Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vierailija
09.10.2019 |

Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.

Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vaihtoehdot

Kommentit (423)

Vierailija
101/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahalta kuulostaa

Niin. Keskuspankin mukaan riskiluottoraja on 63% bkt:sta ja Suomen velka on 60%

Valtion velka ei ole yksityishenkilön velkaa. Yleensä ottaen se on irrelevanttia velkaa.

Vierailija
102/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä, miksi vanhempainrahat, kotihoidontuki, lapsilisät ja vanhempainlomat tulisi lakkauttaa. Kermapyllyillä on liikaa aikaa laiskotella kotisohvillaan työtätekevien rahoilla. Saisivat sen sijaan rämplätä vähemmän nettipalstoja ja mennä töihin ansaitsemaan vaipparahansa ihan itse. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä, miksi vanhempainrahat, kotihoidontuki, lapsilisät ja vanhempainlomat tulisi lakkauttaa. Kermapyllyillä on liikaa aikaa laiskotella kotisohvillaan työtätekevien rahoilla. Saisivat sen sijaan rämplätä vähemmän nettipalstoja ja mennä töihin ansaitsemaan vaipparahansa ihan itse. :)

Varma keino tuhota Suomi alhaiseen syntyvyyteen.

Vierailija
104/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aloitin teollisessa leipomossa duunissa niin palkka oli jotain 7,80/h. Nykyään 9,10/h. Toisaalta tähän hommaan ei vaadita mitään koulutusta niin ei kai se ihmekään että palkka on tuo. Mulla on koulutus mutta eri alalta, sellaiselta joka ei työllistä. 

Missähän leipomossa muka oot töissä

Mulla aloittaessa ilman kokemusta noin kympin tuntipalkka, nyt parin vuoden jälkeen melkein 12 + yöllä tuplapalkka

Vierailija
105/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa että asuinkunnat vaikuttaa myös palkkaukseen, eli Helsingin pieni taulukkopalkka on vielä pienempi pohjoisessa. Ja viime kaudella Sipilä ja Orpo et co. yrittivät päästä vielä eroon taulukkopalkoistakin sillä "paikallisella sopimuksella". Itse opiskelijana huomauttaisin että jos oletetaan minun tekevän täyttä normaalia työviikkoa vaikka todellisuudessa ei normaalin työpäivän tunnit riitä kattamaan käytettyä aikaa, oma tilini on nyt 6,9€/h. Nostan aikuiskoulutustukea, eli "tienaan" noin tuplat enemmän kuin saisin rahaa kelan opintotuen, asumislisän ja opintolainan kanssa. Monet keski ja suurituloisten elää tosi kaukana köyhyydestä, joten näitä asioita on hyvin vaikea käsittää, varsinkin kun itselle vanhemmat on maksaneet kaiken ja opintolainan on ollut sijoitusraha jonka voi pistää rahastoon poikimaan. Köyhemmät ihmiset ihan oikeasti käyttää sen ruokaan. Edelliset opinnot vedin laskujen ja pakollisten menojen jälkeen 20€ viikko budjetilla...

Vierailija
106/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella että tänäänkin menee monet töihin alle 10e tuntipalkalla ja tekevät raskasta työtä.

Minä työttömänä opettajana saan kuussa ansiosidonnaista sen vähän päälle 1500e tekemättä mitään oikeastaan. Paitsi tietenkin laitoin äsken pari työhakua menemään, mutta eihän tämän ihan kohtuulliselta tunnu.

Voisi kuvitella että olen vähän muita parempi ihmisenä, jos sen rahassa mittaa, kun saan töitä tekemättä enemmän kuin työtä tekevä saa.

Vierailija
107/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja leikkii hauskaa. Jokainen tietää että Suomessa on todella surkeita palkkoja, ja ihmiset ei pääse töihin välillä kun ei ole varaa maksaa auton kuluja/bensaa näillä mahtavilla liksoilla edes.

Olen ollut siivoojana solilla sekä RTK:lla, maksoivat raskaasta työstä sen huiman kakkostason palkan, eli 10,67€. Juu en ole enää. Ei sillä elä, ei maksa auton kuluja ja vuokraa. Aina maksavat sitä alinta palkkaa, joissain kohteessa kolmostasoa, joka on sitten huima 11,20€. Sitten ihmettelevät kun vaihtuvuus on suurta!

Ilmeisesti ainakin metallipuolella, tarjoilijoilla, vartijoilla ja kaupan työntekijöilläkään ei palkat päätä huimaa.

Luojan kiitos itse pääsin muihin töihin ja nyt tulee työnteolla toimeenkin, niin kuin pitäisikin!

Tsemppiä kaikille raskaan työn raatajille.

Vierailija
108/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...

Suomessa?!

Mikä ala ja mikä työ?

Missä päin noin matalat palkat?

Oletko opiskelija ja riistettävä?

Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.

Onneksi nuo kassat sun muut saadaan automatisoitua. 

Käykää koulunne, se kun on maksutonta (ei ilmaista)

Vierailija
109/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun aloittaja leikkii hauskaa. Jokainen tietää että Suomessa on todella surkeita palkkoja, ja ihmiset ei pääse töihin välillä kun ei ole varaa maksaa auton kuluja/bensaa näillä mahtavilla liksoilla edes.

Olen ollut siivoojana solilla sekä RTK:lla, maksoivat raskaasta työstä sen huiman kakkostason palkan, eli 10,67€. Juu en ole enää. Ei sillä elä, ei maksa auton kuluja ja vuokraa. Aina maksavat sitä alinta palkkaa, joissain kohteessa kolmostasoa, joka on sitten huima 11,20€. Sitten ihmettelevät kun vaihtuvuus on suurta!

Ilmeisesti ainakin metallipuolella, tarjoilijoilla, vartijoilla ja kaupan työntekijöilläkään ei palkat päätä huimaa.

Luojan kiitos itse pääsin muihin töihin ja nyt tulee työnteolla toimeenkin, niin kuin pitäisikin!

Tsemppiä kaikille raskaan työn raatajille.

palvelualoja kaikki siis.Yllättävää ettei tuottamattomasta työstä makseta.

Vierailija
110/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kunnallinen perhepäivähoitaja, tuntipalkka 10.20 €. En kyllä voisi tehdä tätä työtä, jos asuisin itsekseen. Ja kyllä on palkka perseestä siihen nähden, että huolehtii neljästä pienestä lapsesta yksinään ja siihen päälle tekee ruoat+siivoukset yms. ja toimintavaatimukset on nykyään ihan samat kuin päiväkodeissa.

Vierailija
111/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen! Tosin ens kesänä taitaa olla jo vähän yli 8e.

Vierailija
112/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä töitä vaikka kuinka paljon missä maksetaan alle 12e/h.

Oma tuntipalkkani on tasan 18e/h.

M28

Vierailija
113/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varma keino tuhota Suomi alhaiseen syntyvyyteen.

Kyllä tänne tulijoita riittää

Vierailija
114/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aloitin teollisessa leipomossa duunissa niin palkka oli jotain 7,80/h. Nykyään 9,10/h. Toisaalta tähän hommaan ei vaadita mitään koulutusta niin ei kai se ihmekään että palkka on tuo. Mulla on koulutus mutta eri alalta, sellaiselta joka ei työllistä. 

Missähän leipomossa muka oot töissä

Mulla aloittaessa ilman kokemusta noin kympin tuntipalkka, nyt parin vuoden jälkeen melkein 12 + yöllä tuplapalkka

Ja kun tutkit tessiä näet jänniä palkkaluokkia joihin koulutuksen saaneet ovat oikeutettuja

Vierailija
115/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa?!

Mikä ala ja mikä työ?

Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.

Automaateista on luovuttu joissain kaupoissa,kaikki eivät halua käyttää niitä enkä minäkään.

Vierailija
116/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa?!

Mikä ala ja mikä työ?

Automaateista on luovuttu joissain kaupoissa,kaikki eivät halua käyttää niitä enkä minäkään.

Voi kuule, katso S-marketin ulkopuolelle vaikkapa Kiinaan.

Siellä ladataan tuotteet koriin, järjestelmä skannaa ne, tunnistaa myös jos otat sen pois korista ja laitat takas hyllylle. Sitten vain kävelet ulos. Maksu mobiililla automaattisesti.

Vierailija
117/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa myyntifirmassa ei ole edes tuntipalkkaa tai muutakaan takuupalkkaa, vaan maksavat puhtaasti tehtyjen myyntien mukaan provikkaa.  Tienestit sitten vaihtelee joka kuukausittain. 

Vierailija
118/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Suomi herätys? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ansiosidonnainen 1300e ja mies tienaa yrittäjänä 1000e.

Miehesi "yrittäjyys" on täysin kannattamatonta.

niin on. ihan kauheaa lukea tälläistä.

Siis onko nämä palkka jutut totta?

Sain 80-luvulla opiskelijanakin paljon paremmin palkkaa kuin nämä 8e tuntityöt...

:O onko nämä provoja vai totta?

Mun mies on maanviljelijä.

Vierailija
119/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmista palkoista tulisikin melkoinen ketjureaktio taloudessa...

Niin että rahaa siirtyisi normaaleille ihmisille miljardöörien sijaan?

Siten myös rahaa jakaantuisi normaaleille ihmisille eikä vain kerääntyisi miljonäärien tileille nousemaan korkoa.

Rahaa pitäisi ottaa pois ja ohjata työntekijöille.

Jotenkin naurettavaa että pikaruokaloiden työntekijöiden palkat on niinkin matalat.

Siis oikeasti!

Rahat pitäisi ottaa pois ja kovalla kädellä yhteisen edun ja hyvinvoinnin vuoksi.

Tuotteiden hintoja lähinnä tarkoitin.

Alle 15e palkkatuntityöläisiltä voisi poistaa alvit kokonaan pois.

Alvit?

Vierailija
120/423 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä olisi tarjolla puutarha-alan töitä ja tietenkin aina huudetaan työvoimapulaa. Mistähän johtuu? Tuntipalkka 8,40 ja kaksivuorotyö ja kuusipäiväinen viikko.

Joo en mennyt vaikka työtön olenkin.

Siis tomaatti ja kurkku vai kukat? Vai ylipäätänsä kaikki ne?

Ruukkusalaatteja ja -yrttejä lähinnä.

Noi tuottajaketjut on vähän hankala juttu, kun siinä on niin monta välistäottajaa, että ketjun alinpana oleva ei paljoakaan saa. Tilalliselle esim maidosta jää vain 3 senttiä litralta! 3 rupusta senttiä. Kuka vie 97 senttiä? Siinäkin on kaupiaalla paljon liikkumavaraa näköjään, kun lidlin maito maksaa 70 c ja citymarketissa 1 e. 30 senttiä voi näemmä kauppa ottaa enemmän jos sitä huvittaa.

Ruukkusalaatti vie aikaa, energiaa, vettä ja tilaa. Sitten kuljetus ja viimeisenä rohmuaa kauppa. Minun kylässäni yksi parhaiten tienaava on juurikin kaupan omistaja. Ja kenen selkänahasta? Kaikkien jotka on hänen alapuolellaan.

Mutta työ on tehtävä, kiltisti ja hiljaa nurisematta, koska voit joutua pois ja aina on uusi uhri tilalle tulossa. Jos kaikki ryhtyisi kapinaan, niin palkkoja nostettaisiin, mutta maksajana on ostaja, ei siltikään kaupan omistaja ja se on väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi