Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3-v tippui vauvana sängystä - syyllisyys painaa edelleen

Syyllinen
09.10.2019 |

Ei käyty tuolloin lääkärissä, koska aivotärähdyksen oireita eikä muutakaan tullut, toki tarkkailin useamman päivän.

Edelleen tapahtuneesta painaa syyllisyys ja mietin, että voiko ilmetä jotain myöhemmällä iällä mikä johtuu tippumisesta.. :/ aina kun lapsi kolauttaa päätään johonkin, palaa mieleen sängystä tippuminen ja kaikki muut pään kolauttamiset, enkä vaan pääse yli tästä syyllisyydestä. Tuntuu että en saa lasta pidettyä hengissä aikuisikään saakka.

Joten voiko tippumisesta tai muista pään kolautuksista aiheutua myöhemmin jotain?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää jäljestä päin. Pienen lapsen kallon luut pehmeät ja joustavat ja onneksi täten suojaavat alussa tällä tavoin kalloa. Älä enää kanna syyllisyyttä. Vahingolle ei voi enää mitään. Ihmisiä me vain ollaan. Senni

Vierailija
2/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 3-vuotias voi olla vielä vauva?

Vierailija
4/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 3-vuotias olekaan, mutta silloin kun tippui, oli vauva.. Nykyään siis 3v.

Vierailija
5/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hop

Vierailija
6/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monta lasta ja ne on putoillu ja kaatuillu ties mistä, kaikkia en ole ehkä nähnytkään enkä mitenkään pysty muistamaan. Mitä noista stressaamaan kun laps elää ja voi hyvin.

Vierailija
7/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolhut vahvistaa. Nyt elät ja nautit tässä hetkessä!

Vierailija
8/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Tiede- lehdestä että pään kolauttelu lapsena vahvistaa hermoratoja, aikuisena jos lyö päänsä niin pienempi riski aivovaurioon jne. Älä syyllistä itseäsi enää, se on täysin turhaa ja aiheetonta <3

Vierailija
9/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, mun kaksivuotias lapsi on jo useamman kerran pudonnut sängystä, enkä ole siitä syyllisyyttä kokenut... Ekan kerran jälkeen toki olin vähän enemmän paniikissa, mutta kyllä tuo tuntuu aika usein jotenkin kupsahtelevan ja on ihan normaali.

Vierailija
10/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko tippui pää edellä pinnasängystä (kiipesi reunan yli) - nyt se on lääkäri, että päättele siitä sitten :)

Vierailija
11/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eei. Jos siitä ois joku aivoverenvuoto tms tullu niin kyllä se ois sillon jo tullut :) t alalla työskentelevä

Vierailija
12/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pikkusiskoni kolhi jatkuvasti päätään kun opetteli kävelemään. Nyt se on MBA ja kaupan alalla, eli jotain häiriötä voi kyllä tulla.

Vierailija
13/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo mun poikanen on kolahdellut alas jo milloin mistäkin. Oli ehtiväinen kaveri ihan vauvana jo. Harmittaahan nuo. Joku kokovartalo törmäilykypärä pitäisi varmaan olla.

Vierailija
14/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh, mun kaksivuotias lapsi on jo useamman kerran pudonnut sängystä, enkä ole siitä syyllisyyttä kokenut... Ekan kerran jälkeen toki olin vähän enemmän paniikissa, mutta kyllä tuo tuntuu aika usein jotenkin kupsahtelevan ja on ihan normaali.

Tota, ei voi kun yhden kerran kupsahtaa, ....tai pitääkö olla aina tuo kuolla kupsahtaa? Onko tuo kupsahtaa murresana, sillä en ole ikinä kuullut sitä käytettävän merkityksessä kopsahtaa, muksahdella.

Vierailija
15/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille lohduttavista vastauksista. Jotenkin olen jäänyt nyt kiinni tähän ahdistukseen, pitäisi vaan päästä yli..

Vierailija
16/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule kolauksia sattuu ja niille ei mitään voi.

Vierailija
17/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tärkeä asia sitten että juuri tapahtuneen ison kopsahduksen jälkeen seurataan vointia ja vähintään soitetaan terveysneuvontaan tai terveysasemalle. Tajuttomaksi asti mennyt tulee käydä tarkistuttamassa. Just in case joku nyt ettii tietoa mitä tehdä täältä.

Useamman vuoden takaiselle jutulle ei voi enää mitään. Joko on tullut jotain tai ei, mutta hyvin varmasti asia huomataan viimeistään terveystarkastuksissa, joissa on hyvä kertoa jos joku mietityttää lapsen voinnissa.

Älä kuitenkaan huoli, jos aivotärähdysoireita ei ollut, vammaakaan ei varmaankaan ole, ainakaan isoa joka vaikuttaa mihinkään.

Vierailija
18/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neljä lasta (nyt teinejä) ja kaikki kupsahdelleet ja kopsahdelleet, vaikka miten vahdittu. Ja terveitä, fiksuja teinejä ovat. Unohda syyllisyys ja nauti rakkaasta kolmivuotiaastasi. <3

Vierailija
19/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on monta lasta ja ne on putoillu ja kaatuillu ties mistä, kaikkia en ole ehkä nähnytkään enkä mitenkään pysty muistamaan. Mitä noista stressaamaan kun laps elää ja voi hyvin.

Mä olen jotenkin onnistunut pudottamaan 3 lasta sängystä. Eka kun putosi niin anoppi lohdutti, että kaikilta äideiltä pääsee lapsi putoamaan ja ei ole vaarallista. No eipä noissa vikaa näytä olevan, matolle onneksi putosivat eikä millekään parketille. Fiksuja lapsia kaikki kolme.

Nyt odotan neljättä ja olen päättänyt, että tämä ei minulta kierähdä lattialle!!

Vierailija
20/31 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pudotin vauvan lääkärin odotusaulassa hoitopöydältä, mikä lukee ikuisesti lapsen terveystiedoissa. Never forget.

Mitään ei siis vauvalle käynyt, lääkäri tutki senkin, sen alkuperäisen lääkäriinmenosyyn ohessa.