Mikä tuota Makiaa vaivaa, nyt selvisi toinenkin logovarkaus, shampoopullosta!
Selityksiä odotellessa...
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006266627.html
Kommentit (309)
Anteeksi mutta mitä *elvettiä? Eikö omien logojen ja kuvien keksiminen ja niiden suunnittelun pitäisi olla nimenomaan se kiva juttu, eikä se pakollinen paha? Ja luuliko nuo tosiaan, että eivät jää kiinni?
Typerää kitistä, että suomalaiset olisivat mielensäpahoittajia. Suomalaisilla on moraali. Plagiointi on rikollista. Henkilökohtaista vahinkoa tuo ei ihmisille tuota, mutta kyse onkin periaatteesta. Samalla lailla kännissä ajaminen on rikollista, vaikkei keneenkään osuisikaan.
Jopa tavallinen piraattituote on paljon "rehellisempi" kuin Makian tekeleet.
Piraattituotteissa kaikki tietää heti, mistä on kyse, ja kukaan ei edes yritä selitellä jälkikäteen mitään.
Kumpaakaan tapaa toimia en sinänsä kuitenkaan hyväksy.
En ihmettele yhtään kun tietää toimarin taustaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä lisää.
Suurempi uutinen olisi jos Makia olisi oikeasti joskus itse suunnitellut jotain... Onneksi en ole koskaan ostanut yhtään heidän ylihinnoiteltua laadutonta halpamaissa tuotettua kopiovaatettaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä lisää.
Muakin kiinnostaa.
ennen oli rantarolexi, nykyään on katumakia.
Eikös tänään tullut jo kolmas epäilys?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tänään tullut jo kolmas epäilys?
Niitä on jo ainakin yhdeksän. Enkä mitenkään usko, että jää siihen.
Voisiko joku selittää, mihin Makian tämänastinen menestys perustuu? Itse olen vain ihmetellyt, miten ylihinnoiteltua tylsän näköistä vaatetta, jossa ei ole viitettä myöskään erityisestä laadukkuudesta, näkyy yhä useammalla.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää, mihin Makian tämänastinen menestys perustuu? Itse olen vain ihmetellyt, miten ylihinnoiteltua tylsän näköistä vaatetta, jossa ei ole viitettä myöskään erityisestä laadukkuudesta, näkyy yhä useammalla.
*näkyi yhä useammalla. veikkaan, ettei huomenna niitä ole kellään katukuvassa...
Noloja öykkäreitä!
Koettakaapa samaa vaikka MC donaldsin kanssa. Siinäkin on logossa M-kirjain.
Hs:ssa porukan koottuja ylimielisiä selityksiä jälleen: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006267500.html?utm_campaign=tf-HS&ut…
”Merenkävijät-tapausta Nyberg kuvaa opettavaiseksi. Viestintä olisi hänen mukaansa voinut olla vähän parempaa, ja jatkossa Makia aikoo ilmoittaa mahdollisista lainoista ennen niiden laittamista tuotantoon, Nyberg sanoo.
”Ainakin Suomessa, koska täällä ollaan niin heikkohermoisia”, Nyberg sanoo.
”Jos joku ei tämän takia tykkää Makiasta, niin sitten ei kuulukaan tykätä Makiasta.”
Että jjjust.
Minä ainakin ”pidin” Makiasta tätä ennen, ts. olin positiivisesti kiinnostunut. Olisin voinut ostaa heidän vaatteitaan. Nyt kuitenkin toimari itse kertoo, että jos ei tämän takia heistä pidä, niin ei kuulukaan pitää. Keille he oikein vaatteita haluavat myydä? Pieniä pursiseuroja kuppaaville junteille? Okei. En ole sellainen. Haluan, että ne rahat annetaan seuran junioritoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Koko touhulla saavat älyttömästi julkisuutt, eli kustannustehokasta ja ovelaa markkinointia.
Nyt kaikki tietää brändistä.
Ihan sama onko hyvää vai huonoa julkisuutta, koska kaikki julkisuus on tavallaan mainosta.
Tietää brändin epärehellisyydestä. Mielikuva yrityksestä muuttunut täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mikä Makiaa vaivaa? Mielikuvituksen puute ja härskiys.
Makiamekon kuuluisa raitapaita: https://makiaclothing.com/product/verkstad-t-shirt-black-k/
Makian Hillfiger -mallistoa: https://makiaclothing.com/product/ct_u50001-tretorn-x-makia-knit-navy-1…
2015 Makia teki yhteistyötä RAY:n kanssa. RAY:n tietämättä, tosin.
https://www.is.fi/mystyle/art-2000001019998.html
ps- kuka ostaa näitä Turkissa teetettyjä, ylihintaisia kuituja?
Marimekolla on kylläkin enemmän niitä raitoja omassa tasaraita-kuosissaan. Eikä raitakuosi sinänsä ole mitenkään copyright-suojattu tuote. Mutta selviä kopiontijuttuja on tähän mennessä paljastunut jo viisi, mukaan lukien Makian logo, joka on pöllitty amerikkalaiselta arkkitehtifirmalta.
Itseasiassa mun laskujen mukaan seitsemän:
-merenkävijöiden logo
-melojien logo
-kahvilan seinältä pöllitty kuva
-shampoohomma
-makian "oma" logo
-Uudenkaupungin vaakuna
-bändin levy
Voi olla että unohdinkin jo jotain, näitä kun alkaa olemaan...
Lisätään listalle pajatso, poistetaan luvalla tehty kahvilan seinä
Idioottimaista toimintaa Makialta. Ei ole kyse mielensäpahoittamisesta, vaan yksinkertaisesti tekijänoikeuksista. Tekijänoikeus on jokaisella logolla ja tuotoksella ja vaikka ihan valokuvilla. Kopioiminen on alhaista ja tekijänoikeusrikkomus. Sanotaan että huonokin julkisuus on hyvää, mutta tämä ei ole huonoa, vaan noloa. Jos firma haluaa brändätä itsensä trendikkääksi, niin nolo julkisuus voi hyvinkin tappaa koko myynnin, vaikka nimi tuleekin tutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Hs:ssa porukan koottuja ylimielisiä selityksiä jälleen: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006267500.html?utm_campaign=tf-HS&ut…
”Merenkävijät-tapausta Nyberg kuvaa opettavaiseksi. Viestintä olisi hänen mukaansa voinut olla vähän parempaa, ja jatkossa Makia aikoo ilmoittaa mahdollisista lainoista ennen niiden laittamista tuotantoon, Nyberg sanoo.”Ainakin Suomessa, koska täällä ollaan niin heikkohermoisia”, Nyberg sanoo.
”Jos joku ei tämän takia tykkää Makiasta, niin sitten ei kuulukaan tykätä Makiasta.”
Että jjjust.
"mahdollisista lainoista '? Enpä ole tiennytkään, että muiden omistamia kuvia, logoja ja fontteja voi vapaasti lainailla oman firman käyttöön. Kun tämä nyt selkeästi on kuitenkin makian kanta asiaan, niin voisin vinkata kanssaeläjilleni sellaisia sivuja kuin vaikka teespring, zazzle, redbubble. Näillä sivuilla voi vapaasti " fiilistellä" makian printtejä erilaisiin tuotteisiin ja saada sitten niitten myynnistä itselleen mukavat provikat. Tämähän on ihan ok, vähän vaan lainataan ja fiilistellään, vai mitä, makia?
sori, mut tekee vaatteesta nolon... #eijatkoon