Nyt on Teknologiateollisuuden vuoro: Palkanalennukset 2 500 - 6 000 €. Suostuisitko?
https://yle.fi/uutiset/3-11012235
Onko tosiaan Suomessa työntekijöillä on liian hyvät palkat, liian hyvä ostovoima ja saako valtio liikaa verotuloja? Vai petaillaanko tässä vaan pohjia johtajien jättipalkkioille ja golf-osakkeille?
On tainnut kusi nousta päähän tuolla Teknologialiiton johdossa?
Kommentit (50)
Monella duunarilla on kyllä liian hyvät palkat korkeakoulutettuihin verrattuna. Esim hitsari voi tienata lähes saman vuosipalkan kuin diplomi-insinööri, riittää että hitsari tekee ylitöitä silloin tällöin ja on muutaman viikonlopun töissä.
Itse lähtisin leikkaamaan ilta, yö ja viikonloppukorvauksia ensimmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Monella duunarilla on kyllä liian hyvät palkat korkeakoulutettuihin verrattuna. Esim hitsari voi tienata lähes saman vuosipalkan kuin diplomi-insinööri, riittää että hitsari tekee ylitöitä silloin tällöin ja on muutaman viikonlopun töissä.
Insinöööriduunareilla on aivan liian hyvät palkat Suomessa. Intialainen insinööri on paljon halvempi ja homma ei ole rasittavaa. Semmoinen n. 30 prosentin palkanalennus aluksi olisi ihan hyvä ja saisi Suomen nousuun.
Korkeakoulutetuilla on Suomessa liian huonot palkat, siitä se johtuu. Perus insinöörin alkupalkan pitäisi olla vähintään 4000€/kk ja DI:n palkat alkaa 5000€/kk.
10 vuoden kokemuksella pitäisi olla tuplana nuo em. palkat. Kannustaisi ihmisiä opiskelemaan ja samalla osotettaisiin arvostusta sitä opiskelua kohtaan.
Itse lähtisin ekaksi leikkaamaan joltain muulta kuin itseltäni.
Toki! Kahisevaa on jo pitkään tullut niin paljon, ettei tiedä minne sen tunkisi. Ei sitä ehdi tuhlatakaan, kun töissäkäynti vie niin paljon aikaa. Oispa joku, joka veisi rahani pois ja päästäisi ongelmista.
Tuon alan palkat on 8-12 tunnissa. Miten noita voisi enää leikata? Tuottavaa työtä joka tuo voittoa ja vielä lisää suomen vientiä. Eikä muka ole varaa maksaa duunarille.
Se on ihan sama mitä kukakin on opiskellut, jos ei pysty omaa osaamista tosittamaan sekä myymään.
Terveisin,
Aamis n. 5700€/kk brutto.
Kaikille tasapalkka 2000 kuussa.Samassa veneessä tässä ollaan ja kukaan ei ole toista arvokkaampi
Ne palkat saadaan alas muutenkin kouluttamalla liikaa. On jo tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöööriduunareilla on aivan liian hyvät palkat Suomessa. Intialainen insinööri on paljon halvempi ja homma ei ole rasittavaa. Semmoinen n. 30 prosentin palkanalennus aluksi olisi ihan hyvä ja saisi Suomen nousuun.
Maailmanmittakaavassa ja hintatasoon suhteutettuna suomalaisinsinööri on melkoisessa palkkakuopassa. Niinpä suomeen onkin vaikea saada niitä paljon puhuttuja oikeita ulkomaisia asiantuntijoita. Lisänä surkea sää, ahdistavan kontrolloiva (ja ylpeän ylimielinen) ilmapiiri sekä suomalainen luonteenomainen introvertti jäyhyys yhdistettynä ulkoaopeteltuun sosiaalisuuteen ylemmässä keskiluokassa jonka piirissä nuo ulkomaiset asiantuntijat oleskelevat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetuilla on Suomessa liian huonot palkat, siitä se johtuu. Perus insinöörin alkupalkan pitäisi olla vähintään 4000€/kk ja DI:n palkat alkaa 5000€/kk.
10 vuoden kokemuksella pitäisi olla tuplana nuo em. palkat. Kannustaisi ihmisiä opiskelemaan ja samalla osotettaisiin arvostusta sitä opiskelua kohtaan.
En voisi olla enempää samaa mieltä. Toki tämä olisi parempi vaihtoehto kuin että leikattaisiin duunareiden palkkaa, maksaa vain koulutetuille paremmin.
Itse olen DI ja palkka 5 vuoden vakituisen työn jälkeen 3400e/kk suuressa W:llä alkavassa firmassa. Jos olisi tiennyt kuinka surkeasti maksetaan 5-6v erittäin vaativasta koulutuksesta vielä 5 työvuoden jälkeen, olisin enemmin mennyt vain amikseen.
Työmotivaatio hävinnyt täysin surkean palkan takia. En paljon enää jaksa ahkeroida ja teen töitä ehkä vain 3h päivässä, loput ajasta surffailen netissä. Tiedän ettei se palkka tällä tavalla nouse mutta vuosien yrittämisen jälkeen olen päättänyt lopettaa turhan ahkeroinnin kun siitä ei palkita.
Ei tarte ihmetellä miksi tekniikan alan korkeakoulutetut häipyy suurin joukoin ulkomaille töihin. Onko pienellä maalla kannattavaa kouluttaa ihmisiä muiden maiden tarpeisiin? Ilmeisesti.
T. Itsekin lähdin, ja tuplasin nettopalkan ja ostovoiman
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voisi olla enempää samaa mieltä. Toki tämä olisi parempi vaihtoehto kuin että leikattaisiin duunareiden palkkaa, maksaa vain koulutetuille paremmin.
Itse olen DI ja palkka 5 vuoden vakituisen työn jälkeen 3400e/kk suuressa W:llä alkavassa firmassa. Jos olisi tiennyt kuinka surkeasti maksetaan 5-6v erittäin vaativasta koulutuksesta vielä 5 työvuoden jälkeen, olisin enemmin mennyt vain amikseen.
Työmotivaatio hävinnyt täysin surkean palkan takia. En paljon enää jaksa ahkeroida ja teen töitä ehkä vain 3h päivässä, loput ajasta surffailen netissä. Tiedän ettei se palkka tällä tavalla nouse mutta vuosien yrittämisen jälkeen olen päättänyt lopettaa turhan ahkeroinnin kun siitä ei palkita.
Kohta sairaanhoitajat tienaa enemmän kuin sinä. Siitä uusi uravalinta.
Mihin kukaan tarvitsee yli 4000€/kk? Siis johtajatkaan?
Vierailija kirjoitti:
Sä et oo varmastikaan töissä ollenkaan kun et ymmärrä edes lukemaasi. Ap puhui siis toimihenkilöiden palkkojen alentamisesta, ei duunareiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka nousee kilpailuttamalla työnantajia. Syy huonoon palkkaan löytyy peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kukaan tarvitsee yli 4000€/kk? Siis johtajatkaan?
Itseasiassa ihan kaikki, jos aikoo kerryttää eläkekassaa. Luuletko että tällä menolla 30 vuoden päästä kukaan pääsee eläkkeelle.
Kuinka paljon ohjelmoinnin parissa työskentelevä voi vielä muka venyä, kun käytännössä tämän alan työntekijä on töissä 24/7. Aina tavoitettavissa vähintään sähköpostilla ja näkymättömiä tunteja on tehty tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Tuon alan palkat on 8-12 tunnissa. Miten noita voisi enää leikata? Tuottavaa työtä joka tuo voittoa ja vielä lisää suomen vientiä. Eikä muka ole varaa maksaa duunarille.
Toimihenkilöiden palkat on kyllä tuplasti tuon, mutta muuten samaa mieltä Suomen viennin edistämisestä.
Mikä meidät suomalaiset saisi nousemaan barrikadeille ja panemaan jauhot suuhun noille ahneille possuille?