Mikä tuota Makiaa vaivaa, nyt selvisi toinenkin logovarkaus, shampoopullosta!
Selityksiä odotellessa...
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006266627.html
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tästä pursiseurasta ja heidän logostaan nyt ekan kerran. Samoin kuin siitä toisesta veneilyporukasta. En jaksa ymmärtää, että tällainen jumalaton nuoha on noussut. Olisivat tyytyväisiä, että saavat näkyvyyttä.
Sisämaan kasvatti
Minäkin kuulin ensimmäisen kerran Merenkävijöistä (kuten muuten Makiastakin) vasta nyt, mutta urheiluseura-aktiivina ymmärrän erittäin hyvin närkästyksen. Näkyvyys ei välttämättä muutenkaan ole tärkeää kuin oman lajin piirissä, eikä se varsinkaan silloin tunnu kivalta, jos se tulee jonkin seurahengelle tärkeän asian - esimerkiksi tunnuksen - vääristelystä. Makian logovarkaus ei ole kunnianosoitus, se on loukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tästä pursiseurasta ja heidän logostaan nyt ekan kerran. Samoin kuin siitä toisesta veneilyporukasta. En jaksa ymmärtää, että tällainen jumalaton nuoha on noussut. Olisivat tyytyväisiä, että saavat näkyvyyttä.
Sisämaan kasvatti
Miksi ihmeessä he tarvitsisivat näkyvyyttä? Ei pursiseura ole mikään bisnes.
Toisekseen just häikäilemätöntä ottaa seurojen logoja, kun niillä ei todennäköisesti ole resursseja lähteä oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saakeli. Ei tekijänoikeuksien rikkomisesta makseta korvauksia/sakkoja sen mukaan, onko toiminnasta (varastamisesta) koitunut taloudellista tappiota! On vissiin Makian omat pojat tässä ketjussa selittämässä, kun on niin käsittämättömän typeriä heittoja. Itse en edes ole graafisella alalla, ja tajuan sen verran, että toisten kuvien/fonttien/logojen käyttö ilman omistajan lupaa tai maksettua lisenssiä on kiellettyä ja rikollista ja siitä saa rangaistuksen.
Makia on rikkonut lakia, useasti ja ilmeisen tarkoituksella. Se on se pointti. Ei se, että onko joku kärsinyt taloudellisia tappiota heidän takiaan.
Rangaistuksen määrittää oikeuslaitos, ei huutava somejoukko eikä edes (väitetysti) rikkomuksen kohteeksi joutunut uhri.
Väitinkö viestissäni jotain muuta? Kannattaisi opetella ymmärtämään lukemaansa, niin voisi elämä helpottua sullakin.
Menipä tunteisiin. Käy vaikka kävelyllä ja poista vanne päästäsi niin saattaa helpottaa hieman.
Kuka ostaa tuotteen, jossa on plagioitu kuva, joka vieläpä näyttää halvalta kopiolta ollen huono kopio alkuperäisestä?
Vierailija kirjoitti:
” Nyt Makian operatiivinen johtaja Mika Martikainen, pääsuunnittelija Jesse Hyväri, brand director Joni Malmi ja Nyberg avaavat suunsa. Tekijänoikeuksien sijaan aiheena on oikeastaan katumuodin kulttuuri, johon sekalaiset lainaukset, inspiraatiot ja referenssien kirjo kieltämättä kuuluvat.”
Voi luoja miten noloa! Katumuodilla tuossa merkityksessä ei tehdä BISNESTÄ. Jos joku hipsteri onnistuu pukeutumaan Flow-festivaaleille Erittäin hienon suomalaisen shampoon logoksi niin siitä ei tietenkään kukaan hermostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saakeli. Ei tekijänoikeuksien rikkomisesta makseta korvauksia/sakkoja sen mukaan, onko toiminnasta (varastamisesta) koitunut taloudellista tappiota! On vissiin Makian omat pojat tässä ketjussa selittämässä, kun on niin käsittämättömän typeriä heittoja. Itse en edes ole graafisella alalla, ja tajuan sen verran, että toisten kuvien/fonttien/logojen käyttö ilman omistajan lupaa tai maksettua lisenssiä on kiellettyä ja rikollista ja siitä saa rangaistuksen.
Makia on rikkonut lakia, useasti ja ilmeisen tarkoituksella. Se on se pointti. Ei se, että onko joku kärsinyt taloudellisia tappiota heidän takiaan.
Rangaistuksen määrittää oikeuslaitos, ei huutava somejoukko eikä edes (väitetysti) rikkomuksen kohteeksi joutunut uhri.
Väitinkö viestissäni jotain muuta? Kannattaisi opetella ymmärtämään lukemaansa, niin voisi elämä helpottua sullakin.
Menipä tunteisiin. Käy vaikka kävelyllä ja poista vanne päästäsi niin saattaa helpottaa hieman.
Ohis mutta tuollaiset "mene rauhoittumaan" -kommentit ne vasta osoittaa, että niiden esittäjä on hermostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on nolo tj niin on nolo firma...
Minusta noloa, joo. Ensin ilmoitetaan, että olimme idiootteja, mutta sitten ei kuitenkaan makseta pursiseuran juniorityöhän pyydettyä 5000 euroa, vaan ihan kuin vttuillakseen annetaan se Itämeren suojelutyöhön. Onhan sekin toki tärkeää, mutta.... ei lohduta suoraan Merenkävijöitä tässä.
Eihän sitä 5000 euroa ole edes annettu seuralle, jonka logo on varastettu kaupalliseen tarkoitukseen vaan Makia on kuin kiusatakseen ja pursiseuraa ja sen nuorisotyötä halventaakseen päättänyt käyttää tuon pyydetyn summan kuten itse haluavat ja omasta mielestään parempaan tarkoitukseen. Todella ylimielistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon "uudelleenversioituun" purjehdusseuran logoon on kopsattu se lintu kätevästi ClipArtista:
https://www.clipartwiki.com/iclip/boohoh_seagull-gull-bird-soaring-fly-…
Ei edes sitä lintua ole jaksettu itse siihen värkätä.
Jep. Ja tuon kuvan lisenssi oikeuttaa vain henkilökohtaiseen käyttöön, ei siis kaupalliseen tai minkään firman käyttöön.
Lisäksi luin Twitteristä, jossa tuohon melojiin kuuluva mies kertoo että pyysi Makiaa sponsoriksi johonkin tapahtumaan. Ei saanut ikinä mitään vastausta, mutta huomasi että heidän logonsa kelpasi silti Makian vaatteisiin myöhemmin.
Mä en ymmärrä miten kukaan voi puolustella tuon firman toimintaa. Varastavat toisten omaisuutta, ja jäätyään kiinni alkavat vittuilemaan ja uhittelemaan. Mikä ihme tuon firman asiakaskunta oikein on? Toiset rosvot?
Vierailija kirjoitti:
Tuohon "uudelleenversioituun" purjehdusseuran logoon on kopsattu se lintu kätevästi ClipArtista:
Ahhahhaaa päivän naurut tästä :D
Jotenkin säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja tuon kuvan lisenssi oikeuttaa vain henkilökohtaiseen käyttöön, ei siis kaupalliseen tai minkään firman käyttöön.
Lisäksi luin Twitteristä, jossa tuohon melojiin kuuluva mies kertoo että pyysi Makiaa sponsoriksi johonkin tapahtumaan. Ei saanut ikinä mitään vastausta, mutta huomasi että heidän logonsa kelpasi silti Makian vaatteisiin myöhemmin.
Mä en ymmärrä miten kukaan voi puolustella tuon firman toimintaa. Varastavat toisten omaisuutta, ja jäätyään kiinni alkavat vittuilemaan ja uhittelemaan. Mikä ihme tuon firman asiakaskunta oikein on? Toiset rosvot?
Eikä! Nyt on kyllä ylimielisyys huipussaan :O
Meni maku makiasta. Ällöttää niiden logo enkä ikinä ostaisi tuotteitaan.
Nyt pitää saada firma äkkiä konkurssiin, muuten ei öyhöttävä somelynkkausjoukko tule olemaan tyytyväinen!
Makialle vinkiksi, että kokeilkaapa "versioida" Adidaksen kolmiraitaista tunnusta, siitähän saa sopivasti m-kirjaimen, kun laittaa vinoraitojen päälle niitä yhdistävän extraraidan.
Sitten vaan tossuja tehtailemaan niin saatte kokea, mitä tekijänoikeuksien loukkaaminen oikeasti maksaa...
Tahdon telkkuun makiat ohjelmat!
-Vain Makiaa
-Big Makia
-Makiavuoto
-Makiat
-Tanssii Makian kanssa
-SohvaMakiat
-Urheilumakia
-Villi Makia
-Karpolla on Makiaa
-PoliisiMakia
-Salatut Makiat
-Kauniit & Makiat
-Ritari Makia
-MakiaWatch
-PikkuMakia
-Pitääkö olla Makiaa?
-Temptation Island Makia
-Hengenvaarallisesti Makia
-NapaMakia
Uskon ymmärtäväni, mitä tuolla on oltu ajavinaan takaa. Paljonhan näkee esim. parodiaversioita tai muuten hauskoja versioita tunnetuista logoista, jotka ovat (enimmäkseen) ihan laillisia. Niissäkin on paljon harmaata aluetta.
Ongelma tässä on, että näissä ei ole mitään sellaista jujua, minkä varjolla voisi vedota parodiaan. Korkeintaan hipsteri-ironiaa, josta ironiaa hakiessa saa käyttää suurennuslasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisämaan kasvatti
Minäkin kuulin ensimmäisen kerran Merenkävijöistä (kuten muuten Makiastakin) vasta nyt, mutta urheiluseura-aktiivina ymmärrän erittäin hyvin närkästyksen. Näkyvyys ei välttämättä muutenkaan ole tärkeää kuin oman lajin piirissä, eikä se varsinkaan silloin tunnu kivalta, jos se tulee jonkin seurahengelle tärkeän asian - esimerkiksi tunnuksen - vääristelystä. Makian logovarkaus ei ole kunnianosoitus, se on loukkaus.
Kysehän on seuran tunnuksen varastamisesta omiin käyttötarkoituksiin ja kaiken lisäksi kaupalliseen käyttöön hyötymistarkoituksessa.
Tähän asti kuvittelin Makian ideoineen printtinsä itse, mutta ovatkin pelkkiä härskejä varkaita.
Plagioinnin törkeyttä lisää ylimielisen vähättelevä asenne tapausten tultua ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää saada firma äkkiä konkurssiin, muuten ei öyhöttävä somelynkkausjoukko tule olemaan tyytyväinen!
Mikä sun ongelma on? Onko sun mielestä siis aina väärin tuoda julkisuuteen mitä tahansa vääriä tekoja? Internet on tuonut monia ongelmia mutta kyllä minusta yksi hyvä puoli on just se, että firmat ja ihmiset ei voi toimia väärin ja pitää sitä salassa.
Makiaa vaivaa selvästi täydellinen luovuuden ja omien ideoiden puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei niistä maksella senkään perusteella mitä loukattu taho sattuu pyytämään. Oikeudessa sopiva korvaus päätetään (kunhan on ensin päätetty, onko tekijänoikeusloukkausta juridisesti edes tapahtunut).
Pursiseurahan on ollut valmis asiallisesti ja nimellistä korvausta vastaan sopimaan asian, mutta miljoonabistestä muiden logoja varastamalla tekevälle yritykselle on mitä ilmeisemmin noussut menestyksestään kusi siinä määrin päähän, että ovat näille sopimusyrityksille ylimielisesti nauraen pyrkineet vaientamaan hyväksikäytön kohteensa kuvitellen, että asia jää siihen.
Sisämaan kasvatti