Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.
Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.
Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!
Kommentit (423)
Kansainvälisessä pikaruokaketjussa koeajalla muistaakseni 7-8€/h, sen jälkeen varmaan 10€/h. Tästä on vuosia, olin 19-20v välivuotta viettävä nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...
Suomessa?!
Mikä ala ja mikä työ?
Missä päin noin matalat palkat?
Oletko opiskelija ja riistettävä?
Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.
Onneksi nuo kassat sun muut saadaan automatisoitua.
Käykää koulunne, se kun on maksutonta (ei ilmaista)
Onneksi on automatisaatio. Sitten on entistä vähemmän työpaikkoja ja ihmiset joutuvat suostumaan aina heikompiin palkkoihin jos edes jotain haluaa tehdä. Kun opetetaan että parempiin töihin pääsee tekemällä ensin huonompia. Monilla vaan paljastuu valheeksi tuokin opetus, eli parempaa työpaikkaa ei koulutuksesta ja kokemuksesta huolimatta saakaan koskaan. Ja yrittäjyys esitetään jotenkin hyvänä vaihtoehtona ihmisille vaikka se on joillakin aloilla vain keino tavallaan tehdä nollatuntisopimuksia tekemättä kuitenkaan niitä kun mikroyrittäjät toimii tarvittaessa töihin kutsuttavina. Jos asiakkaita riittää niin yrittäjyys voi toimia, mutta yrittäjyysrummutuksen taakse voi kätkeytyä työehtojen heikentämistä.
Ei ongelma ole palkat
Ongelma on se mitä olemme valmiita maksamaan kun henkilöillä on hyvät palkat.
Tuplataan tarhatätien liksa: tuplataan päivähoitomaksut ja laitetaan korotuksen osuus jokaiselle maksettavaksi, ei tukien piiriin.
Yksityistetään aivan kaikki jotta me kuluttajat voivat päättää paljonko olemme valmiita maksamaan terveydestämme. Hoitajat ja lääkärit voivat perusstaa oman kommuunin jos ei kiinnosta työskennellä "riistokorporaatiossa" joka maksaa huonoa liksaa. Kassat voivat myös perustaa omat kauppansa jossa he repivät hyvää voittoa itselleen.
Se länsimaissa on hienoa ettei kukaan pakota sinua työskentelemään kassana, voit aina perustaa itse firman ja alkaa riistäjäksi.
Hyvin kirjoitettu! Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Kansainvälisessä pikaruokaketjussa koeajalla muistaakseni 7-8€/h, sen jälkeen varmaan 10€/h. Tästä on vuosia, olin 19-20v välivuotta viettävä nuori.
No ei se hampurilaisenkaan hinta ole noussut.
yks hyvätulone kirjoitti:
Jännä että kaupan työntekijät saa noin vähän rahaa, kun miettii miten paljon kauppa tekee voittoa kaikkien ihmisten kustannuksella.
Pitäisikö meidän ihmisten oikeasti tehdä jotain kaupoille?
Minusta alkaa tuntua sille että on ihan hyvä että sieltä juostaan kaljaa ilmaiseksi ulos.
Jännä miten vähän palkkaa ihmisille tarjotaan, en tiennytkään.
Mikä kauppa tarjoaa parhainta palkkaa työntekijöilleen? Voisin alkaa käymään sielä=)
K-kauppa.
yks hyvätulone kirjoitti:
Jännä että kaupan työntekijät saa noin vähän rahaa, kun miettii miten paljon kauppa tekee voittoa kaikkien ihmisten kustannuksella.
Minusta alkaa tuntua sille että on ihan hyvä että sieltä juostaan kaljaa ilmaiseksi ulos.
Mikä kauppa tarjoaa parhainta palkkaa työntekijöilleen? Voisin alkaa käymään sielä=)
Ei se 11,58 /h pk seudulla kassan vaativuustasoon nähden kovin huono ole. Ihan riittävä. Kyllä tuolla palkalla yksin toimeen tulee ja voi elääkin ihan mukavasti jos on kohtuullinen vuokra, jos osaa suhteuttaa omat menot ja tulot. Toiselle vähän on paljon, toiselle paljon vähän.
S-marketin aloituspalkka oli 8,49€. 18-vuitiaana se tuntui hyvältä palkata muttei enää 28-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
S-marketin aloituspalkka oli 8,49€. 18-vuitiaana se tuntui hyvältä palkata muttei enää 28-vuotiaana
Nykypäivänä vielä? Miten voi olla? eikö ne pitäisi olla Tessin mukaisia? Kaikilla vuokrafirmoilla ainakin mennään tessin mukaan kaupan alalla.
Mä olen nyt 31v enkä ole koskaan ollut työtön ja olen tottunut tekemään töitä 14-vuotiaasta asti ympärivuoden (toki koulujen ohessa, 12v asti kesät ja lomat ja 14v asti myös iltaisin ja vklpppuisin). En ole koskaan pitänyt kesälomaa, poislukien yhden kesän kun matkustelin kuukauden palkattomalla.
Jos listaisin kaikki duunit cv, niin olisin ollut varmaan yli sadassa paikassa, usein monta työtä päällekkäin ja tehnyt kaikkea mitä vaan olen saanut. Nyt olen ollut äitiyslomalla ja yrittäjänä 6v. Tuolloin, eli 25-vuotiaana olin edellisessä palkkatyössäni pizzeriassa. Se oli ensimmäinen ravintola-alan työni. Sain harjoittelijan palkkaa, joka oli 6,90€ tunti bruttona. Heti kun palkkaa piti nostaa, nuoret irtisanottiin ja otettiin uudet tilalle. Ei se seuraava palkka suurikaan olisi ollut, noin 8€/tunti. Tein sitä sen puoli vuotta vajailla tunneilla ja huonoilla työajoilla (esim omistajat tekivät pääasiassa itse aina sunnuntait, ettei tarvitse maksaa tuplapalkkaa).
Siihen on syynsä miksi mäkkäreissä yms on yleensä nuoria töissä, sillä palkalla ei perheellinen elä (ellei "etene" edes hieman).
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kuten sanottu kesätyössä ja satunnaisissa keikka- /sijaistuspätkissä surkeahkon palkan vielä ymmärtää, mutta näin 45+ -iässä tuntuu lohduttomalta, että tuntipalkkataso on yhä vain kymppi ja hilut päälle ja tällä mennään joko hautaan tai eläkeikään (mikäli se ikinä koittaa) asti. Ei minkäännäköistä palkkakehitystä horisontissa. Naurettavaa ja kertoo karua kieltä työntekijöiden kokemuksen ja kertyvän osaamisen arvostuksesta - eli sen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ansiosidonnainen 1300e ja mies tienaa yrittäjänä 1000e.
Miehesi "yrittäjyys" on täysin kannattamatonta.
Maanviljelijä voi tienata jopa vuodessa tuon tonnin ja sitten ollaan vielä kateellisia niistä suurista tukiaisista
Jos on sellainen maanviljelijä jolla ei ole eläimiä tuo on ehkä mahdollista mutta maitoa taii lihaa tuottavan tilallisen tulo tuo ei ole missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy todeta tähän väliin että mun mielestä ei tarvittaisi yli 10e tuntipalkkoja.
Eli kaikille se palkka siihen kymmeneen euroon. Täällä tosi monet hyvätuloisetkin ihmettele että onko noin alhaisia palkkoja ja miten niillä pärjää.
Sitten on niitä hyvätuloisia jotka tietää että tuollaisilla palkoilla pärjää hyvin kun ei osta turhia.
Sen takia olisi hyvä että jokaiselta verotetaan niin paljon että jää se 10e tuntipalkka eikä yhtään enempää. Ympäristön vuoksi ja tasa-arvon vuoksi.
Voisi töitäkin aina vaihtaa jos tuntuu mälsältä ja mennä takaisin häntä koipien välissä paikkaamaan hampaita, kun ei jaksanutkaan raskasta maanviljelijän työtä.
Eli jokaiselle kymppi tunnissa alasta ja asemasta riippumatta. Tehtäisi ilmastotalkoot.
Tämä olisi mielenkiintoinen kokeilu. Sitä ulinaa, kun paremmin tienaavat kituuttaisivat kympin liksalla........
Koko kahvila-ravintola ala pyörii noilla alle 12e/h palkoilla.
Suurin osa toiminimi- ja pienyrittäjistä.
Aivan valtava osa Suomen kansaa elää +/- 10e/h tuntipalkoilla.
Minulla on urakkaoikeus eli saan tehdä työn niin nopeasti kuin haluan. Eilen juoksin mainosten jakoa 2220 kerrostalotaloutta ja tuntipalkaksi jäi 5.25 euroa. Otin työn opiskelun lisätyöksi. Tällä kertaa sain lehdet valmiina lajiteltuna mutta joskus ne pitää myös lajitella samalla tuntipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ansiosidonnainen 1300e ja mies tienaa yrittäjänä 1000e.
Miehesi "yrittäjyys" on täysin kannattamatonta.
Maanviljelijä voi tienata jopa vuodessa tuon tonnin ja sitten ollaan vielä kateellisia niistä suurista tukiaisista
Jos on sellainen maanviljelijä jolla ei ole eläimiä tuo on ehkä mahdollista mutta maitoa taii lihaa tuottavan tilallisen tulo tuo ei ole missään nimessä.
Meillä on 240 päätä navetassa. Osakkaita monta joten ei todellakaan voi maksaa palkkaa kovin suuria summia yhdelle.
15 vuotta samassa firmassa töissä toimistopäällikkönä.
Aloituspalkka oli aikoinaan 8,5€ ja nyt näiden vuosien ja vastuiden kasvamisen jälkeen 13€.
Käteen jää kuukaudessa verojen jälkeen noin 1700€. Tällä elätän 4 lasta ja itseni.
Olen tällä hetkellä kioskimyyjän parhaassa palkkakategoriassa, ja tienaan n. 12,60 €/h. Palkka ei siis tuosta enää nouse kokemusvuosien perusteella. Hain joskus puutarha-alan työntekijäksi ja olisin päässytkin, mutta palkka olisi ollut 8 €/h. Finnkinolla taas maksetaan 8,50 €/h. On se kumma, kun ei työntekijöitä oikein löydy mihinkään näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
amujen hommia kirjoitti:
Hyi helevetti. Älkää nyt ihmeessä noin matalalla palkalla työskennelkö. Pomonne huijaa teitä ja hyötyy teistä rahallisesti!
Eihän edes muualta tulleet tee noita hommia, kun hoksaavat mistä on kyse!
Jäin keväällä työttömäksi 30v kestäneen työputken jälkeen.
Menin sitten mukaan "työelämään valmennukseen" ja siellä minulle tarjottiin tehdastöitä, koska oman alani töitä ei ollut tarjolla.
Palkka huimat +8e/h . Paheksuin huonoa palkkaa, kun työpaikkakin olisi ollut toisella paikkakunnalla ja ajamista olisi tullut reilu 60km päivä.
Tämä ohjaaja alkoi pitämään minulle saarnaa siitä, että työ antaa tekijälleen muutakin kuin vain sen työn :D
Ihan niinkuin en tietäisi, kun ikäni olen töissä ollut. Mutta en minäkään hyväntekeväisyyteen viitsisi alkaa.Tehdastyö on kuitenkin raskasta ja ikääkin alkaa olla. Ja kaiken huipuksi saan nyt paremmin ansiosidonnaisella, kuin mitä tuolla töissä saisia, kun otetan huomioon matkakulut.
Eikä voida sanoa, että ansiosidonnainen olisi liian suuri, vaan palkka on liian pieni. Ja kun tuollaisesta työstä jäät joskus työttömäksi, on ansiosidonnainenkin vain noin 600e/kk. Ja sillä on jo vaikea tulla toimeen.
Ymmärrän kaiken tämän ja olen tosi empaattinen. Mutta en koskaan pysty käsittämään, miksi joku (sinä?) ajattelee, että tällainen vastoinkäyminen olisi sitten muitten (veronmaksajien) ongelma?
Minusta tuet vaan pitäisi poistaa. Ehkä se nostaisi palkkoja. Ainakin se ratkaisisi ongelmasi.
Jos sinulla ei ole perhettä muuta sinne työpaikan viereen. Jos on perhettä, niin kai he tekevät jotain hyväksesi, että pääsisit edes vähän helpommalla. ?
"Tuet pitäisi poistaa" mieltä ollaan tasan niin kauan, kun oma varma työpaikka menee alta työskenneltyäsi siellä 20v, asuntolaina painaa pälle ja lapset on pahimmassa kulutusiässä.
Ja miten se, että tuet poistetaan, muka nostaisi palkkoja? Päinvastoin, ihmisten olisi pakko mennä 5e/h työpaikkoihin.
Yhteiskunnassa homma menee niin, että teet työtä ja maksat veroja. Kun jäät työttömäksi, nosta työttömyyskorvausta, ettet kuole nälkään tai joudu kerjuulle. Työtä kun ei välttämättä ole vaikka sitä haluaisit.
Sitten kun taas pääset töihin, maksat taas niitä veroja ja joku toinen työtön elää sinun verorahoillasi. Vuoron vieraissa. Koskaan kun et voi olla varma, ettei se työpaikka menen sinunkin altasi, vaikka kuinka olet luullut, että se on ikuinen.
Minä maksan mielelläni veroja, koska niillä saadaan niin paljon hyvää aikaiseksi. Koulut, sairaanhoito(lähes ilmaista) työttömyystuki jne.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä se on aika pitkälti suoranaista vi"ttuilua, kun on työkokemusta ja ammattitaitoa ja sitten sulle tarjotaan harjoittelijan palkkaa.
Entiset harjoittelijat ulos ja uudet tilalle, ilmaistyöautomaatti. Eihän mihinkään tarvitse ketään oikeasti palkata, kun toiminta on tuollaista nuorten hyväksikäyttöä ja siin samassa varttuneempien syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa että asuinkunnat vaikuttaa myös palkkaukseen, eli Helsingin pieni taulukkopalkka on vielä pienempi pohjoisessa. Ja viime kaudella Sipilä ja Orpo et co. yrittivät päästä vielä eroon taulukkopalkoistakin sillä "paikallisella sopimuksella". Itse opiskelijana huomauttaisin että jos oletetaan minun tekevän täyttä normaalia työviikkoa vaikka todellisuudessa ei normaalin työpäivän tunnit riitä kattamaan käytettyä aikaa, oma tilini on nyt 6,9€/h. Nostan aikuiskoulutustukea, eli "tienaan" noin tuplat enemmän kuin saisin rahaa kelan opintotuen, asumislisän ja opintolainan kanssa. Monet keski ja suurituloisten elää tosi kaukana köyhyydestä, joten näitä asioita on hyvin vaikea käsittää, varsinkin kun itselle vanhemmat on maksaneet kaiken ja opintolainan on ollut sijoitusraha jonka voi pistää rahastoon poikimaan. Köyhemmät ihmiset ihan oikeasti käyttää sen ruokaan. Edelliset opinnot vedin laskujen ja pakollisten menojen jälkeen 20€ viikko budjetilla...
Ei kaikilla aloilla. Mielestäni tosin voisi olla ja silloin Helsingistä lähtisivät ne firmat joiden ei välttämättä tarvitse siellä olla. Ja ne joiden on pakko olla niin saisivat sellaista palkkaa että sillä eläisi ilman tukia.