Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkinen väkivalta parisuhteessa?

Vierailija
07.10.2019 |

Kertokaa kokemuksia ja miten olette selvinneet vai onko parisuhteen lopettaminen ainoa vaihtoehto. Luulen, että saan kokea miehen suunnasta sitä jatkuvasti. En vaan osaa enää erottaa mikä on normaalia ja mikä ei.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle lukemista, joka mitätöit ja kyseenalaistat henkistäväkivaltaa tässä ketjussa:

https://www.nollalinja.fi/mika-on-vakivaltaa/?gclid=CjwKCAjwxOvsBRAjEiw…

Vierailija
22/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000000977565.html

"Mykkäkoulu on kovimpia aseita fyysisen väkivallan jälkeen"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle lukemista, joka mitätöit ja kyseenalaistat henkistäväkivaltaa tässä ketjussa:

https://www.nollalinja.fi/mika-on-vakivaltaa/?gclid=CjwKCAjwxOvsBRAjEiw…

Tässä ei selitetty noita kysymiäni asioita mitenkään.

Vierailija
24/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pariterapeutti Keijo Markova sanoo, että mykkäkoulussa katkaistaan tietoisesti yhteys toiseen. Mykkäkoulun viesti on: ”Sinä olet niin mahdoton, että suljen sinut ulkopuolelle ja ehkä hylkäänkin.”"

Missä tämä on päätetty että se viesti on tämä? Miksi se ei yhtä hyvin voi olla "tarvitsen nyt vähän aikaa rauhoittua, etten sano rumasti"?

Turhaan te minua haukutte, kun en todellakaan ymmärrä mistä te tässä puhutte, ja luulen ettei aika moni muukaan.

Vierailija
25/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisetikin henkisessä väkivallassa ensinnäkin siitä tekee kurjaa se että sitä voi olla vaikea tunnistaa ja tunnustaa, koska jos päällisin puolin on mukava ja viehättävä. Toiseksi myös se että jos pesänrakennus on jo edennyt pidemmälle niin mitenkä se vaikuttaa niihin lapsiin.

Jos on tällainen tilanne niin luulen että monet niistä selviää sillä että turvautuu ammattiapuun. Yleensä varmaan jos kysyisi prheterapeutilta mistä ne ongelmat johtuu niin ongelmien juurien arvelisin löytyvän sieltä keskitien tienoilta.

Ja varmasti se kynnys on aika korkea kun puhutaan todella pyörryttävän shokeeraavista asioista.

Vierailija
26/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai toi jankkaaja on se tuttu henkilö palstalta. Harrastaa itse henkistä väkivaltaa.

Vierailija
27/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai toi jankkaaja on se tuttu henkilö palstalta. Harrastaa itse henkistä väkivaltaa.

Jankkaan, kun odotan että joku selittäisi minulle kysymäni asiat.

Vierailija
28/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkistä väkivaltaa on:

- Mykkäkoulu

- Läheisyyden kieltäminen

- Manipulointi

-Vitsiksi naamioitu toisen pilkkaaminen

- Omaisuuden rikkominen

- Turvattomuuden tunteen aiheuttaminen toiselle, uhkailu.

- Pettäminen, valehtelu

- Toisen saavutusten ja persoonan mitätöinti

- Huutaminen

Tässä nyt muutama alkuun.

Läheisyyden kieltäminen? Eiköhän jokaisella ole oikeus koskemattomuuteen parisuhteessakin.

Niin että läheisyys on sinulle pelkästään yhdyntä, sitäkö vihjaat? Läheisyyden kieltäminen tarkoittaa henkisen ja fyysisen yhteyden tahdonvaraista kieltämistä satuttamistarkoituksessa. Systemaattista toisen pois työntämistä ilman selitystä ja emotionaalista hylkäämistä. Se on sitä kun kieltäydytään puhumasta vaikkapa parisuhteen ongelmista ja jätetään toinen kärsimään niistä yksin tai jos toinen tarvitsisi lohdutusta ja vaikkapa halausta niin ei suostuta siihen koska halutaan kontrolloida toisen pahaa oloa ehkäpä pahentamalla sitä. Ei liity seksiin mitenkään.

Vierailija
29/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rankkaa hyväksikäyttöä ja väkivaltaa jo nuoresta asti kokeneena täytyy sanoa, että olisikin selvinnyt vaan noilla.

Fyysinen, seksuaalinen ja taloudellinen väkivalta sisältää aina myös henkisen nöyryytyksen.

Vierailija
30/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkistä väkivaltaa on:

- Mykkäkoulu

- Läheisyyden kieltäminen

- Manipulointi

-Vitsiksi naamioitu toisen pilkkaaminen

- Omaisuuden rikkominen

- Turvattomuuden tunteen aiheuttaminen toiselle, uhkailu.

- Pettäminen, valehtelu

- Toisen saavutusten ja persoonan mitätöinti

- Huutaminen

Tässä nyt muutama alkuun.

Läheisyyden kieltäminen? Eiköhän jokaisella ole oikeus koskemattomuuteen parisuhteessakin.

Niin että läheisyys on sinulle pelkästään yhdyntä, sitäkö vihjaat? Läheisyyden kieltäminen tarkoittaa henkisen ja fyysisen yhteyden tahdonvaraista kieltämistä satuttamistarkoituksessa. Systemaattista toisen pois työntämistä ilman selitystä ja emotionaalista hylkäämistä. Se on sitä kun kieltäydytään puhumasta vaikkapa parisuhteen ongelmista ja jätetään toinen kärsimään niistä yksin tai jos toinen tarvitsisi lohdutusta ja vaikkapa halausta niin ei suostuta siihen koska halutaan kontrolloida toisen pahaa oloa ehkäpä pahentamalla sitä. Ei liity seksiin mitenkään.

Ok, tämä valottaa jo vähän mitä tuolla ehkä tarkoitetaan. Silti tuokin on jotain mitä tapahtuu helposti tiedostamatta, eikä varsinaisena tarkoituksena vahingoittaa toista. Itse olen henkilö, joka tarvitsee paljon omaa tilaa ja aikaa, ja riitatilanteissa otan usein myös aikalisän. Tuntuu ahdistavalta tuollainen että pitäisi halata esimerkiksi silloin kun on suutuksissa tai että olisi pakko juuri silloin puhua asioista.

Vierailija
31/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ Oon pahoillani, että oot joutunut kokemaan tuollaista :(

Ollaan siis oltu pitkään yhdessä ja viimeisen vuoden aikana tilanne on kärjistynyt, lähestulkoon kaikki mitä teen ärsyttää miestä. Kaikki se mikä ollu ok ja kivaa minussa aiemmin, niin ärsyttää häntä. Viimeisten viikkojen aikana on lähestulkoon lopettanut kommunikoinnin, ennen siis esim. viestiteltiin päivän aikana vaikka kuinka paljon. Jos sanon mielipiteen jostain asiasta tai purnaan jotain, tulee ärähdys tyyliin, että mulla ei ole oikeutta esim valittaa jostain epäkohdasta.

Lisäksi tuntuu, että hän rankaisee mua jotenkin omista epäonnistumistaan eikä ole elämäänsä mitenkään tyytyväinen. Meillä on kuitenkin kiva elämä, kummallakin työt ja oma asunto, autot, hyvät harrastukset.. en itsekään varmaan ole helpoin ihminen, mutta en kuitenkaan sulje toista pois ja yritän olla väleissä. Alkaa olemaan sellainen olo, että räjähdän kohta, varmaan alkaa olemaan ero ainoa vaihtoehto. Mitään keskustelua hänen kanssa ei saa aikaan, sama kun puhuisin seinälle.. tuntuu, että mun sydän on ihan kivettynyt tällä hetkellä..

Nyt muuten kun tämän kirjoittaa tähän.. eihän tässä ole enää mitään järkeä :(

Ap.

Mikä tuossa on sinun mielestäsi henkistä väkivaltaa?

Eli tälläinen käytös on normaalia parisuhteessa? Mitä tuo sitten on, jollei henkistä väkivaltaa? Syvää rakkautta?

Ap.

Ei se normaalia ole, mutta onko se ”väkivaltaa”?

Ei kaikki oma huono olo ole väkivaltaa.

Vierailija
32/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pariterapeutti Keijo Markova sanoo, että mykkäkoulussa katkaistaan tietoisesti yhteys toiseen. Mykkäkoulun viesti on: ”Sinä olet niin mahdoton, että suljen sinut ulkopuolelle ja ehkä hylkäänkin.”"

Missä tämä on päätetty että se viesti on tämä? Miksi se ei yhtä hyvin voi olla "tarvitsen nyt vähän aikaa rauhoittua, etten sano rumasti"?

Turhaan te minua haukutte, kun en todellakaan ymmärrä mistä te tässä puhutte, ja luulen ettei aika moni muukaan.

Mykkäkoulussa ja monissa muissa henkisen väkivallan muodoissa juttu on se, että vaikka sä et tarkoittaisi sitä väkivallaksi, siinä tilanteessa on myös toinen ihminen. Jos sä olet vaan hiljaa nurkassa ja et reagoi mihinkään, niin ehkä se sulla johtuu siitä että olet oikeasti tunteiden vallassa ja et pysty puhumaan tms., mut puolisosta silti tuntuu siltä, että halveksut häntä etkä pidä häntä tarpeeksi hyvänä edes puhumiseen.

Joskus puolisot jättääkin mykkäkoulua pitävän ihmisen omaan arvoonsa (varmaan helpompi kestää myös jos mykkäkoululaisella on joku mielenterveysdiagnoosi, voi vaan ajatella et toi on se sairaus eikä se ihminen). Moni ei tähän pysty, vaan se alkaa raaastaa henkisesti. Siksi esim. Mykkäkoulussa olisi parempi vaan sanoa, et hei saanko pari tuntia omaa aikaa ja puhutaan sitten tästä ongelmasta.

Vierailija
33/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rankkaa hyväksikäyttöä ja väkivaltaa jo nuoresta asti kokeneena täytyy sanoa, että olisikin selvinnyt vaan noilla.

Fyysinen, seksuaalinen ja taloudellinen väkivalta sisältää aina myös henkisen nöyryytyksen.

Hyvin sanottu! Väkivalta aina latistaa ja pienentää toista.

Vierailija
34/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mykkäkoulussa ja monissa muissa henkisen väkivallan muodoissa juttu on se, että vaikka sä et tarkoittaisi sitä väkivallaksi, siinä tilanteessa on myös toinen ihminen. Jos sä olet vaan hiljaa nurkassa ja et reagoi mihinkään, niin ehkä se sulla johtuu siitä että olet oikeasti tunteiden vallassa ja et pysty puhumaan tms., mut puolisosta silti tuntuu siltä, että halveksut häntä etkä pidä häntä tarpeeksi hyvänä edes puhumiseen.

Joskus puolisot jättääkin mykkäkoulua pitävän ihmisen omaan arvoonsa (varmaan helpompi kestää myös jos mykkäkoululaisella on joku mielenterveysdiagnoosi, voi vaan ajatella et toi on se sairaus eikä se ihminen). Moni ei tähän pysty, vaan se alkaa raaastaa henkisesti. Siksi esim. Mykkäkoulussa olisi parempi vaan sanoa, et hei saanko pari tuntia omaa aikaa ja puhutaan sitten tästä ongelmasta.

Todella vaikea ymmärtää että asian voi kokea noin että en pitäisi häntä tarpeeksi hyvänä puhumiseen tai että se että en juuri tietyllä hetkellä halua puhua, olisi uhkaus siitä että aion jättää. Minusta on tosi outoa että sille etten heti pysty puhumaan, annetaan uusia merkityksiä omassa mielessä ja että minä olen siitä vastuussa. Varmasti joo on parempi sanoa, että vedän nyt henkeä pari tuntia ja puhutaan sitten, mutta enhän tiedä silloinkaan jos ihminen senkin kokee jonain verisenä loukkauksena ja olen taas siitäkin vastuussa. 

Minä en ymmärrä tätä kyllä väkivallaksi. Ei se varmasti kivaa ole kun tarpeet menee ristiin, mutta eihän toinen ihminen voi olla vastuussa siitä minkälaisia merkityksiä toinen päässään asioille keksii.

Vierailija
35/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote]Todella vaikea ymmärtää että asian voi kokea noin että en pitäisi häntä tarpeeksi hyvänä puhumiseen tai että se että en juuri tietyllä hetkellä halua puhua, olisi uhkaus siitä että aion jättää. Minusta on tosi outoa että sille etten heti pysty puhumaan, annetaan uusia merkityksiä omassa mielessä ja että minä olen siitä vastuussa. Varmasti joo on parempi sanoa, että vedän nyt henkeä pari tuntia ja puhutaan sitten, mutta enhän tiedä silloinkaan jos ihminen senkin kokee jonain verisenä loukkauksena ja olen taas siitäkin vastuussa. 

Minä en ymmärrä tätä kyllä väkivallaksi. Ei se varmasti kivaa ole kun tarpeet menee ristiin, mutta eihän toinen ihminen voi olla vastuussa siitä minkälaisia merkityksiä toinen päässään asioille keksii.[/quote]

Todella vaikea ymmärtää, että koet tarpeelliseksi spämmätä jokaista mykkäkoulua käsittelevää ketjua palstalla mitätöimällä aihetta.

(Uusille tiedoksi, että tämän henkilön samat jankkaukset löytyvät muistakin aihetta koskevista ketjuista lähes sanasta sanaan samanlaisina. Googlatkaa ne vaikka. Hänen kanssaan ei voi myöskään keskustella lainkaan, hän vain toistaa noita omia pointtejaan uudelleen ja uudelleen yrittämättäkään ymmärtää muita.

En tiedä, onko kyseessä Kivikisssäiti, vai onko palstalla joku ihan erikseen tähän aiheeseen erikoistunut toinen henkilö.)

Vierailija
36/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella vaikea ymmärtää että asian voi kokea noin että en pitäisi häntä tarpeeksi hyvänä puhumiseen tai että se että en juuri tietyllä hetkellä halua puhua, olisi uhkaus siitä että aion jättää. Minusta on tosi outoa että sille etten heti pysty puhumaan, annetaan uusia merkityksiä omassa mielessä ja että minä olen siitä vastuussa. Varmasti joo on parempi sanoa, että vedän nyt henkeä pari tuntia ja puhutaan sitten, mutta enhän tiedä silloinkaan jos ihminen senkin kokee jonain verisenä loukkauksena ja olen taas siitäkin vastuussa. 

Minä en ymmärrä tätä kyllä väkivallaksi. Ei se varmasti kivaa ole kun tarpeet menee ristiin, mutta eihän toinen ihminen voi olla vastuussa siitä minkälaisia merkityksiä toinen päässään asioille keksii.

Sä et ole vastuussa niistä merkityksistä, mutta yleensä parisuhteessa yritetään suhtautua toiseen mahdollisimman empaattisesti. Ei haluta satuttaa edes tarkoittamattakaan. Joten sitten kun puoliso sanoo, että hän kokee mykkäkoulun näin tai minkäänlaisesta kosketuksesta kieltäytymisen näin, jonkun on muututtava, koska puolisoon sattuu. Ja jos esim. halaaminen riidan jälkeen olisi sulle vastenmielistä ja puolisolle ihan pakollista, niin ehkä teidän tarpeet on sitten niin erilaisia, ettei suhteesta tule mitään.

Olit ihan oikeassa tosta, että "pinaattikeiton keittäminen voi olla henkistä väkivaltaa". Itse ahdistushäiriön ollessa pahimmillaan saatoin saada paniikkikohtauksen yhdestä bändistä keskustellessa, koska se liittyi vahvasti asioihin, jotka oli tän häiriön aiheuttaneet. Silloin siitä bändistä toistuvasti keskustelu olisi voinut olla henkistä väkivaltaa, ei siksi että asiasta ei saisi keskustella, vaan koska se aiheuttaisi mulle niin pahan olon.

Summarum, henkinen väkivalta on enemmän sitä, että teet jotain siitä huolimatta että tiedät, että se satuttaa puolisoa. (Ja toki joidenkin mielestä myös sitä, että teet jotian ja SINUN PITÖISI TIETÄÄ ETTÄ SE SATUTTAA, mut henk. koht. olen vähän eri mieltä kumpi tuossa kohtaa käyttää henkistä väkivaltaa). Jotkut tekee niin koska kokee tarvetta kontrolloida puolisoaan, toiset koska se puolisoa satuttaa käytös on sellaista, jota he ei pysty tai halua lopettamaan. Loppupeleissä sama se, satutatko toista tahallasi vai erilaisten tarpeiden vuoksi, kipu on kipua ja jos suhde ei toimi niin ei toimi.

Vierailija
37/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On veteen piirretty viiva haitallisen toiminnan ja väkivallan välillä.

Eksäni oli kuten sinä ja yritin ymmärtää. Uskon ja tiedän, ettei hän toiminut tahallaan ikävästi mykkäkoulujensa ja etäisyydenoton kanssa.

Minä silti aloin oireilla kuin henkisen väkivallan uhri, koska minun tarpeitani ei vastavuoroisesti huomioitu ja jouduin kantamaan kaiken ikävän olon yksin ja vain antamaan tilaa ja ymmärtämään.

No, minustakin tuli määritelmän mukaan väkivaltainen. Muutuin negatiiviseksi ja herkästi suuttuvaksi huutajaksi.

Vierailija
38/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Todella vaikea ymmärtää, että koet tarpeelliseksi spämmätä jokaista mykkäkoulua käsittelevää ketjua palstalla mitätöimällä aihetta.

(Uusille tiedoksi, että tämän henkilön samat jankkaukset löytyvät muistakin aihetta koskevista ketjuista lähes sanasta sanaan samanlaisina. Googlatkaa ne vaikka. Hänen kanssaan ei voi myöskään keskustella lainkaan, hän vain toistaa noita omia pointtejaan uudelleen ja uudelleen yrittämättäkään ymmärtää muita.

En tiedä, onko kyseessä Kivikisssäiti, vai onko palstalla joku ihan erikseen tähän aiheeseen erikoistunut toinen henkilö.)No kas, minulla on sitten varmaan sivupersoona joka käy jankkaamassa aiheesta tietämättäni. Kiivikissa on itsellenikin tuttu hahmo ja epäilen että hän ei mitään mykkäkouluja pysty pitämään, on sen verran suupaltti. Itse tartuin tähän aiheeseen nyt (tietääkseni) ensimmäisen kerran. Ei minulla ole mitään tarvetta jankata samoista aiheista, mutta itselläsi ilmeisesti on, kun tiedät vastauksetkin noin tarkkaan? Miksi ihmeessä ylipäätään "keskustella", jos asiasta ei saa keskustella, vaan pitää vain nyökytellä mukana. :DDD

Vierailija
39/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikeasti sanonut, että tarvitset pari tuntia rauhoittumiseen ja sen jälkeen vielä samana päivänä puhut, se ei ole mykkäkoulu.

Vierailija
40/96 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kas, minulla on sitten varmaan sivupersoona joka käy jankkaamassa aiheesta tietämättäni. Kiivikissa on itsellenikin tuttu hahmo ja epäilen että hän ei mitään mykkäkouluja pysty pitämään, on sen verran suupaltti. Itse tartuin tähän aiheeseen nyt (tietääkseni) ensimmäisen kerran. Ei minulla ole mitään tarvetta jankata samoista aiheista, mutta itselläsi ilmeisesti on, kun tiedät vastauksetkin noin tarkkaan? Miksi ihmeessä ylipäätään "keskustella", jos asiasta ei saa keskustella, vaan pitää vain nyökytellä mukana. :DDD

Hiukka on ironista, että keskusteluissa henkisestä väkivallasta esiintyy niin paljon henkistä väkivaltaa. Ja kyllä, jonkun haukkuminen pahoinpitelijäksi ja pahoinpitelijöiden puolustajaksi on haukkumista sekin.

Mut ehkä täällä on paljon traumoja kokeneita ihmisiä, jotka sitten toistaa huonoissa parisuhteissa oppimiaan malleja internet-keskusteluissa. Toivon vilpittömästi, että hekin voivat nykyisin hyvin, ja eivät oikeassa elämässä kohtele ihmisiä näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme