Paniikkikohtaus ja ahdistus, saisko tukea
Huomenta
3 vuotta tasaista oloa (toki lievää elämään kuuluvaa ahdistusta välillä) töissä yönä sain jumalattoman paniikkikohtauksen joka jatkui eilen aamulla. Eilinen meni ahdistuksessa. Viime yönä nukuin hyvin mutta aamulla ahdisti. Terapiassa käyn ja seuraava aika on ensi viikolla. Ottaa päähän! Miksi en kyenny estämään tätä tai osannu käsitellä asioita ja tunteita sille tasolle ettei näin pahoja oloja tulis.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä apua saat takuulla:
http://www.dignitas.ch/
Hyi kun olet inhottava! 😒
Älä syytä itseäsi, se pahentaa oloa! Moni meistä kärsii ahdistuksesta ja kyllähän se ketuttaa, tiedän hyvin tunteen. Minä olen jo 7 vuotta joutunut käyttämään lääkitystä ja yli 3-vuotinen terapia on takana. Mutta aina vaan ahdistus välillä puskee...
Ole itsellesi armollinen, älä tuomitse. Se jo saattas helpottaa :)
Lääkitys terapian lisäksi. Jaksat paremmin käsitellä asioita terapiassa ja pystyt menemään syvemmälle niihin, kun asioiden käsittely ei nostata isoja ahdistuksia päälle.
Onko rauta-arvot missä kunnossa? Matala rauta voi provosoida ahdistusta ja paniikkia. Samoin heikot kilpirauhasarvot. Koska rautaa tarvitaan kilpirauhashormonien toiminnassa. Ja ne taas vaikuttavat psyykeen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys terapian lisäksi. Jaksat paremmin käsitellä asioita terapiassa ja pystyt menemään syvemmälle niihin, kun asioiden käsittely ei nostata isoja ahdistuksia päälle.
Lääkitys on menny alusta asti, essitalopraami 20mg.
Vierailija kirjoitti:
Onko rauta-arvot missä kunnossa? Matala rauta voi provosoida ahdistusta ja paniikkia. Samoin heikot kilpirauhasarvot. Koska rautaa tarvitaan kilpirauhashormonien toiminnassa. Ja ne taas vaikuttavat psyykeen.
Huonossa kunnossa rauta. Vuosi sitten otettu ja ferritiini 24. Rautalääkkeitä en oo voinu syödä ku pienen pätkän ku maha menny sekaisin. Pitäs kokeilla nyt uudestaan. Kilpirauhasarvot katsottu muistaakseni vuosi sitten. Täytyy tarkistaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonossa kunnossa rauta. Vuosi sitten otettu ja ferritiini 24. Rautalääkkeitä en oo voinu syödä ku pienen pätkän ku maha menny sekaisin. Pitäs kokeilla nyt uudestaan. Kilpirauhasarvot katsottu muistaakseni vuosi sitten. Täytyy tarkistaa.
Ap
Niinpä. En tajua, miksi ei hoideta ihmisiä kuntoon, vaan annetaan essitalopraamia. Se ei paranna ketään, jolla syy on raudanpuutos tms.
Ja omega3 kannattaa ottaa reiluilla annoksilla käyttöön heti jos ei ole jo.
Minäkin suosittelen ulkoilua ja urheilua. Sekä meditaatiota, joogaa ym. mielen ja kehon hoitamista.
Rautaa, vahvaa b12 ja d-vitamiini. Kokeile Solgarin Gentle Iron. Se sopii mun äärimmäisen herkälle vatsalle. Myös Maltofer purutabletti sopii kun otan puolikkaan per päivä ruoan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiinpä. En tajua, miksi ei hoideta ihmisiä kuntoon, vaan annetaan essitalopraamia. Se ei paranna ketään, jolla syy on raudanpuutos tms.
Siis on mulla ihan oikea ahdistus/masennuskin takana mutta en tiedä onko matala hb laukassu nyt tämän. Jokunen viikko sitten hb105 sormenpäästä
Ap
Mun elämä on sellasta että kahden lapsen äiti, mies tekee reissutyötä. Töissä käyn. Yksin hoidan lapset viikolla. Töiden jälkeen ruokaa naamaa kaikille ja sohvalle sen jälkeen puhelimen kanssa. Energiaa ei oo liikuntaan tai juuri muuhunkaan. Itseni hoitaminen jääny totaalisen vähille. Salilla ym käynnit jääny. Terapia on ainoa missä käyn hakemassa omaa aikaa. Parisuhteessa kriisi kesällä. Onhan tässä näitä altistavia tekijöitä. Ottaa niin päähän tälläsen kautta herätä näihin asioihin...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiinpä. En tajua, miksi ei hoideta ihmisiä kuntoon, vaan annetaan essitalopraamia. Se ei paranna ketään, jolla syy on raudanpuutos tms.
Siis on mulla ihan oikea ahdistus/masennuskin takana mutta en tiedä onko matala hb laukassu nyt tämän. Jokunen viikko sitten hb105 sormenpäästä
Ap
No haloo, anemian raja on 115! Paniikkikohtaukset ja masennut ovat fyysinen ilmiö, koska mieli hajoilee siksi, ettei ole sitä koossa pitäviä hormoneja vaikuttamassa sitä koossa pitävästi. Toki sinulla voi olla murheita ja pelkotiloja, mutta ne suurenevat, jos sulla ei ole rautaa ja kilpirauhashormonit eivät toimi!
Vierailija kirjoitti:
Mun elämä on sellasta että kahden lapsen äiti, mies tekee reissutyötä. Töissä käyn. Yksin hoidan lapset viikolla. Töiden jälkeen ruokaa naamaa kaikille ja sohvalle sen jälkeen puhelimen kanssa. Energiaa ei oo liikuntaan tai juuri muuhunkaan. Itseni hoitaminen jääny totaalisen vähille. Salilla ym käynnit jääny. Terapia on ainoa missä käyn hakemassa omaa aikaa. Parisuhteessa kriisi kesällä. Onhan tässä näitä altistavia tekijöitä. Ottaa niin päähän tälläsen kautta herätä näihin asioihin...
Ap
Tietenkään ei ole energiaa, koska sulla on niin vakava raudanpuutos.
Jaan oman kokemukseni jos antaisi ajatuksia ajatella asiaa eritavalla.
Sairastuin 23.v paniikkihäiriöön ja ahdistuneisuushäiriöön. Kärsin myös voimakkaista pms oireista ja parisuhteeni kärsi tästä aika reilusti.
N. Kolme vuotta myöhemmin aloin kärsiä närästyksestä ja minulle tuli iho-oireita (akne). Närästykseen etsin apua ruokavalioista, paniikki/ahdistukseen söin tilapäisiä lääkkeitä pahan kohtauksen tullessa, säännöllistä lääkitystä en halunnut syödä.
Kokeilin ihooni/närästykseen viljatonta ruokavalioa ja puolen vuoden päästä tajusin että psyykkiset oireeni katosivat. Ongelmani olivat niin pahoja että olin irtisanoutunut työstäni ja ollut 3 vuotta kotona, ja kuvittelin etten enää kykene työelämään. Yhtäkkiä tajusin etten ole saanut oireita pitkiin aikoihin ja nautin jälkeen ihmisten kanssa olemisesta. Päätin haastaa itseni ja aloin käydä työhaastatteluissa ja nopeasti palasin takaisin työhön jossa eniten sain kohtauksia. Ei mitään ongelmaa enää.
Ongelma oli lähtenyt itselläni suolistosta. Ehkä en ollut saanut jotain ravintoaineita joita elimistö tarvii, kuka tietää. Tuosta 6 vuotta myöhemmin söin jälleen normaalisti viljoja vuoden. Sairastuin työssäni burn outtiin ja irtisanouduin jälleen ennekuin ymmärsin taas että elimistöni taas brakkasi väärästä ruokavaliosta.
Joka tapauksessa ssa sekä ahdistus, että paniikkikohtaus ovat SINUN mielesi temppuja. Sinä hallitset niitä, eivät ne sinua.
Kun se puristava tunne rinnassa tuntuu ja ajatukset kiertävät kehää, keskity siihen. Älä anna sille voimaa vaan harhauta se ja keskity löytämään se tapa millä sinä pystyt sen poistamaan. Asetu juuri siihen hetkeen, älä mieti mennyttä tai tulevaa.
Paniikkikohtaus on hengenahdistusta periaatteessa. Keskity ihan tosissaan siihen, että hengität syvään ja rauhallisesti. Tyhjennä aivosi ja keskity vain hengittämiseen.
Muistan itse miten voimaannuttavalta tuntui kun sain mieleni hallintaan. Siitä saa voimaa alkaa tekemään muutoksia elämässäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa ssa sekä ahdistus, että paniikkikohtaus ovat SINUN mielesi temppuja. Sinä hallitset niitä, eivät ne sinua.
Kun se puristava tunne rinnassa tuntuu ja ajatukset kiertävät kehää, keskity siihen. Älä anna sille voimaa vaan harhauta se ja keskity löytämään se tapa millä sinä pystyt sen poistamaan. Asetu juuri siihen hetkeen, älä mieti mennyttä tai tulevaa.
Paniikkikohtaus on hengenahdistusta periaatteessa. Keskity ihan tosissaan siihen, että hengität syvään ja rauhallisesti. Tyhjennä aivosi ja keskity vain hengittämiseen.
Muistan itse miten voimaannuttavalta tuntui kun sain mieleni hallintaan. Siitä saa voimaa alkaa tekemään muutoksia elämässäänkin.
Välillä oon saanu just sellasen jes!-tuntemuksen ku oon huomannu miten se ahdistus lievenee ku hengittelee rauhassa, mutta sitten kun se ahdistus tulee uudestaan niin on vähän sellanen olo että eikö tää lopu! Ja se että tänään aamulla ku heräsin niin oli voimakasta ahdistusta niin jotenki tuli pettynyt olo.
Ap
Ap, oletko kokeillut toivottaa ahdistusta tai paniikkia tervetulleeksi? Kun olo alkaa puskea päälle, sano "tänne vaan kaikki ahdistavat ajatukset ja tunteet, tulkaa vain ihan kaikki"! Se oikeasti auttaa. Jos pahaa oloa yrittää estää tulemasta, se vain voimistuu.
Paniikkikohtauksen jälkeen tulee häpeäahdistus, että ongelma siinä kohtauksen laukaisevassa tekijässä.
Lähepä vähän ulos kävelylle, pipo päähän ja tossua toisen eteen. Eikö tuossa pitäisi harhauttaa nuo kehää kiertävät ajatukset.