Näössä vikaa ja huonovointisuutta
Mulla silmät karsastanut jo jonkin aikaa mutta pari päivää sitten huomasin että mulla näkö jotenkin "heikennyt" yhtäkkiä ja esim. jää "pitkät päälle" kun katson vaikka viisi sekuntia jotain kohdetta, todella häiritsevää kun tämä jatkuu käytännössä koko ajan. Lähinäkö on hyvä, kaukonäkö hieman heikompi. Päänsärkyä ollut ja huonovointisuutta myös. Outo olo, ihan kun ei hallitsisi itseäni, on turta olo. Täytyy myös puhuessa hakea sanoja melko kauan, ja tuntuu ettei välillä saa järkevää tekstiä ollenkaan suusta ulos.
Onko lääkäriin/silmälääkäriin lähdettävä vai onko vain jotain minun omia horinoita
Kommentit (26)
Menisin yleislääkärille, joka pystyy tutkimaan silmiä jonkin verran omilla laitteillaan. Yleislääkäri voi arvioida, onko tarvetta jatkotutkimuksiin ja että kannattaisiko siinä tapauksessa mennä silmälääkärille vai neurologille.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
myöskin väsymystä/uupumusta, olen nukkunut normaalisti mutta siitä huolimatta sellainen olo että voisi nukkua kokoajan. Myöskin muisti temppuilee, esimerkiksi kun nyt kirjoitan tämän viestin niin en enää muutaman minuutin päästä muista tämän viestin sisällöstä juuri mitään.
ap
Kyse voi olla hermostollisesta häiriöstä. Saatko riittävästi hyvälaatuisia rasvoja ruokavaliostasi?
Vierailija kirjoitti:
Kyse voi olla hermostollisesta häiriöstä. Saatko riittävästi hyvälaatuisia rasvoja ruokavaliostasi?
Hyvälaatuiset rasvat ovat tärkeitä aivoille. Vältä margariineja ja siemenöljyjä, syö vain aitoa rasvaa.
Kannattaa käydä lääkärissä. Jos tutkitaan eikä mitään syytä oireisiin löydy, niin ehkä sinulla on migreeni. Se ainakin voi aiheuttaa päänsärkyä, pahoinvointia, näköhäiriöitä ja puhumisvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Montako tuntia päivässä tuijotat ruutua?
aika monta, tämäkin saattaa olla itseasiassa suurimpia syitä näihin oireisiin.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä lääkärissä. Jos tutkitaan eikä mitään syytä oireisiin löydy, niin ehkä sinulla on migreeni. Se ainakin voi aiheuttaa päänsärkyä, pahoinvointia, näköhäiriöitä ja puhumisvaikeuksia.
Mulla on migreeniä, mutta tämä ei nyt ole sitä.
Soita päivystykseen, jo tänään. Tod näk vaaratonta mutta voi olla myös jotain mikä pitää nopeasti tutkia.
Vierailija kirjoitti:
En. täytyy alkaa laittamaan asiaa kuntoon.
ap
AP oletko vielä linjoilla!!
Mulla oli ihan samat oireet vastikään. Syynä oli raudanpuute!!
Käy testaamassa verikokein ferritiini, transferritiini ja perusverenkuva.
Et saa testejä välttämättä kunnalliselta, mutta aina voi vaatimalla vaatia. Ja jos sattuu hyvä lääkäri, niin saat.
Nuo ei maksa paljon myöskään, jos käy omaan laskuun ottamassa yksityisellä. Sitten on ainakin lääkärille näytettävää.
Oman kokemuksen mukaan suurin osa lääkäreitä tuijottaa vain hemoglobiinia. Matala hemoglobiinihan on anemiaa, ja jos sinulta löytyy tämä, niin saat hoitoa.
Asia on hankalampi, jos hemoglobiini ei ole laskenut, Mutta raudanpuute on mahdollinen ilman, että hemoglobiini laskee!!
Älä siis usko, että Rauta-arvot ovat kunnossa, vaikka sinulla ei olisi anemiaa. Hemoglobiini laskee usein ihan viimeisenä, siinä vaiheessa kun rauta-varastot ovat lopussa.
Omalla kohdalla oli ihan samat oireet kuin sinulla. Silmän tarkennuksen kanssa oli ongelmaa. Tuntui että silmän liikkeet tulivat myöhässä. Päätä särki usein. Lopulta mua huimasi jatkuvasti.
Juuri tuo tunne, ettei handlaa enää itseään.
Lisäksi mulla oli lisääntynyt hartia ja selkäjumit. Oli hankala nousta sängystä, kun tuntui että olen vaan kaikki päivät puoliunessa.
Noh, verikokeet, lääkärissä käynti ja lisäraudan aloitus auttoivat noihin kaikkiin asioihin.
Raudanpuutteelle on usein joku syy, joka pitää myös hoitaa pois. Jos on vaikka runsaat menkat.
Onnea koitokseen!! Toivottavasti saat apua!!
Jos olet Facebookissa, niin siellä on ihan huippu ryhmä "raudanpuute". Kannattaa liittyä.
Aivoverenkiertohäiriö?
En noilla oireilla valittelisi palstalla vaan uskoutuisin lääkärille.
#15 lisää
Mullekin lääkäri teki nämä liiketestit, jotta varmistui ettei aivoissa itsessään ole häikkää.
Kaikki muut tekijät pitää tietenkin sulkea pois, vaikka olisi raudanpuutekin.
Kannattaa mennä lääkäriin. Noilla oireilla voi olla vakavaakin juttua aivoissa, verenkierrollisesti tai vaikka MS-tauti.
Vierailija kirjoitti:
AP oletko vielä linjoilla!!
Mulla oli ihan samat oireet vastikään. Syynä oli raudanpuute!!
Käy testaamassa verikokein ferritiini, transferritiini ja perusverenkuva.Et saa testejä välttämättä kunnalliselta, mutta aina voi vaatimalla vaatia. Ja jos sattuu hyvä lääkäri, niin saat.
Nuo ei maksa paljon myöskään, jos käy omaan laskuun ottamassa yksityisellä. Sitten on ainakin lääkärille näytettävää.Oman kokemuksen mukaan suurin osa lääkäreitä tuijottaa vain hemoglobiinia. Matala hemoglobiinihan on anemiaa, ja jos sinulta löytyy tämä, niin saat hoitoa.
Asia on hankalampi, jos hemoglobiini ei ole laskenut, Mutta raudanpuute on mahdollinen ilman, että hemoglobiini laskee!!
Älä siis usko, että Rauta-arvot ovat kunnossa, vaikka sinulla ei olisi anemiaa. Hemoglobiini laskee usein ihan viimeisenä, siinä vaiheessa kun rauta-varastot ovat lopussa.Omalla kohdalla oli ihan samat oireet kuin sinulla. Silmän tarkennuksen kanssa oli ongelmaa. Tuntui että silmän liikkeet tulivat myöhässä. Päätä särki usein. Lopulta mua huimasi jatkuvasti.
Juuri tuo tunne, ettei handlaa enää itseään.
Lisäksi mulla oli lisääntynyt hartia ja selkäjumit. Oli hankala nousta sängystä, kun tuntui että olen vaan kaikki päivät puoliunessa.Noh, verikokeet, lääkärissä käynti ja lisäraudan aloitus auttoivat noihin kaikkiin asioihin.
Raudanpuutteelle on usein joku syy, joka pitää myös hoitaa pois. Jos on vaikka runsaat menkat.Onnea koitokseen!! Toivottavasti saat apua!!
Jos olet Facebookissa, niin siellä on ihan huippu ryhmä "raudanpuute". Kannattaa liittyä.
Joo täällä ollaan, täytyy soitella lääkäriin että sais jotain vastauksia että missä mättää
ap.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä lääkäriin. Noilla oireilla voi olla vakavaakin juttua aivoissa, verenkierrollisesti tai vaikka MS-tauti.
Joo, niin kannattaa.
ap
Ei ne sun horinoita varmaan ole. Tulee mieleen ekana vääränlainen ravinto. Ei lääkärissä käyntikään turhaa tuskin ole.