Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi syy suomalaisten vauvakatoon, liikakilot vaikeuttavat lapsen saamista

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yhtä suurena syynä on anoreksia. Todella moni lapsettomuushoitoihin hakeutunut sairastaa anoreksiaa. Tästä ei puhuta, koska laihuus on ihanne.

Aika harvalla miehellä lie anorektikko ihanne🤔

Anoreksia on sairaus. Ei sitä tehdä miesten takia. Voi pyhä yksinkertaisuus.

Aika harvalla miehellä ihanne on syöpäpotilaskaan.

Miksi ylipainoisia ei kutsuta rehellisesti sairaiksi?

Käsittääkseni sitä on eri tasoja. Oletko kuullut termiä sairaalloisen ylipainoinen? Eli kyllä kutsutaan.

Käsitit oikein, mutta minäpä selitän;

ihmisen kutsuminen anorektikoksi vaatii diagnoosin. Diagnoosia ei monella ole joten arvon rouvat kutsuvat kaikkia hoikkia sillä nimityksellä.

Miksi näitä rouvia ei kutsuta sairaiksi vaan se on sairaus vasta kun painoa on liikaa todella paljon?

25–30: ylipaino eli lievä lihavuus

30–35: merkittävä lihavuus

35–40: vaikea lihavuus

Yli 40: sairaalloinen lihavuus.

--

Ihmisen normaalipaino menee painoindeksiin välille 18,5-25

sen alle kun mennään pitäisi tutkia onko anorektikko. Miksi 25 ylittäminen ei automaattisesti laita ihmistä tutkimuksiin mikä läskillä mättää, onko esimerkiksi päässä ja elämänhallinnassa vikaa?

Vierailija
22/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yhtä suurena syynä on anoreksia. Todella moni lapsettomuushoitoihin hakeutunut sairastaa anoreksiaa. Tästä ei puhuta, koska laihuus on ihanne.

Höpöhöpö. Anoreksia on suhteellisen harvinaista, ylipaino taas puolestaan lähes epidemia.

ei ei ei

63% naisista on ylipainoisia niin vähintään saman verran on anorektikkoja. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläkin läskit yhtenä esteenä.

Harmillista, että julkisen puolen terveydenhoito on epäonnistunut täydellisesti

hoidossa. Itse en ole saanut sieltä mitään tukea painonpudotukseen.

Harmillista on se, että siirrät vastuun omasta ylipainostasi terveydenhuoltojärjestelmälle. Haluaisit ”tukea” laihduttamiseen. Niinhän siinä kävisi että tuettuna ehkä laihtuisitkin mutta sen jälkeen alkaisi se lihominen uudestaan. Mikä järjestelmä riittää terveiden ihmisen jatkuvaan tukemiseen?

Vastuu painostasi on ainoastaan sinulla.

Näinpä. Ei normaalipainoisiakaan kukaan tue pysymään normaalipainossa, vaan ihan itse on itsestään huoli pidettävä ja itse kannustettava itseään liikkumaan ja syömään järkevästi. Jos minäkin - koko ikäni hoikkana pysytellyt - jäisin vain sohvalle istumaan ja odottamaan, että joku tulee minua "tukemaan" painonhallinnassa, niin enpä pysyisi hoikkana kauan.

Vierailija
24/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö . Naisista reilut 63 % on ylipainiosia ja normaalipainoisiakin varmasti löytyy, joten anorektikoiden tai erittäin hoikkien osuus on varmasti pieni. 

Vierailija
25/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli yhdessä lehdessä valtavan kokoinen perheenäiti. 7 lasta ja nuorimmainen ihan sylivauva. Että eipä ne liikakilot aina lisääntymistä estä.

Vierailija
26/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö . Naisista reilut 63 % on ylipainiosia ja normaalipainoisiakin varmasti löytyy, joten anorektikoiden tai erittäin hoikkien osuus on varmasti pieni. 

Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin naisilla alle yhdellä prosentilla painoindeksi on alle 18,5. Joten tämä on huomattavasti pienemmän mittakaavan ongelma.

Vierailija
27/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanmarjat. Suurinosa tuntemistani ihmisistä EI OLE edes normaalipainoisia ja silti on useita lapsia.

Vierailija
28/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmillista, että julkisen puolen terveydenhoito on epäonnistunut täydellisesti ylipainoepidemian hoidossa. Itse en ole saanut sieltä mitään tukea painonpudotukseen.

Siis mitä kettua taas? Millaista apua kaipaisit ja miten olet sitä hakenut? Jos nyt vaikka ihan ensin otat itseäsi niskasta kiinni ja lopetat tuon tekosyiden etsimisen. Siis jos haluat laihtua. Muuten voit jatkaa samaan malliin.

Vierailija
29/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli yhdessä lehdessä valtavan kokoinen perheenäiti. 7 lasta ja nuorimmainen ihan sylivauva. Että eipä ne liikakilot aina lisääntymistä estä.

No shit Sherlock. Vai että oikein yksi poikkeus kumoaa tutkimuksen? Isoisäni veti röökiä ja eli 92 vuotiaaksi. Eli tupakka ei ole vaarallista. 

Vierailija
30/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä vähentää syntyvyyttä on maapallon kannalta vain hyväksi. Mikä ihmeen vinkuminen täällä on päivästä toiseen syntyvyydestä? Kuvitteleeko joku voivansa painostaa muita haluamaan lapsia vinkumalla täällä?

Vierailija
31/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillista, että julkisen puolen terveydenhoito on epäonnistunut täydellisesti

hoidossa. Itse en ole saanut sieltä mitään tukea painonpudotukseen.

Harmillista on se, että siirrät vastuun omasta ylipainostasi terveydenhuoltojärjestelmälle. Haluaisit ”tukea” laihduttamiseen. Niinhän siinä kävisi että tuettuna ehkä laihtuisitkin mutta sen jälkeen alkaisi se lihominen uudestaan. Mikä järjestelmä riittää terveiden ihmisen jatkuvaan tukemiseen?

Vastuu painostasi on ainoastaan sinulla.

Olen eri, mutts kyllähän se tuki voisi olla sellaista, että siinä käydään läpi ja puretaan niitä henkisiä syitä lihavuudelle.

Paljon todennäköisempää jojoilu on jollain petsoal trainerin nopealla painonpudotusohjelmalla, jossa vain toimitaan rankan ohjelman mukaan mutta ei pureuduta niihin syihin.

Vierailija
32/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai koska ylipainoisia ja anoreksiaa sairastavia on yhtä suuri osuus väestöstä?

Anoreksia kyllä aiheuttaa lapsettomuutta, mutta ei se nyt yhtä iso ongelma ole kuin alati läskistyvä kansa.

Tässä on vähän ongelmallists taas kaiken ylipainon niputtaminen samaan. Lääketieteellisesti termi lihava, jota tuossa jutussa käytetään, tarkoitta yli 30 painoindeksiä. Taitaa kuitenkin suurempi osa suomalaisista olla lievästi ylipainoisia? Se ei vaikuta lasten saantiin.

Vierailija
33/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska esimerkiksi viisi kiloa ylipainoinen ei ole sairas.

Vierailija
34/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta anoreksiasta... 70v äitini päätti muuttaa elämäntavat ja pudottaa painoa, lopulta painoi 50 kg. Lääkäri lähetti huolissaan tähystykseen  ym, mitään ei tietenkään löytynyt. Ei pikkukaupungin tk lääkäri kai osannut ajatella vanhalla naisella anoreksiaa, enkä minäkään nyt tiedä onko anoreksia oikea ilmaisu kun äiti kuitenkin söi.  Mutta lapasesta se laihdutus lähti eikä äiti ymmärtänyt itse olevansa ihan kuihtunut vaan puhui vielä parin kilon pudotuksesta vielä silloin kun selkäranka paistoi.

Vierailija
35/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska esimerkiksi viisi kiloa ylipainoinen ei ole sairas.

on se siinä missä 5kg alipainoinenkin

Vierailija
36/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

63% vs 1%. En usko väitteesi pitävän paikkaansa. Jos kaksi kolmasosaa naisista on ylipainiosia, niin alipaino ei voi olla yhtä suuri syy. Ei edes naisten logiikalla.

Vierailija
37/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillista, että julkisen puolen terveydenhoito on epäonnistunut täydellisesti ylipainoepidemian hoidossa. Itse en ole saanut sieltä mitään tukea painonpudotukseen.

Minkälaista tukea haluaisit?

Tämä varmaan vaihtelee tosi paljon ihmisestä riippuen.

Mulla on tietoa terveellisestä syömisestä kyllä, mutta kyky noudattaa ohjeistuksia puuttuu.

Tarvisin melko intensiivistä seurantaa, esim. punnituksen viikon tai kahden viikon välein, niin että olisi seuraava tapaaminen jo sovittuna kun edellisestä lähtee. esim. 10 min tapaaminen riittäisi.

Lisäksi olisi hyvä joku laihdutusryhmä, jossa käytäisiin läpi painonhallinnan vaikeuksia, esim. kerran kuussa. Ryhmäpainetta! terkkari/vertaistukija vetämässä. Mietin toisaalta että tällaisen vois yrittää kasata itsekin, mutta kynnys on aika korkea, kun olen tosi ujo.

Ravintoterapeutti voisi sinänsä olla hyvä, jos siellä katsottaisiin annoskokoja, ruokarytmiä, reseptiikkaa. Multa on täysin kadonnut kyky tietää mikä on normaalia syömistä ja mikä ei, en myöskään enää tunnista nälän ja kylläisyyden tunteita. Nälkä on aina ja kylläinen olen vasta, kun oksettaa.

Suurimpana ongelmana mulla on ahmimistaipumukset ja tunteiden turruttaminen syömällä, eli myös psykologin tapaamisia tarvittaisiin. Näitä ei taideta ihan jokaiselle läskille jaella, ei varsinkaan ilman syömishäiriödiagnoosia.

Työterveyden puolelta olen pari kertaa saanut tukea punnitusten muodossa, mutta niitä oli liian harvoin (lihoin välissä kaiken aluksi pudotetun takaisin). Julkiselta ei tarjottu tätäkään ja nykyään minulla ei ole työterveyttä.

Ja tottakai yritän itse laihduttaa ja ottaa vastuuta painostani. Olen yrittänyt jo 11-vuotiaasta lähtien.

Joka päivä on uusi mahdollisuus.

Vierailija
38/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti ole yhtä suuri syy. Suurin osa suomalaisista naisista on lihavia

Vierailija
39/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista tukea haluaisit?

Tämä varmaan vaihtelee tosi paljon ihmisestä riippuen.

Mulla on tietoa terveellisestä syömisestä kyllä, mutta kyky noudattaa ohjeistuksia puuttuu.

Tarvisin melko intensiivistä seurantaa, esim. punnituksen viikon tai kahden viikon välein, niin että olisi seuraava tapaaminen jo sovittuna kun edellisestä lähtee. esim. 10 min tapaaminen riittäisi.

Lisäksi olisi hyvä joku laihdutusryhmä, jossa käytäisiin läpi painonhallinnan vaikeuksia, esim. kerran kuussa. Ryhmäpainetta! terkkari/vertaistukija vetämässä. Mietin toisaalta että tällaisen vois yrittää kasata itsekin, mutta kynnys on aika korkea, kun olen tosi ujo.

Ravintoterapeutti voisi sinänsä olla hyvä, jos siellä katsottaisiin annoskokoja, ruokarytmiä, reseptiikkaa. Multa on täysin kadonnut kyky tietää mikä on normaalia syömistä ja mikä ei, en myöskään enää tunnista nälän ja kylläisyyden tunteita. Nälkä on aina ja kylläinen olen vasta, kun oksettaa.

Suurimpana ongelmana mulla on ahmimistaipumukset ja tunteiden turruttaminen syömällä, eli myös psykologin tapaamisia tarvittaisiin. Näitä ei taideta ihan jokaiselle läskille jaella, ei varsinkaan ilman syömishäiriödiagnoosia.

Työterveyden puolelta olen pari kertaa saanut tukea punnitusten muodossa, mutta niitä oli liian harvoin (lihoin välissä kaiken aluksi pudotetun takaisin). Julkiselta ei tarjottu tätäkään ja nykyään minulla ei ole työterveyttä.

Ja tottakai yritän itse laihduttaa ja ottaa vastuuta painostani. Olen yrittänyt jo 11-vuotiaasta lähtien.

Joka päivä on uusi mahdollisuus.

ei v*ttu mikä uusavuton

Hei kaikille! Ei kannata osallistua näihin keskusteluihin. Kommenttien tasosta näkee, että tämänkin ketjun tarkoituksena on vaan jatkaa kaikkien ylipainoisten haukkumista terveyshuolen varjolla. Eivät nämä ihmiset ole oikeasti huolissaan kenenkään terveydestä tai halua mitään apua kenellekään.

Täällä joku sanoi, että kaikki ylipaino on sairautta. Jos näin on, eikö sairauden hoitamiseen tarvitsisi ja olisi oikeutettu saamaan apua?

Tsemppiä kaikille kevyempään loppuvuoteen!

Vierailija
40/88 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin bmi yli 30 ollut joka raskaudessa/raskauden alkaessa. Meillä neljä lasta, kaikki raskaudet alkaneet hyvin nopeasti eli ensimmäisestä yrityskierrosta, paitsi viimeisimmän kohdalla meni jopa pari yrityskierrosta ennen plussaa. Mitään ongelmia raskauksissa ei ole ollut, kaikki sujunut hyvin eikä keskenmenoja ym. kertaakaan. Ne joilla ongelmia on ollut raskautumisessa ovat omassa lähipiirissä enemmänkin olleet normaalipainoisia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan