Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vierailija
09.10.2019 |

Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.

Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vaihtoehdot

Kommentit (423)

Vierailija
141/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini teki yli 40v työuransa kaupan kassana/lihatiskityöntekijänä/hedelmäosastosta vastaavana hiukan yli 10e tuntipalkalla. Jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten, eläke huimat 1100e/kk.

Eli kyllä todellakin on. Mistä keksit ettei olisi?

Jostain syystä hämmästyttävän moni luulee, että Suomessa olisi jotenkin erityisen hyvät palkat ja hyvä ostovoima. Hyvin se on mennyt poliitikkojen valehtelu perille. Minulla nykyinen tuntipalkka on 11,93 euroa, kun aloitin tuon työn reilut viisi vuotta sitten, tuntipalkka oli 10 euroa. Tuo työ on ruumiillista työtä ja sitä tehdään ulkona ympäri vuoden.

Vierailija
142/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa tienataan tuplat ja elinkustannukset vain vähän Suomea korkeemmat. Tiedän kaverin joka 6kk vuodesta töissä siellä ja elää puol vuotta täällä sillä rahalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä kohta 20v ja ikinä ei ole brutto ollut yli 2000e. N38.

uliuliuli

Koulut on käyty ja ammatinvalinta meni nappiin?

Vierailija
144/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalousalan tes:issä palkka 8,91 € - 14,17 €. Ammattilaisen palkkoja, harjoittelijoilla ym. on sitten vielä alennusprosentit noihin. Lisäksi voi tulla sunnuntailisää, yötyölisää tai likaisen työn lisää, joista ei käytännössä paljon kerry. Ei tällä alalla ole varaa maksaa suurempia palkkoja.

Vierailija
145/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uliuliuli

Olen käynyt työnohessa 3 koulua.

Vierailija
146/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voisi tuntipalkkaa nostaa heti kun ihniset sitten itse säästäisivät siitä eläkkeensä, sairaslomapäivänsä, äitiys/isyyslomansa, kesälomansa jne..

Voisi se tuntipalkka äkkiä alkaa eri numerolla jos nämä etuudet siihen lisättäisiin.

Vierailija
147/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä voisi tuntipalkkaa nostaa heti kun ihniset sitten itse säästäisivät siitä eläkkeensä, sairaslomapäivänsä, äitiys/isyyslomansa, kesälomansa jne..

Voisi se tuntipalkka äkkiä alkaa eri numerolla jos nämä etuudet siihen lisättäisiin.

Juuri näin, työntekijän kulut on suurinpiirtein tuplat siitä mikä hänen palkkansa on.

Mutta harvoin työntekijä laskee sen että hänen palkkaansa tosiaan kuuluu eläke, kesälomat jne..

Vierailija
148/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uliuliuli

Olen käynyt työnohessa 3 koulua.

Lisään vielä että minulla on oma maksettu talo ja hevostalli pihassa. Pienestä palkasta huolimatta.

Vierailija
149/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sanomalehdenjakaja ja palkka yölisän kanssa 10.35€/h. Ennen kuin Posti työehtoshoppaili, oli tuntipalkka noin 12€/h (riippui tosin piireistä mitä jakoi). Tosin, toimin myös yöesimiehenä aina silloin tällöin, josta maksetaan lisää 20€ puolen tunnin työstä :D

Tuollakin palkalla pääsee ihan kohtuu hyville ansioille, joka riippuu tosiaankin piireistä mitä jaat ja miten paljon jaat. Oma palkkani arviolta tulee olemaan noin 30k€ tänä vuonna, mikä ei omasta mielestäni ole huono näin surkealla tuntipalkalla. 

Vierailija
150/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ja vielä kerran ei kirjoitti:

Joidenkin työpanoksesta kukaan ei ole valmis maksamaan 12€/h. Sinäkö ne haluat elättää?

Tämä.

”Törkeen kallista.”

”Sikamaisen hintaista”

”Ryöstöä”

”Tilaan mieluummin netistä”

”Kiinasta saa noita kymmenen samalla hinnalla”

”Ei ole varaa”

Te itse määrittelette toistenne palkat kuluttajina.

Niin se teidän piiri pyörii koko ajan kurjistuen.

Vierailija
151/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

amujen hommia kirjoitti:

Hyi helevetti. Älkää nyt ihmeessä noin matalalla palkalla työskennelkö. Pomonne huijaa teitä ja hyötyy teistä rahallisesti!

Eihän edes muualta tulleet tee noita hommia, kun hoksaavat mistä on kyse!

Jäin keväällä työttömäksi 30v kestäneen työputken jälkeen. 

Menin sitten mukaan "työelämään valmennukseen" ja siellä minulle tarjottiin tehdastöitä, koska oman alani töitä ei ollut tarjolla. 

Palkka huimat +8e/h . Paheksuin huonoa palkkaa, kun työpaikkakin olisi ollut toisella paikkakunnalla ja ajamista olisi tullut reilu 60km päivä.

Tämä ohjaaja alkoi pitämään minulle saarnaa siitä, että työ antaa tekijälleen muutakin kuin vain sen työn :D

Ihan niinkuin en tietäisi, kun ikäni olen töissä ollut. Mutta en minäkään hyväntekeväisyyteen viitsisi alkaa.Tehdastyö on kuitenkin raskasta ja ikääkin alkaa olla. Ja kaiken huipuksi saan nyt paremmin ansiosidonnaisella, kuin mitä tuolla töissä saisia, kun otetan huomioon matkakulut. 

Eikä voida sanoa, että ansiosidonnainen olisi liian suuri, vaan palkka on liian pieni. Ja kun tuollaisesta työstä jäät joskus työttömäksi, on ansiosidonnainenkin vain noin 600e/kk. Ja sillä on jo vaikea tulla toimeen.

Vierailija
152/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen KALLISTA, sähkö KALLISTA, ruoka MELKO KALLISTA.

Eihän tuollaisilla "palkoilla" ole mitään ostovoimaa, eikä tuollaisista "palkoista" kerry mitään verohyötyä.

Mikä hitto tätä maata oikein vaivaa?

Laskelmieni mukaan noin 15e tuntipalkka vähintään 6h viidesti päivässä kannattaisi taloudellisesti että saa elettyä yhteiskunnassa hyvinvoivasti. Ei sekään silti kannata siten että säästöön jäisi, mutta noin.

No meinasin jo sanoa itsekkin tämän, että nykysuomessa se 15€/h on ns. "minimipalkka", millä kattaa elämisen ilman pennin venyttämistä.

Palkka pitäisi maksaa ammattitaidon, osaamisen ja kokemuksen mukaan. Turha on "työantajien" ulista, että ei löydy ammattitaitoista työvoimaa, jos eivät haluaa maksaa asiallisia palkkoja.

Itselläni on yliopistosta korkeakoulututkinto (FM) luonnontieteellisestä tiedekunnasta, ja tein lähes neljä vuotta alle mainitulla palkalla täysipäiväistä työtä (brutto 2300). Myös viikonlopputyöt kuuluivat ilman lisäkorvausta työhön. Opetin mm. lääketieteen opiskelijoita ilman lisäkorvausta. Suoritin siis työhön liittyvää tohtorintutkintoa.

Tämä on yleinen palkkataso yliopistolla kun ei ole vielä väitellyt. Ja lisäksi työsopimukset olivat pätkissä, maksimissaan 6kk kerrallaan. Ei akateemisilla ole ainakaan sen helpompaa kuin vähemmän opiskelleilla. Monet eivät koskaan saa sitä tohtorintutkintoa ja jäävät palkkakuoppaan.

Vierailija
153/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä, miksi vanhempainrahat, kotihoidontuki, lapsilisät ja vanhempainlomat tulisi lakkauttaa. Kermapyllyillä on liikaa aikaa laiskotella kotisohvillaan työtätekevien rahoilla. Saisivat sen sijaan rämplätä vähemmän nettipalstoja ja mennä töihin ansaitsemaan vaipparahansa ihan itse. :)

Varma keino tuhota Suomi alhaiseen syntyvyyteen.

Jos nytkään ei ole kaikille töitä, niinnmiten tää maa alhaiseen syntyvyyteen tuhoutuu?

Mitä ihmettä höpötät?

Vierailija
154/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

amujen hommia kirjoitti:

Hyi helevetti. Älkää nyt ihmeessä noin matalalla palkalla työskennelkö. Pomonne huijaa teitä ja hyötyy teistä rahallisesti!

Eihän edes muualta tulleet tee noita hommia, kun hoksaavat mistä on kyse!

Jäin keväällä työttömäksi 30v kestäneen työputken jälkeen. 

Menin sitten mukaan "työelämään valmennukseen" ja siellä minulle tarjottiin tehdastöitä, koska oman alani töitä ei ollut tarjolla. 

Palkka huimat +8e/h . Paheksuin huonoa palkkaa, kun työpaikkakin olisi ollut toisella paikkakunnalla ja ajamista olisi tullut reilu 60km päivä.

Tämä ohjaaja alkoi pitämään minulle saarnaa siitä, että työ antaa tekijälleen muutakin kuin vain sen työn :D

Ihan niinkuin en tietäisi, kun ikäni olen töissä ollut. Mutta en minäkään hyväntekeväisyyteen viitsisi alkaa.Tehdastyö on kuitenkin raskasta ja ikääkin alkaa olla. Ja kaiken huipuksi saan nyt paremmin ansiosidonnaisella, kuin mitä tuolla töissä saisia, kun otetan huomioon matkakulut. 

Eikä voida sanoa, että ansiosidonnainen olisi liian suuri, vaan palkka on liian pieni. Ja kun tuollaisesta työstä jäät joskus työttömäksi, on ansiosidonnainenkin vain noin 600e/kk. Ja sillä on jo vaikea tulla toimeen.

Ymmärrän kaiken tämän ja olen tosi empaattinen. Mutta en koskaan pysty käsittämään, miksi joku (sinä?) ajattelee, että tällainen vastoinkäyminen olisi sitten muitten (veronmaksajien) ongelma?

Minusta tuet vaan pitäisi poistaa. Ehkä se nostaisi palkkoja. Ainakin se ratkaisisi ongelmasi.

Jos sinulla ei ole perhettä muuta sinne työpaikan viereen. Jos on perhettä, niin kai he tekevät jotain hyväksesi, että pääsisit edes vähän helpommalla. ?

Vierailija
155/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä palkkani puuteollisuudessa oli 8,16 tunti. Todella raskasta työtä vielä.

NC-koneistajana alkupalkka oli tänä vuonna 10,50. Nyt nousi ruhtinaalliseen 11 euroon tunnilta.

Vierailija
156/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein duunia jossa tuntipalkka oli 9,28 euroa. Varmaan löytyy pienemmälläkin liksalla hommia, tosin onko niiden tekemisessä muuta järkeä kuin hyvän mielen saaminen, siitä voidaan debatoida.

Siitäkin voidaan debatoida kenelle se hyvä mieli tuollaisessa tilanteessa syntyy.

Vierailija
157/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen KALLISTA, sähkö KALLISTA, ruoka MELKO KALLISTA.

Eihän tuollaisilla "palkoilla" ole mitään ostovoimaa, eikä tuollaisista "palkoista" kerry mitään verohyötyä.

Mikä hitto tätä maata oikein vaivaa?

Laskelmieni mukaan noin 15e tuntipalkka vähintään 6h viidesti päivässä kannattaisi taloudellisesti että saa elettyä yhteiskunnassa hyvinvoivasti. Ei sekään silti kannata siten että säästöön jäisi, mutta noin.

No meinasin jo sanoa itsekkin tämän, että nykysuomessa se 15€/h on ns. "minimipalkka", millä kattaa elämisen ilman pennin venyttämistä.

Palkka pitäisi maksaa ammattitaidon, osaamisen ja kokemuksen mukaan. Turha on "työantajien" ulista, että ei löydy ammattitaitoista työvoimaa, jos eivät haluaa maksaa asiallisia palkkoja.

Itselläni on yliopistosta korkeakoulututkinto (FM) luonnontieteellisestä tiedekunnasta, ja tein lähes neljä vuotta alle mainitulla palkalla täysipäiväistä työtä (brutto 2300). Myös viikonlopputyöt kuuluivat ilman lisäkorvausta työhön. Opetin mm. lääketieteen opiskelijoita ilman lisäkorvausta. Suoritin siis työhön liittyvää tohtorintutkintoa.

Tämä on yleinen palkkataso yliopistolla kun ei ole vielä väitellyt. Ja lisäksi työsopimukset olivat pätkissä, maksimissaan 6kk kerrallaan. Ei akateemisilla ole ainakaan sen helpompaa kuin vähemmän opiskelleilla. Monet eivät koskaan saa sitä tohtorintutkintoa ja jäävät palkkakuoppaan.

Monesti tuntipalkka jää yliopistolla 10-11€ tuntumaan, koska työpäivät venyvät.

-Edellinen

Vierailija
158/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on n. 20 000 kokoaikaista työntekijää, jotka tienaavat alle 1700 €/kk, joka vastaa suunnilleen kympin tuntipalkkaa. Tähän on laskettu mukaan vuorolisät eli peruspalkka saattaa olla alempi. Lisäksi on paljon osa-aikaista työtä, jossa tuntipalkat ovat matalia. 

Sille ei vaan mitään voi, että jos ei ole erityistä osaamista, palkka on pieni. Kannattaa siis hankkia kunnollinen koulutus eikä mennä vain kavereiden perässä amkiin taloushallintoa opiskelemaan.

Kuten sanottu, nämä 20 000 ovat melkein kaikki jotain koululaisia. Tässä ketjussa valehdellaan palkoista.

Vierailija
159/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori nainen ja kahden lapsen äiti, mieskin on, mutta sairastui ihan tosissaan ja jäi työttömäksi. Opiskelu kävi yhdessä välissä näissä kriiseissä aika raskaaksi ja tyhmänä menin lopettamaan sen/karenssia pukkasi. Ilmoittauduin työnhakijaksi, muttei työkkäristä ollut mitään apua. No sitten sainkin töitä vuokratyöntekijänä ja tein vähän mitä vain keikkoja - kassa, keittiöapu/tarjoilija, tiski.. monissa paikoissa palkka oli juuri ja juuri tuon 10 e, mutta kallista sen työn tekeminenkin oli kun piti autolla suhata eri pisteden välillä tekemässä se 6 h kerrallaan, helposti meni bensaan jopa 20 e, että jäi sen 40 e voitolle koko vuorosta. Yhdessä hotellissa oli paljon pitkiä ilta- ja viikonloppuvuoroja tiskissä, joten esim. sunnutailta sai jo sen 20+ e/h ja ilta/yö/pyhäbonari päälle.

Mutta oli kyllä elämäni hirveintä aikaa suoraan sanottuna. Lisäksi monilla työpaikoilla oli aina muutama, jotka kokivat hirveää vihaa vuokratyöntekijöitä kohtaan. Heidän mielestään vuokratekijät mahdollistivat sen, ettei paikkaan vakinaistettu tarpeeksi tekijöitä. No, ehkä niinkin, kapitalismi toimii. Onko se kuitenkaan sen epätoivoisen ihmisen vika, joka päivystää varmuuden vuoksi ja tulee muutaman tunnin varoitusajalla kuuraamaan pskaa ja punahometta kiireeseen viikonloppuna ilta kuudelta? Voisiko ongelma lähteä ihan ylemmältä tasolta, työnjohdosta ja sitä ylempää? Oli ihan kivojakin paikkoja, mutta rankkaa silti.

Vierailija
160/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10,50€ täällä

T: siivooja

Tule julkiselle, kevyempi duuni 12,90

T: laitoshuoltaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi