Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vierailija
09.10.2019 |

Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.

Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!

Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.

Vaihtoehdot

Kommentit (423)

Vierailija
81/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmista palkoista tulisikin melkoinen ketjureaktio taloudessa...

Niin että rahaa siirtyisi normaaleille ihmisille miljardöörien sijaan?

Siten myös rahaa jakaantuisi normaaleille ihmisille eikä vain kerääntyisi miljonäärien tileille nousemaan korkoa.

Rahaa pitäisi ottaa pois ja ohjata työntekijöille.

Jotenkin naurettavaa että pikaruokaloiden työntekijöiden palkat on niinkin matalat.

Siis oikeasti!

Rahat pitäisi ottaa pois ja kovalla kädellä yhteisen edun ja hyvinvoinnin vuoksi.

Tuotteiden hintoja lähinnä tarkoitin.

Alle 15e palkkatuntityöläisiltä voisi poistaa alvit kokonaan pois.

Vierailija
82/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoittaja vanhustyössä suurella ketjulla, alkupalkka 11,25 €. Yli 400 hoivakotia eli on meitä muutama. Nollasopimuksia vielä yrittävät tarjota uusille

Tämä ja lisäksi kehitysvamma yksiköissä lähihoitajille maksetaan ohjaajan palkkaa vaikka hoitotyötä sekin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että rahaa siirtyisi normaaleille ihmisille miljardöörien sijaan?

Siten myös rahaa jakaantuisi normaaleille ihmisille eikä vain kerääntyisi miljonäärien tileille nousemaan korkoa.

Rahaa pitäisi ottaa pois ja ohjata työntekijöille.

Jotenkin naurettavaa että pikaruokaloiden työntekijöiden palkat on niinkin matalat.

Siis oikeasti!

Rahat pitäisi ottaa pois ja kovalla kädellä yhteisen edun ja hyvinvoinnin vuoksi.

Tuotteiden hintoja lähinnä tarkoitin.

Et sitten AHNEUTTA ajatellut ollenkaan. Oletko jotenkin omahyväinen, itsekeskeinen ja ahne pas"kiainen, joka lihottaa itseään hyväksikäyttämällä toisia, miten sä vit"tu kehtaat saa"tana?

Vierailija
84/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Suomi herätys? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ansiosidonnainen 1300e ja mies tienaa yrittäjänä 1000e.

Miehesi "yrittäjyys" on täysin kannattamatonta.

niin on. ihan kauheaa lukea tälläistä.

Siis onko nämä palkka jutut totta?

Sain 80-luvulla opiskelijanakin paljon paremmin palkkaa kuin nämä 8e tuntityöt...

:O onko nämä provoja vai totta?

Tervetuloa todellisuuteen. Kannattaa katsoa esim. Pamin sivuilta palvelualojen palkkataulukoita, huomaat että monella alalla alimmat tuntipalkat ovat siellä kympin tienoilla.

Lisäksi monessa tessissä on mahdollista maksaa harjoittelijan palkkaa jopa vuoden ajan ennen kuin saa sitä palkkataulukon alinta palkkaa. Esim. kaupan alalla harjoittelijan palkka on 80% alimmasta taulukkopalkasta, eli vähän päälle 9 e/tunti. Ja ravintola-alalla palkat ovat kaupan tessiäkin huonommat.

Vierailija
85/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...

Suomessa?!

Mikä ala ja mikä työ?

Missä päin noin matalat palkat?

Oletko opiskelija ja riistettävä?

Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.

Nyt kyllä vaikutta k*setukselta. Pamin palkkataulukossa tuntipalkat Helsingissä alkaa 10,93e/tunti ja koululaisen palkka on 70% ja harjoittelijan 85% taulukon alimmasta palkasta. Millainen sopimus sinulla oikein on?

Niin minustakin vaikuttaa, että minua k*usetetaan, usko pois. Ei ole ketjuliike, pieni myymälä ja minun lisäkseni kaksi ihmistä töissä (omistaja ja toinen nuori). Jos vaihtaisin vaikkapa esimerkiksi S- tai K-ryhmän kauppaan, saattaisin saada parempaa palkkaa, en tiedä. Meillä palkka on tuo, ja nousee aikanaan. Voikohan olla, että minua huijataan? Kenelle tästä voisi sanoa? Vai voiko olla oikein? Minä tuohon palkkaan kyllä suostuin ja allekirjoitin työsopimuksen.

Kai olet liittynyt Pamiin? Jos et niin tee se heti ja otat sinne yhteyttä ja alat saamaan selkoa tuohon palkkausasiaan.

Vierailija
86/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kuplassa nämä elävät jotka väittävät ettei tienneet kuinka matalaa palkkaa Suomessa duunarit saa? Naiset aina toki vielä vähemmän kuin miehet. Itse ollut 8-11e tuntipalkalla monta vuotta, kunnes vaihdoin yrittäjäksi. Ei silläkään leveästi elä, mutta työ on huomattavasti parempaa eikä koko elämä mene paskassa työpaikassa vit tuuntuneena.

Voi SAA"TANA teitä alistuvia lampaita. Sahasitte oman oksanne ja muiden tuolla ALISTUMISELLA.

En ymmärrä ollenkaa. Vi"ttu.

Vierailija
87/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuollaiset palkat nyt aivan perseestä. Ja yleensä vielä raskaista töistä. Opiskeluaikana olin siivoojana ja palkka oli silloin muinoin 6,86 / tunti. Ja se grillillä vielä vähemmän, sitäkin tein. Nykyään tienaan järkyn isoa kuukausipalkkaa kevyestä toimistotyöstä.

Vierailija
88/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahalta kuulostaa

Niin. Keskuspankin mukaan riskiluottoraja on 63% bkt:sta ja Suomen velka on 60%

Terveydenhoitoon ei ole olevinaan varaa ja lisää otetaan velkaa ja muukalaisia, mistä ei ole mitään hyötyä yhtään kenellekkään.

Ei mitään vi"tun järkeä missään.

Vierailija
89/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommunistitko tätä ylläpitää häh? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt saatana lisää?

Eihän nuo palkat ketään kannata. Ihmettelen miksi kukaan tekee noita?

Luulisi ihmisillä olevan järkeä päässä ja pysyttelevän tukien varassa mieluummin.

Siis tekeekö vassarit noita töitä ylläpitääkseen työväenkultuuria vai mistä tässä on vika?

Eihän kukaan muu kuin työtä arvostava vassari mene mieluummin töihin kuin jää tukien varaan.

Joitain meistä pelko huomisesta ajaa eteenpäin. Joidenkien mielestä luultavasti kaikkia pitäisi ajaa pelko ja uhka huomisesta, niin että esittävät vaatimuksinaan erilaisen tukien lopettamista. Ja heikommassa asemassa olevien töihin pakottamista.

Samalla unohtaen mainita se, kuinka poaljon he itse ova valmiita maksamaan palkkaa, heille jotka tarjoutuvat tulemaan töihin; uksoen ja luottaen siihen että yöstä saa asianmukaisen ja kohuullien palkan. -Hyväntekeväisyystyöhön osallistumisen saa jokainen päättää osaltaan itse. Palkattomaan orjayöhön tai kohtuuttoman pienellä palkalla ei kenenkään piäisi ouua yöskenetelemään.   

Ei tukien saaminen tapahdu monestikaan, vain sormia napsauttamalla. Oleko koskaan ajatellut miten Suomessa kävisi, jos kaikki pienpalkkaiset sanotaanko kaikki alle 1000€ kuukaudessa tienaava oikeasti jättäisivät työnsä tekemättä. Joiain sosiaalisia tulonsiiroja jää kokonaan jakamatta varasti osaksi siksi, että edelleen on heiä, jotka eivät yksinkertaisesti kehtaa hakea jotain n-n tukea

Mutta myös koska kaikki eivät tunne tai tiedä, mitä tukea edes vosivat saada. Ja varmasti on heitäkin, jotka eivä yksinkeratisesti osaa hakea tukia itselleen, koska eivät ymmärrä tai osaa täyttää "oikein" niitä lomakkeia tai muita muodollisuuksia, jotka suoritamalla saattaisivat saavuttaa itselleen ainakin osan "ansaitsemasaan" tuesta (/ tulonsiirrosta).        

Vierailija
90/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso esimerkiksi Palvelualojen ja kiinteistöpalvelualojen sekä ravintola-alojen TES palkkaluokkia. Lakka houkuttelemasta kyseiset työalat, kun palkat viistävät alle 11 euroa/tunti.

Minulla tällä hetkellä tuntipalkkana 11,76, eli kiinteistöpalvelualan tes palkkaryhmä 4. En ole tyytyväinen, mutten parempaakaan saa. S*atana :(

Vierailija
91/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuollaiset palkat nyt aivan perseestä. Ja yleensä vielä raskaista töistä. Opiskeluaikana olin siivoojana ja palkka oli silloin muinoin 6,86 / tunti. Ja se grillillä vielä vähemmän, sitäkin tein. Nykyään tienaan järkyn isoa kuukausipalkkaa kevyestä toimistotyöstä.

Tämä onkin se p*askin homma. Mitä raskaampi työ sitä huonompi palkka ja rikot vielä itsesi töissä.

Vierailija
92/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei työntekoa arvosteta.

Vierailija
93/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa saanut 12e tunnilta, kun oikeasti sai 5-12e päivältä. Lopareista ei olisi tullut mitään karenssia tai muuta nössöä vaan olisi joutunut rehellisesti kiven sisään. On tämä hieno maa

Vierailija
94/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 10e/h

Tervetuloa 2019 vuoden Suomeen

Vierailija
95/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi tuntipalkka 20 e, jos asiakkaita olisi koko ajan. Mutta asiakkaita ei todellakaan ole koko ajan eikä edes joka toinen tunti.

Vierailija
96/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kuplassa nämä elävät jotka väittävät ettei tienneet kuinka matalaa palkkaa Suomessa duunarit saa? Naiset aina toki vielä vähemmän kuin miehet. Itse ollut 8-11e tuntipalkalla monta vuotta, kunnes vaihdoin yrittäjäksi. Ei silläkään leveästi elä, mutta työ on huomattavasti parempaa eikä koko elämä mene paskassa työpaikassa vit tuuntuneena.

Kun miettii että opinahjoissa ei kerrota totuutta ekana päivänä, niin en ylläty. Opet toki tienaa amiksessa vähän enemmän. Ehkä niille on maksettu siitä etteivät kerro palkkoja.

Aika harva alaikäinen ottaa itse selvää.

Vierailija
97/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaupungissa henk.koht avustajille maksetaan 3 eri palkkaa. Teen töitä kahdelle vaikeasti vammaiselle. Toisesta saan 10,68 e/h ja toisesta 11,90 (hoidollisesti vaativa, joten siinä korotus). Matalimmassa luokassa maksetaan n. 9,60 e/h ja sielläkin saattaa olla hoidollisesti vaativia, mutta kuuluvat eri työehtosopimukseen piiriin. Lähihoitajana saan rapiat päälle 12 euroa tunti. Olen kyllä sitä mieltä, että näin yksinelävänä tällä tulee ihan hyvin toimeen. Kaikkeen mitä haluaa on rahaa ja säästöönkin jää. Mutta jos olisi lapsia, niin tiukkaa tekisi.

Vierailija
98/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä olisi tarjolla puutarha-alan töitä ja tietenkin aina huudetaan työvoimapulaa. Mistähän johtuu? Tuntipalkka 8,40 ja kaksivuorotyö ja kuusipäiväinen viikko.

Joo en mennyt vaikka työtön olenkin.

Siis tomaatti ja kurkku vai kukat? Vai ylipäätänsä kaikki ne?

Kaikki. Tuo on ihan alan TES:n mukainen palkka, edes koulutus ja alan työkokemus eivät sitä kovin paljon nosta. 12 euroa on ihan mahdoton tuntipalkka puutarhurille. 

Vierailija
99/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...

Suomessa?!

Mikä ala ja mikä työ?

Missä päin noin matalat palkat?

Oletko opiskelija ja riistettävä?

Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.

Nyt kyllä vaikutta k*setukselta. Pamin palkkataulukossa tuntipalkat Helsingissä alkaa 10,93e/tunti ja koululaisen palkka on 70% ja harjoittelijan 85% taulukon alimmasta palkasta. Millainen sopimus sinulla oikein on?

Niin minustakin vaikuttaa, että minua k*usetetaan, usko pois. Ei ole ketjuliike, pieni myymälä ja minun lisäkseni kaksi ihmistä töissä (omistaja ja toinen nuori). Jos vaihtaisin vaikkapa esimerkiksi S- tai K-ryhmän kauppaan, saattaisin saada parempaa palkkaa, en tiedä. Meillä palkka on tuo, ja nousee aikanaan. Voikohan olla, että minua huijataan? Kenelle tästä voisi sanoa? Vai voiko olla oikein? Minä tuohon palkkaan kyllä suostuin ja allekirjoitin työsopimuksen.

Palkkoja voidaan periä työnantajalta myös takautuvasti eli hyvät liksat siinä saa kerralla jos työnantaja on p*ssinyt silmään, liitto riitauttaa ja voittaa jutun. Tuolloin kannattaa kyllä jo alkaa etsiä muuta työtä sillä työnantaja saattaa alkaa hyvinkin veemäiseksi.

Vierailija
100/423 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei työntekoa arvosteta.

Miksi työntekoa pitäisi arvostaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi