Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.
Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.
Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Ei ei ja vielä kerran ei kirjoitti:
Joidenkin työpanoksesta kukaan ei ole valmis maksamaan 12€/h. Sinäkö ne haluat elättää?
Tämä.
”Törkeen kallista.”
”Sikamaisen hintaista”
”Ryöstöä”
”Tilaan mieluummin netistä”
”Kiinasta saa noita kymmenen samalla hinnalla”
”Ei ole varaa”Te itse määrittelette toistenne palkat kuluttajina.
Niin se teidän piiri pyörii koko ajan kurjistuen.
Hahhah. Kulutajat vain tekevät samaa kuin työnantajat siirtäessään tuotannon halpamaihin ja kauppiaat jotka kaupoissaan ja tavarataloissaan myyvät hyvällä voitolla Kiinassa, Vietnamissa,, jne tehtyä tavaraa, jonka ihmiset ovat oppineet tilaamaan suoraan valmistusmaista.
Nyt kun ihmiset ostavatkin Aasialaisten yritysten tekemiä tuotteita aasialaisilta kauppiailta, itketään, että suomalaisten pitäisi ostaa suomalaisten yrittäjien Aasiassa tuottamia tuotteita suomalaisista kivijalkakaupoista.
Globalisaatio ei mennytkään niin kuin länsimaalaiset yrittäjät halusivat. Yhyy yhyy!
Puualalla saattaa olla alle 9€ tuntipalkka 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...
Suomessa?!
Mikä ala ja mikä työ?
Missä päin noin matalat palkat?
Oletko opiskelija ja riistettävä?
Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.
Onneksi nuo kassat sun muut saadaan automatisoitua.
Käykää koulunne, se kun on maksutonta (ei ilmaista)
Onneksi on automatisaatio. Sitten on entistä vähemmän työpaikkoja ja ihmiset joutuvat suostumaan aina heikompiin palkkoihin jos edes jotain haluaa tehdä. Kun opetetaan että parempiin töihin pääsee tekemällä ensin huonompia. Monilla vaan paljastuu valheeksi tuokin opetus, eli parempaa työpaikkaa ei koulutuksesta ja kokemuksesta huolimatta saakaan koskaan. Ja yrittäjyys esitetään jotenkin hyvänä vaihtoehtona ihmisille vaikka se on joillakin aloilla vain keino tavallaan tehdä nollatuntisopimuksia tekemättä kuitenkaan niitä kun mikroyrittäjät toimii tarvittaessa töihin kutsuttavina. Jos asiakkaita riittää niin yrittäjyys voi toimia, mutta yrittäjyysrummutuksen taakse voi kätkeytyä työehtojen heikentämistä.
Ehkä meitä arvostetaankin? kirjoitti:
Ajatella että tänäänkin menee monet töihin alle 10e tuntipalkalla ja tekevät raskasta työtä.
Minä työttömänä opettajana saan kuussa ansiosidonnaista sen vähän päälle 1500e tekemättä mitään oikeastaan. Paitsi tietenkin laitoin äsken pari työhakua menemään, mutta eihän tämän ihan kohtuulliselta tunnu.
Voisi kuvitella että olen vähän muita parempi ihmisenä, jos sen rahassa mittaa, kun saan töitä tekemättä enemmän kuin työtä tekevä saa.
Ketkä monet? Enää ei ole kesä, jolloin koululaiset on kesätöissä. Jotain 1 % suomalaisista tienaa kokoaikatyöstä noin vähän. Ja mitä jää jäljelle, kun koululaiset lasketaan pois? Lainaan täällä ollutta viestiä:
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on n. 20 000 kokoaikaista työntekijää, jotka tienaavat alle 1700 €/kk, joka vastaa suunnilleen kympin tuntipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aloitin teollisessa leipomossa duunissa niin palkka oli jotain 7,80/h. Nykyään 9,10/h. Toisaalta tähän hommaan ei vaadita mitään koulutusta niin ei kai se ihmekään että palkka on tuo. Mulla on koulutus mutta eri alalta, sellaiselta joka ei työllistä.
Missähän leipomossa muka oot töissä
Mulla aloittaessa ilman kokemusta noin kympin tuntipalkka, nyt parin vuoden jälkeen melkein 12 + yöllä tuplapalkka
Ja kun tutkit tessiä näet jänniä palkkaluokkia joihin koulutuksen saaneet ovat oikeutettuja
Ja joita kukaan ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
amujen hommia kirjoitti:
Hyi helevetti. Älkää nyt ihmeessä noin matalalla palkalla työskennelkö. Pomonne huijaa teitä ja hyötyy teistä rahallisesti!
Eihän edes muualta tulleet tee noita hommia, kun hoksaavat mistä on kyse!
Jäin keväällä työttömäksi 30v kestäneen työputken jälkeen.
Menin sitten mukaan "työelämään valmennukseen" ja siellä minulle tarjottiin tehdastöitä, koska oman alani töitä ei ollut tarjolla.
Palkka huimat +8e/h . Paheksuin huonoa palkkaa, kun työpaikkakin olisi ollut toisella paikkakunnalla ja ajamista olisi tullut reilu 60km päivä.
Tämä ohjaaja alkoi pitämään minulle saarnaa siitä, että työ antaa tekijälleen muutakin kuin vain sen työn :D
Ihan niinkuin en tietäisi, kun ikäni olen töissä ollut. Mutta en minäkään hyväntekeväisyyteen viitsisi alkaa.Tehdastyö on kuitenkin raskasta ja ikääkin alkaa olla. Ja kaiken huipuksi saan nyt paremmin ansiosidonnaisella, kuin mitä tuolla töissä saisia, kun otetan huomioon matkakulut.
Eikä voida sanoa, että ansiosidonnainen olisi liian suuri, vaan palkka on liian pieni. Ja kun tuollaisesta työstä jäät joskus työttömäksi, on ansiosidonnainenkin vain noin 600e/kk. Ja sillä on jo vaikea tulla toimeen.
Ymmärrän kaiken tämän ja olen tosi empaattinen. Mutta en koskaan pysty käsittämään, miksi joku (sinä?) ajattelee, että tällainen vastoinkäyminen olisi sitten muitten (veronmaksajien) ongelma?
Minusta tuet vaan pitäisi poistaa. Ehkä se nostaisi palkkoja. Ainakin se ratkaisisi ongelmasi.
Jos sinulla ei ole perhettä muuta sinne työpaikan viereen. Jos on perhettä, niin kai he tekevät jotain hyväksesi, että pääsisit edes vähän helpommalla. ?
En ajattelekaan, että tämä on muiden veronmaksajien ongelma. Minä olen maksanut veroja sen 30 vuotta ja maksan edelleen(25% ansiosidonnaisesta). Samoin olen maksanut liitolle 30v jäsenmaksuja ja katson nyt vain saavani näitä rahoja takaisin.
Nuorena olen muuttanut noin 10 kertaa työnperässä, mutta en nyt enää jaksa.
Eikä minulla ole millään tavalla vaikeata. Päinvastoin. Töitä vuosikymmeniä tehneenä, meillä on velaton talo ja muutenkin elämme velattomina. Pärjään oikein hyvin näin. Menotkin ovat pienet.
Minulla ei ole valittamista, mutta ei se työnsaanti ole yksistään minusta kiinni. Kun ikää alkaa olla lähempänä 60v voit varmaan kuvitella, etten ole työnantajien mielestä paras mahdollinen työnhakia. En siis ole päässyt töihin edes noihin tehdaspaikkoihin, vaikka olen hakenut.
Veroja maksetaan juuri sen takia, että jos sairastut tai jäät työttömäksi, sinua tuetaan yhteiskunnan puolesta sinä aikana. Kyllä minäkin olen aika montaa juoppoa ja muuten vaan työtävieroksuvaa elättänyt maksamillani veroilla. Nyt on minun vuoro nauttia tuosta edusta, vaikkakin ilman omaa tahtoa. (En siis haluasi olla työtön, eläke kärsii)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...
Suomessa?!
Mikä ala ja mikä työ?
Missä päin noin matalat palkat?
Oletko opiskelija ja riistettävä?
Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.
Onneksi nuo kassat sun muut saadaan automatisoitua.
Käykää koulunne, se kun on maksutonta (ei ilmaista)
Automaateista on luovuttu joissain kaupoissa,kaikki eivät halua käyttää niitä enkä minäkään.
Nyt, kun ne on täällä, niin "käyttöaste" on koko ajan lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin työpanoksesta kukaan ei ole valmis maksamaan 12€/h. Sinäkö ne haluat elättää?
Tämä.
”Törkeen kallista.”
”Sikamaisen hintaista”
”Ryöstöä”
Niin se teidän piiri pyörii koko ajan kurjistuen.Hahhah. Kulutajat vain tekevät samaa kuin työnantajat siirtäessään tuotannon halpamaihin ja kauppiaat jotka kaupoissaan ja tavarataloissaan myyvät hyvällä voitolla Kiinassa, Vietnamissa,, jne tehtyä tavaraa, jonka ihmiset ovat oppineet tilaamaan suoraan valmistusmaista.
Nyt kun ihmiset ostavatkin Aasialaisten yritysten tekemiä tuotteita aasialaisilta kauppiailta, itketään, että suomalaisten pitäisi ostaa suomalaisten yrittäjien Aasiassa tuottamia tuotteita suomalaisista kivijalkakaupoista.
Globalisaatio ei mennytkään niin kuin länsimaalaiset yrittäjät halusivat. Yhyy yhyy!
Itkekää keskenänne kateelliset.
Ei tämä ole mikään kuluttajien kosto. Mitä halvempaa, sitä ”parempi” kuluttajalle. Tuotannon ulkoistaminen on ollut kuluttajille hyöty. Kuluttajan lompakko ei tiedä paljonko katetta yritys saa. Hinnat on kelvanneet.
Jos kuluttajaa kiinnostaisi pienet katteet ostaisi nyt sitä kallista kotimaista, koska Kiinatuotteilla on satakertaiset katteet, riittäneekö..
Hinta on ainut mitä te katsotte.
Minä ostan edelleen vain kotimaista. Ja maksan paremmat palkat työntekijöille. Rutinat lasken toisesta korvasta ulos. Mitä ette katsoneet eteenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuntipalkka 8,71€. Pari vuotta sitten oli 6€.
Mikä ala?
Kaupan ala.
Vierailija kirjoitti:
Puualalla saattaa olla alle 9€ tuntipalkka 🤔
Saattaa olla, vaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuntipalkka 8,71€. Pari vuotta sitten oli 6€.
Auts, sain jo 90-luvun alussa lukiolaisena burgerin paistosta tuon 6 euroa (35mk/h). Ja hintataso oli silloin hiukan toinen...
Mikähän takia löytyy työntekijöitä pienpalkkapaikkoihinkin? Siksi varmaan, koska moni haluaa elättää itsensä. Ja varmasti maksettaisiin enemmän, ellei olisi mahfollisuus tuoda Aasiasta työntekijöitä, joille taas tuo palkka vastaa vuoden tuloa.
Ihan turha ihmetellä, kun aasialaiset tekee täällä työt. Jokainen täkäläinen menisi töihin, jos palkka olisi suhteessa sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
amujen hommia kirjoitti:
Hyi helevetti. Älkää nyt ihmeessä noin matalalla palkalla työskennelkö. Pomonne huijaa teitä ja hyötyy teistä rahallisesti!
Eihän edes muualta tulleet tee noita hommia, kun hoksaavat mistä on kyse!
Jäin keväällä työttömäksi 30v kestäneen työputken jälkeen.
Menin sitten mukaan "työelämään valmennukseen" ja siellä minulle tarjottiin tehdastöitä, koska oman alani töitä ei ollut tarjolla.
Palkka huimat +8e/h . Paheksuin huonoa palkkaa, kun työpaikkakin olisi ollut toisella paikkakunnalla ja ajamista olisi tullut reilu 60km päivä.
Tämä ohjaaja alkoi pitämään minulle saarnaa siitä, että työ antaa tekijälleen muutakin kuin vain sen työn :D
Ihan niinkuin en tietäisi, kun ikäni olen töissä ollut. Mutta en minäkään hyväntekeväisyyteen viitsisi alkaa.Tehdastyö on kuitenkin raskasta ja ikääkin alkaa olla. Ja kaiken huipuksi saan nyt paremmin ansiosidonnaisella, kuin mitä tuolla töissä saisia, kun otetan huomioon matkakulut.
Eikä voida sanoa, että ansiosidonnainen olisi liian suuri, vaan palkka on liian pieni. Ja kun tuollaisesta työstä jäät joskus työttömäksi, on ansiosidonnainenkin vain noin 600e/kk. Ja sillä on jo vaikea tulla toimeen.
Ymmärrän kaiken tämän ja olen tosi empaattinen. Mutta en koskaan pysty käsittämään, miksi joku (sinä?) ajattelee, että tällainen vastoinkäyminen olisi sitten muitten (veronmaksajien) ongelma?
Minusta tuet vaan pitäisi poistaa. Ehkä se nostaisi palkkoja. Ainakin se ratkaisisi ongelmasi.
Jos sinulla ei ole perhettä muuta sinne työpaikan viereen. Jos on perhettä, niin kai he tekevät jotain hyväksesi, että pääsisit edes vähän helpommalla. ?
En ajattelekaan, että tämä on muiden veronmaksajien ongelma. Minä olen maksanut veroja sen 30 vuotta ja maksan edelleen(25% ansiosidonnaisesta). Samoin olen maksanut liitolle 30v jäsenmaksuja ja katson nyt vain saavani näitä rahoja takaisin.
Nuorena olen muuttanut noin 10 kertaa työnperässä, mutta en nyt enää jaksa.
Eikä minulla ole millään tavalla vaikeata. Päinvastoin. Töitä vuosikymmeniä tehneenä, meillä on velaton talo ja muutenkin elämme velattomina. Pärjään oikein hyvin näin. Menotkin ovat pienet.
Minulla ei ole valittamista, mutta ei se työnsaanti ole yksistään minusta kiinni. Kun ikää alkaa olla lähempänä 60v voit varmaan kuvitella, etten ole työnantajien mielestä paras mahdollinen työnhakia. En siis ole päässyt töihin edes noihin tehdaspaikkoihin, vaikka olen hakenut.
Veroja maksetaan juuri sen takia, että jos sairastut tai jäät työttömäksi, sinua tuetaan yhteiskunnan puolesta sinä aikana. Kyllä minäkin olen aika montaa juoppoa ja muuten vaan työtävieroksuvaa elättänyt maksamillani veroilla. Nyt on minun vuoro nauttia tuosta edusta, vaikkakin ilman omaa tahtoa. (En siis haluasi olla työtön, eläke kärsii)
No tukien nostaminenhan juuri on ongelmien ulkoistamista. Voi olla, että olet sen verran maksanutkin, ettei se väärin mene. Varmaan se pitäisi ajaa asteittain alas.
Tohdin kuitenkin huomauttaa, että ansiosidonnaisesta maksamasi verot eivät mitää metroa valtiolle ole. Eikä ansiosidonnaista kustanneta liittojen jäsenmaksuilla.
Tottakai elämänsä lopulla työntekeminen alkaa jo kyllästyttää eikä sen soisi raskautuvan, mutta työ on aika olennainen osa ihmisen elämää. Näin se on aina ollut.
Minusta veroja ei pidä maksaa kuin vakuutusta. Ei se oikein ole. Kyllä jokaisen pitää lähtökohtaisesti vakuuttaa itsensä.
Veroja pitäisi kerätä vain yhteisiin menoihin.
Metroa=. Nettoa
Meni niin kauas, että saattaisi jäädä arvoitukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan mukavasta (joskin vastuullisesta ja joskus stressaavasta) toimistotyöstä noin 22€/tunti, vähän päälle.
Olen kyllä monesti miettinyt, että miksi minulle maksetaan tällaista palkkaa, mutta esim. lähihoitajille ja varhaiskasvattajille ei... Heidän työnsä on monin verroin raskaampaa ja tavallaan tärkeämpääkin.
Koska lähihoitajien ja vakan palkkamenot menevät kunnilta eli veronmaksajilta. Jos koet maksavasi liian vähän veroja, ota yhteys mielenterveysyksikköön.
Helppo ratkaisu: yksityistetään nuo alat, palkkatiedot julkiseksi ja voitte sitten päättää laitatteko Mari-Tapion hoitoon siihen h e l v e t i n kalliiseen tarhaan joka maksaa hyvää liksaa vai siihen halvempaan joka "riistää" tarhatätejä.
Itseasiassa maksaisin ihan mielelläni prosentin pari enemmän veroja, mikäli se näkyisi suoraan esim. noiden mainitsemieni alojen palkoissa. He tekevät ensiarvoisen tärkeää työtä, johon en itse ikinä pystyisi, eivätkä saa siitä mielestäni asiallista korvausta. Mielestäni tämä ei ole asia jota voidaan hinnan perusteella kilpailuttaa, vaan hyvinvointivaltion tehtävä olisi ohjata tähän riittävästi varoja.
Mutta niin, olisiko heittää niitä mielenterveysyksikön yhteystietoja?
Vierailija kirjoitti:
Ajatella että tänäänkin menee monet töihin alle 10e tuntipalkalla ja tekevät raskasta työtä.
Minä työttömänä opettajana saan kuussa ansiosidonnaista sen vähän päälle 1500e tekemättä mitään oikeastaan. Paitsi tietenkin laitoin äsken pari työhakua menemään, mutta eihän tämän ihan kohtuulliselta tunnu.
Voisi kuvitella että olen vähän muita parempi ihmisenä, jos sen rahassa mittaa, kun saan töitä tekemättä enemmän kuin työtä tekevä saa.
Ketkä monet? Enää ei ole kesä, jolloin koululaiset on kesätöissä. Jotain 1 % suomalaisista tienaa kokoaikatyöstä noin vähän. Ja mitä jää jäljelle, kun koululaiset lasketaan pois? Lainaan täällä ollutta viestiä:
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on n. 20 000 kokoaikaista työntekijää, jotka tienaavat alle 1700 €/kk, joka vastaa suunnilleen kympin tuntipalkkaa.
Monet menevät tänään töihin alle 10 e tuntipalkalla ja tekevät raskasta työtä, aivan törkeän monet! Et taida ymmärtää tilastoja vai vähätteletkö tarkoituksella? On myös aivan törkeän paljon ihmisiä, jotka tekevät vakinaisina ja ei-vakinaisina (sijaiset ja muut määräaikaiset) OSA-AIKAISTA työtä.
Eli voit lisätä lukuusi kaikki 10 e tuntinpalkalla työskentelevät lähes kokoaikaista työtä tekevät osa-aikatyöntekijät. Olen tehnyt vuokrahommia opiskeluiden välissä ja kyllä niitä vuokratyöntekijöitä oli PALJON. Eivätkä kaikki olleet mitään nuoriakaan. Lisäksi näillä työpaikoillakin oli ihan niitä vakinaisia työntekijöitä alle 10 e tuntipalkalla. Jotkut vuorot olivat aina 6 h päivä (koska esim kaksvuorotyö, ei saa lain mukaan tehdä jatkuvasti 12h:kaan) eli nämä vakinaiset köyhät tekivät osa-aikaista työtä 10 e/tunti. Ei se kyllä meinaa olla vaivan arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
”Törkeen kallista.”
”Sikamaisen hintaista”
”Ryöstöä”
Niin se teidän piiri pyörii koko ajan kurjistuen.Hahhah. Kulutajat vain tekevät samaa kuin työnantajat siirtäessään tuotannon halpamaihin ja kauppiaat jotka kaupoissaan ja tavarataloissaan myyvät hyvällä voitolla Kiinassa, Vietnamissa,, jne tehtyä tavaraa, jonka ihmiset ovat oppineet tilaamaan suoraan valmistusmaista.
Mikä tässä on hahhah?
Eikö yhyy yhyy, nimenomaan ole se ainut oikea reaktio? Samassa veneessä kuitenkin.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet menevät tänään töihin alle 10 e tuntipalkalla ja tekevät raskasta työtä, aivan törkeän monet! Et taida ymmärtää tilastoja vai vähätteletkö tarkoituksella? On myös aivan törkeän paljon ihmisiä, jotka tekevät vakinaisina ja ei-vakinaisina (sijaiset ja muut määräaikaiset) OSA-AIKAISTA työtä.
Eli voit lisätä lukuusi kaikki 10 e tuntinpalkalla työskentelevät lähes kokoaikaista työtä tekevät osa-aikatyöntekijät. Olen tehnyt vuokrahommia opiskeluiden välissä ja kyllä niitä vuokratyöntekijöitä oli PALJON. Eivätkä kaikki olleet mitään nuoriakaan. Lisäksi näillä työpaikoillakin oli ihan niitä vakinaisia työntekijöitä alle 10 e tuntipalkalla. Jotkut vuorot olivat aina 6 h päivä (koska esim kaksvuorotyö, ei saa lain mukaan tehdä jatkuvasti 12h:kaan) eli nämä vakinaiset köyhät tekivät osa-aikaista työtä 10 e/tunti. Ei se kyllä meinaa olla vaivan arvoista.
”Ei se kyllä meinaa olla vaivan arvoista”
Sanoo joku elämästä vieraantunut.
No perustakaa omavaraistalouksia. Niin saatte realistisemman käsityksen, miten paljon elämässä oikeasti joutuu näkemään vaivaa.
Ihmiset näkee vaivaa jatkuvasti elämänsä eteen ja ympäristönsä. Kasvattaa lapsiaan, kouluttautuu, tekee työtä, työllistää, hoitaa läheisensä, investoi muihinkin kuin omaan äässiin, maksaa veroja ja pitää tätä yhteiskuntaa pystyssä. Mitä muuta sekin on kuin vaivannäköä.
Provohan tämä on, mutta suurin osa työssäkäyvistä saa tuon palkan. Hyvin on mennyt valtaapitävien aivopesu perille, jos kuvittelit muuta? Suomi on köyhä kansa ja vain harva täällä tienaa jotain.
Terveisin; kympin tunnissa tienaava
12,69€/tunti. 7 vuotta mara-alalla. Hieman parempi palkka kuin TES määrää. Vuorotyö, töitä 20-30h/viikko, loput rahat soviteltuna päivärahana liitosta.