa palstan naisista vihaa miehiä.