Siis onko Suomessa alle 12e tuntipalkkoja? Törmäsin tänään keskusteluissa näihin väitteisiin.
Saan työttömänä ansiosidonnaista enemmän kuin matalapalkka-alan duunari saa töistä ylitöineen kuukaudessa.
Miten tämä voi olla mahdollista ja onko se edes oikein?
Mielestäni se ei ole oikein, mutta en kyllä haluaisi luopua ansiosidonnaisestakaan.
Eli miten Suomen palkkataso saataisi nousuun?
Eihän tuossa ole mitään järkeä tehdä töitä noin halvalla, edes muualta tulleena näin kalliissa maassa!!!
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Paremmista palkoista tulisikin melkoinen ketjureaktio taloudessa...
Niin että rahaa siirtyisi normaaleille ihmisille miljardöörien sijaan?
Siten myös rahaa jakaantuisi normaaleille ihmisille eikä vain kerääntyisi miljonäärien tileille nousemaan korkoa.
Rahaa pitäisi ottaa pois ja ohjata työntekijöille.
Jotenkin naurettavaa että pikaruokaloiden työntekijöiden palkat on niinkin matalat.
Siis oikeasti!
Rahat pitäisi ottaa pois ja kovalla kädellä yhteisen edun ja hyvinvoinnin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ansiosidonnainen 1300e ja mies tienaa yrittäjänä 1000e.
Miehesi "yrittäjyys" on täysin kannattamatonta.
Maanviljelijä voi tienata jopa vuodessa tuon tonnin ja sitten ollaan vielä kateellisia niistä suurista tukiaisista
Kannattaisko viljelijän mennä mieluummin siivoomaan toimistoon sillä 9e tuntipalkalla?
Kyllä suurin osa joutuukin menemään, koska kuka elää tonnilla vuoden. Yleensä toinen puoliso tienaa rahat ulkopuolisesta työstä elämiseen
Kauheaa jos tämä on totta. Kyllä Suomi tarvitsee pohjoismaista ensimmäisenä perustulon tai kansalaispalkan.
Metallialalla olin yli 10 v. samalla työnantajalla. Korkein palkka 11,40.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk työharjoittelussa ja palkka on kuukausipalkka mutta tuntipalkaksi muunnettuna ihan vähän yli 3 e. Koko aikainen työ ja palkka 500 euroa. On perus opiskelijan tuet kyllä eli lasketaanko edes?
Monessa paikassa ei amk-harjoittelija saa ollenkaan palkkaa.
Ja sen pitäisi olla laitonta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 7,5 € tuntipalkallinen ilmoittautuu...
Suomessa?!
Mikä ala ja mikä työ?
Missä päin noin matalat palkat?
Oletko opiskelija ja riistettävä?
Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.
Nyt kyllä vaikutta k*setukselta. Pamin palkkataulukossa tuntipalkat Helsingissä alkaa 10,93e/tunti ja koululaisen palkka on 70% ja harjoittelijan 85% taulukon alimmasta palkasta. Millainen sopimus sinulla oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Täällä olisi tarjolla puutarha-alan töitä ja tietenkin aina huudetaan työvoimapulaa. Mistähän johtuu? Tuntipalkka 8,40 ja kaksivuorotyö ja kuusipäiväinen viikko.
Joo en mennyt vaikka työtön olenkin.
Itse hain kukkatarhalle töihin puutarhurina. Ei otettu.
Ihmeteltiin rekryssä vielä että eikö ole ajokorttia. Totesin että ei alle 10e tuntipalkalla oikein saa säästettyä sellaista varten. Rahat menee lähinnä vuokraan ja työmatkoihin sekä ruokaan.
Oma vaatimus oli että ottaisivat sillä vähän päälle 9e tuntipalkalla mikä on tessissä. Eivät ottaneet.
Halusivat halvalla tekijöitä kukkia tuottamaan.
Tosiaan ikää on jo kohta 50v.
Aika huonon alan valitsin, vaikka tosiaan on sellainen ala mikä on "mun juttu".
Eihän tällä perhettä perustettu tai säästetty hyvinvointivaltiossa.
Minkäs sille kutsumukselle voi.
Mun palkka on just alle 12e/h. Eikä edes ole alin palkka mitä olen tehnyt. Tosi todellisuudesta vieraantunut aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuminen KALLISTA, sähkö KALLISTA, ruoka MELKO KALLISTA.
Eihän tuollaisilla "palkoilla" ole mitään ostovoimaa, eikä tuollaisista "palkoista" kerry mitään verohyötyä.
Mikä hitto tätä maata oikein vaivaa?
Laskelmieni mukaan noin 15e tuntipalkka vähintään 6h viidesti päivässä kannattaisi taloudellisesti että saa elettyä yhteiskunnassa hyvinvoivasti. Ei sekään silti kannata siten että säästöön jäisi, mutta noin.
No meinasin jo sanoa itsekkin tämän, että nykysuomessa se 15€/h on ns. "minimipalkka", millä kattaa elämisen ilman pennin venyttämistä.
Palkka pitäisi maksaa ammattitaidon, osaamisen ja kokemuksen mukaan. Turha on "työantajien" ulista, että ei löydy ammattitaitoista työvoimaa, jos eivät haluaa maksaa asiallisia palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä olisi tarjolla puutarha-alan töitä ja tietenkin aina huudetaan työvoimapulaa. Mistähän johtuu? Tuntipalkka 8,40 ja kaksivuorotyö ja kuusipäiväinen viikko.
Joo en mennyt vaikka työtön olenkin.
Itse hain kukkatarhalle töihin puutarhurina. Ei otettu.
Ihmeteltiin rekryssä vielä että eikö ole ajokorttia. Totesin että ei alle 10e tuntipalkalla oikein saa säästettyä sellaista varten. Rahat menee lähinnä vuokraan ja työmatkoihin sekä ruokaan.
Oma vaatimus oli että ottaisivat sillä vähän päälle 9e tuntipalkalla mikä on tessissä. Eivät ottaneet.
Halusivat halvalla tekijöitä kukkia tuottamaan.
Tosiaan ikää on jo kohta 50v.
Aika huonon alan valitsin, vaikka tosiaan on sellainen ala mikä on "mun juttu".
Eihän tällä perhettä perustettu tai säästetty hyvinvointivaltiossa.
Minkäs sille kutsumukselle voi.
Hautausmaan kausityöntekijän palkka on muistaakseni yli 1700e/kk niin kannattaa hakea ensi vuonna sellaiseen jos paikkakunnalla vaan palkkaavat. Tai kunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa?!
Mikä ala ja mikä työ?
Kaupan ala, kassalla. Helsinki. En ole opiskelija, mutta nuori kyllä. Kokopäivätyö. Lisät toki tuovat lisää rahaa, mutta ei sillä silti leveästi elä. Kokemuksen kautta palkka nousee kyllä, mutta onhan tämä nyt ihan älytöntä.
Nyt kyllä vaikutta k*setukselta. Pamin palkkataulukossa tuntipalkat Helsingissä alkaa 10,93e/tunti ja koululaisen palkka on 70% ja harjoittelijan 85% taulukon alimmasta palkasta. Millainen sopimus sinulla oikein on?
Niin minustakin vaikuttaa, että minua k*usetetaan, usko pois. Ei ole ketjuliike, pieni myymälä ja minun lisäkseni kaksi ihmistä töissä (omistaja ja toinen nuori). Jos vaihtaisin vaikkapa esimerkiksi S- tai K-ryhmän kauppaan, saattaisin saada parempaa palkkaa, en tiedä. Meillä palkka on tuo, ja nousee aikanaan. Voikohan olla, että minua huijataan? Kenelle tästä voisi sanoa? Vai voiko olla oikein? Minä tuohon palkkaan kyllä suostuin ja allekirjoitin työsopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Metallialalla olin yli 10 v. samalla työnantajalla. Korkein palkka 11,40.
Ei voi olla mahdollista. Miksi suostut tuollaiseen ku"setukseen.?
Mitä teet?
Se on kyllä tiedossa, että teknologiateollisuuden "TES" on pas"kapaperia.
Kun aloitin teollisessa leipomossa duunissa niin palkka oli jotain 7,80/h. Nykyään 9,10/h. Toisaalta tähän hommaan ei vaadita mitään koulutusta niin ei kai se ihmekään että palkka on tuo. Mulla on koulutus mutta eri alalta, sellaiselta joka ei työllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa?!
Mikä ala ja mikä työ?
Niin minustakin vaikuttaa, että minua k*usetetaan, usko pois. Ei ole ketjuliike, pieni myymälä ja minun lisäkseni kaksi ihmistä töissä (omistaja ja toinen nuori). Jos vaihtaisin vaikkapa esimerkiksi S- tai K-ryhmän kauppaan, saattaisin saada parempaa palkkaa, en tiedä. Meillä palkka on tuo, ja nousee aikanaan. Voikohan olla, että minua huijataan? Kenelle tästä voisi sanoa? Vai voiko olla oikein? Minä tuohon palkkaan kyllä suostuin ja allekirjoitin työsopimuksen.
https://www.stat.fi/til/pra/2016/pra_2016_2017-09-21_tie_001_fi.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanviljelijä voi tienata jopa vuodessa tuon tonnin ja sitten ollaan vielä kateellisia niistä suurista tukiaisista
Kannattaisko viljelijän mennä mieluummin siivoomaan toimistoon sillä 9e tuntipalkalla?
Kyllä suurin osa joutuukin menemään, koska kuka elää tonnilla vuoden. Yleensä toinen puoliso tienaa rahat ulkopuolisesta työstä elämiseen
Kauheaa jos tämä on totta. Kyllä Suomi tarvitsee pohjoismaista ensimmäisenä perustulon tai kansalaispalkan.
Perustuloa ei tule koskaan,liian kallis.
Missä kuplassa nämä elävät jotka väittävät ettei tienneet kuinka matalaa palkkaa Suomessa duunarit saa? Naiset aina toki vielä vähemmän kuin miehet. Itse ollut 8-11e tuntipalkalla monta vuotta, kunnes vaihdoin yrittäjäksi. Ei silläkään leveästi elä, mutta työ on huomattavasti parempaa eikä koko elämä mene paskassa työpaikassa vit tuuntuneena.
Lähihoittaja vanhustyössä suurella ketjulla, alkupalkka 11,25 €. Yli 400 hoivakotia eli on meitä muutama. Nollasopimuksia vielä yrittävät tarjota uusille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuloa ei tule koskaan,liian kallis.
Höpöhöpö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmista palkoista tulisikin melkoinen ketjureaktio taloudessa...
Niin että rahaa siirtyisi normaaleille ihmisille miljardöörien sijaan?
Siten myös rahaa jakaantuisi normaaleille ihmisille eikä vain kerääntyisi miljonäärien tileille nousemaan korkoa.
Rahaa pitäisi ottaa pois ja ohjata työntekijöille.
Jotenkin naurettavaa että pikaruokaloiden työntekijöiden palkat on niinkin matalat.
Siis oikeasti!
Rahat pitäisi ottaa pois ja kovalla kädellä yhteisen edun ja hyvinvoinnin vuoksi.
Tuotteiden hintoja lähinnä tarkoitin.