Polyamoria - onko tällaisessa suhteessa eläviä, tai onko lähipiirissäsi - keskustelua ja mielipiteitä aiheesta
Kahta kauniimmin -kirjan (Basam Books 2018) mukaan se tarkoittaa ”elämistä intiimissä ihmissuhteessa usean ihmisen kanssa yhtä aikaa, avoimesti, rehellisesti ja kaikkien osallisten tietoisella hyväksynnällä ja suostumuksella”.
Kommentit (68)
Olen itse valmis hyväksymään vaikka kuinka paljon, mutta minullekin tämä menee kyllä vähän yli jo. Jotenkin se ajatus, että joutuu jakamaan sen kumppanin toisten kanssa ei miellytä ja on minusta ikävää. En voisi ajatella ryhtyväni siihen. Tuolla hyväksymisellä tarkoitan sitä, että voisin seurustella henkilön kanssa joka on bi tai vaikka transsukupuolinen. Silti tuo polyamoria on minulle liikaa. Ehkä siinä juuri se ajatus, että minä olisin esim se toinen nainen ja joutuisin mieheni jakamaan esim toisen naisen kanssa niin en kestäisi sitä.
Tunnen muutaman jo sittemmin pariskunnan jotka ”avasivat” suhteensa.
Mun suurin dilemma tän polyamorian kanssa on ajanpuute, miten ihmeessä kenelläkään on aikaa työlle, perheelle, harrastuksille, kavereille, itselle ja sit vielä suhdesäädöille.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden parin, mies halusi toisen naisen mukaan ja avovaimo suostui. Sitten se vai huomasi että se olikin parempi sen toisen naisen kanssa ja ne naiset muutti yhteen, mies sai tyytyä olemaan kaveri.
Usean vuoden jälkeen ne naiset erosi ja se entinen avovaimo löysi uuden naisen ja ne on nyt ollu naimisissa
kohta 10v.
Kannatta ajatella mitä toivoo ja mitä pitää vaan omissa ajatuksissaan :D
Niin siis suomeksi:
Pariskunnasta molemmat halusivat olla sen kolmannen kanssa, mutta polysuhde (triangeli tai V) ei heillä toiminut, vaan palasivat takaisin "normaaliin" eli ketjuttamaan monosuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin tulla kertomaan niitä kokemuksia, mutta enpä taida vaivautua. On se kumma, miten toisten ihmisten tekemiset, jotka eivät teihin vaikuta millään tavalla, voivatkin aiheuttaa noin paljon vihaa. Mutta eipä se teidän kiukuttelunne onneksi minuun vaikuta millään tavalla.
Mutta jaksoit kuitenkin tulla kirjoittamaan ylenkatseellisen viestisi (jossa kerrot, että et aio kertoa mitään...) meille muille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän vain yhden tapauksen, jossa aviopari otti kolmannen pyörän ja jonkin ajan kuluttua dumppasi hänet pois. Ulkopuolisen silmin vaikutti leikkikalulta pariskunnalle, tarpeeksi leikittyään jatkoivat kahdestaan.
Joo tää on polypiireissä paheksuttu ilmiö, josta kyllä yritetään varoitella asiaan tutustuvia. Just se, että pariskunnat etsii kolmatta osapuolta, jolla ei ookaan tasa-arvoinen asema siinä suhdekuviossa.
Mikä yllätys! Eivätkö polypiirit olekaan tavallisen, vanhanaikaisen monogamisen parisuhteen yläpuolella? Onko niissäkin mustasukkaisuutta ja eripuraa? Ei kai kuitenkaan...
Ei ole. Mieluummin rakastan lähimmäisiäni sotkematta siihen seksiä. Vain puolison kanssa intiimimmät kanssakäymiset.
Tunnen yhden avioparin, jossa vaimolla on tyttöystävä, joka asuu heidän kanssaan. Olleet yhdessä jo pitkään kolmestaan.
Aikuiset ihmiset voi tehdä just niinkuin hyvältä tuntuu. Ei mikään yleensä kestä ikuisesti, ei perinteinen avioliittokaan. Sama varmasti pätee polyamoriassakin, että ihmiset muuttuu ja hakee muututtuaan erilaisia asioita kuin ennen. Homma voi toimia, tai olla toimimatta.