MT: Kaurakerman pääraaka-aine onkin epäterveellinen palmuöljy – kauraa vain yksi prosentti
Maaseudun tulevaisuus (MT) uutisoi, että helposti vaahdoksi vatkautuvassa kaurakermatuotteessa on kauraa vain yksi prosentti.
Blogissa nostetaan tarkasteluun Kaslinkin Aito Kauravispi.
Sen ainesosaluettelossa selvästi kerrotaan tuotteen sisältävän ”kaurapohjan”, joka on vettä ja yhden prosentin verran kauraa.
– Oikea nimi tälle ilmastomielikuvaturhakkeelle on lähes kauraton palmuöljyvalmiste, Merikoski tulkitsee.
Kommentit (224)
Voi luoja mitä idiootteja täällä pyörii. Tuntuu, että jotkut on niin epävarmoja omasta ruokavaliostaan, että siksi heille tulee heti tällanen "jes jes hähähäää mun vegaanikamu on idiootti ku ostaa tällasta" -olo, kun siitä yleisesti parempana pidetystä ruokavaliosta löytyy huono tuote. Hyviä ja huonoja - maultaan, ilmastovaikutuksiltaan tai eettisesti ajatellen - löytyy sekä seka- että vegaaniruokavaliosta. Aika moni tekee valintoja myös sen ruokavalion sisällä, toiset syö pelkkää kaurakermaa ja jotkut vegaanit ei ole koskaan sellaista maistanut. Vähän niinkuin ero on myös siinä, ostaako tehotuotettua nautaa Brasiliasta vai kalastaako ahvenia mökillä.
Objektiivisesti ajatellen paras ruokavalio oliskin varmaan sellainen, että valittais ne kaikin puolin parhaat tuotteet molemmista ruokavalioista ja jätettäis brassilihat ja palmuöljyt kauppaan. Ostettais satokauden mukaan kasviksia, syötäis papuja ja linssejä, vaihdettais maito pääosin veteen ja riisi perunaan, jätettäis leikkeleet ja muut turhat kokonaan pois, ja lihaksi lähinnä järvikaloja ja silloin tällöin riistaa. Ne jotka syö tälleen, saa mun puolesta tuntea paremmuutta syömisistään, mutta esimerkiksi itse tiedostan ettei ruokavalioni ole paras mahdollinen vaikka ihan hyvä onkin. Esimerkiksi korvaan noi lihat vaikkapa tofulla, jonka uskon olevan parempi ku nauta tai kana mutta huonompi ku järvikala. Joskus kerran kuukaudessa herkuttelen myös epämääräisillä ja epäterveellisillä vegekebabeilla, kekseillä, vegejuustoilla tai vaikka soijakermavaahdolla. En lähtis kuitenkaan näiden yksittäisten tuotteiden takia teilaamaan ihan paskaksi ruokavaliotani, joka sisältää kuitenkin pääasiassa perunaa, pastaa, sipulia, kaalta, papuja, linssejä, tofua, herneitä, ravintohiivaa, maustamatonta soijajogurttia, öljyjä, kasviksia, kaurapuuroa, kookosmaitoa, hedelmiä, itse poimittuja marjoja ja sieniä. On muuten halpaa kans.
kirjoitti:
Voi luoja mitä idiootteja täällä pyörii. Tuntuu, että jotkut on niin epävarmoja omasta ruokavaliostaan, että siksi heille tulee heti tällanen "jes jes hähähäää mun vegaanikamu on idiootti ku ostaa tällasta" -olo, kun siitä yleisesti parempana pidetystä ruokavaliosta löytyy huono tuote. Hyviä ja huonoja - maultaan, ilmastovaikutuksiltaan tai eettisesti ajatellen - löytyy sekä seka- että vegaaniruokavaliosta. Aika moni tekee valintoja myös sen ruokavalion sisällä, toiset syö pelkkää kaurakermaa ja jotkut vegaanit ei ole koskaan sellaista maistanut. Vähän niinkuin ero on myös siinä, ostaako tehotuotettua nautaa Brasiliasta vai kalastaako ahvenia mökillä.
Objektiivisesti ajatellen paras ruokavalio oliskin varmaan sellainen, että valittais ne kaikin puolin parhaat tuotteet molemmista ruokavalioista ja jätettäis brassilihat ja palmuöljyt kauppaan. Ostettais satokauden mukaan kasviksia, syötäis papuja ja linssejä, vaihdettais maito pääosin veteen ja riisi perunaan, jätettäis leikkeleet ja muut turhat kokonaan pois, ja lihaksi lähinnä järvikaloja ja silloin tällöin riistaa. Ne jotka syö tälleen, saa mun puolesta tuntea paremmuutta syömisistään, mutta esimerkiksi itse tiedostan ettei ruokavalioni ole paras mahdollinen vaikka ihan hyvä onkin. Esimerkiksi korvaan noi lihat vaikkapa tofulla, jonka uskon olevan parempi ku nauta tai kana mutta huonompi ku järvikala. Joskus kerran kuukaudessa herkuttelen myös epämääräisillä ja epäterveellisillä vegekebabeilla, kekseillä, vegejuustoilla tai vaikka soijakermavaahdolla. En lähtis kuitenkaan näiden yksittäisten tuotteiden takia teilaamaan ihan paskaksi ruokavaliotani, joka sisältää kuitenkin pääasiassa perunaa, pastaa, sipulia, kaalta, papuja, linssejä, tofua, herneitä, ravintohiivaa, maustamatonta soijajogurttia, öljyjä, kasviksia, kaurapuuroa, kookosmaitoa, hedelmiä, itse poimittuja marjoja ja sieniä. On muuten halpaa kans.
Vain vegaanit pitävät vegaaniruokavaliota hyvänä.
Aika onneton näyttää olevan sinunkin ruokasi, jota viestin lopussa luettelit.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vain vegaanit pitävät vegaaniruokavaliota hyvänä.
Aika onneton näyttää olevan sinunkin ruokasi, jota viestin lopussa luettelit.
Kerro ihmeessä mitä siitä puuttuu. En väitä, että se olis täydellinen, mutta hyvä ja terveellinen se on ja melko ilmasto-, lompakko- ja eläinystävällinen. Voin kuvitella, ettei tää kuulosta juustoihin ja lihoihin tottuneen mielestä maukkaalta, mutta itse entisenä juusto- ja pihvifanina en kaipaa niitä makuja enää, koska tiedän ettei ne maistu enää hyviltä kun on tottunut uusiin makuihin.
Ja ainakin kasvisruokaa pitää hyvänä vegaanien lisäksi myös monet asiantuntijat. Enkä itsekään vegaanina väittänyt vegaaniruokavalion olevan paras.
On se kumma, että lähes mitä tahansa saa nykyisin nimetä kaura-joksikin, vaikkei kauraa olisi tuotteessa lähes ollenkaan. Fazerin irtomyynnissä olevissa kaurasämpylöissä on kauraa vain 7 %. Eikös niiden nimen pitäisi olla vaikka vehnäkaurasämpylä. Selvää huijaustahan tällainen on. Sama monen muun tuotteen kohdalla, puolukkahillossa 5 % puolukkaa ym.
Ja juu, kyllä luen tuoteselosteet, mutta kyllähän tällaiseen selvään huijaukseen pitäisi jonkun lain tai kuluttajansuojan jo puuttua.
Mun kaveri sanoi tuota joskus ituhippien höpöhöpökermaksi. Meni kyllä nappiin tuo kuvailu.
Vierailija kirjoitti:
Näitä ostaa esim. perhe, jossa yksi lapsista täysin maidottomalla ruokavaliolla. Saadaan pari kertaa vuodessa täytekakku, jota voi koko perhe syödä. Tai vaahtoa lättyjen päälle. Palmuöljy on kyllä hanurista, tiedän :(
Itse keskustelisin sen lapsen kanssa että onko pakko olla vegaani, kasvissyönnin ymmärrän mutta mielestäni kananmunat ja maito on sellaisia joita Jokainen voi käyttää ihan hyvällä omallatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vastaava maitotuote eli ruokakerma. Tätä ihan normaalit lihaanit käyttävät, löytyy ihan joka marketista. Ei tämä mielestäni ole sen hurskaampi tuote:
Vesi, kirnumaito, kasviöljyt (rypsi, palmu#), muunnettu tärkkelys, emulgointiaine (rasvahappojen mono- ja diglyseridit(kasvirasvapohjainen)), stabilointiaineet (metyyliselluloosa, guarkumi), happamuudensäätöaineet (natriumsitraatti, sitruunahappo),laktaasientsyymi, aromi.
Itse käytän oatly ruokaan kermaa: kaurapohja (vesi, kaura 10 %), rapsiöljy, emulgointiaine E472e, stabilointiaine E415, jodioitu suola.
Vegaanivihaajat, lukekaapa joskus käyttämienne tuotteiden tuoteselosteet, saattaisitte yllättyä.
Normaali ihmiset eivät käytä noita ruokakermoja. Ihan turhaan vertaat.
Joo ei niitä kukaan käytä, kunhan vaan koristeena seisovat kaupan hyllyssä. Kaupat ovat myös pulloillaan muita sekaanien käyttämiä tuotteita joissa on palmuöljyä ym. ei-puhdasta ruokaa, katselepa vaikka keksejä, jäätelöitä, jogurtteja. Ai niin, mutta eihän niitä kukaan käytä.
Niinpä, kaupat tännä palmuöljy- ja lisäainekuraa, hyllykaupalla. Suurin osa näistä tuotteista menee sekasyöjien käyttöön.
Kun vegaanius on yleistynyt, niin nyt tehdään jo paljon kaikenlaisia teollisia tuotteita myös heitä ajatellen, koska raha ja markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ostaa esim. perhe, jossa yksi lapsista täysin maidottomalla ruokavaliolla. Saadaan pari kertaa vuodessa täytekakku, jota voi koko perhe syödä. Tai vaahtoa lättyjen päälle. Palmuöljy on kyllä hanurista, tiedän :(
Itse keskustelisin sen lapsen kanssa että onko pakko olla vegaani, kasvissyönnin ymmärrän mutta mielestäni kananmunat ja maito on sellaisia joita Jokainen voi käyttää ihan hyvällä omallatunnolla.
Ensinnäkin tuossa ei sanottu että lapsi on vegaani, maidottomalla voi myös maitoallergikko tms. Ja itse en kyllä näe kovin suurta eroa oman tunnon kannalta siinä, syökö lihaa vai muita tuotteita eläimistä. Varsinkin kananmunien tuotanto on todella julmaa, eikä sitä kyllä voi hyvällä omalla tunnolla tukea jos on yhtään perehtynyt aiheeseen. Mut jos ei oo perehtynyt ja ymmärtää vaan että liha = kuolema, ja muna/maito = ei kuolema, niin sit ei nää sitä eroa.
Luepa huviksesi juttu eilisestä IS:stä siitä, kuinka vähäpäästöistä on suomalainen maatalous juuri lehmien osalta. Saatat yllättyä! Taas kerran tuli vaan todistetuksi, kuinka helppoa on kansalaisia jymäyttää ja kuinka valikoivasti oikeaa tietoa annetaan. Journalismin ohjeet palvelevat nykyään politiikkaa ja toimittajia ja objektiivisen tiedon sijaan kansalaisilla on OIKEUS VASTAANOTTAA TIETOJA JA MIELIPITEITÄ. Näitä jälkimmäisiä tuleekin sitten tuutin täydeltä.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että lähes mitä tahansa saa nykyisin nimetä kaura-joksikin, vaikkei kauraa olisi tuotteessa lähes ollenkaan. Fazerin irtomyynnissä olevissa kaurasämpylöissä on kauraa vain 7 %. Eikös niiden nimen pitäisi olla vaikka vehnäkaurasämpylä. Selvää huijaustahan tällainen on. Sama monen muun tuotteen kohdalla, puolukkahillossa 5 % puolukkaa ym.
Ja juu, kyllä luen tuoteselosteet, mutta kyllähän tällaiseen selvään huijaukseen pitäisi jonkun lain tai kuluttajansuojan jo puuttua.
Olisi loogista kutsua öljypalmuplantaaseja kaurapelloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Syön lähes täysin vegaanisesti enkä ole tuollaista tuotetta, kauraVISPIkermaa, koskaan tarvinnut. Kaurakermaa on aina jääkaapissa ruoanlaittoa varten, eikä se todellakaan sisällä palmuöljyä.
Vegaani olen eläinoikeussyistä, en ilmaston takia.
Minä olen melkein vegaani mutta syön lihaa eläinoikeussyistä. Suomessa tuotantoeläimet ovat kuin all inclusive lomalla koko elämänsä ajan. Se on hienoa.
Hyvä että aihe herättää näinkin paljon keskustelua. Nyt myös Iltalehti on tehny ison jutun palmuöljystä ja sen yleisyydestä suomalaisessa(kin) elintarviketeollisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä oli nyt siis Kauravispi tuotesisältöineen, ei kai sitä nyt kukaan joka päivä käytä, kuten jossain otsikossa varoiteltiin ja pnhan kovia rasvoja monissa muissakin tuotteissa, kaurajuoma ja kauraruoka ovat ihan kelpo tuotteita
Kauravispiähän ei kannata käyttää lainkaan, eikä muitakaan feikkiruokia. Aitoa kermaa ja voita voi huoletta käyttää päivittäin.
Ei ne maidon kovat rasvat oo sen terveellisempiä.
Keinoruokaahan täällä on jo vuosikymmeniä tuputettu ja aiotaan jatkossakin tuputtaa. Ihmiset eivät ole tietoisia ravintoaineista, maalaisjärki on kadonnut ja kaikesta meuhkataan silmät huurussa ja noudatetaan ja palvotaan median oppeja. Aivopesu purrut niin lujaa valtaosaan.
Nuo lisäaineet ja geenimanipuloidut, eettisesti arveluttavat tuotteet tuhoavat ihmisen. Ne ihan oikeasti sairastuttaa sinut. Tulehdustiloja, kroonisia sairauksia, diabetesta, astmaa, allergioita. Ei noi ihan tyhjistä ole räjähtänyt käsiin. Sokerin liikakulutus, prosessoitu eines-roskaruoka, hiilihapotetut juomat tekevät tehtävänsä.
Eräässä ketjussa kirjoitin miten vegaanit luulevat elävänsä terveellisesti ja eettisesti, vaikka valtaosa heistä syö keinoruokaa, joka ei ole elimistölle hyväksi. Katsokaapa piruuttanne vaikkapa Beyond burgerin ainesosalistaa. Aivan käsittämätöntä moskaa tunkee jengi elimistöönsä.
Itse en kannata tehotuotetun ja geenimanipuloidun antibioottilihan syömistä, mutta mielummin syön vaikka puhdasta riistaa, kuin tungen elimistööni keinoruokaa, josta ei elimistö hyödy pätkääkään.
Beyond burger: Vesi, herneproteiini-isolaatti 18%, rapsiöljy, raffinoitu kookosöljy, luontaiset aromit, savuaromi, stabilointiaine (selluloosa, metyyliselluloosa, arabikumi), perunatärkkelys, maltodekstriini, hiivauute, suola, auringonkukkaöljy, kuivahiiva, hapettumisenestoaine(askorbiinihappo, etikkahappo), väri (punajuuriväri), muunnettu tärkkelys, omenauute, sitruunamehutiiviste
Hirvenlihan ainesosat: 100% hirvenlihaa, saanut elää vapaana, tuoretta.
Eihän tommonen kemikaali-tärkkelyscocktail ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna kuulu ihmisen elimistöön. Katsokaa oikeesti mitä syötte ja vaalikaa terveyttänne. Järjenkäyttö myös sallittua.
Kuluttajia huijataan kuin viimeistä päivää. Mua käy sääliksi ihmiset, jotka ei tätä tajua. :(
Lukekaa ruokakerman aineosaluettelo. Aivan pas*aa! :D Ite käytän vaan luomu homogenoimatonta kuhokermaa ruoanlaitossa (silloin harvoin, kun kermaa siihen tarvin). Margariinia en ole käyttänyt vuosiin. Voi on terveelisempää ja paremman makuista.
https://www.oatly.com/fi/products/ruokaan
Oatly iMat
Ainesosat
Kaurapohja (vesi, kaura 10 %), rapsiöljy, emulgointiaine (E472e), stabilointiaine (E415), jodioitu suola.
https://www.oatly.com/se/products/imat-ekologisk3
iMat Ekologisk
Ingredienser
Havrebas (vatten, havre* 9%), rapsolja*, emulgeringsmedel (rapslecitin)**, stabiliseringsmedel (xantan, gellangummi), havssalt, alg (Lithothamnium calcareum).
* KRAV-certifierad råvara.
** EU-ekologisk råvara.
Oatlyissa on rypsiöljyä. Se on mulla ihan ehdottomassa boikotissa. En suostu syömään mitään missä on tuollasta koneöljyä.
Onko yhtään tutkimusta, joka osoittaisi palmuöljyn epäterveelliseksi?
Ostetaa maitoa ja tuetaan maitotalouttq. Jätetää nämä kaura palmuöljylitkut kauppaan homehtumaan.