Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.
Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.
Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan hyvät ja korkeat palkat mutta verot on suomessa aivan liian korkeita samoin työeläkemaksut.
Näiden asioiden takia suomessa on liian kallista sekä tämän johdosta ostovoima on suomessa huonoa.Tai sitten pienipalkkaisten tuntipalkkoja nostetaan. Muuten käy taas niin, että rikkaat rikastuu entisestään.
Pienipalkkaisten tuntipalkkoja jos nostetaan niin se ei poista sitä ongelmaa että suomessa maksetaan todella paljon veroja.
Mitä korkeammat palkat työntekijöillä on, sitä korkeammat hinnat on.
Aivan, veroja ja eläkemaksuja. Työnantaja maksaa ensin siitä, että hän palkkaa työntekijän, hänen eläkemaksujaan ~19% ja työntekijältä otetaan palkasta sitä samaa ~6% ja sitten vielä verot 20-50 % nykäistään palkasta irti. Käsittämättömän suuri osa! Ja mihin se menee? Nykyiset työläiset maksaa nyt eläkkeellä olevien eläkkeet. Laittaisivat edes katon niihin, kun jotkut saa niitä 50 000 e/kk. Kuinka monen kassamyyjän palkasta hänen eläke maksetaan? Näitä voi miettiä, että onko tässä systeemissä nyt mitään mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tollasilla palkoilla elä mitenkään.
Pakkohan se on elää. Mutta raskasta on.
Kaupan tessin B2 lähtöpalkka eli kaupan kassan ja varastotyömiehen peruspalkka pk seudulla ilman kokemuksia on 11,58€/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä kohta 20v ja ikinä ei ole brutto ollut yli 2000e. N38.
uliuliuli
Koulut on käyty ja ammatinvalinta meni nappiin?
Olen käynyt työnohessa 3 koulua.
Lisään vielä että minulla on oma maksettu talo ja hevostalli pihassa. Pienestä palkasta huolimatta.
Onko ukkosi enää hengissä? Mones on menossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...
Suomessa?!
Mikä ala ja mikä työ?
Missä päin noin matalat palkat?
Oletko opiskelija ja riistettävä?
Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.
Onneksi nuo kassat sun muut saadaan automatisoitua.
Käykää koulunne, se kun on maksutonta (ei ilmaista)
Onneksi on automatisaatio. Sitten on entistä vähemmän työpaikkoja ja ihmiset joutuvat suostumaan aina heikompiin palkkoihin jos edes jotain haluaa tehdä. Kun opetetaan että parempiin töihin pääsee tekemällä ensin huonompia. Monilla vaan paljastuu valheeksi tuokin opetus, eli parempaa työpaikkaa ei koulutuksesta ja kokemuksesta huolimatta saakaan koskaan. Ja yrittäjyys esitetään jotenkin hyvänä vaihtoehtona ihmisille vaikka se on joillakin aloilla vain keino tavallaan tehdä nollatuntisopimuksia tekemättä kuitenkaan niitä kun mikroyrittäjät toimii tarvittaessa töihin kutsuttavina. Jos asiakkaita riittää niin yrittäjyys voi toimia, mutta yrittäjyysrummutuksen taakse voi kätkeytyä työehtojen heikentämistä.
Ei ongelma ole palkat
Ongelma on se mitä olemme valmiita maksamaan kun henkilöillä on hyvät palkat.
Tuplataan tarhatätien liksa: tuplataan päivähoitomaksut ja laitetaan korotuksen osuus jokaiselle maksettavaksi, ei tukien piiriin.
Yksityistetään aivan kaikki jotta me kuluttajat voivat päättää paljonko olemme valmiita maksamaan terveydestämme. Hoitajat ja lääkärit voivat perusstaa oman kommuunin jos ei kiinnosta työskennellä "riistokorporaatiossa" joka maksaa huonoa liksaa. Kassat voivat myös perustaa omat kauppansa jossa he repivät hyvää voittoa itselleen.
Se länsimaissa on hienoa ettei kukaan pakota sinua työskentelemään kassana, voit aina perustaa itse firman ja alkaa riistäjäksi.
10,70/h, siivous. Mutta tälläkin pärjää ihan ok, pelkästään säästöt estää sossurottailun.
Kaksi vuotta sitten mun tuntipalkka oli 11.62, ravintola-ala, Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuntipalkka 8,71€. Pari vuotta sitten oli 6€.
Mulla oli tuntipalkka v. 2004 torimyyjänä 6 euroa :|. Ja sillä hädin tuskin eli silloin vaikka tein 10h päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aloitin teollisessa leipomossa duunissa niin palkka oli jotain 7,80/h. Nykyään 9,10/h. Toisaalta tähän hommaan ei vaadita mitään koulutusta niin ei kai se ihmekään että palkka on tuo. Mulla on koulutus mutta eri alalta, sellaiselta joka ei työllistä.
Missähän leipomossa muka oot töissä
Mulla aloittaessa ilman kokemusta noin kympin tuntipalkka, nyt parin vuoden jälkeen melkein 12 + yöllä tuplapalkka
Ja kun tutkit tessiä näet jänniä palkkaluokkia joihin koulutuksen saaneet ovat oikeutettuja
Ja joita kukaan ei saa.
Höpö höpö, kyllä meillä valtakunnan isoimpiin kuuluvassa leipomossa aloituspalkkaluokka katsotaan aina koulutuksen ja tai aiemman työkokemuksen perusteella. Ekat pari kk mennään harjoittelijan palkalla, jos ei ole aiempaa kokemusta, jonka jälkeen saa "normaalia" ekan pr:n mukaista palkkaa eli yli kympin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Vuoden kuluttua palkka nousee jo melkein 12 euroon ja seuraavan kerran vasta kun viisi vuotta on täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aloitin teollisessa leipomossa duunissa niin palkka oli jotain 7,80/h. Nykyään 9,10/h. Toisaalta tähän hommaan ei vaadita mitään koulutusta niin ei kai se ihmekään että palkka on tuo. Mulla on koulutus mutta eri alalta, sellaiselta joka ei työllistä.
Mulla aloittaessa ilman kokemusta noin kympin tuntipalkka, nyt parin vuoden jälkeen melkein 12 + yöllä tuplapalkka
Ja kun tutkit tessiä näet jänniä palkkaluokkia joihin koulutuksen saaneet ovat oikeutettuja
Ja joita kukaan ei saa.
Höpö höpö, kyllä meillä valtakunnan isoimpiin kuuluvassa leipomossa aloituspalkkaluokka katsotaan aina koulutuksen ja tai aiemman työkokemuksen perusteella. Ekat pari kk mennään harjoittelijan palkalla, jos ei ole aiempaa kokemusta, jonka jälkeen saa "normaalia" ekan pr:n mukaista palkkaa eli yli kympin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Vuoden kuluttua palkka nousee jo melkein 12 euroon ja seuraavan kerran vasta kun viisi vuotta on täynnä.
Jep, tuo trolli voisi valita jonkin toisen alan. SEL on aika pahamaineinen lakkoilemaan jos he kuvittelevat työnantajan sortavan työntekijöitään.
googleta vaikka vartijan taulukkopalkka...
tai no laitetaan linkkinä:
https://www.pam.fi/media/1.-materiaalipankki-tiedostot-nakyvat-julkises…
samoin myyjien: http://netpaper.lonnberg.fi/pam/tes-fi/kaupan/mobile/index.html#p=183
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä meitä arvostetaankin? kirjoitti:
Ajatella että tänäänkin menee monet töihin alle 10e tuntipalkalla ja tekevät raskasta työtä.
Minä työttömänä opettajana saan kuussa ansiosidonnaista sen vähän päälle 1500e tekemättä mitään oikeastaan. Paitsi tietenkin laitoin äsken pari työhakua menemään, mutta eihän tämän ihan kohtuulliselta tunnu.
Voisi kuvitella että olen vähän muita parempi ihmisenä, jos sen rahassa mittaa, kun saan töitä tekemättä enemmän kuin työtä tekevä saa.
Ketkä monet? Enää ei ole kesä, jolloin koululaiset on kesätöissä. Jotain 1 % suomalaisista tienaa kokoaikatyöstä noin vähän. Ja mitä jää jäljelle, kun koululaiset lasketaan pois? Lainaan täällä ollutta viestiä:
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on n. 20 000 kokoaikaista työntekijää, jotka tienaavat alle 1700 €/kk, joka vastaa suunnilleen kympin tuntipalkkaa.
Monet menevät tänään töihin alle 10 e tuntipalkalla ja tekevät raskasta työtä, aivan törkeän monet! Et taida ymmärtää tilastoja vai vähätteletkö tarkoituksella? On myös aivan törkeän paljon ihmisiä, jotka tekevät vakinaisina ja ei-vakinaisina (sijaiset ja muut määräaikaiset) OSA-AIKAISTA työtä.
Eli voit lisätä lukuusi kaikki 10 e tuntinpalkalla työskentelevät lähes kokoaikaista työtä tekevät osa-aikatyöntekijät. Olen tehnyt vuokrahommia opiskeluiden välissä ja kyllä niitä vuokratyöntekijöitä oli PALJON. Eivätkä kaikki olleet mitään nuoriakaan. Lisäksi näillä työpaikoillakin oli ihan niitä vakinaisia työntekijöitä alle 10 e tuntipalkalla. Jotkut vuorot olivat aina 6 h päivä (koska esim kaksvuorotyö, ei saa lain mukaan tehdä jatkuvasti 12h:kaan) eli nämä vakinaiset köyhät tekivät osa-aikaista työtä 10 e/tunti. Ei se kyllä meinaa olla vaivan arvoista.
”Ei se kyllä meinaa olla vaivan arvoista”
Sanoo joku elämästä vieraantunut.
No perustakaa omavaraistalouksia. Niin saatte realistisemman käsityksen, miten paljon elämässä oikeasti joutuu näkemään vaivaa.
Ihmiset näkee vaivaa jatkuvasti elämänsä eteen ja ympäristönsä. Kasvattaa lapsiaan, kouluttautuu, tekee työtä, työllistää, hoitaa läheisensä, investoi muihinkin kuin omaan äässiin, maksaa veroja ja pitää tätä yhteiskuntaa pystyssä. Mitä muuta sekin on kuin vaivannäköä.
Ohhoh, mistäs sinä noin suutuit? :D tulinpa vain maininneeksi, että MONET tosiaan raatavat tuolla 10 e tuntipalkalla, paljon useammat kuin 20 000.
Miksi se ei meinaa olla vaivan arvoista? Siksi, että elämässä etenemisen kannalta on yks pskan hailee onko cv:ssä tyhjä aukko vai pari vuotta paiskittu ns. hanttihommia. Jos tähtäät niihin hommiin jatkossakin niin toki saat siitä jotain, pysyt elävässä elämässä kiinni ja ehkä jonkun lainankin jos pääset vakituiseksi. Kotona makaamalla saat tosin saman rahan kun matkakulut jne. otetaan mukaan. Ja voitat AIKAA jolloin voit opiskella/perustaa yrityksen.. En tosiaan tiedä miksi näin vaivaa.
Minäkin elämästä vieraantunut kasvatan lapsia, olen kouluttautunut, teen töitä, tulevaisuudessa voin työllistää, hoidan läheiseni, investoin muihinkin kuin omaan äässiin, maksan veroja ja osallistun pitämään tätä yhteiskuntaa pystyssä. Silti pidän näitä 10 e/h töitä ansana monelle. Kyllä siinä uhrataan ihmiselämiä talouskasvun eteen. En kannata suuria tuloeroja, joku kohtuus siinäkin. Varsinkaan suuria tuloeroja, jotka perustuvat työntekijöiden hyväksikäyttöön. Tukien varassa makaamista en ihannoi, mutta kyllä tämänkin systeemin rakenteista löytyy korruptiota. Esim. se että (hyväksi)käytetään halpatyövoimaa talouskasvun mahdollistamiseksi. Ja maksetaan asumistukea kaikille köyhille, jotka sitten lyhentävät sijoittajien lainoja.
Toki siihen kannattaa sopeutua ja parhaiten sopeutuva voittaa kilvan. Se kilpailu vaan on aika kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan eri leipomossa kuin sinä.
"Kannattaisko viljelijän mennä mieluummin siivoomaan toimistoon sillä 9e tuntipalkalla?"
Toivottavasti ei mene, koska jokaisen meistä täytyy syödä. Ja minä haluan syödä suomalaista ruokaa. Voimia vaan kaikille maanviljelijöille <3
Ja elokuvateattereissa taas:
http://netpaper.lonnberg.fi/pam/tes-fi/elokuva_ala_tes/mobile/index.htm…
siivousalan:
http://netpaper.lonnberg.fi/pam/tes-fi/kiinteistopalvelualan/mobile/ind…
näitähän voisi jatkaa, lomittajat, grillimyyjät, puutarhatyöntekijät...
Ilmeisesti osa elää kuplassa, eikä ymmärrä, miten pienillä tuloilla jotkut kokoaikatöissä käyvät tulevat toimeen. Samaan aikaan toivotaan asumistukien ja oikeutta kaupungin vuokra-asuntoon poistamista työssäkäyviltä...
Olen vanmaisavustaja palvelutalossa. Palkka 11€/h. Olen lähihoitaja mutta palkka alhainen kun yksityisellä keksineet laittaa työ nimikkeeksi vanmaisavustaja eikä vammaishoitaja vaikka vakituisen työpaikan edellytys palvelutalossa hoitajakoulutus kun lääkkeiden kanssa tekemisissä
Täytyy todeta tähän väliin että mun mielestä ei tarvittaisi yli 10e tuntipalkkoja.
Eli kaikille se palkka siihen kymmeneen euroon. Täällä tosi monet hyvätuloisetkin ihmettele että onko noin alhaisia palkkoja ja miten niillä pärjää.
Sitten on niitä hyvätuloisia jotka tietää että tuollaisilla palkoilla pärjää hyvin kun ei osta turhia.
Sen takia olisi hyvä että jokaiselta verotetaan niin paljon että jää se 10e tuntipalkka eikä yhtään enempää. Ympäristön vuoksi ja tasa-arvon vuoksi.
Voisi töitäkin aina vaihtaa jos tuntuu mälsältä ja mennä takaisin häntä koipien välissä paikkaamaan hampaita, kun ei jaksanutkaan raskasta maanviljelijän työtä.
Eli jokaiselle kymppi tunnissa alasta ja asemasta riippumatta. Tehtäisi ilmastotalkoot.
Ala?